بازدید 11294
بررسی جزییات انتخابات شوراها

انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۷ اسفند) مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور با ۱۲۶ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر با ماده ۹ این طرح موافقت کردند.
کد خبر: ۳۰۹۲۷۲
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۴:۵۶ 17 March 2013
 جلسه علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه ۲۷ اسفند) مجلس شورای اسلامی ساعت ۱۴ و ۱۶ دقیقه به ریاست حسن ابوترابی فرد با حضور ۱۶۴ نماینده آغاز به کار کرد.


جلسه علنی نوبت عصر مجلس آغاز شد

جلسه علنی نوبت عصر امروز مجلس شورای اسلامی به ریاست حسن ابوترابی فرد آغاز به کار کرد.

دستور کار جلسه علنی عصر امروز مجلس بررسی جزئیات گزارش کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مورد طرح اصلاح مواد ۲۶ و ۷۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران است.


زمان لازم الاجرا شدن قانون انتخابات شوراها مشخص شد

نمایندگان مجلس زمان لازم الاجرا شدن قانون انتخابات شوراهای اسلامی شهر را مشخص کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۷ اسفند) مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات شوراهای اسلامی کشور با ۱۲۶ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۱۶ رأی ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر با ماده ۹ این طرح موافقت کردند.

بنا به ماده ۹ این طرح، این قانون از زمان تصویب لازم الاجرا است.


مصوبات کلی شوراها پس از دو هفته لازم الاجرا است

با رأی نمایندگان مجلس ماده ۶ طرح اصلاح قانون شوراها و انتخاب شهرداران مبنی بر لازم الاجرا بودن مصوبات کلیه شوراها در صورت مورد اعتراض قرار نگرفتن لازم الاجرا شد.

 
نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۷ اسفند) مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح اصلاح مواد ۲۶ و ۷۳ قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران این ماده با ۱۰۹ رأی موافق، ۱۱ رأی مخالف و ۱۷ رأی ممتنع از مجموع ۱۰۴ نماینده حاضر در مجلس با اصلاح ماده ۸۰ قانون و تبصره آن موافقت شد.

بنابراین گزارش ماده ۸۰ قانون وظایف شوراها و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخابات شهرداران به شرح زیر اصلاح می شود.

ماده ۸۰: مصوبات کلیه شوراهای موضوع این قانون در صورتی که پس از دو هفته از تاریخ ابلاغ مورد اعتراض قرار نگیرد لازم الاجرا است و چنانچه مسئولین ذیربط آن را مغایر با قوانین و مقررات کشور و یا خارج از حدود وظایف و اختیارات شوراها تشخیص دهند حداکثر ظرف دو هفته از تاریخ ابلاغ مصوبه می توانند با ذکر مورد و به طور مستدل اعتراض خود را به شورای اسلامی اعلام و درخواست تجدید نظر کنند.

در ادامه این ماده آمده است شوراها موظف هستند ظرف ۱۰ روز از تاریخ وصول اعتراض تشکیل جلسه دهند و به موضوع رسیدگی و اعلام نظر کنند در صورتی که شورا در بررسی مجدد از مصوبه مورد اختلاف عدول نکند با درخواست رسمی مقام صلاحیت دار معترض که حداکثر باید ظرف دو هفته پس از اعلام کتبی شورا صادر شود موضوع توسط آن مقام صلاحیت دار به هیأت حل اختلاف ذیربط ارجاع شود.

هیأت مزبور مکلف است ظرف ۲۰ روز به موضوع رسیدگی و اعلام نظر نماید در صورت عدم اعلام نظر هیأت در مدت مذکور مصوبه شورا لازم الاجرا می شود.

این ماده با تبصره هایی به بند زیر نیز اصلاح شده است.

تبصره ۱- اعتراض در مورد مصوبات شوراهای اسلامی روستا و بخش توسط بخشدار یا شورای اسلامی شهرستان در مورد مصوبات شوراهای اسلامی شهر و شهرستان توسط فرماندار یا شورای اسلامی استان در مورد مصوبات شورای اسلامی استان توسط استاندار مسئولان دستگاه های اجرایی ذیربط یا شورای عالی استان ها و در مورد مصوبات شورای عالی استان ها توسط وزیر کشور یا عالی ترین مقام دستگاه های ذیربط صورت می گیرد.

شوراهای موضوع این تبصره مکلفند یک نسخه از مصوبات خود را ظرف یک هفته برای شورای واجد صلاحیت اعتراض به مصوبات آنها و دستگاه های اجرایی ذیربط که مصوبه مربوطه به آنها می باشد ارسال کند.


نحوه تعیین تعداد نمایندگان ناظر انتخابات شورای اسلامی کشور مشخص شد

نمایندگان مجلس نحوه تعیین تعداد نمایندگان ناظر انتخابات شوراهای اسلامی کشور را مشخص کردند.

نمایندگان در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۷ اسفند) مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با ۱۳۳ رأی موافق، ۱۴ مخالف و ۱۴ ممتنع با اضافه شدن  متن ذیل به انتهای ماده ۲۴ این قانون موافقت کردند.

در تهران و سایر شهرها تعداد نمایندگان ناظر از طرف نامزدهای انتخابات شورای اسلامی شهر با توافق هیأت اجرایی تعیین گردید.


کسانی که ۴ سال در شورا بوده اند با امور شوراها آشنایی بیشتری دارند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در تذکر آیین نامه ای با اشاره به پیشنهاد حذف احتساب یک دوره عضویت در شوراها به عنوان یک مقطع تحصیلی از نمایندگان خواست تا به این پیشنهاد رأی ندهند.

نادر قاضی پور در نشست علنی امروز (یکشنبه ۲۷ اسفند) مجلس شورای اسلامی در تذکری آیین نامه ای با اشاره به اصول قانون اساسی که اجرای عدالت میان همه مردم را لازم می داند گفت: اولاً به نظر من بحث تعهد مهمتر از بحث سواد است ثانیاً کسانی که ۴ سال در حوزه شوراها کار کرده اند آشنایی بیشتری با این امور دارند.

نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی با اشاره به تصویب احتساب یک دوره نمایندگی به عنوان یک مقطع تحصیلی برای کاندیداهای نمایندگی مجلس گفت: آنچه بر خانه خودمان رواست برای دیگران هم روا بداریم.

وی با درخواست اینکه اجازه بدهید تا یک مقطع تحصیلی به اعضای شوراها محاسبه شود به اختلافات تعدادی از نمایندگان مجلس با اعضای شوراها اشاره کرد و گفت: به همین دلیل است که برخی با پیشنهاد احتساب یک دوره عضویت شورا به عنوان یک مقطع تحصیلی مخالفت می کنند.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در نهایت از نمایندگان خواست تا به حذف ماده ۳ طرح اصلاح موادی از قانون وظایف و تشکیلات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران رأی ندهند.


الزامی شدن گواهی عدم سوءپیشینه برای نامزدهای شوراها

نمایندگان مجلس یکی از شرایط برگزیده شدن کاندیداهای انتخابات شوراها را ارائه گواهی عدم سوءپیشینه آنها اعلام کردند.

 به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه ۲۷ اسفند) مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح اصلاح مواد ۲۶ و ۷۳ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران،  کاندیداهای انتخابات شوراها را با ۱۲۱ رای موافق، ۷ رای مخالف و ۹ رای ممتنع ملزم به ارائه گواهی عدم سوءپیشینه کردند.

بنابر این گزارش یک تبصره به شرح ذیل به ماده ۲۶ قانون الحاق می شود:

تبصره – ارائه گواهی عدم سوءپیشینه که از تاریخ صدور آن بیش از ۳ ماه نگذشته باشد، در هنگام ثبت نام الزامی است.


انتخاب معتمد برای انتخابات ریاست جمهوری و شوراها منتفی شد

نمایندگان مردم در خانه ملت با منتفی شدن انتخاب یک نفر از اعضای شورا در صورت تشکیل هیات اجرایی برای برگزاری همزمان انتخابات شورای اسلامی و ریاست جمهوری به عنوان یکی از معتمدین قانون انتخابات ریاست جمهوری موافقت کردند.

 به گزارش خبرگزاری خانه ملت، نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه ۲۷ اسفند) مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح اصلاح مواد ۲۶ و ۷۳ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، با ۱۲۹ رای موافق، ۳ رای مخالف و ۸ رای ممتنع انتخاب یک نفر از اعضای شورا را به عنوان معتمد در انتخابات ریاست جمهوری و شوراها منتفی اعلام کردند.

بنابراین گزارش یک تبصره به شرح ذیل به ماده ۳۲ قانون الحاق گردید:

تبصره- در صورت تشکیل هیات اجرایی برای برگزاری همزمان انتخابات شورای اسلامی و ریاست جمهوری اجرای حکم انتخاب یک نفر از اعضای شورا به عنوان یکی ازمعتمدین موضوع تبصره یک ماده ۳۸ قانون انتخابات ریاست جمهوری منتفی است.


شرایط تحصیلی کاندیداهای انتخابات شوراهای اسلامی کشور

نمایندگان مجلس شرایط تحصیلی کاندیداهای انتخابات شوراهای اسلامی کشور را مشخص کردند.

نمایندگان در نشست علنی نوبت عصر امروز (یکشنبه ۲۷ اسفند) مجلس شورای اسلامی در ادامه بررسی طرح اصلاح مواد ۲۶ و ۷۳ قانون تشکیلات وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران با پیشنهاد حسین صدر درخصوص جایگزینی عبارت "کسانی که در دوره های قبل عضو شورا بودند به شرطی که در همان محل کاندیدای عضویت در شورا باشند، از شرط مدرک معافند" به جای "تبصره یک ماده ۳" این طرح موافقت کردند.

حسینی صدر به عنوان طراح این پیشنهاد گفت: افراد شرکت کننده در انتخابات شوراهای اسلامی کشور قصد قانونگذاری ندارند، بلکه هدف آنها رسیدگی به مشکلات مردم است که در صورت عدم رای به این تبصره فرصت خدمتگذاری را از مردم می گیریم.

نمایندگان با ۱۰۳ رای موافق، ۳۹ رای مخالف و ۱۵ رای ممتنع از مجموع ۱۹۶ نماینده حاضر در صحن به جایگزینی این تبصره رای مثبت دادند.

در ادامه بررسی این ماده نمایندگان با ۱۱۰ رای موافق، ۴۰ رای مخالف و ۱۰ رای ممتنع با این ماده موافقت کردند.

بنابراین گزارش در ماده ۳ این طرح دو تبصره به بند (ه) ماده ۲۶ قانون به شرح زیر الحاق می شود:

تبصره ۱- کسانی که در دوره های قبل عضو شورا بودند به شرطی که در همان محل کاندیدای عضویت در شورا باشند، از شرط مدرک معافند.

تبصره ۲- هیات های اجرایی و نظارت در صورت ضرورت تاییدیه مدارک تحصیلی ثبت نام کنندگان را اخذ می نمایند.




سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر