بازدید 17914
مهر تأیید وزیر جدید بهداشت بر درستی ادعای وزیر سابق؛

منتظر افزایش دو برابری نرخ دارو باشید!

هنگامی که ماجرای عجیب و غریب اختصاص نیافتن ارز مورد نیاز برای واردات دارو (در شرایطی که برای واردات زین اسب، خوراک سگ، خودرو لوکس، دسته بیل و... از ارز مرجع استفاده می‌شد)،‌ به انتقادات پر شمار خانم وزیر منجر شده و به عزل وی فرجام یافت، شاید کمتر کسی گمان می‌کرد که مشکل ارز دارویی تداوم یافته و وزیر جانشین در کمتر از یک ماه، دو برابر شدن نرخ دارو را نوید داده و به دو دلیل عجیب خرسند باشد!
کد خبر: ۳۱۲۷۷۵
تاریخ انتشار: ۲۱ فروردين ۱۳۹۲ - ۱۹:۰۰ 10 April 2013
یکی از مواردی که به باور عموم، موجب برکناری تنها وزیر زن کابینه و البته نخستین وزیر زن تمامی دولت‌های پس از انقلاب شد، افشاگری‌هایی بود که وی درباره اختصاص نیافتن ارز مرجع مورد نیاز برای واردات دارو و مواد اولیه تولید آن داشت؛ حال اگر این گزاره را کنار اظهارنظر تازه وزیری که جانشین وی شده بگذاریم، آیا جایگزینی ارز مبادلاتی با ارز مرجع معنایی غیر از تأیید ادعای دکتر دستجردی و به دنبال آن، تصمیم اشتباه درباره برکناری وی خواهد داشت؟!

به گزارش «تابناک»، دکتر محمدحسن طریقت منفرد، روز سه‌شنبه در حاشیه «گردهمایی توسعه برنامه پزشک خانواده با رویکرد اصلاح نظام سلامت» در پاسخ به پرسش خبرنگاری مبنی بر وضعیت ارز مرجع برای دارو گفت: «از امسال ارز مبادله‌ای جایگزین ارز مرجع شده است؛ یعنی باید ارز را تقریبا دو برابر بخریم. دولت تصویب کرده است که بابت آن به ما ۲۲۰۰ میلیارد تومان اعتبار بدهد. یعنی اگر هزار میلیارد با ارز ۲دو برابر بگیریم، باید هزار میلیارد اضافه بدهیم. اگر دو میلیارد دلار با ارز دو برابر بگیریم، باید دو هزار میلیارد تومان اضافه بدهیم».

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در ادامه جایگزینی ارز مبادلاتی با ارزِ ارزان‌تر مرجع را از دو دید مهم (به زعم ایشان خوب!) خوانده و گفت: «اگر این امر محقق شود، دو اتفاق مهم می‌افتد؛ نخست این که فشار چند نرخی ارز از بین می‌رود و دوم، چون دارو با قیمت واقعی به بازار می‌رود، نظام بیمه‌ای که بابت آن پول بیشتری بدهد، انگیزه پیدا می‌کند که کنترل بیشتری داشته باشد».

بدین ترتیب، وی که پس از برکناری دکتر مرضیه وحید دستجردی ـ به دلیل انتقادات آشکار وی به کارکرد دولت و بانک مرکزی در اختصاص ندادن ارز واردات دارو ـ به سرپرستی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رسیده و در واپسین روزهای سال گذشته، تنها با اختلاف یک رأی (۱۱۳ رأی از مجموع ۲۲۴ رأی گرفته شده) از مجلس رأی اعتماد گرفته و بر کرسی وزارت تکیه زده است، نه تنها جایگزینی ارز مبادلاتی با ارز مرجع را مصوبه دولت خوانده و از خود سلب اختیار کرده است، بلکه همه ادعاهای وزیر سابق در بی‌توجهی دولت نسبت به مقوله درمان و اختصاص ندادن ارز مرجع برای واردات کالایی که از نان شب هم واجب‌تر است، مهر تأیید زده است.

اما ماجرا هنگامی عجیب‌تر می‌شود که موشکافانه‌تر به سخنان وزیر بنگریم؛ جایی که گران‌تر شدن نرخ ارز اختصاص یافته برای واردات دارو از دو نگاه مایه مسرت ایشان شده است؛ نخست این که فشار چند نرخی ارز را از میان خواهد برد و سپس به این دلیل که نظارت را افزایش خواهد داد!

البته شاید بخش نخست ادعای وی از جهاتی درست به نظر برسد؛ اما بسیار روشن است که کمتر کسی توقع دارد ‌وزیری که پزشک بوده و متولی سلامت مردم است، از گران شدن نرخ دارو به یک دلیل اقتصادی ـ که نه وی و نه وزارت خانه تحت امرش و حتی بخش اعظم مخاطبان آن وزارت خانه نیز ارتباطی با دلایل نابسامانی رخ داده در آن حوزه ندارند! ـ ابراز خشنودی کرده و در سایه این اظهار نظر عجیب فراموش کند که برنامه پنج ساله توسعه درباره مقوله سلامت چه می‌گوید، هدفمندی یارانه‌ها به دنبال چه بود و... سرانجام وظیفه یک پزشک چیست؟



این در حالی است که مدعای دوم آقای وزیر برای ترجیح خرید ارز به نرخ دو برابر (البته در حالت خوش‌بینانه)، به مراتب مرتبط‌تر با زمینه کاری ایشان بوده، ولی در کمال ناباوری، بسیار عجیب و غریب و حتی ‌دور از هرگونه کار‌شناسی بیان شده است؛ جایی که وزیر بر این باور است با اختصاص ارز گران‌تر، دارو با بهای واقعی به بازار رفته و در نتیجه آن، نظام بیمه‌ای که بابت آن پول بیشتری می‌دهد، انگیزه پیدا خواهد کرد که کنترل بیشتری داشته باشد.

شاید بتوان به این بخش از سخنان طریقت منفرد ایرادات بسیاری وارد کرد؛ از جمله این که مگر همه داروهای وارداتی مورد استفاده برای کنترل و درمان بیماری‌هایی چون سرطان تحت پوشش بیمه است که نظارت نظام بیمه‌ای بر آن را بتوان رهاورد نیک گران شدن ارز وارداتش دانست؟

یا از آقای وزیر پرسید که اصولا بیمه‌های گوناگون، چند درصد بیماری‌ها را مورد پوشش قرار می‌دهند؛ مگر نه آنکه پوکی استخوان از بیماری‌های رایج زنان در کشور است و هیچ بیمه‌ای هزینه‌های آن را متقبل نمی‌شود؟

اصلا شاید بد نیست از آقای وزیر ـ‌که دست کم سال‌ها در لباس پزشک ‌با بیماران سر و کار داشته، بپرسیم که مگر چند درصد مردم بیمه هستند و اصولا آنهایی که بیمه هستند، چند درصد هزینه را خودشان می‌پردازند و در چند درصد باقی مانده از بیمه طرف قراردادشان یاری می‌گیرند؟

پرسش‌هایی از این دست بسیار است؛ اما آنچه از همه مهم‌تر به نظر می‌رسد، اینکه ظاهرا وزیر بهداشت، کل مقوله واردات دارو را برگرفته از مافیای این مبحث دانسته و به کل از یاد برده که افزایش انگیزه نظارتی بیمه‌های مختلف (البته به زعم وی) بخش نادیده بزرگی دارد که آن هم بیمارانی هستند که زیر بار فشار بسیار زیادی که از بابت هزینه‌های درمانی متقبل می‌شوند، هر روز نحیف‌تر و شکننده‌تر شده و‌ گاه تا آستانه فروپاشی پیش می‌روند نه بیمه‌هایی که یا دولتی هستند و دستشان در جیب دولت است و یا خصوصی هستند که اگر ضرر می‌کردند، بناچار تعطیل می‌شدند که تا کنون سابقه این امر ثبت نشده است!

با این تفاسیر، درخواهیم یافت که آقای وزیر در هر دو دلیل مهمی که برای ترجیح ارز مبادلاتی آورده‌‌اند، نقش بیمارانی را که دارو برایشان حکم آب حیات ‌دارد، نادیده گرفته و به جای آن به حل یک معضل اقتصادی و یک مشکل ریشه دار نظارتی پرداخته‌اند و در عین حال، کمتر سهمی برای خودشان در اصلاح امور قائل شده‌اند، چراکه جدا از مقوله فشاری که ارز چند نرخی وارد می‌کند ـ با نادیده گرفتن این موضوع که با خروج دارو و درمان از لیست گیرندگان ارز مرجع، عملا نمی‌دانیم که چه کالایی ضروری‌تر شناخته شده و از مزایای ارز مرجع بهره خواهد گرفت؟! ـ گویا بحث نظارت و کنترل بر دارو پیش از هر نهادی، به وزارت بهداشت برگشته و این نظارت غیر قابل واگذاری به نهاد دیگری است.

البته آقای وزیر گویا به این اندازه برای مجموعه تحت امر خود سهم قائل بوده است، چراکه در ادامه سخنانش به راه‌اندازی سامانه‌ای به منظور پخش مستقیم داروهای گران قیمت اشاره کرده و می‌گوید: «این سامانه در حال عملیاتی شدن است و داروهای گران قیمت اعم از داروهای بیماران خاص، سرطانی و... از این سامانه توزیع شود. با اجرای این برنامه، بسیاری از مشکلات تهیه دارو و بازار قاچاق دارو برطرف می‌شود»؛ هر چند این اظهار نظر در تضادی آشکار با دومین نکته مهمی است که وزیر پیشتر به آن اشاره کرده بود.

اما اگر گمان می‌کنید که سخنان وزیر درباره گران شدن دارو، تنها منحصر به داروهای وارداتی و گران قیمت است، سخت در اشتباهید، چرا که بر پایه آماری که چندی پیش منتشر شد، ۹۵ درصد مواد اولیه مورد نیاز برای تولید دارو وارداتی بوده و تغییر ارز مرجع به ارز مبادلاتی در تهیه آن‌ها، معنایی جز افزایش دو برابری نرخ بیشتر دارو‌ها نخواهد داشت؛ اما خالی از لطف نیست که اظهارات جسورانه وزیری را که تازه منصوب شده و احتمالا گزندی از بابت استیضاح متوجه وی نیست، در این باره بخوانیم:

طریقت منفرد با عنوان این مطلب که دارو در ایران ارزان‌تر از دیگر کشورهای دنیاست، می‌گوید: «تصور نمی‌کنیم از بابت افزایش قیمت داروهای معمولی، فشار به نظام بیمه‌ای و حتی مردم وارد شود، ولی وقتی یک کالایی تقریبا مجانی شد، حیف و میل آن بیشتر است»!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۵۰
انتشار یافته: ۱۲
تصور کنيد اگر جمله "اگر این امر محقق شود، دو اتفاق مهم می افتد؛ نخست اینکه فشار چند نرخی ارز از بین می رود و دوم، چون دارو با قیمت واقعی به بازار می رود، نظام بیمه ای که بابت آن پول بیشتری بدهد، انگیزه پیدا می کند که کنترل بیشتری داشته باشد" به يک بيمار سرطانی و يا بيمار ام اسی و يا بيمار صرعی گفته شود چقدر از دردهایش التيام می یابد
خدا به داد دل ما بیمارای بی پول برسه
لطفا برای ما از همین حالا یه فاتحه بخونین
من يك بيمار ms دارم كه مجبورم هر دو ماه يكبار دارو هاي تك نسخه اي سفارش بدهم اينبار كه به هلال احمر رفتم گفتند به جاي 2000000 تومان ( كه با هزار مشقت فراهم مي كردم) بايد 4000000 تومان بدهي چون از اين به بعد با ارز آزاد دارو وارد مي شود گفتم آخر از كجا بياورم بيمارم به اين دارو نياز دارد تا بتواند سر پا باشد.... آقا واقعا" ما دردمان را به چه كسي بگوييم .... اگر گوش شنوايي هست مي توانم تلفنم را در اخيتارتان بگذاررم تا موضوع را بررسي كنيد...
70درصد هزینه درمان را مردم می دهند نظام بیمه ای نظارت به چه را بیشتر کند قبلا هم بیمه هیچ مبلغی بابت داروهای خوب خارجی نمی پرداخت شاید وزیر در مورد مسکن و استامینوفن و چهار قلم داروی سرما خوردگی اظهار نظر کرده اند
قبلا که کل داروهای خارجی دو برابر شده بودند.
باتوجه به اینکه درصورت استفاده از ارز مرجع قیمت دارو و مواد اولیه دارو جهت سواستفاده از ارز مرجع حداقل بیش از پنجاه درصد گرانتر خرید میشود باتوجه به اطلاعی که ازقیمت های حهانی دارم وقیمتهایی که موردتآئید سازمان داروقرار میگیرد سخنان آقای وزیربهداشت صحیح است ودرصورت استفاده ازارز اطاق تبادل درقینتهای دارو زیادتغییری حاصل نخواهدشد
بعنوان یک داروساز با سابقه بیشتر از 12 سال کار در تمام شاخه های داروسازی استثنائا با سخنان آقای وزیر کاملا موافقم
با اینکه افزایش قیمت دارو با واکنش منفی و عدم پذیرش مواجه میشود. اما توجه شما رو به این چند نکته جلب میکنم شاید قضاوت با داشتن اطلاعات بیشتر دقیق تر باشد.

صرف افزایش قیمت به تنهایی بار پرداختی بیماران رو زیاد نخواهد کرد.
برای شما مثالی میزنم
دارو در حالت اول 100 تومان و ضریب فرانشیز پرداخت بیمه 70/30 باشد. در این حالت بیمار 30 تومان را و بیمه 70 تومان را متقبل خواهد شد.

در حالت دوم همان دارو با افزایش قیمت به 300 تومان برسد.
در صورتی که ضریب فرانشیز از 70/30 به 90/10 برسد سهم پرداختی بیمار 30 تومان و سهم بیمه 270 تومان خواهد بود.
اما آیا این اتفاق افزایش ضریب پرداختی بیمه ها واقعا رخ میدهد؟
بله! با کمی تحقیق متوجه میشوید که در چند ماه اخیر بیمه ها برای بسیاری از داروهایی که تا پیش از این اصلا بیمه ای نبوده اند. پذیرش پرداخت و آنهم با ضریب 90/10 را قائل شده اند.( تا امروز 127 قلم)
دریافت لیست از بیمه سلامت http://www.msio.org.ir/Portal/Home

اگر این روند به تمام داروها تسری یابد.
ببینیم چه اتفاقاتی خواهد افتاد و آیا برایند کلی به نفع بیماران و سیستم سلامت است یا خیر؟

بیماران :
بیماران با افزایش ضریب پوشش بیمه ای تفاوتی در مبلغ پیداختی بصورت بیمه نخواهند دید.
بیماران با عدم پوشش بیمه ای متحمل هزینه چند برابری پرداخت خواهند شد.

دارو :
با افزایش گردش مالی به ازای زمان، ما انتظار بهبود کیفیت دارو و افزایش بودجه R&D در شرکتهای تولید کننده دارو داریم.

قاچاق :
با کاهش تفاوت قیمت داروی آزاد داخل و خارج کشور انگیزه خروج دارو و در نتیجه قاچاق دارو کاهش خواهد یافت

بیمه ها :
با افزایش قابلیت مثبت بیمه در کاهش هزینه های درمان. اقبال بیمارانی که تحت پوشش بیمه ای نبوده اند به پرداخت هزینه های بیمه ای بیشتر خواهد شد.
خود بیمه تامین اجتماعی یکی از بزرگترین سرمایه گذاران در بخش تولید دارو است.

نظارت علمی :
یکی از دلایل مهم مصرف خودسرانه و اشتباه دارو در کشور کمبود آموزش، عدم توجه به عوارض دارو و سهولت دسترسی و ارزان بودن دارو است.
اینجا یک فاکتور که سهولت دسترسی و ارزانی دارو است تضعیف میشود. اما مهمترین فاکتور آموزش و ارتقا فرهنگی است که میبایست توجه شود.

با توجه به اینکه برخلاف ادعاهای گفته شده بیشتر مواد اولیه در ساخت دارو وارداتی است و معقول هم نیست که چرخ از نو ساخته شود. و نه فقط در ایران بلکه در بسیاری از کشورهای اروپایی سازنده ژنریک، منابع اولیه ساخت دارو وارداتی است. افزایش قیمت هم در بخش داروهای وارداتی و هم در بخش تولید داخل مشاهده خواهد شد.

طرفهای حساب بیمه ها :
با توجه به تاخیر همیشگی چند ماهه (از 8 ماه تا 3 ماهه بیمه ها) نقدینگی در طرفهای حساب بیمه ها با فرانشیر 90 درصد باعث ورشکستگی و عدم پذیرش ریسک در تامین داروهای با مصرف کم و در نتیجه سرگردانی بیماران در تهیه داروهای اختصاصی خواهد شد.

چه نگرانیهایی وجود دارد؟
بنا به تجربه آزاد کردن قیمت نان. در اینجا هم نگرانی هایی وجود دارد :
عملکرد بیمه ها : آیا روند 90/10 کردن فرانشیز به سرعت به تمام داروها تسری خواهد یافت؟
آیا تعهدات پرداختی بیمه ها همچنان با تاخیرهای همیشگی تداوم دارد؟
آیا گسترش پوشش بیمه ای به داروهای آزاد و ضروری بیماران کافی خواهد بود؟

بیماران :
آیا امکان بیمه شدن بیماران با هزینه قابل قبول تسهیل خواهد شد؟
آیا بیماران داروهای مورد نیاز خود را بصورت بیمه ای و بسهولت تهیه خواهند کرد؟

کارخانه های تولید دارو :
آیا افزایش قیمت، منجر به بهبود کیفیت ساخت، بسته بندی، بازاریابی، آموزش و ... خواهد شد؟

داروخانه ها:
آیا افزایش قیمت دارو، منجر به کاهش نیاز به پذیرش تعداد زیاد بیمار در روز و در نتیجه افزایش کیفیت تخصیص وقت و مشاوره و بررسی نسخ در داروخانه منتهی خواهد شد؟
آیا با سود 15-20 درصدی دارو و باز پرداخت 6 ماهه بیمه ای و سررسید 30 روزه به شرکتهای پخش در کنار تورم حداقلی رسمی مورد پذیرش صرفه کار اقتصادی در داروخانه محقق خواهد شد؟

نظارت :
آیا افزایش قدرت بیمه ها منجر به رضایت نهایی بیشتر بیمار-پزشک-داروخانه-بیمه خواهد شد؟ و نهاد ناظر بر عملکرد بیمه ها کارایی لازم را برای هدایت صحیح این افزایش نفوذ را خواهد داشت؟

- داروساز ایرانی
خدابدادملت ایران برسه همش افزایش قیمت به گوش میرسد...نشدکه خرفی ازکاهش قیمتهابگوش برسه..
جای تاسف ؟؟؟؟؟؟
متاسفانه باید بگم که بخشی از سخنان وزیر درست است! آخه شما با 500 تومن میتونید یک بسته آنتی بیوتیک بخرید! اونوقت چطوری میشه جلوی مصرف خودسرانه و بی رویه اینهمه دارو رو تو مملکت گرفت؟ قیمت دارو باید واقعی باشه این درسته! اما.... نکته مهم اینه که نظام بیمه ای هم باید اصلاح بشه! یعنی مردم نتونند خودسرانه دارو با نرخ ازاد بخرند ( به دلیل گرانی) ولی زمانی که دارو توسط پزشک تجویز شده باید بیمه ها خیلی خوب پوشش بدهن که فشار هم به مردم نیاد! مثل بیشتر کشور های پیشرفته دنیا
نه !!! فقط دو برابر . آنهم با این افزایش بی سابقه 25 در صدی که البته احتمال دارد آبان به دستمون برسه !!!!!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها