بازدید 26374
کاربران «تابناک» نظر دادند:

گسترش فقر، سرقت خودرو را به اوج رسانده است!

تا هنگامی که فقر فزونی پیدا کند، ایرادات ایمنی خودرو به آسانی قابل رفع و رجوع نباشد، نیروی انتظامی و دستگاه قضا، برای مقابله با سارقان ‌و شاید دست‌کم خرید و فروش و استفاده از لوازم مسروقه، تدبیری نیندیشند، بهترین چاره‌اندیشی مالکان برای مقابله با این معضل رو به رشد، حکم دستی دارد که تنها مانده و لاجرم بی‌صداست!
کد خبر: ۳۱۳۹۸۹
تاریخ انتشار: ۲۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۳:۰۵ 16 April 2013
دوازدهم اردیبهشت ماه سال گذشته، هنگامی که سردار اسماعیل احمدی مقدم، رئیس پلیس ناجا از افزایش آمار سرقت خودرو خبر داد، کمتر کسی باور می‌کرد که این اشاره مستقیم ارشد‌ترین مقام انتظامی کشور با افزایش این آمار نامطلوب تا پایان سال مواجه شود؛ اما رشد این اعداد و ارقام تا آنجا پیش رفت که ده ماه بعد، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی، از رشد ۴۱ درصدی آن نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را داد!

به گزارش «تابناک»، کافی است تا بدانیم، «۹۳ درصد از مجموع جرایم و پرونده‌هایی که در پلیس آگاهی نیروی انتظامی رسیدگی می‌شود، مربوط به سرقت است» تا با لحاظ کردن نرخ روز‌افزون خودرو ـ و به دنبالش، لوازم آن ـ و یک حساب سرانگشتی، دریابیم که از دید دزدان، خودروهای پارک شده در معابر تا چه اندازه می‌تواند گزینه کم دردسری برای هدف قرار داده شدن باشد.

این آمار در حالی بیان می‌شود که به گفته سرهنگ فریدون خالقی‌فرد، معاون مبارزه با سرقت پلیس آگاهی ناجا، بیش از ۹۱ درصد خودروهای دزدیده شده پیدا می‌شود اما این ‌آمار هم نمی‌تواند روی ناخوش ماجرا را از یادمان ببرد، به ویژه که بدانیم بالغ بر ۳۰ درصد از پرونده‌های مربوط به سرقت وسایط نقلیه، مربوط به سرقت قطعات و لوازم داخل خودروست که اگر بگوییم بسیار کم به کشف منجر می‌شود، شاید خللی بر ادعایمان وارد نباشد.

جدای از این مسائل، قطعا عوامل بسیاری در شکل گیری رشد بسیار بالای سرقت خودرو و لوازم خودرو دخیل بوده‌اند؛ این موضوع سبب شد تا با طراحی یک نظر سنجی، از دید مخاطبان تابناک بهره برده و اصلی‌ترین و مهم‌ترین عاملی را که در رشد سرقت خودرو و لوازم آن نقش داشته است، شناسایی کنیم.



گسترش فقر و دزدان نیازمند؛ نخستین عامل رشد سرقت

رأی نزدیک ۵۹ درصدی مخاطبان به این گزینه، حکایت از آن دارد که ظاهرا تنها شرایط بد اقتصادی می‌تواند روی خودروسازان را در تولید خودروهایی با ایمنی پایین سفید کند! این آمار از سویی می‌تواند نشان دهنده مشکلاتی باشد که این روز‌ها پلیس با آن دست به گریبان است و از سوی دیگر، نمی‌تواند از ایمن بودن خودروهای تولیدی و یا کارکرد خیلی خوب پلیس خبر بدهد، چراکه هر چقدر فقر فزونی ‌یابد، باز هم فرد سارق برای دستبرد زدن به اموال مردم در گذرگاه‌های عمومی به ترفندی برای گشودن در خودرو (در صندوق عقب، در کاپوت و یا حتی روشی برای روشن کردن و سرقت کل خودرو!) نیاز داشته و در پایان، این رخداد هنگامی ‌رقم خواهد خورد که چشم ناظر پلیس در صحنه نبوده و حتی این نبود نظارت در بازار استفاده و فروش لوازم مسروقه آشکارا به چشم می‌خورد.

ضعف ایمنی خودرو‌ها؛ موضوعی که تازگی ندارد!

هنگامی که از یک سو بدانیم نزدیک ۲۱ درصد مخاطبان، این گزینه را مهم‌ترین عامل رشد سرقت خودرو و لوازم جانبی آن دانسته‌اند و از سوی دیگر به آمار ارائه شده توسط مسئولان ناجا بنگریم، به آسانی در‌خواهیم یافت که اگر شرایط بد اقتصادی و گرانی‌های روزافزون و طاقت فرسا ‌نبود، بی‌گمان این گزینه می‌توانست در صدر قرار گیرد، چراکه هم به گواه پلیس و هم به شهادت بسیاری از مردم،‌ گاه باز کردن درب خودرو‌ها حتی نیازمند صرف زمانی بیشتر از چند ثانیه نیست و بهتر از هر کسی، این موضوع را دزدادنی می‌دانند که دیگر برخلاف گذشته تنها شب‌ها به سرقت نمی‌روند!

به عبارتی بهتر، دزدی کردن از خودرو، به ویژه خودروهای پر تیراژ تولید داخل، تا به آن اندازه آسان و دست‌یافتنی شده که سارقان برای انجام آن، خود را نیازمند تاریک شدن هوا هم ندانند، چراکه در عرض چند ثانیه می‌توانند به هدف رسیده و با خیال آسوده همه چیز را دستچین کنند.

البته این موضوع به نوعی عجیب ضعف نهادهای نظارتی، پلیس و حتی قضایی را در برخورد با خودروسازان به رخ می‌کشد که پرداختن به آن در این نوشته نمی‌گنجد.

کارکرد ضعیف پلیس و دستگاه قضا؛ توقع بیشتری می‌رود!

نزدیک ۱۷ درصد کاربرانی که در این نظر سنجی شرکت کرده‌اند، بر این باور بوده‌اند که رشد سرقت خودرو و لوازم درون آن، پیش از آنکه ناشی از گسترش فقر و یا کارکرد خودروسازان باشد، ریشه در ضعف ضابطان قضایی و خود دستگاه قضا دارد و احتمالا می‌توان تأیید نظر این عده را در آنجا یافت که فرمانده نیروی انتظامی نسبت به افزایش این نوع سرقت هشدار می‌دهد؛ اما آمار روند رو به رشد خود را با سرعت هر چه بیشتر ادامه می‌دهد.
البته این بسیار روشن است که اگر به سراغ دیدگاه مأموران انتظامی برویم، آن‌ها هم به موضوعی اشاره می‌کنند که تازه نیست؛ آمار دستگیری سارقانی که سابقه دارند.

البته همه این مؤلفه‌ها به شکلی عجیب در هم تنیده هستند و باید برای اصلاح امور در تمامی جنبه‌ها به تقویت پرداخت، اما شاید بتوان آمار کامل آرای کاربران به این گزینه را به نوعی نگران کننده دانست، چراکه‌‌ همان گونه که پیشتر گفتیم، چه بسا ضعف خودروسازان در پرداختن به ایمنی محصولاتشان، به نوعی دامنگیر نیروی انتظامی و دستگاه قضا هم خواهد بود؛ چراکه ضعف خودروسازان می‌تواند با سکوت این دو نهاد به آسانی تداوم یافته و در پایان به مشکلی فراگیر تبدیل شود که در کنار مالکان خودرو، دامنگیر ناجا و قوه قضائیه نیز هست، ولی هیچ گونه پیامدی برای خودروسازان ‌‌نخواهد داشت!

مالکان کمترین میزان اشتباه را از آن خود کرده‌اند

 سرانجام، تنها نزدیک دو درصد کاربران، رشد آمار نامطلوب سرقت مربوط به خودرو را ناشی از کاهلی مالکان خودرو دانسته‌اند و به نظر درک ماجرا چندان دشوار هم نیست؛ تا هنگامی که فقر فزونی پیدا کند، ایرادات ایمنی خودرو به آسانی قابل رفع و رجوع نباشد، نیروی انتظامی و دستگاه قضا، برای مقابله با سارقان ‌و شاید دست‌کم خرید و فروش و استفاده از لوازم مسروقه، تدبیری نیندیشند، بهترین چاره‌اندیشی مالکان برای مقابله با این معضل رو به رشد، حکم دستی دارد که تنها مانده و لاجرم بی‌صداست!

گفتنی است، این نظر سنجی در صفحه اجتماعی «تابناک» منتشر شده و ۲۷۳۶ نفر از کاربران در آن شرکت کرده بودند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰۰
انتشار یافته: ۲۵
همه چی آرومه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
من چقـــــدر خوشحالم !!!!!!!!!
فقر و نداری و بی پولی که برطرف بشه غیر از دزدی ماشین وخیلی جنایات و مسایل حاد جامعه درست میشه.
محله ما سمت نارمک تهران است . خدا شاهد است هر ماه چند دزدی قطعات خودرو در کوچه داریم . اخیرا پل آهنی جلوی یک درب را شبانه برده اند . بارها با پلیس تماس گرفته ایم بی فایده بود. قرار شده خود اهالی بصورت نا محسوس هر شب یکی کشیک دهد.
ما خودمان مستاجریم و بی پول و در کوچه یک پراید درب و داغون را پارک می کنیم . اما بارها در همین پراید را باز کرده اند و حتی به بسته زعفران داخل داشبورد هم رحم نکرده اند و برده اند .بخدا خسته شدیم . چکار کنیم . مردم چه کنند که مجبورند خودرو را در کوچه ها پارک کنند!!!!!!!!!!!!!
شاید یک برگه پشت ماشین بچسبانم و از دزدان بخواهم به ما مستاجران رحم کنند و از ما دزدی نکنن!!!
تا کنون 3 بار از همکار ما در خیابان وزرا تهران وسایل خودرو سرقت شده است. دوست ما هم هر بار خودرو در جای مختلف پارک می کرده ولی پیش آمده است. با مراجعه به پلیس گفتند شما نفر 19 هستید که گزارش می دهید! خوب برادر من اگر این همه دزدی گزارش شده چرا کاری نمی کنید ؟ چرا گشت بیشتر نمی شود ؟ حداقل یک بنر 1 متری بزنید این محل دزد زیاد دارد مردم تکلیف خود را بدانند
آخه عزیز من ریشه یه مشکل این تیپی را که به نظرسنجی نمیگزارند. باید بررسی علمی بشه.نظر مردم محترم ولی باید دید واقعیت چقدر با این نظر سنجی مطابقت داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
مثلاً گوشی دوست من که دانشجوست توی کانادا را تا حالا دو بار دزدیند!در طول یکسال! حالا بیایم نظر سنجی بگذاریم چرا در کانادا دزدی میشه. همه میان رای به ظن خودشون میدن. ولی باید یه بررسی میدانی با در نظر گرفتن همه عوامل و بررسی احوالات و نیات مجرمین انجام بشه. بعد میشه بهش استناد کرد و تجزیه و تحلیل کرد.
یک بررسی ساده نشون میده اگر قانون جزایی کشورمون اوکی بود یعنی حداقل کمی برخورد قاطع تر با آقایون و خانوم دزدا میکردن به این راحتی آمار افزایش نداشت.چرا نمیگید اکثر دزدایی که میگیرید و میندازید زندان مثل یک دوره کارآموزی داخل زندان با یادگیری متد نوین و جدیدتر بعد مدتی کوتاه آزاد(با ضمانت وثیقه و هر راه دیگه) وبه دوباره راهی خیابونا میشنو میشن بلای جون مردم/حالا کاری به بنز و بی ام دبلیو سوارا ندارم اما پژو پراید بسیار خوش دستن انگار واثه سرقت.تآسف داره !
گسترش فقر باعث رواج معضلات اجتماعي زيادي شده كه يكي از آنها سرقت است. متاسفانه روز به روز هم بيشتر مي شود. دل آدم از اينجا به درد مي آيد كه مملكتي با اين همه ثروت خدادادي مردم بايد با فقر و بدبختي دست به گريبان باشند...
با سلام
ای کاهش این نظر سنجی را همیشه در سایت داشته باشی. چون احساس می کتیم روزنامه خودمان است حرفهای دل ما را بیان می کند و نیز در باره غلط یا درست بودن افکار ما راهنمایی می کند ئ از حرفهای نسنجیده ما در جامغه که باعث تنش می شود جلو گیری می کند.با این نظر سنجی ها پیام شهدا را اجرا می کنید
دزدان نیازمندو خوب اومدی
فقر و دزدي
این نظرسنجی کی انجام شد؟ اگه ما خبر داشتیم مطمئن باشید مهمترین دلیل رو عملکرد ضعیف پلیس و دستگاه قضا ذکر می کردیم. وقتی سارق هر کاری که بخواد می کنه بعد اگر هم دستگیر بشه یه 6 ماهی می فرستنش زندان بعد دوباره مرخص می شه و میره سراغ دزدی معلومه که آمار روز به روز رشد میکنه!اون چند ماه زندان رو استراحت به حساب میاره واسه خودش کافیه شش ماه از سال رو بیرون باشه حسابی میتونه با سرقت از خودروهای امثال من و شما مشکلات مالیش رو که حل کنه هیچی دوتای من مهندس هم در بیاره...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۲۸
دزد نیازمند را اگر هزار بار زندان بکنی دوباره به خاطر فقر تکرار می کند و فقط راه چاره بی نیاز کردن این افراد است و بس
تو عید رفته بودیم فشم کنار رودخونه ، ماشین تقریبا 10 متر از ما فاصله داشت ولی دیده نمی شد.با این حال سارقها درشو کج کرده بودن و وسایلشو برداشته بودن.باید بگم که ماشین کنار یک خیابونه پر رفتو آمد بود.اونها برای اینکه کسی سمت ماشینها نره یه نمایش راه انداخته بودن به این صورت که یک دختر و پسر با هم حرف میزدن و دختره از پسره ناراحت بود و پسره میخواست از دلش دربیاره .یک نمایشی که هر کی ببینه میگه یه مسئله خانوادگیه.میبینید که دزدا از جنبه روانی هم استفاده میکنن.لطفا اطلاع رسانی کنین.
نظرسنجی اشتباهه، مگه کسانی که نظر دادن آمار گیری کردن که اطلاع داشته باشن، منم دلم می‌خواد توی این شرایط بگم فقر علت دزدیه ولی از جهت آماری اشتباست
با سلام
واقعا آمار سرقت خودرو بسیار بالاست من خودم ماشینم با داشتن دزد گیر وقفل فرمان از جلو خانه سرقت شده بود پس باید ریشه این سرقتها را بیشتر در مسائلی مانند فقر وضعف قانون در مورد برخورد با سارقان خودرو جستجو کرد
به عنوان مثال من خودم در جریان پیگیری خودرو سرقت شده ام فردی را برخورد کردم که 45 دستگاه خودرو سرقت کرده بود وجالب که سارقان خودروهها تعداد محدودی می باشند که دستگیر وآزاد می شوند وبه نظر من دلیل عمده نبودن قانون درست در مورد سارقان می باشد که این قدر راحت دست به سرقت می زنند وپس از مدتی با جریمه وجلب رضایت شاکی آزاد می شوند وهیچ عامل بازدارنده قوی برایشان وجود ندارد
والسلام
مگه فقط اینه؟کیف قاپی و جیب بری و دزدی منازل و اماکن هم بیداد میکنه.بهتره یه سر به آگاهی و کلانتریها بزنیم تا به راحتی اینو بفهمیم.
چرا افزایش شدید قیمت خودرو جزو گزینه هاتون نیست!؟
این آمار که اعلام کردن مربوط به سرقتهای که اعلام میشه اما خیلی از دزدی ها رو اعلام نمی کنن و به جایی هم نمیشه شکایت کرد
صندوق عقب ماشین منو تو عید خالی کردن بردن به کجا بگم از کجا پیگیری کنم هیچ کاری نمیشه کرد
فقر ! شیب !! شیب دار !!؟
فقر داره بیداد میکنه.
مردم با سیلی صورتشون رو سرخ نگه داشتن.
از فقر نیست..

دزدی که هر شب کلی کاسبی میکنه چطوری که همیشه فقیره؟

از این خبرا نیست
نتیجه نظر سنجی رو ببینید مسئولیت مالکان در محتاط بودن کمترین رای را آورده یعنی اینکه مردم خود را مبری از مسئولیت می دانند البته در بحث نظافت شهر، رانندگی و بسیاری از مسائل اجتماعی نیز اینگونه است برخی ها هر کس و هر چیزی به غیر خودشان را مسئول می دانند ( البته منکر نا امنی و حواشی ایجاد شده توسط فقر و مابقی مسائل نیستم )
کسی که شب را گرسنه بخوابد وشرمنده خانواده اش باشد برای جبران دست به هر کاری خواهد زد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار