بازدید 6443

ناوشکن جماران3 سال 92 به آب انداخته میشود

کد خبر: ۳۰۹۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۶ 18 March 2013
معاون وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح هدف از به آب اندازی ناوشکن جماران 2 در دریای خزر را خدمت به بشریت از طریق ایجاد امنیت عنوان کرد و گفت، ناوشکن جماران 3 اواخر سال آینده در جنوب کشور به آب انداخته می شود.

"محمد اسلامی" در مصاحبه اختصاصی با شبکه العالم، اسلامی در پاسخ به این سئوال که چرا ایران ناوشکن جماران 2 را در دریای خزر که دریای صلح و دوستی نامیده می شود به آب انداخته، گفت: صلح و دوستی نیاز به هوشیاری و حضور دارد ؛ نمی توان آب های سرزمینی را رها کرد و در این آب ها حضور نداشت و انتظار داشته باشیم که بدون حضور در آب‌های سرزمینی امنیت برقرار شود؛ تأمین امنیت پایه و اساس صلح و دوستی است.

اسلامي درباره اهميت ناوشكن جماران‌2 گفت: ما به خاطر پوشش ماموريت دريايي و مراقبت از مناطق آبي در شمال كشور مجهز به ناوي مي شويم كه قادر است در تمام شرايط آب و هوايي و اوقات، ماموريتش را به نحو شايسته انجام دهد؛ همچنين قابليتهايي دارد كه ماموريتهاي مرزباني آبي و درياباني را پوشش دهد.

مقایسه ناوشکن جماران 2 و 1

وی با بیان اینکه ناوشكن جماران 2 داراي 5 ويژگي اساسي در مقایسه با جماران يك است اظهار داشت: نخستین ویژگی آن است که این ناوشکن از نظر ساختار دارای سازه اي متفاوت مي باشد به صورتیکه از آخرين فناوري محاسبات و قدرت ساخت و سازه برخوردار است، دومین ویژگی سرعت و قدرت تحرك و مانورپذيري ناوشکن جماران 2 است، این ناوشکن به خاطر مكانيزم و مشخصات فني در سامانه رانش، داراي سرعت و قدرت مانور بيشتر است. ویژگی سوم آن است که این ناوشکن به فناوري روز مجهز و تمام سيستمهاي آن ديجيتالي است و سيستم دفاع و مراقبت از خود را با توجه به سيستمهاي راداري پيشرفته داراست كه در نوع خود بي نظير است، به صورتیکه داراي پايداري، برد و قدرت كشف و شناسايي اهداف بالاتر مي باشد. ویژگی چهارم مجهز شدن آن به سامانه مديريت نبرد است، در اتاق عمليات اين شناور كل منطقه از زير سطح و اعماق دريا، در آسمان حوزه ماموريت و محيط سطح آب، شعاع عملياتي آن قابل مشاهده است؛ اين سيستم نرم افزاري و سخت افزاري كاملا پيشرفته به سيستم فرماندهي ناو كمك مي كند تا بتواند اهداف مشخصي را شناسايي و در مواردي كه نياز باشد از آن استفاده كند، سيستم سلاح و مراقبت ديدباني به صورت تجميعي نمايش داده مي شود و به فرمانده كمك مي كند تا بتواند بهترين تصميم را براي اقدام در آن واحد اتخاذ نمايد. پنجمين ويژگي هم بومي و به روز بودن اكثر سامانه های سلاح، ناوبري، مخابراتي و سيستمهاي ديدباني و مراقبتي اين شناور است.

مأموریت ناوشکن جماران 2 در دریای خزر

اسلامی خاطرنشان کرد: ناوشکن جماران 2 در منطقه ای که شناور است ، هم باید از خود دفاع کند و هم اهدافی را تحت پوشش قرار بدهد. مهمترین نکته این است که این ناوشکن در دریای خزر به آب انداخته شده است دریای خزر مواج ، بسیار عمیق و دارای شرایط ناپایدار است بنابراین ماندگاری و قابلیت دیدبانی مستمر مهمترین ویژگی این ناوشکن است.

اسلامی تأکید کرد: بُرد ، قدرت هوشمندی، قدرت شناسائی و قدرت اصابت اهداف هوائی، سطحی و زیرسطحی سلاح های ناوشکن جماران 2 منحصر به‌فرد است و این ناوشکن می تواند به طور همزمان بیش از صد هدف را در آسمان، سطح و زیرسطح شناسائی کند‌. مأموریت ما در دریای خزر دیدبانی و مراقبت است این ناوشکن می تواند مأموریت پدافندی اجرا کند و عملیاتی را برای اهداف مشخص انجام دهد .

تفاوت شرایط جنوب با شمال

اسلامی ادامه داد: شرایط جنوب با شمال متفاوت است؛ دشمن ما در جنوب مستقر است و دائما ما را تهدید می کند ولی ما در شمال شرایط جنوب را نداریم . ناوشکن جماران 2 براساس صنعتی که در شمال نوپا است ، ساخته شده است . طراحی این ناوشکن حدودا 30 ماه طول کشیده است و ساخت آن حدودا 32 ماه زمان بُرده است . مقام معظم رهبری در بهمن ماه 89 که ناوشکن جماران 1 به آب انداخته شد ، فرمودند که انشاء الله جماران 2 و 3 و 4 بهتر و باکیفیت تر خواهند بود و زودتر به آب انداخته خواهند شد . انشاء الله ناوشکن جماران 2 تا شهریورماه 92 به نیروی دریایی شمال ملحق خواهد شد.

به آب اندازی ناوشکن جماران 3 اواخر سال آینده

معاون وزیر دفاع تأکید کرد: عملیات آب اندازی ناوشکن جماران 2 نیز عملیاتی بی سابقه بود و به عنوان یک رکورد ثبت شد و انشاء الله ناوشکن جماران 3 آخر سال آینده در جنوب به آب انداخته خواهد شد و عملیات آب اندازی ناوشکن جماران 3 نصف مدت آب اندازی ناوشکن جماران 2 را به خود اختصاص خواهد داد .

ایران یکی از 20 کشور سازنده ناو است

اسلامی خاطرنشان کرد: قبل از انقلاب ايران وارد كننده بود و صنايع كشتي سازي وجود نداشت، اما از بركت انقلاب اسلامي ما به اين خودباوري رسيديم كه مي توانيم خودمان توليد كنيم. ساخت ناوشكن در كشورهاي مختلف امروز به صورت چند مليتي انجام مي شود و چندين كشور براي ساخت ناوشكني در كلاس جماران با هم همفكري مي كنند، اما ما به دليل تحريم نه تنها ناو نمي توانيم بخريم بلكه لوازم آن را هم به ما نمي فروشند بنابراين ما نياز داشتيم كه همه تكنولوژي مرتبط به آن را در كشور داشته باشيم.

اسلامی تأکید کرد: در دنيا شايد فقط 5 كشور به طور كامل صنايع كشتي سازي در اختيار دارند، و تنها 20 كشور نیز داراي صنايع كشتي سازي هستند، ماهم بحمدالله در زمره اين 20 كشور قرار گرفته ايم.

ناوشکن جماران2 در خدمت بشریت

اسلامی اظهار داشت: اين كلاس ناو از پرفروش ترين نوعي است كه همه كشورها به آن نياز دارند و از اين بابت خوشحاليم كه مي توانيم يكي از نيازهاي عمده امنيت كشور را خودمان توليد كنيم. از آن نه به عنوان ابزار سلطه بلكه براي خدمت به بشريت استفاده خواهيم كرد.و به كشورهاي دوست و همجوار نيز صادر خواهيم كرد؛ اما ساير كشورها فقط به بلوك خودشان سامانه هاي دفاعي را مي فروشند.

وی افزود: امروز در شمال كشور ظرفيت گسترده‌اي بعد از پيشرفت صنايع كشتي سازي به وجود آمده كه مي‌توانيم كشتي‌هاي تجاري هم توليد كنيم مانند شناورهايي كه سازمان بنادر به ما سفارش داده است.

ویژگی‌های‌ ناوشکن جماران 3و 4

اسلامی تأکید کرد: جماران 3 و 4 در جنوب كشور در حال ساخت است با گذشت زمان آنها ارتقا داده خواهند شد، و وجه تمايز آنها رادار گريزي و برد بيشتر در پرتاب موشك به منظور تامين امنيت منطقه جنوب خواهد بود.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر