بازدید 34234
۵
سومین جلسه دادگاه کهریزک به پایان رسید

ادعای مرتضوی: بازداشتگاه کهریزک فقط برای اراذل و اوباش نبود!

سخنان روز گذشته متهم ردیف اول پس از پایان دادگاه دیروز، در حالی صبح امروز با واکنش سخنگوی دستگاه قضا روبه‌رو شد که متهم ردیف دوم پرونده پیش از ورود به دادگاه، در دفاع تمام قدی که از مرتضوی داشت، او را بیگناه خوانده؛ آن هم در شرایطی که برای دفاع از خود سخنی نگفت! این سخنان بی‌شباهت به ادعای مطرح از سوی مرتضوی در پایان نشست نبود؛ ادعایی که به نظر برای تبرئه متهم ردیف دوم بیان شده، وگرنه مرتضوی که اعتقاد دارد بی‌گناه است و نیازی به شرح و بسط جنایت کهریزک نمی‌بیند!
کد خبر: ۳۰۷۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۳۵ 11 March 2013
سومین جلسه رسیدگی به پرونده قضات کهریزک در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران حدود ساعت نه و نیم صبح امروز آغاز شد؛ البته نشست امروز نیز به صورت غیرعلنی است!

به گزارش «تابناک»، دادگاه قضات تعلیق شده بازداشتگاه کهریزک که نخستین بار در هشتم اسفند ماه تشکیل شده بود، صبح روز گذشته، پس از گذشت دوازده روز نشست دوم را تجربه کرد که با حاشیه‌هایی از طرف متهم ردیف اول مواجه بود و حالا به فاصله یک روز، نشست سوم آن دقایقی پیش آغاز شده است.

نشست روز گذشته در حالی با طنین اذان ظهر به پایان رسید که سعید مرتضوی، متهم ردیف نخست پرونده در حال خواندن لایحه دفاعیه خود بود و بیست و پنج صفحه از انشای بلند خود را خوانده بود. به نظر می‌رسد، امروز ‌جز فرصتی که برای به پایان رساندن این دفاعیات در اختیار مرتضوی خواهند گذاشت، در ادامه استماع دفاعیات دیگر متهمان در دستور کار قرار خواهد گرفت.

متهم ردیف دوم: مرتضوی کاره‌ای نبود!

علی‌اکبر حیدری فر، یکی از قضات تعلیق شده در ارتباط با این پرونده صبح امروز و پیش از ورود به دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران، لایحه دفاعیه خود را سی صفحه خواند تا با توجه به نیمه کاره ماندن قرائت لایحه چهل صفحه‌ای متهم ردیف نخست در روز گذشته، این احتمال دور از ذهن نباشد که ادامه قرائت دفاعیات مرتضوی و شنیدن بخشی از دفاعیات حیدری فر، تمامی وقت دادگاه امروز را از آن خود کند. این در حالی است که هنوز خبری از متهم ردیف سوم در دادگاه نشده و به نظر می‌رسد که وی امروز نیز به مانند دو جلسه قبلی غیبت داشته باشد!

قاضی تعلیق شده در ادامه با دفاع از کارکرد دادستان سابق تهران گفت: من از اول تا آخر ماجرا حضور داشتم؛ مرتضوی تحت هیچ عنوان دستور بازداشت و انتقال متهمان به کهریزک را کتبا یا شفا‌ها به بنده نداده بود و این موضوع کذب محض است.

خبرنگاری پرسید، آیا شما خود را فدای مرتضوی می‌کنید، که وی گفت: نه، من قاضی بودم و بر پایه تصمیم قضایی خود این ‌کار را کردم. نیروی انتظامی متهمین را بازداشت کرد، ما به آن‌ها تفهیم اتهام کردیم، دستور انتقال متهمین هم از سوی من بوده است.

وی در پایان گفت: فعلا درباره صلاحیت دادگاه اظهار نظر نمی‌کنم!

واکنش سخنگوی دستگاه قضا به سخنان حاشیه‌ای مرتضوی

سخنان حاشیه‌ای مرتضوی در پایان دادگاه دیروز، خبرنگاران را واداشت تا صبح امروز به سراغ حجت‌الاسلام محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضا رفته بروند.

به گزارش فارس، اژه‌ای در پاسخ به پرسش یکی از خبرنگاران درباره اینکه مرتضوی روز گذشته در هنگام خروج از دادگاه اظهاراتی را درباره صلاحیت دادگاه مطرح کرده و عنوان داشته، دادگاه صلاحیت رسیدگی به این پرونده را نداشته است، گفت: ایراداتی که اقای مرتضوی مطرح کرده قطعاً توسط خود دادگاه پاسخ داده خواهد شد.

سخنگوی دستگاه قضا افزود: بالاخره اتهاماتی به این افراد وارد شده که در حال حاضر دادگاه در حال اخذ دفاعیات متهمان است و متهمان می‌توانند‌ حضوری و با دادن لایحه از خود دفاع کنند. دادگاه پس از شنیدن دفاعیات متهمان و اظهارات شکات و ملاحظه محتویات پرونده ختم دادرسی را اعلام ‌و رأی لازم را صادر خواهد کرد. البته در حال حاضر دادگاه در مرحله شنیدن اظهارات و دفاعیات متهمان پرونده است.

محسنی اژه‌ای در پاسخ به پرسش یکی دیگر از خبرنگاران درباره اینکه روز گذشته دفاعیات کامل آقای مرتضوی در اختیار برخی رسانه‌ها قرار گرفته بود، آیا انتشار آن جرم تلقی می‌شود یا خیر گفت: درباره این موضوع هم به طور قطع خود دادگاه بررسی‌های لازم را انجام داده و اعلام نظر خواهد کرد.

پایان دادگاه سوم

لحظاتی پیش، سومین نشست دادگاه رسیدگی به پرونده قضات کهریزک به پایان رسید.

گواهان به دادگاه خواهند آمد
 
با پایان نشست، مرتضوی، دادستان سابق تهران و متهم ردیف نخست این پرونده در جمع خبرنگاران حاضر شد و گفت: امروز سومین جلسه دادگاه برگزار شد و من به دفاع از اتهام معاونت در قتل پرداختم. وکلای شاکیان خواستار حضور افرادی به عنوان گواه در جلسه دادگاه شدند. من هم خواستار حضور برخی مسئولین و مامورانی که در جریان بودند در جلسه دادگاه شدم. آن‌ها باید در دادگاه حاضر شده و به عنوان گواه برخی حقایق را روشن کنند.

وی تأکید کرد: کوچک‌ترین اتهامی متوجه قضات نیست و قضات مسئول رسیدگی قضایی به پرونده هستند و اگر در خصوص متناسب نبودن قرار با اتهام و یا نحوه رسیدگی به موضوعی وجود داشته باشند مورد مواخذه قرار می‌گیرند. مأموران نیز ۸۰ کیلومتر آن طرف‌تر از تهران اقدامات خودسرانه‌ای انجام دادند که قاضی از آن بی‌خبر بوده ‌و در حال حاضر نمی‌تواند پاسخگو باشد.

کهریزک منحصر به اراذل و اوباش نبود؛ این تعریف ژورنالیستی است!

دادستان سابق تهران در ادامه مدعی شد که بازداشتگاه کهریزک فقط برای اراذل و اوباش نبوده است و ادامه داد: بازداشتگاه کهریزک رسمی و قانونی بوده و مربوط به اراذل و اوباش نبوده است. اراذل و اوباش در قانون تعریف نشده و این تعریف مطلبی ژورنالیستی است. در این بازداشتگاه متهمان مواد مخدر نگهداری می‌شدند و سال‌ها قبل و پیش از اینکه دادسرا احیا شود مخصوص بند نسوان بوده و متهمان مفاسد اخلاقی آنجا نگهداری می‌شدند. در جلسه دادگاه نیز مطرح کردم که از ده شهرستان استان تهران به این بازداشتگاه متهم اعزام می‌شده است. امروز دفاعیات خود را در قالب ۴۳ صفحه به دادگاه دادم و با نظر رئیس دادگاه نسخه‌ای از لایحه خود را در اختیار شکات و وکلای آن‌ها قرار دادم تا با بررسی آن اگر نظر خاصی غیر از شکایت دارند اعلام کنند.

دفاعیات مرتضوی تمام نشد!‌

مرتضوی در ادامه با ابراز امیدواری به تبرئه شدن قضات، به نکته‌ای اشاره کرد که از فرط عجیب بودن غیر قابل باور به نظر می‌رسد؛ در حالی که سخنان سه شاکی پرونده و دو وکیل ایشان در یک نشست دادگاه به پایان رسید، قرائت لایحه دفاعیه مرتضوی در دو نشست اخیر به اتمام نرسیده است!

وی در پاسخ به پرسشی در خصوص اخذ آخرین دفاع و تاریخ بعدی محاکمه، اظهار داشت: رئیس دادگاه تاریخ بعدی محاکمه را مشخص نکرده است زیرا باید گواهان در دادگاه حاضر شوند همچنین در جلسه امروز آخرین دفاع من گرفته نشد و نوبت به دفاع آقایان حیدری فر و حداد نرسید.

زمان بازداشت‌های کهریزک، رساله دکترایم را نوشتم که باعث اصلاح قانون مواد مخدر شد!

مرتضوی همچنین در خصوص مرخصی خود در زمان بازداشت‌های کهریزک نیز، گفت: من قرار بود بهمن ماه سال ۸۷ از رساله دکترای خود دفاع کنم اما به دلیل اینکه در ماموریت از سوی قوه قضائیه در پرونده منافقین بودم نتوانستم در آن زمان از رساله خود دفاع کنم. آن دو روزی که مرخصی گرفتم دیگر زمان دفاع از رساله قابل تمدید بود. رساله من مربوط به مواد مخدر به خصوص روانگردان‌ها بود که در حال حاضر به صورت کتاب به چاپ رسیده و باعث اصلاح قانون مواد مخدر شد. در زمانی که من مرخصی بودم پنجاه تن از معاونانم به وظایف مربوطه به دادسرا رسیدگی می‌کردند.

وی افزود: در جریان رخدادهای سال ۸۸، مأموران گواهی می‌دهند که من ‌شبانه روز مشغول فعالیت بوده و حتی گاهی یک هفته به خانه نمی‌رفتم.

روح الامین حداقل به ما می‌گفت که فرزندش دستگیر شده است!

سعید مرتضوی در ادامه گفت: آقای روح الامینی اگر وظیفه پدری‌اش را خوب انجام می‌داد پیش از تماس پلیس امنیت حداقل به ما می‌گفت که فرزندش دستگیر شده است. آقای ضرغامی از صمیمی‌ترین دوستان روح الامینی است. وی ابراز تأسف کرده که این دوست با سابقه که بسیار به هم نزدیک بوده‌اند، وقتی فرزندش دستگیر شده حتی به وی نگفته است. آن زمان آقای ضرغامی حتی نامه‌هایی به ما می‌دادند که مثلاً فلان متهم و خانواده نادم و پشیمان است.

خرج کردن متهم از محسنی اژه‌ای برای تاختن بر پدر داغدار

وی افزود: روح الامینی تا قبل از رسانه‌ای شدن موضوع پیگیری نکرده بود. سوال من این است، آیا شما مسئولیت پدری خود را می‌پذیرید؟ این در حالی است که آقای محسنی اژه‌ای وزیر اطلاعات بار‌ها از صدا و سیما تأکید کرد که نگذارید فرزندانتان در این حوادث حاضر شوند، ولی از روزی که این‌ها دستگیر شدند تا وقتی که پلیس امنیت تماس گفت یک هفته طول کشید ولی آقای روح الامینی اصلاً تماس نگرفتند و حتی به آقای ضرغامی هم نگفتند!

من خودم شاکی هستم!

وی که در تاختن به شاکیان سنگ تمام گذاشته بود، در ادامه خود را در جایگاه شاکی قرار داد و گفت: من خودم هم از افرادی که در این بازداشتگاه خودسرانه عمل کردند، شاکی هستم و پس از خانواده قربانیان ما بیشترین ضربه را از این حادثه دیدیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۶۳
انتشار یافته: ۵
روح الامین حداقل به ما می‌گفت که فرزندش دستگیر شده است!!!!!!!!
یعنی اگر میگفت فرزندش دستگیر شده اونوقت آزادش میکردن؟
دست پیش گرفته پس نیفته!
ادعای متهم دوم در خصوص آقای مرتضوی بسیار جالب و تامل برانگیز است :))))))))))))))
تا مردم یک چیزی هم بدهکار نشدن بی خیالش بشید!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار