بازدید 32348
«پستامینوفن» پنجمین فیلم مستند «تابناک»

کمدی ـ تراژدی مقایسه پسته و پراید! + فیلم

شاید مهمترین دلیل شکست طرح توزیع پسته سی هزار تومانی، کیفیت پایین این قلم از پسته عرضه شده توسط دولت باشد که دست‌کم در ظرف آجیل شب عید نمی‌توان گذارد و در صورت سوا کردن و به دست آمدن پسته یک‌دست، تقریباً هر کیلو از این نوع پسته نیز هم‌قیمت پسته درجه یک قابل ارزش‌گذاری است و در واقع با حذف دانه‌های سربسته و پوک ‌پسته سی هزار تومانی، میزان باقی مانده با بهای پسته درجه یک برابری می‌کند!
کد خبر: ۳۰۸۳۹۱
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۴ 13 March 2013

در فاصله یک هفته تا عید نوروز، «تابناک» در مستندی تخلیص شده به بررسیِ میدانی وضعیت بازار خشکبار به عنوان یکی از اساسی ترین اقلام سنتی برای پذیرایی های نوروزی پرداخت؛ نگاهی متفاوت که می‌توانید در قاب نقادانه فیلم‌های مستند «تابناک» ‌بیابید.

به گزارش «تابناک»، در ماه‌های اخیر، تلاش‌های فراوانی برای تأمین کالاهای پرمصرف ‌نوروز به کار بسته شده، ولی درباره ‌برخی کالا‌ها این تلاش‌ها حاصلی نداشته و قیمت‌های سر به فلک کشیده مقابل دیدگان مصرف کنندگان خرد رژه می‌رود. آجیل شب عید یکی از اقلامی است که در کنترل قیمتش توفیقی حاصل نیامده و حتی فروش پسته دولتی با قیمت سی هزار تومان برای هر کیلو نیز نتوانسته نیاز مردم را مرتفع سازد.

بنا بر این گزارش، شاید مهمترین دلیل شکست طرح پخش پسته سی هزار تومانی، کیفیت پایین این قلم از پسته عرضه شده توسط دولت باشد که دست‌کم نمی‌توان آن را در ظرف آجیل شب عید گذارد و در صورت سوا کردن و به دست آمدن پسته یک‌دست، تقریباً هر کیلو از این نوع پسته نیز هم‌قیمت پسته درجه یک قابل ارزش‌گذاری است و در واقع با حذف دانه‌های سربسته و پوک پسته ‌سی هزار تومانی، میزان باقی مانده با قیمت پسته درجه یک برابری می‌کند!



آن گونه که فروشندگان خرد پسته می‌‌گفتند، با افزایش بهای دلار، صادرات پسته با صرفه اقتصادی بیشتری همراه بود و به همین دلیل، حجم انبوهی از این کالا صادر و در ‌‌نهایت بازار پسته به چنین وضعی دچار شد. همچنین عدم قیمت‌گذاری بهنگام پسته از سوی متولی امر، از دیگران دلایلی گفته شد که در بورس بازی در بازار خشکبار و به ویژه در افزایش قیمت پسته، نقش اساسی داشته است.

این واقعیت مورد اذعان فروشندگان پسته و همچنین مورد گلایه مردم بود؛ مردمی که بسیاری‌ از آنان به قصد خرید پسته با کیفیت دولتی با بهای سی هزار تومانی، راهی بازار شده بودند اما در ‌‌نهایت با ناامیدی از کیفیت پسته ارائه شده توسط دولت، خیابان مولوی و بازار تهران را با خرید پسته چهل تا شصت‌ هزار تومانی ترک کردند.

با ‌وجود این، مردمی که با حرص و عصبانیت از قیمت‌های کمرشکن سخن می‌گفتند، حتی در زمان تهیه همین مستند نیز شوخ طبعی‌شان را داشته و یک کمد ـ تراژدی را در بازار خوردنی محبوب نوروز رقم زدند که بخش‌های کوتاهی از آن، در این مستند آمده است. تولید پسته در ایران سالانه، نزدیک دویست هزار تن است و تنها ۱۰ درصد این محصول مصرف داخل دارد و ۹۰ درصد دیگر صادراتی است؛ مصرف سالیانه پسته برای هر خانوداه ایرانی نزدیک دو کیلو گرم است.

تولید پسته در ایران در سال ۲۰۰۵ معادل ۱۹۰،‌۰۰۰ تن بوده که ایران را در مقام یکم در جهان قرار می‌دهد. پس از ایران، آمریکا با تولید ۱۴۰،‌۰۰۰ و ترکیه با تولید ۶۰،‌۰۰۰ تن در مقام دوم و سوم قرار داشته‌اند و به نظر می‌رسد، صادرات در سال ۲۰۱۲ تا آن حد بوده که بازار داخلی را تحت‌الشعاع قرار دهد؛ افزون بر آن که صادرکننده خارجی که هر کیلو پسته درجه یک را هفت تا هشت دلار صادر می‌کند، توقع دارد‌‌ همان عدد را در داخل دریافت کند که حاصلش همین پسته سی تا چهل هزار تومان است.

در واقع تاجران عمده پسته در رویارویی با بازار‌‌ همان رویکردی را در پیش می‌گیرند که برای تعیین نرخ سوخت در نظر گرفته می‌شود و آن مقایسه با قیمت جهانی و سپس قیمت‌گذاری برای مشتری داخلی با کسر هزینه‌های صادرات به دیگر کشور‌هاست و این قطعاً از توان مصرف کننده داخلی بیرون است.
هم اینک پیشنهاد می‌شود، «پستامینوفن»، پنجمین فیلم مستند «تابناک» را ببینید..


دانلود

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۸
در انتظار بررسی: ۴۰
انتشار یافته: ۵۸
تحریم پسته بی فایده اس چون مصرف داخلی خیلی کمی داره و قسمت عمده اش صادرتیه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
عزیزم مطمئن باش پسته ای در ایران فروش میرود که مشتری خارجی نداشته باشد وگرنه امکان ندارد در ایران فروخته شود یعنی اگر این پسته ها رو تو ایران نفروشن هیچ جا نمیتونن صادرش کنند..
مهیار7
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
اخر فیلم یه ترقه ترکید ! ما هم آخرش اونطوری می ترکیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
دوست عزیز
هدف از نخریدن پسته آسیب زدن به کشاورز پسته کار یا صادرکننده محترم نیست .
هدف اینه که فقیر و غنی این کالا رو از سفره عیدشون لا اقل برای امسال حذف کنند تا فشار اقتصادی روی اقشار کم درآمد کمتر حس بشه و کسی که توان خریدش رو نداره احساس سرشکستگی نکنه.
حقمونه حتی پسته رو هم برامون کپنی کنند . ملت برای چی پسته میخرید ؟ !!!!!
برادر و خواهر من 1 سال پسته نخورید . اگر مردید یا دچار سوء تغذيه شدید بنده مسئولیتش رو به عهده میگیرم .
نون شب که نیست . ما که امسال آجیل رو تحريم کردیم به همه هم گفتم خونه هر کسی بریم آجیل بزاره جلومون همون موقع به صورت قهر از خونه اش میریم .
بیایید لا اقل تو نخوردن پسته با هم متحد باشيم . سخته ؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
واقعا جاي تاسف دارد كه صورت مسئله را نفهميده مسئله را حل ميكني
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
برادر من علی آقا فکر میکنی اگه کسی پسته نخره چیزی عوض میشه . نه نوکرتم همون 10 درصدی رو هم که به مصرف داخلی میرسونن صادر میکنن میره به همین راحتی آب هم از آب تکون نمیخوره
همانطور که هموطنان عزیز در تحریم پسته موفق شدند...
درود بر مردم یکدل و یکپارچه ایران عزیز...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
.... در تحریم پ ... هم موفق خواهند شد.
نصفش رو که حذف کردی؟!! تابناک نامرد بازی در نیار و اینو حداقل بگذارش رو سایت.
یکی نیست بگه اخه فقط پراید گرون شده چرا 206 که 14 میلیون بود حالا تا 40 میلیون رفته چه کسی مسئول وباید جواب بده
خیلی عجیبه واسه این کمدی بجای خنده باید گریه کنیم
یک مقدار پسته دست دوم با قیمت کیلیویی 20 هزارتومان ، صاحب اول آن خانم پیر محترمی بوده که دندان نداشته و فقط آنها را مکیده و نمک آنها رفته است ؛ بشتابید !!
اصفهانيا با اينكه ... ولي به ظاهر مهمونياشون اهميت ميدن ولي من تصميم گرفتم امسال پسته و آجيل نخرم و اگر جائي رفتم هم نخورم به اهل خونه هم گفتم . بايد از يه جائي همبستگي رو شروع كرد البته اگر اين تحريم و يكدستي براي عدم خريد در مورد چيزهائي كه خراب شدني هستند مثل مرغ و گوشت و ميوه انجام ميشد تاثيرش بيشتر بود چون اين جماعت كاسب اگر جنسشون فروش نره زياد ناراضي نيستن چون بعد با قيمت گرونتر ميفروشن تا جبران بشه ولي در مورد مرغ وگوشت و ميوه اينكارو نميتونن بكنن.
مردم به خود بياين .
آخه تا كي ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
بعيد است شما اصفهاني باشي!
اگر اصفهاني بودي حتما مي دانستي كه اصفهانيها از قضا دست و دلبازترين مردم ايران هستند. من خودم با مردمي از همه جاي ايران سر و كار داشته ام. از اصفهاني دست و دلبازتر نديده ام. البته انصافا يزديها هم خيلي ميهمان نوازند. ولي براي بقيه بايد خيلي مواظب بود اگر آدم بخواد بره ميهموني خونشون.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
تابناک ، این پیام را حذف کن ، جمله اولش توحین به هموطنه واگرنه گزارش سایت رو میدم
من در این چند وقت 1 کیلو پسته اکبری خریدم 58 تومن . اما نه برای مهمان بلکه برای خانومم که باردار بود نمیدونم هم احتیاج بود یا نه به هر حال خریدم اما خدا شاهده چند گرم از این پسته را خودم خوردم چئن واقعا حیف است
یه عمر خاویار ایران نخوردیم، حالا پسته هم نمی خوریم. باشه نوش جون همون کشورهای دوست ;-)
آخه انصاف هم خوب چیزیه، اگر پسته ایران کیلویی 8 دلاره، با دلار 4 هزار تومانی هم میشه کیلویی 32 هزار تومان نه 60 هزار تومان. چه معنی داره که پسه داخل ایران گران تر از خارج ایران باشد ؟؟!!!
تابناک جان چهار عمل اصلی رو کلاس ول و دوم ابتدایی یاد دادند. هفت الی هشت دلار می شود 28 الی 32 هزار تومان. خارجی ها پسته خاک ما رو ارزان تر می خرند. منظورم همون اجنبی هاست ها!!!!
به نظرم گزارش جهت دهی مناسبی نداشت و بیشتر به تشویش اذهان عمومی کمک می کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
خجالت بکش از این حرفت قیمت همه چیز چندبرابر شده کجاش تشویش اذهان عمومیه ؟
مگر میوه ای که در بازار روزها ارائه می شود همان کیفیت و قیمت میوه مغازه را دارد که شما توقع دارید پسته دولتی با درجه یک هم قیمت و هم کیفیت باشد؟

بقیه اجناس هم که ماشاالله گران و گران !

اما نماد گران بی کیفیت همچنان پراید است.
دولت مردان فخيم و مسئولين مملكت صادرات پسته را به مدت 6 ماه لغو نمايند . نه اينكه سود گراني دلار در جيب يك عده دم كلفت مسئول پرور برود . و دود آن در چشم مردم .
بهتر بی مسایل بزرگتر فکر کنیم
من آشنا دارم اون بالا بالاها
پوست پسته برام جور کرده کیلویی 10000 تومن
هرکی میخواد سفارش بده براش بیارم
خوبه دیگه میریزی تو خونه خیلی کلاس داره
گفتن نداره ولی تو پراید نشستم دارم پسته می شکنم
پاسخ ها
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
گفتن نداره . ولی ماه بعد منتظر یارانه نباش :(
.
.
.
گشت نامحسوس هدفمندی :)
صادرکننده خارجی که هر کیلو پسته درجه یک را هفت الی هشت دلار صادر می کند، توقع دارد همان عدد را در داخل دریافت کند که حاصلش همین پسته 40 الی 50 هزار تومان است.
آقا 8 ضربدر 4000 تومن چقدر میشه؟
یعنی دلار تو محله شما 6000 تومنه؟
با تحریم پسته قیمت پسته کم نمی شه. دلیلش هم این هست که صادرات اون بیشتر می صرفه و مقدار بیشتری از پسته صادر می شه و اگر مردم نخرند همین مقدار پسته ای هم که الان در بازار هست صادر می شه. البته نخریدنش بهتر هست چون حداقل اونهایی که توان خریدش رو ندارند شرمنده مهمون نمی شند ولی اگر کسی فقط کمی در مورد اقتصاد بدونه می فهمه که نخریدن پسته تاثیر قابل توجهی روی قیمتش نداره.
اگر هر کیلو پسته 50 هزار تومان و یا 8 دلار باشد آن گاه نرخ هر دلار 6250 تومان می شود .
واقعا پسته خوردن اینقدر مهمه؟؟؟ حالا اگه مثلا یه سال نخوریم چه اتفاق خاصی می افته؟
خریدن پسته با این قیمتها برای آجیل شب عیدحرام است .
منظور از تحریم پسته همدردی با اقشار پایین جامعه است حالا می خواد به نفع پسته فروشا باشه یا نباشه
آخه انصاف هم خوب چیزیه، اگر پسته ایران کیلویی 8 دلاره، با دلار 4 هزار تومانی هم میشه کیلویی 32 هزار تومان نه 60 هزار تومان. چه معنی داره که پسه داخل ایران گران تر از خارج ایران باشد ؟؟!!!
من از این کار تابناک تشکر می کنم
بنظرم اینجوری دیگه نمیتونن شما رو متهم به جو سازی کنن.
حرف مردم از دهن مردمه و حقیقت.
اون قضیه پستامینوفن هم خیلی قشنگ بود.
بله دیگه ... .
برای خودرو هم مستند بزارین.
مردم بدونن چطور ابزار دست شدن و مضحکه...
این یه بازیه!!!!
اخه اصلا مشکل مردم پسته نیست.
اکثر مردم در سال یک یا 2 کیلو پسته میخوان که حالا میخرن یا نمیخرن.
مشکل مردم گرونی اجناسیه که مصرف روزانه داره مثل پنیر و ماست و نون غیره ..غیره .. غیره
پاسخ ها
یک دوست
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
من با نظر شما کاملا موافقم
بنده بیشتر از یک ساله که پسته نخریدم و از نخوردنش هم نمردم، اما به نظر من اوضاع تبلیغ در تحریم این یک مورد بیشتر شبیه به یک بازی سیاسیه، احتمالا تو بازار پسته کسی به مذاق... خوش نیومده و میخوان حالش رو جا بیارن که این تبلیغات وسیع تحریم پسته تو عید رو به صورت گسترده انجام دادند و گرنه اینهمه اجناس گرون دیگه داریم چرا برای اونها تقاضای عزم ملی و تبلیغات رادیویی و روزنامه ای و غیره نمیبینیم؟؟!!
اینهمه مواد غذایی گرون داریم که جزو ضروریات یک خونه محسوب میشه چرا گیر دادیم به پسته و برای بقیه مثل مرغ و گوشت و... متحد نمیشیم ؟؟؟!!!
چرا همه گير دادن به پسته ساير مغزهاي تشكيل دهنده آجيل همه چند برابر شدن مثلا بادام پيوست كاغذي معروف به بادام منقا سال گذشته همين موقع كيلويي 10 تا 12 هزار تومن بود اما حالا بين 28 تا 32 هزار تومن شده بحث صادرات نيست متاسفانه دستهايي در داخل تو كار هست وگزنه قيمت پسته صادراتي طبق گفته يكي از مسئولين بين 7 تا 8 دلار كه اگر يا دلار 3500 تومن هم حساب كنيد ميشه كيلويي 27 تا حداكثر 30 هزار تومن اون هم پسته صادراتي در صورتيكه پسته معمولي تو بازار بين كيلويي 40 تا 50 هزار تومن هست پس صادرات بهانه است . اين هم يكي ديگه از بازيهاي پشت پرده است كه دودش هميشه فقط تو چشم مردم رفته .
پسته همش صادراتیه...اینقد خودتونو ...، با تحریم قیمتش یه قرون هم پایین نمیاد...
دولت باید دست دلال رو از بازار کوتاه کنه که ...
نتیجه مهم نیست ، مهم نفس عمله که ما هم یاد بگیریم در مقابل گرانی ها تحریم کنیم و چیزی که گران فروخته می شود را نخریم.
بحث فرهنگ سازیست نه خرید پسته و یا عدم خرید آن.
خیلی از اقلام دیگه 100 درصد مصرف داخلی دارند اما گرون فروخته میشن ما نخریم میخوان چیکارش کنند؟
نخریم تا باد کنه رو دستت دلالها...
این موضوع نخریدن جنس گران شروع خوبی برای یک فرهنگ سازی مناسب که هر گاه واسطه ها یا بعضی از تولید کننده ها بی مورد جنس خود را گران کردن مردم خود وارد عمل شده و ان را تحریم می کنند چو ن از قرار مردم خودشون باید به داد خودشون برسن ...
ممکنه دوستان با نظر من موافق نباشن. ولی به نظر من این جور تحریم ها کم کم باعث از بین رفتن رسم های زیبا و قدیمی ما می شه. یک سال ماهی قرمز، سال دیگه آجیل. لابد سال بعد به دلیل حذف یارانه گندم هم می خوایم سمنو و سبزه رو تحریم کنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
وقتی بضاعتش نداشته باشیم خودبه خود از بین میره چه بخوایم چه نخوایم.
پسته هر کیلو 20 هزار تومان البته پسته اکبری نه
پسته اصغری !!
بابا اينقدر گفتند پسته تحريمه من رفته بودم شيريني فروشي قايمكي دنبال پسته مي گشتم زير چشمي ديدم 58 تومنه خواستم 250 گرم بخرم ترسيدم مردم دور و اطرافم بنزننم .....
قيمت پسته در خارج از كشور، بهترين نوعش، كيلويي 8 دلار هست. حالا شما دلار رو 4000 تومن حساب كنيد، ميشه كيلويي 32 هزار تومن! با اون رنج بسته بندي، حق گمرك و ترانزيت، در خارج از كشور كيلويي 32 هزار تومن ميشه! چه جوره كه صادراتش با صرفه هست؟! چه جوره كه صادراتش جذابيت داره؟! چه جوري حساب كردين كه داخل بايد كيلويي 70 تومخن بشه؟!
صرفا جهت اطلاع برادر تابناک!
این اسمش فیلم مستند نیست!! این یک گزارش میدانیه.
عزیز دل فیلم مستند تعریف علمی داره که اگه علاقه داشته باشید عرض می کنم.
خلاصه از شما بعیده همچین گاف هایی!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
فیلم مستند که شاخه‌ای بزرگ از صنعت تصاویر متحرک را شامل می‌شود، به منظور مستندسازی جنبه‌هایی از واقعیت ساخته می‌شود. در ابتدا فیلم مستند، یک فیلم سینمایی بود که بر روی فیلم (نگاتیو) - که تنها وسیله‌ی موجود در آن زمان بود - ضبط و پخش می‌شد اما امروزه شامل ویدئو و آثار تولیدی دیجیتالی می‌شود که می‌توان آن‌ها را مخصوص پخش ویدئویی و یا به عنوان برنامه‌ای تلویزیونی ساخت. فیلم مستند را به عنوان «یک تکنیک فیلم‌سازی، یک سنت سینمایی و شیوه‌ای از تقابل با مخاطب» که دائماً در حال تحول است و هیچ مرزی نمی‌شناسد تعریف کرده‌اند.

فکر کنم هنوز فرق مستند و مستند سینمایی یا همون مستند بلند رو درک نکردید. این فیلم هم یک مستنده اما یک مستنده کوتاه. ضمن اینکه تابناک در بین سایت ها یک گام رو به جلو برداشته و این قابل تقدیره. نمیشه توقع هم داشت مستند بلندتر و جامع تر با این اینترنت روی سایت ها قرار بگیره.
دوستان تمام اطرافیان بنده اعلام کردند که نمیخرند
پسته بهانه ای بیش نیست ... قیمتها سرسام آوره ... همه چیز خیلی گرون شده ...پسته نخریم گوشت و مرغ و برنج هم نخریم ؟
سبزیجات و میوه ها هم که کلا" گرون شده . پس چی بخوریم
من حساب کردیم اگه میوه نخوریم و به جاش یه مولتی ویتامین بخوریم ارزونتر در میآد
پسته تحریم/برنج تحریم/نون نیمه تحریم/ماشین تحریم/ ...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
اکسیژن هم تحریم
راهش این بود که واردات پسته رو آزاد میکردن ، از ترکیه میومد
چون ما برا ملت خودمون انصاف نداریم
ما تو این کشور یه پسته که محصول خودمونه رو نمیتونیم مدیریت کنیم! اونوقت ادعای مدیریت جهانی داریم! خدا به جهان رحم کرد ما مدیریش نیستیم.
پسته در بازار جهاني امسال با يكونيم دلار افزايش بين نه نيم تا ده دلار است . پسته صادراتي پسته اي است كه دهنبست و ريز ندارد و همچنين دهن باز كامل آن هم جمع ميشود كه با قيمتي متفاوت و لوكسي ارزه ميشود ، كشاورزاي پسته كار و اينكه هر ١٠ كيلو پسته به اندازه يك بشكه نفت ارز وارد كشور ميكند را هم در نظر بگيريد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۳
اینکه صادرات پسته برای اقتصاد کشور ارزاوری دارد 100% با نظر شما موافقم
دلار 6000 تومان نيست ولي صادر كننده ها كه وضعشون خوبه ترجيح مي دهند 8 دلار را بگيرند تا 50000 تومان را
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها