بازدید 5003

وقوع ۵۵ پس‌لرزه در «کاکی»بوشهر

کد خبر: ۳۱۲۷۸۳
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۸:۱۳ 10 April 2013
زلزله 6.1 ریشتری روز گذشته در بخش «کاکی» از توابع شهرستان دشتی استان بوشهر، ۵۵ پس‌لرزه به دنبال داشت.
 
به گزارش خبرگزاری فارس، زلزله‌ای به بزرگی 6.1 در مقیاس ریشتر، ساعت 16:22:49 دیروز(سه‌شنبه) بخش کاکی از توابع شهرستان دشتی استان بوشهر را لرزاند.

بر اساس اطلاعات سایت اینترنتی مرکز لرزه‌نگاری کشور، وابسته به موسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، تا ساعت مخابره این خبر ، 55 پس‌لرزه در منطقه «کاکی» به ثبت رسیده‌است.

برپایه آخرین ‌خبرها ، تاکنون زلزله بوشهر 37کشته و نزدیک به 850 مجروح به همراه داشته است.

در پی وقوع زمین‌لرزه در استان بوشهر، حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، روز گذشته طی پیامی، ضمن ابراز همدردی با بازماندگان قربانیان این حادثه، بر تلاش تمامی مسئولان ذیربط برای نجات آسیب‌دیدگان تاکید کردند.

همچنین رئیس جمهوری اسلامی ایران نیز در پیامی، ضمن عرض تسلیت به مردم  بزرگوار استان بوشهر، از نهاد‌های امدادی خواست تا با تمام توان به یاری آسیب‌دیدگان زلزله بشتابند.

گفتنی است ، در پی وقوع زلزله‌ در کاکی بوشهر، بسیج جامعه پزشکی و بسیجیان استان در قالب گردانهای امام علی(ع)، امام حسین(ع)، عاشورا و الزهرا جهت امدادرسانی به زلزله‌زدگان به این منطقه اعزام شدند.

 

بر پایه اخبار دریافتی، همچنین نیروهای بسیج با حضور به‌موقع و آمادگی هر چه تمام‌تر حفظ امنیت منطقه را بر عهده گرفته‌اند.

به گفته سید علی هاشمی فرماندار دشتی، زلزله عصر دیروز، خرابی‌های زیادی در شهر «شنبه» بر جا گذاشته است و همچنین بر اثر این زلزله بخش‌هایی از کوه بیرمی و مند ریزش کرده است.

در همین حال ، سردار احمدرضا رادان جانشین فرمانده نیروی انتظامی، از اعزام نیروهای یگان ویژه، یگان امداد و بالگرد به مناطق زلزله‌زده خبر داد.

وی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: بلافاصله پس از وقوع زلزله در استان بوشهر، نیروهای یگان امداد و یگان ویژه در مناطق زلزله‌زده حضور پیدا کردند.

رادان افزود: همچنین تعدادی از بالگردهای نیروی انتظامی به این مناطق اعزام شدند و در حال حاضر با حضور نیروی انتظامی و همکاری مردم از نظر نظم و امنیت و امدادرسانی به این مناطق مشکل خاصی وجود ندارد.

همچنین رئیس اورژانس کشور نیز در گفت‌و‌گو با خبرگزاری فارس، از اعزام  9 تیم واکنش سریع به منطقه زلزله‌زده برای نجات جان مصدومان حادثه خبر داد.

محمدتقی طالبیان گفت: در حال حاضر 40 دستگاه آمبولانس و یک دستگاه ICU سیار به منطقه زلزله‌زده اعزام شده‌است و 90 نفر از مأموران اورژانس همچنان مشغول رسیدگی به مصدومان این حادثه هستند.

وی اضافه کرد: 30 نفر از تکنسین‌های اورژانس 115نیز به صورت داوطلبانه به بیمارستان خورموج و بیمارستانهای شهر بوشهر رفته‌اند و برای درمان مصدومان به پرسنل بیمارستانها کمک می‌کنند.

رئیس اورژانس کشور گفت: تعداد مصدومان زلزله بوشهر تاکنون به 850 نفر رسیده است و بر اساس اعلام استانداری بوشهر، تعداد فوتی‌های این حادثه نیز تاکنون 37 نفر بوده‌است؛ اما با توجه به ادامه عملیات امداد رسانی، احتمال افزایش تعداد کشته‌ها و مجروحان وجود دارد.

 وی افزود: 9 دستگاه اتوبوس آمبولانس که در هر کدام 100 بسته امکانات بحران وجود دارد نیز از شهرهای اهواز، آبادان، شیراز، یاسوج، بندرعباس، جهرم، فسا و بم به منطقه زلزله‌زده اعزام شده‌اند و 100 آمبولانس نیز در منطقه به حالت آماده‌باش هستند.

رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر نیز در نخستین ساعت بامداد امروز در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس گفت: عملیات جستجو و امداد در منطقه زلزله زده بوسهر پایان یافته و عملیات اسکان اضطراری همچنان ادامه دارد.

محمود مظفر در مورد آخرین جزئیات امدادرسانی به حادثه دیدگان زلزله بوشهر اظهار داشت: با بکارگیری 100 تیم امدادی و 500 امدادگر عملیات امداد و جستجو از زیر آوار به پایان رسید.

وی با اشاره به اینکه طبق آمار هلال احمر 850 نفر در زلزله بوشهر مصدوم شده‌اند، افزود: با توجه به زمان‌بر بودن برپایی چادرها و اسکان اضطراری 17 تیم تخصصی وارد منطقه شده و از ساعت‌‌ها پیش کار اسکان حادثه‌دیدگان را آغاز کرده‌اند.

مظفر در مورد خسارت‌های بجا مانده از زلزله نیز گفت: طبق برآورد های اولیه 800 واحد مسکونی صد‌درصد تخریب شده‌اند و 100 واحد مسکونی نیز بین 20 تا 80 درصد آسیب دیده‌اند.

همچنین جمعیت هلال احمر در راستای کمک رسانی به مردم استان بوشهر شماره حساب 99999 نزد بانک‌های ملت،‌ملی و مسکن در سراسر کشور را جهت دریافت کمک‌های نقدی هموطنان اعلام کرده‌است.

گزارش خبرنگار فارس از بوشهر نیز حاکی است، حضرت‌‌ آیت‌الله صفایی بوشهری نماینده ولی‌فقیه در استان و امام جمعه بوشهر در ساعات اولیه وقوع حادثه به جمع مردم زلزله‌زده دشتی پیوست.

وی همچنین طی پیام تسلیتی، این ضایعه جانسوز را به حضرت بقیه‌الله العظم (عج)، مقام معظم رهبری و مردم گرانقدر استان بوشهر به ویژه خانواده‌های داغدار تسلیت گفت.

در همین حال، استاندار بوشهر نیز در پیامی وقوع زلزله مهیب در شهرستان دشتی و کشته و زخمی شدن شماری از هموطنانمان در این استان را تسلیت گفت.

‌‌در پیام فریدون حسنوند آمده است: مسئولان و خدمتگزاران و نیروهای امدادی ‌بلافاصله پس از وقوع زلزله برای امدادرسانی به محل زلزله اعزام شده‌اند و خدمات‌رسانی و کمک‌های امدادی همچنان ادامه دارد.

 خبر‌ دیگر اینکه سخنگوی یکی از شرکت‌های پیمانکار روسی نیروگاه اتمی بوشهر گفته است زمین‌لرزه در نیروگاه اتمی بوشهر احساس شده‌ اما خساراتی بر جا نگذاشته‌است.

به گفته وی، زلزله 6.1 ریشتری روز سه‌شنبه در استان بوشهر اخلالی در فعالیت نیروگاه اتمی بوشهر به وجود نیاورده و آسیبی هم به آن وارد نکرده است.

سخنگوی شرکت «اتم استروی اکسپورت» روسیه گزارش داده است،کارکنان نیروگاه پس از زلزله به فعالیت عادی خود ادامه داده‌اند.

گفتنی‌است، در پی وقوع زلزله روز گذشته در بوشهر، ساکنان دوبی، ابوظبی، منطقه «الشرقیة» عربستان ، بحرین و دوحه قطر نیز اعلام کردند که این زلزله را احساس کرده‌اند.

پایگاه خبری «عبر الامارات» با انتشار خبر زلزله در بوشهر اعلام کرد که با وجود آنکه مرکز این زلزله 500 کیلومتر با ابوظبی و دبی فاصله داشته، اما بسیاری از ساکنان این مناطق، وقوع زلزله را احساس کرده‌اند.

از سوی دیگر رسانه‌های سعودی نیز نوشتند که ساکنان منطقه «الشرقیة» عربستان برای چند ثانیه این زلزله را احساس کردند و حتی برخی نیز از منازل و دفاتر کارشان خارج شدند.

رویترز نیز اعلام کرد که ساکنان بحرین و دوحه پایتخت قطر نیز این زلزله را احساس کرده‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل