بازدید 93877
روایت فضای سیاسی کشور؛ روز چهل و چهارم، سال سی و پنجم انقلاب

دو نفر از رجال سیاسی کشور،با بی صداقتی رئیس جمهور شدند!

اگر از راه دروغ و بی صداقتی به قدرت رسید می توان ادعای خدمت خالصانه برای مردم کرد؟ عاقبت این کار چیست ؟ کشور به کجا می رود و چه عاید مردم می شود. این افراد در این سال هاچه لذتی از بی صداقتی برده اند، جز سست کردن پایه های اعتماد مردم به نظام اسلامی!
کد خبر: ۳۱۰۵۳۳
تاریخ انتشار: ۰۷ فروردين ۱۳۹۲ - ۰۷:۰۰ 27 March 2013
بالاخره آش شوری را که ائتلاف سه گانه پخته بود، شورتر شد و امروز ائتلافی که خود را ائتلاف اکثریت اصول گرایان می نامد نیز موجودیت خود را اعلام کرد.ائتلاف جدید که ائتلافی متشکل از باهنر، متکی ، ابو ترابی، پور محمدی و آل اسحاق است، در واقع همان راست سنتی، متشکل از کاندیداهای هیات های موتلفه، جامعه روحانیت مبارز و تشکل های عضو جبهه پیروان خط امام و رهبری است. تشکل هایی دست راستی که آخرین حضور جدی ، البته توام با شکست خود در عرصه سیاست ایران را در دوم خرداد 76 تجربه کردند.

در آن سال راست سنتی شکست سهمگینی را از محمد خاتمی پذیرفت. پس از پایان دوره اصلاحات و گاه انتخابات ریاست جمهوری سال 84، راست سنتی مجددا شانس خود را برای رسیدن به قدرت در قامت علی لاریجانی جستجو کرد که مجددا شکست را تجربه کرد. حتی در آخرین انتخابات برگزار شده، یعنی انتخابات سال گذشته مجلس شورای اسلامی، هیات های موتلفه حتی نتوانستند دو تن از معروف ترین چهره های خود یعنی «بادامچیان» و «محمد نبی حبیبی» را راهی بهارستان کنند.

راست سنتی اگر چه در طول این سالیان همواره کوشید که موفقیت های دولت احمدی نژاد را موفقیت رویکرد راست جلوه دهد، اما به همان میزان می کوشد ناکامی های دولت نهم و دهم به نام او ثبت نشود. حمایت های اولیه آنان پس از تشکیل دولت نهم، از احمدی نژاد و مخالفت های آنان در سال های پایانی دولت دهم با وی، در همین چارچوب قابل بررسی است .

  اینک آنان مستظهر به پشتیبانی جامعه روحانیت و جامعه مدرسین بلند شده اند تا در کنار ائتلاف سه گانه بایستد و سهمی از قدرت ببرد. ائتلاف سه گانه راهی ندارد که در مقابل این ائتلاف پنج گانه سنتی که خود راسا شانسی برای پیروزی در انتخابات ندارد، نرمش از خود نشان دهد، چرا که در غیر این صورت هم ممکن است حمایت جامعتین را از دست دهد و هم متهم شود که بر هم زننده وحدت اصولگرایان بوده است.

اشتباه اصلی ائتلاف سه گانه در این بود که مبنای ائتلاف را تعداد تشکل های اصولگرا  قرار دادند و توانایی اداره کشور و داشتن برنامه جامع برای اداره کشور را برای کاندیدا ها مبنا قرار ندادند. کاری را که اکنون ائتلاف سه گانه آغاز کرده است، در سال 84 آقای ناطق نوری هم انجام داد، اما در نهایت کاندیدایی بیرون از ائتلاف آن زمان اصولگرایان پیروزشدند.

در واقع نه تنها علی لاریجانی ، که محمد باقر قالیباف هم که ادعا می شد در نظر سنجی های آن زمان اصولگرایان در صدر قرار دارد در برابر کاندیدایی خارج از این ائتلاف شکست خورد و آنان هشت سال اداره کشور را به شخصی سپردند که با بالاترین حد از حسن نیت، تجربه ای برای اداره کشور و برنامه ریزی برای اداره کشور در سطح کلان نداشت و مسائل را نه بر اساس منفعت ملی که بر اساس برداشت شخصی و جناحی تحلیل می کرد. به نظر می رسد سهم خواهی از قدرت، مجالی برای اندیشیدن به کسی یا کسانی که برنامه و توانایی اداره کشور داشته باشند، نداده است و این نکته ای است که نخبگان و مردم باید به آن توجه نشان دهند.

اما در زمانه ای که بحث کاندیداها مهم تر از توانایی و داشتن برنامه برای اداره کشور است،عماد افروغ از اساتید جامعه شناسی کشور از نیازهای کشور در سال آینده سخن گفته است وبه صورت اجمال به مسائلی از این دست پرداخته است . وی در این باره می گوید که :

رئیس جمهور آینده باید توان مدیریت فضای پیش آمده در کشور را داشته باشد و واقعیات را ببیند. کشور ما امروز نیاز به نگاه مدیریتی دارد که جنگ با آن اداره می‌شد، نگاه مردمی که همه آحاد جامعه را درگیر در مشارکت کرده بود.رئیس جمهور آینده باید نگاه فرهنگی داشته باشد و با اشراف به اوضاع بتواند از پتانسیل‌های کشور استفاده کند و باید به دور از بحث‌های پوپولیستی، هیجانی و رمال مآبانه بپرهیزد.کشور ما امروز نیاز به نظریه تغییر دارد و باید به استقبال تغییرات و تحولات برویم چرا که ساختارها وحی منزل نیستند و باید دستی روی سرو گوش آنها کشید و بهینه سازی کرد.

اما زنگ بی اخلاقی در آستانه انتخابات به صدا در آمده است، یکی از سایت های وابسته به دولت، در مطلبی که علیه یکی از رقبای خود نوشته است، به نکته مهمی اشاره کرده است، این سایت صداقت در سیاست را تفکر عوام معرفی کرده است . عاملی که به گفته این سایت باعث شکست در سیاست می شود.

این سایت در همین ارتباط هاشمی رفسنجانی و محمود احمدی نژاد را دو سیاست مدار طراز اول معرفی کرده است که هر دو نفر که هشت سال رئیس جمهور کشور بوده اند در سیاست موفق بوده اند. وقتی به نظر تئوری پرداز این سایت صداقت عامل شکست در سیاست است، پس قطعا آنان که به قول این سایت طراز اول هستند، صداقت نداشته اند وگرنه آنان نیز شکست می خوردند.(وقتی یک سایت نزدیک به دولت چنین ادعایی می کند، این ادعا قطعا در مورد دولت آنان صادق است، چون اقرار عقلاء علی انفسهم جایز. اما در مورد آقای هاشمی ادعایی است که این سایت مطرح کرده است)

بر اساس این استدلال باید گفت لاجرم این پیروزی ها به دلیل عدم صداقت آنان بوده است، چرا که به نظر آنان صداقت در سیاست تفکر عوام و باعث شکست در عرصه سیاست است.

اما پیروزی در عرصه سیاست به هر قیمتی می ارزد؟ در گفتمان انقلاب اسلامی  کسب قدرت برای خدمت است. حال اگر از راه دروغ  و بی صداقتی به قدرت رسید می توان ادعای خدمت خالصانه برای مردم کرد؟ عاقبت این کار چیست ؟ کشور به کجا می رود و چه عاید مردم می شود. این افراد در این هشت سال چه لذتی از بی صداقتی برده اند، جز سست کردن پایه های اعتماد مردم به نظام اسلامی! گاهی این ایده که یک عده ریاست جمهوری را برای ضربه زدن به مردم ، کشور و نظام می خواهند، چندان بی جا هم نیست. تبلیغ بی صداقتی دیگر،آخر تعالیم سیاسی دولتی است. خدا عاقبت همه را به خیر کند!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷۰
انتشار یافته: ۲۲
انان که برای رسیدن به قدرت همدیگر را گاز می گیرند تشنگان قدرت هستند نه تشنگان خدمت
پاسخ ها
ایدیولوگ
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
شاید میخواهد بگوید دین ازسیاست جداست
آن چيز كه عيان است چه حاجت به بيان است.
البته انصاف رو بايد رعايت كرد چون سياست بدون دروغ سياست نيست پس خيلي مهم نيست كه چه كسي در چه جايگاه سياسي قرار بگيرد چون مصلحت كشور مي شود سياست و مردم نامحرمند مي شوند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
عزیز من نمیدونم در کجای دین ما دروغ گویی کاره خوبیه این در حالیه که میگیم سیاست ما عین دیانت ماست
یعنی سیاست الهیه. مگه خدا در سیاستش دروغ میگه یه بار قرآن رو با تفسیر بخونیم میبینیم خدا با هیچ کی شوخی نداره و روراست حرف رو میزنه
در مقابلش حتما سیاست شیاطین هستش
همه دوست دارندازلذتهای دنیااستفاده کنند اما به چه قیمتی
فارغ از اینکه چه شخصی رئیس جمهور آینده شود، این موضوع سهم خواهی در قدرت که بدان بارها اشاره شده است، مهم ترین مسئله ایست که مردم می بایست به خاطر بسپارند. آیا واقعا برخی از این آقایان (تنها برخی) فکر می کنند در سطح رئیس جمهور ایران خواهند بود. فارغ از نظرات و قیاس هایی که در خصوص رئیس دولت نهم و دهم وجود دارد، آیا واقعا برخی افراد خود را شایسته ریاست جمهوری می دانند؟ چه بسا بسیاری از آنها در پستهای سازمانی پیشین خود عملکرد شایسته ای نداشته اند و مردم این موضوع را فراموش نکرده اند و نخواهند کرد. آشفته بازار معرفی نامزدهای انتخابات خود نشان از بی درایتی سیاسی برخی افراد دارد که صرفا یا به دنبال سهم خواهی هستند و یا سطح مقام ریاست جمهوری را نمی دانند و آن را به سخره گرفته اند.
ما نمیتونیم "سیاست ماعین دیانت ماست "را توی مملکتمون پیاده کنیم. خدا کنه دیانت ما عین سیاست ما نباشه!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
شاید هم خدا کنه سیاست ما عین دیانت ما نشه!!! یه نگاه به دور و برت بنداز...
از امام علی (ع) نقل است که فرمود بدانید که اگر من بخواهم می توانم هزاران بار سیاست مدارتر از تمامی شما سردمداران و آل ابی سفیان باشم اما دین و ایمان من اجازه چنین کاری را به من نمی دهد.
همین جمله را در نظر بگیرید تا انتهای داستان را بخوانید
در هیچ مقامی به هیچ دلیلی دروغ توجیه ندارد و سیاست چیزی جدای از دروغ است
السلام علیک یا اهل بیت نبوه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
در داستان هاي صدر اسلام هم بارها شاهد حيله و خدعه بوده ايم. حرف مفت نزنيد لطفا.
اوضاع اسفناک کنونی دستپخت اوصولگراهاست.احمدی نژاد هم دستپخت اصولگراهاست. اوضاع کنونی رو فقط آقای خاتمی با تیم عالیش میتونه بسازه.البته با مشورت گرفتن از آقای هاشمی.
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
مملكت ، مملكت دار ميخواد ، بازيهاي احساسي را كنار بگذاريد، كار بايد دست اهل فن باشه
خیلی جالب است که با اینکه در سیاست صداقت نداشتند ,تدبیر هم نداشتند در صورتیکه اگر میتوانستند صداقت داشته باشند بی تدبیری آنها کمتر نمایان می شد
آنان که صداقت در سیاست را عوامانه میدانند نه معنی سیاست را میفهمند نه صداقت .
مفهوم ذاتی سیاست برنامه ریزی و انتخاب مناسبترین روشهاست و معنای صداقت اهتمام به اخلاق گرایی در انجام امور است .
ولی در حال حاضر سیاست به معنی دروغ , تهمت و افتراء , و نفس پرستی است و صداقت نیز واژه مظلوم این دوران است.
بامید فرج آقا امام زمان
امیر بیان امام علی (ع) فرمودند: صداقت بهترین سیاست است...پس اینقدر شیعه علی رو بد نام نکنین.
دیانت ما عین سیاست ماست و سیاست ما عین ریاست ماست !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۱/۰۷
راست میگی سیاست ما عین ماسته
چرا بیخیال ماشین شدین ؟؟؟؟

ماشینا گرون موند ما هم که بی‌ ماشین موندیم

تمام امیدم به پیگیریهای شما بود

ای خدا به دادمون برس
همانطور که در زندگی خانوادگی گاهی اوقات دروغ لازم است (جهت حفظ اسرار بخصوص اموال وسرمایه)در مسائل مملکتی که بسیار فراتر از آن است در شرایط دنیای کنونی با آن همه دشمن و دوستان طمعکار دروغ گویی با سیاست لازم است نه بطور وا لازم است
بايد انقدر از قدرت طلبى دور بود و صادق بود كه مردم و داناان و خردمندان و عقلاى قوم دربدر بدنبال يك نفر براى رياست جمهور بگردند و با خواهش و تمنا و دليل و برهان از او بخواهند زمام امور را دست گيرد و باز ان فرد امتناع كند و با اكراه قدرت را بپذيرد ! الان نميدانم چه شده كه همه حساس تكليف ميكنند !!! دوران اقاى خاتمى و اقاى هاشمى تا حدودى بهترين دوران بود و صداقت و درستى بيشتر بود . چه بخواهيد و چه نخواهيد اگر اقاى خاتمى كانديد شود برنده قطعى و شگفت اور خوهد بود .
تابناک یه نظر سنجی بذار ببینیم کی رای میاره از افراد برجسته هم در این نظر سنجی استفاده کن
نظر ناصر عقلانی است سیاست بمعنی مناسبترین روش میتواند درست باشد اما اینکه مردم را عوام بدانیم به این معنی که نمی فهمند اشتباه است تجربه نشان داده نظر جمعی هرچند که اشتباه باشد موجب رشد میشود .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان