بازدید 55184
نهمین «سی دقیقه» با تابناک

فیلم: «لینکلن»ی را که در اسکار 2012 قربانی شد، ببینید!

در «لینکلن»، با سیاست پیشه ای بسیار خونسرد و صبور، شوخ طبع، رک گو، عمل گرا و البته فاقد سواد مواجه می شویم که تمام دانشش را خارج از مدارس و کالج ها و به شکل خودآموخته فراگرفته و در دوره کهنسالی که مصادف با ریاست جمهوری اش بر آمریکا است، از دانش و تجربه ویژه برخوردار است...
کد خبر: ۳۱۰۷۲۲
تاریخ انتشار: ۰۸ فروردين ۱۳۹۲ - ۲۱:۴۵ 28 March 2013
شایسته ترین فیلم از میان کاندیداها برای بردن جایزه اسکار 2012، یکی از بهترین ساخته استیون اسپیلبرگ به شمار می آید که شاید پس از چند اثر نه چندان سطح بالایش، بار دیگر محلی برای نمایش توجه این کارگردان کارکشته به جزئیات در فیلم سازی است؛ فیلمی که اگر به کارگردانی همچون تارانتینو سپرده می شد با اندکی تغییر در فیلمنامه از دقیقه نخست تا انتها به رنگ خون در می آمد اما اسپیلبرگ بدون بهره گیری از ظرفیت های اینچنینیِ جنگ انفصال، اثری خوش ساخت عرضه کرده که در تقویت جایگاه قهرمانانه «آبراهام لینکلن» موثر واقع می شود.

به گزارش «تابناک»، استیون اسپیلبرگ بی شک یکی از کارگردانان توانا در ارائه یک روایت جذاب از وقایع تاریخی است، به گونه ای که مخاطب هیچ گاه آن واقعه را فراموش نکند. او به خصوص برای صهیونیست های روایت های تاریخی ویژه ای همچون «مونیخ» و «فهرست شیندلر» را ساخته و البته «نجات سرباز رایان» را نیز می توان به این فیلم سازی تاریخی او افزود که مبتنی بر وقایع تاریخی (حتی با تحریف) در دوره های زمانی مختلف، نگاشته و به تصویر کشیده شده است. با این اوصاف باب ایگر مدیرعامل والت دیزنی ریسک بزرگی برای سپردن فیلمنامه لینلکن به اسپیلبرگ انجام نداده و به منطقی ترین گزینه ممکن اعتماد کرده است.

اسپیلبرگ که در سال های اخیر به سرمایه گذاری برخی آثار پرداخته و با حساب و کتاب بیشتری فیلم می سازد، به این اعتماد پاسخ مثبت داد و اثری خوش ساخت با حجم عظیمی از عوامل را تنها با 65 میلیون دلار به پایان رساند؛ عددی که شاید برای مخاطب ایرانی بزرگ به نظر آید اما با مقایسه هزینه این اثر و دیگر ملودرام های تاریخی چندین سال اخیر، می توان متوجه عمق ماجرا شد.



البته کاهش انفجار و خونریزی در این فیلم و بسنده کردن به صحنه های پس از نبردهای انفصال که تنها حجم عظیمی از اجساد روی هم ریخته از سربازهای شمالی و جنوبی را نشان می داد، بی شک در کاهش این هزینه ها بی تاثیر نبوده است و قطعاً به تصویر کشیدن سکانس هایی از صحنه های وسیع از جنگ شمال و جنوب می توانست ده ها میلیون دلار به هزینه های این پروژه بیافزاید و البته شاید جذاب ترش نیز می کرد.

با این حال، اسپیلبرگ بدون استفاده از چنین ظرفیت هایی، 150 دقیقه فیلم با ریتم یکنواخت را روایت می کند و در عین حال مخاطب نه تنها از دیالوگ های طولانی این فیلم آن طور که انتظار می رود، خسته نمی شود، بلکه به شخصیت تاریخی آبراهام لینکلن - سوای اینکه چه میزان شخصیت پردازی ها مبتنی بر واقعیت های تاریخی است - به عنوان یک سیاستمدار آزادی خواه علاقمند می شود. به واقع مطابق با روایت فیلم در دوره ای که سیاست بیش از هر زمان، چهره کثیف خود را در آمریکا نشان داده، لینکلن همه روش های ممکن را وسیله ای برای رسیدن به هدفی انسانی و آن هم پایان دوران برده داری در آمریکا کرده است.

در «لینکلن»، با سیاست پیشه ای بسیار خونسرد و صبور، شوخ طبع، رک گو، عمل گرا و البته فاقد سواد مواجه می شویم که تمام دانشش را خارج از مدارس و کالج ها و به شکل خودآموخته فراگرفته و در دوره کهنسالی که مصادف با ریاست جمهوری اش بر آمریکا است، از دانش و تجربه ویژه برخوردار است. بی شک همان اندازه که فیلمنامه و کارگردان در شکل گیری چنین شخصیتی موثر بوده، «دانيل دی لوئيس» با بازی یکدست و طبیعی و لحن خاصی اش در شکل گیری چنین کاراکتری تاثیرگذار بوده و حقیقتاً شایسته «اسکار» و دیگر جوایز سینمایی برای این نقش بود. در عین حال از بازی تامی لی جونز نیز نمی توان گذشت و به قول معروف نشان داده همچنان دود از کنده بر می خیزد!



موسیقی آرام فیلم از جان ویلیامز نیز سهم خود را در شکل گیری این ترکیب قابل پذیرش داشت و به خوبی بر روی فیلم نشسته بود و اگر قرار باشد تا این حد وارد جزئیات شد، نمی توان فیلمبرداری جانوس کامینسکی را نادیده انگاشت.

فيلم علاوه بر سيزدهمين اصلاحيه پايان برده داری، تسليم كنفدراسيون و ترور لينكلن، بر ماه هاي آخر زندگي لينكلن نیز مروری داشته اما عمده فیلم به ماجرای لابی گری برای برده داری می پردازد و سابقه تاریخی حضور لابیست ها در محافل سیاسی آمریکا را نیز نشان می دهد؛ مردانی که پس از شکست گروهی از دموکرات ها در انتخابات و در حد فاصل تغییر مجلس قانون گذاری آمریکا که هنوز نماینده های شکست خورده حق رای دارند، آنها را با وعده پست های دولتی تطمیع می کنند و این گونه با رای گروهی از دموکرات ها با انضمام همه جمهوری خواهان، قانون منع برده داری در آمریکا و آزادی برده ها تصویب می شود.

برای تماشای این فیلم به خصوص نسخه خلاصه شده آن، مخاطب ایرانی باید تا حدودی جریان اتفاقات تاریخی که بر اساس آن فیلم ساخته شده، قرار بگیرد. آبراهام لینکلن نخستین رئیس جمهورِ جمهوری خواه ایالات متحده بود که در جریان اختلافات عمیق دموکرات ها در سال 1861 توانست با 40 درصد آراء به عنوان رئیس جمهور ایالات متحده انتخاب شود اما او بدشانس ترین و سخت ترین دوران ریاست جمهوری را در آمریکا تجربه کرد.



ایالات جنوبی آمریکا که صاحب زمین های حاصلخیز کشاورزی و مواد خام اولیه بودند، به شدت طالب حفظ نظام برده داری بوده و سیاه پوستان را جزو اموالشان تلقی می کردند که حق کشتن، شکنجه، بهره کشی جنسی، فروش و یا هر عمل دیگری را با آنها داشتند اما در مقابل ساکنان ایالات شمالی آمریکا که نیاز جدی به برده داری نداشتند و در صنایع، تجارت و بانکداری مشغول بودند، به شدت مخالف نظام برده داری بودند و طبق قاعده همیشگی، هرچه از شمالی آمریکا به جنوب آمریکا حرکت کنید، طیف مردم از جمهوری خواه به سمت دموکرات تغییر وضعیت می دهد.

با این اوصاف تنها جنوبی ها نبودند که مخالف ممنوعیت برده داری بودند، بلکه اکثریت دموکرات ها که پایگاه رای شان عمدتاً متعلق به زمین داران و کشاورزان بود نیز در جرگه مخالفان دوآتشه ممنوعیت برده داری قرار داشتند. در آمریکا فضا به سمتی رفت که برخی از ایالت های شمالی با تصویب قانونی، برده داری را ممنوع کردند و حتی در قاچاق برده های فراری به ایالت های شمالی نیز نقش آفرین بودند.

هنوز مراسم سوگند لینکلن در 4 مارس1861 به پایان نرسیده بود که ایالت‌های کارولینای جنوبی، جورجیا، فلوریدا، آلاباما، می‌سی‌سی‌پی، لوئیزیانا و تگزاس و سپس آرکانزاس، کارولینای شمالی، ویرجینیا و تنسی اعلام استقلال کرده و با تشکیل کنفدراسیون کشورهای آمریکا، بلافاصله ریچموند را پایتخت خود قرار داده و جفرسن دیویس را به ریاست جمهوری برگزیدند.



سپس قلعه سومتر در بندر چارلتون در کارولینای جنوبی در آوریل 1861 مورد حمله جنوبی‌ ها قرار گرفت و جنگ چهار ساله شمال و جنوب آغاز شد تا در طول این دوران 600 هزار تن از دو سو کشته شوند و در نهایت جنوبی ها بازنده جنگ باشند و یکپارچگی آمریکا حفظ شود اما پیش از جنگ پایانی، لینکلن قانون لغو برده داری را تصویب کرد؛ قانونی که در پیوستن سیاهان شمال به جنگ با جنوبی ها و کارشکنی های سیاهان حاضر در جبهه جنوبی بسیار موثر بود. لینکلن اما سیاستش آن بود که مذاکرات بی فرجام صلح با جنوبی ها را که در صورت به نتیجه رسیدن می توانست منجر به توقف تصویب قانون برده داری شود، تا پیش از تصویب قانون برده داری  در خفا نگه داشت و به تعویق انداخت.

بعد از اتمام جنگ داخلی، لینکلن تصمیم گرفت تا ایالات متحده را از نو بسازد و این گونه بود که نظام بانکی وقت آمریکا را تغییر داد و رویکردهای اقتصادی نظیر مالیات بر ارزش افزوده، تعریف حقوق گمرکی را رونق داد، انتخاب گزینه های ائتلافی برای کابینه را بنیان نهاد، وزارت کشاورزی را برای نظارت بر تولیدات ایالات جنوبی ایجاد کرد و راه آهن آمریکا را به شکل بی سابقه ای توسعه داد.

با همه خدماتی که لینکلن برای این کشور انجام داد، در نهایت توسط یک جنوبی متعصب به علت طرفداری لینکلن از قانون لغو برداری و تصویب این قانون، هنگام تماشای تئاتری به نام "پسر عموی آمریکاییمان" ترور شد و با برخورد گلوله ای به سر لینکن، مردی که سیاهان آمریکا پدر خطابش می کنند، جان داد. برای سر قاتل فراری 100 هزار دلاری جایزه تعیین شد و او دو هفته بعد در یک طویله توسط ارتش آمریکا شناسایی و کشته شد.

نگارنده با دعوت به تماشای بیش از 45 دقیقه از این فیلم، پرسش مطروحه در فیلم های پیشین را مجدداً پیش رویتان قرار می دهد که آیا در شرایطی که اصولاً کپی رایت در مفهوم کلی اش در ایران رعایت نمی شود و فیلم های دوبله شده در کشور حق کپی رایتشان خریده نمی شود و قریب به اتفاق کتب ترجمه و چاپ شده در کشور نیز بدون خرید حق کپی رایت پروسه طبع را طی می کنند، آیا نقد فیلم های روز و همچنین پخش حداکثر 30 دقیقه (مگر در موارد استثنایی) از فیلم های روز و همچنین فیلم های شاخص کلاسیک دنیا در «تابناک» موافقید؟

«تابناک» تا انتهای تعطیلات نوروز، هر روز یک فیلم شاخص را تقدیم تان خواهد کرد و پس از آن، در صورت جلب نظر شما عزیزان در جمع بندی نظرات، هر هفته یک فیلم این گونه عرضه خواهد شد.

دانلود بخش نخست

دانلود بخش دوم

دانلود بخش سوم
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۵۶
ایول تابی تمامی فیلم های که گذاشتی همشون رو دانلود کردم عجب فیلم های توپی بودن مرسی
فیلم واقعا زیبا و پر محتوایی بود...ممنون تابی با این بخش ترکوندیییی!!!!
ان شاءالله كه حق كپي رايت رعايت ميشه ديگه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
آره. هر چقدر آمریکا حقوق ملت ایران را رعایت میکنه و اموال ایرانیان را بلوکه نمیکنه، ما هم به همون میزان حق کپی رایت را رعایت میکنیم!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
ناشناس دمت گرم خوب جواب این امین رو دادی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
خیلی هم بد جواب دادی. عادت کردیم جواب هر کار زشتی رو با انتقام و زشتی بدی طوری که راحت هر کاری دلمون بخواد می کنیم بعد دنبال سوتی طرف مقابل می گردیم که کار خودمون رو توجیح کنیم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
راست میگه. مفتی فیلم میزارید و برا خبرهای بیفایده مشتری جور میکنید.
sia
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
امین داداش به این چیزا گیر بیخود نده....ما ایرانیا همه زندگیمون کپی رایته. ویندوز...وی پی ان که خودت باهاش اومدی...فوتبالای خارجی...گییرررررر ندهههههه
سید
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
جواب زور را با زور می دن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
حق کپی رایت !
چه ژست مسخره ای.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۱
آره حق کپی رایت می شود سود پول هایی که آمریکا از سال 57 از ایران بلوکه کرده است
این بخش فیلمتون خیلی عالیه
من راستش حوصله ندارم فیلم ها رو کامل ببینم
ولی اینجوری خیلی با حاله
سلام

لطفا یک بار متن خبر رو بازخوانی کنید که غلط املایی و نگارشی نداشته باشد.

ممنون
سلام
من همچنان مخالف این ایده هستم که قسمت کوتاهی از فیلم رو برای آشنایی در سایت قرار بدید چون :
1- نمی تونی فیلم رو بدون سانسور بگزارید
2- فیلم رو باید مطابق نظر کارگردان برش داد( حتی برای تبلیغات ) اینطوری مزه فیلم از بین میره !

می تونید تریلر این فیلم ها رو قرار بدید به همراه لینک دانلود و یک نقد درست و حسابی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۸
خیلی ناراحت نباش اینجا ایرانه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
موافقم
كيانوش
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۳
به نظرم فيلم رو كامل بگذاريد
مفهوم و ارزش فيلم از دست ميره
مثل اين ميمونه كه يه ماشين بخري صندلي نداشته باشه - آينه نداشته باشه ولي فقط راه بره
بايد از شخصيت هاى سياسى بزرگ خودمان كه ممكن است نكات مثبت و منفى بسيارى هم داشته اند فيلمها بسازيم و به انها بنازيم به امير كبير بزرگ به مرحوم مدرس و به قوام السلطنه كه روسها و شخص استالين را پيچاند به مرحوم دكتر مصدق كه كاسه و كوزه انگليسها را خراب كرد و از همه مهمتر و بزرگتر در تاريخ معاصر ايران حضرت امام خمينى كبير و بي همتايمان و اگر به گذشته بنگريم از كوروش گرفته تا انوشيروان و از يعقوب ليث تا شاه عباس كبير و از نادرشاه گرفته تا وكيل الرعاى زند بهر حال اينان كسانى بودند كه با خوبى ها و بدى هايشان جزيي از تاريخمان هستند ، بايد در فيلمهايمان كه انشاالله خواهيم ساخت خوبى هايشان را برجسته و نشان
دار كرده و به جهان معرفى نماييم و بدى هايشان را نيز گفته و اعلام تاسف كنيم ، البته با در نظر گرفتن شرايط زمان و مكان و مردمان همان زمان .
فیلم واقعا زیبا و پر محتوایی بود...ممنون تابی با این بخش ترکوندیییی!!!!
100 مگ دانلودم پرید خد ا لعنتتون کنه این چه فونتی اصلا نمیشه خوند.
پاسخ ها
moha
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
راست میگه بابا این دیگه چه زیرنویسیه، خودتون میتونید بخونیدش؟! یک کار رو درست نمیتونید انجام بدید؟
لطفا فیلم zero dark thirty رو هم بزارید.ممنون
فیلم بسیار زیبایی بود ... جان لوییس شایسته اسکار در هر فیلمی هست
فیلم لینکلن یه محشر واقعیه و بدون کوچکترین تردیدی شایسته اسکار بهترین فیلم بود!
این فیلم اونقد جذاب بوده که خود من تا حالا 4 بار کامل نگاهش کردم ... تقریبا میتونم بگم بی نقصه.

به کسایی کع ندیدن پیشناهد میکنم که تماشا کنن مطمئنا پشیمون نمیشن!
آیا در شرایطی که اصولاً کپی رایت در مفهوم کلی اش در ایران رعایت نمی شود و فیلم های دوبله شده در کشور حق کپی رایتشان خریده نمی شود و قریب به اتفاق کتب ترجمه و چاپ شده در کشور نیز بدون خرید حق کپی رایت پروسه طبع را طی می کنند، آیا نقد فیلم های روز و همچنین پخش حداکثر 30 دقیقه (مگر در موارد استثنایی) از فیلم های روز و همچنین فیلم های شاخص کلاسیک دنیا در «تابناک» موافقید؟
...
...
...
خیر موافق نیستم قرار نیست چون یه عده ای قوانین کپی رایت رو نقض می کنن که نوعی دزدی هم محسوب میشه شما هم همین کار رو بکنید .... درست مثل اینه که بگید چون من در یک محله ای زندگی می کنم که اکثر اهالی از دیوار خانه ی مردم بالا میرن پس منم از دیوار مردم بالا میرم!
می دونم نمی تونی ثبت کنی ولی حداقل کمی راجبش فکر کن
اینگونه قرار گرفتن فیلمهای قطعه قطعه شده و بدون خرید امتیاز در یک خبرگزاری معتبر و قانونی درست نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
تلویزیون ایران همه این فیلم ها رو از اینترنت دانلود میکنه ,سانسور میکنه با کیفیت بد میزاره برای پخش.مگه تابناک چیش از صدا و سیما کمتره!
چیزی به اسم کپی رایت در حال حاضر برای ما وجود خارجی نداره درست یا اشتباه فعلا روند بر این قراره
سهراب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۳
مثل اينكه وضع مالي شما خيلي عاليه ميخواي همه چيزو بخري
مردم توي مايحتاج اوليه زندگيشون موندن شما ميگي فيلم اوريجينال خارجي بخرن

حق با شماست در شرايطي كه وضعيت اقتصادي خوب خوب و متعارف باشه
شمال امریکا اکثرا دموکرات و جنوب جمهوری خواه هستند. بر عکس نوشتید در متن.
سلام تابی....عجب سرعت دانلود این فیلم ها بطور استثنایی بالاست!!...هر کدوم تقریبا 4 دقیقه طول میکشه!!...حال کردم....دمتون گرم
با سلام و تشکر بابت این بخش زیبا و انتخاب بجا در فیلم ها...به نظر من هیچ کس جز دنیل دی لوئیس نمی تونست نقش لینکلن را بازی کند..بازیش واقعا تو این فیلم مبهوت کننده است
are bezarid
این فیلم فارغ از جنبه های هنری از نظر انسانی بی نظیره.
سلام
عالی بود
امکانش بود فیلم Influence (نفوذی) را هم برای دانلود بزارید
معرکست
فک کنم محصول کشور ایتالیاست
با سلام.از حسن انتخاب وتوجه سایت تابناک سپاسگزارم امیدوارم این امر فرهنگی همچنان ادامه یابد.
ولی بازی آلفردودوسانته تو این فیلم عالیییییه
فیلم قشنگی بود مخصوصابازی دی لوئیس فقط چراوقتی لینکلن تونست اعلامیه روتصویب کنه تو کالسکه که باهمسرش میرفتند گفت الان دوست داره تو اورشلیم کنارداوودوسلیمان باشه مگه جای دیگه ای تو دنیا نبود اصلا مگه اویهودی بود یامسیحی؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۱۰
اورشلیم زادگاه عیسی است ها و جاییه که عیسی توش شهید شد یا به آسمان رفت . طبیعیه که لینکلن مسیحی جمهوری خواه ( جمهوری خواه ها به شدت به دین حساس اند در قیاس با دموکرات ها ) اورشلیم براش مقدس و عزیز باشه دیگه
آخه این چه زیر نویسیه
اصلا قابل خوندن نیست
اونم تو فیلمی که همش دیالوگه
بابا یا فیلم نگذارین یا اگر میگذارین فونتش رو درست و خوانا بگذارین...یه نوآوری که بخرج میدین اونم کلی ایراد داره!
پاسخ ها
siavash
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۹
اشتب لایک زدم...بی انصاف همینم غنیمته جای تشکرتهههههه!!!
من که موافقم!!!
موافق و ممنونم
خوبه فقط کیفیت فیلم و زیر نویساش خیلی پایینه موفق باشید
من هم معتقدم که به جای بیننده تصمیم نگیرید و قسمت هایی رو که از نظر سیاسی موافق دیدگاه خودتون هست فقط ارائه ندید اگه می خواهید فیلمیرو نمایش بدید همه شو نشون بدید.
یعنی شماها نمیتونین این فیلما رو برا دانلود پیدا کنید که از تابناک درخواست میکنید فلان فیلمو بزاره برا دانلود؟همه جا پره
اقا دمتون گرم ... چند تا سوال بعد از دیدن این فیلم برام پیش اومده بود ... اکثرش رفع شد ...
خیلی خوب بود فیلم های روز دنیا هم جای مخصوصی بذارید تا نگاه کنیم.تشکر
خوب خالي از لطف نيست
قانون كپي رايت در ايران يعني اينكه بعد از اينكه كپي كردي رايت هم بكن

به نظر من گذاشتن قسمتي از يك فيلم در يك سايت خبري كار درستي نيست و اگر شما بتونين به خلاصه و نقدي كه در مورد فيلم ها مينويسيد غناي بيشتري ببخشيد كاري بس بهتر و مفيدتر است
خدا قوت
سلام.آقا اونایی که پست میذارن به شما میگن تابی .خودتونین.لطفا به شعور ملت توهین نکنید.
فیلم اکشن بزارید در ضمن فونتش خیلی مزخرف اصلا نمیشه زیرنویسشون بخونی
فهرست شیندلر و مونیخ بی شک جزو ده فیلم برتر تاریخ سینما هستن و همچنین سرباز رایان و البته هوش مصنوعی که همشون رو استیون اسپیلبرگ ساخته . نابغه بزرگ سینما .
اقا دمتون گرم ... چند تا سوال بعد از دیدن این فیلم برام پیش اومده بود ... اکثرش رفع شد ...
سلام. بی نهایت از کار خوب تابناک و همکاران خلاقش برای این فیلم های زیبا سپاسگذارم. حتما این کار خوب را در طول سال نیز ادامه دهید. ترجیحا 4 یا 5 شنبه ها فیلم جدید بگذارید
خراب نكنيد فيلما رو لطفا

آخه فيلم يكساعته و نيمه رو كه نميشه كذد نيم ساعت

كل فيلم رو بگذاريد كل فيلم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار