بازدید 28553

استقبال بلافاصله آمريكا از چراغ سبز كم‌سابقه احمدي‌نژاد

اين سخن احمدي‌نژاد بلافاصله تيتر يك خبرگزاري‌هاي غربي شد و سخنگوي كاخ سفيد هم گفت: ما در مجموع با رئيس‌جمهور ايران موافق هستيم. يك يا دو گام ديگر نياز است...رئیس‌جمهور پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره موج جدید گرانی‌ها را به آینده موکول کرد و در خصوص مفاد پیشنهاد رئیس‌جمهور روسیه و پاسخ برده‌شده از سوی جلیلی برای پوتین گفت: در این خصوص نمی‌خواهم توضیحی دهم.
کد خبر: ۳۰۷۸
تاریخ انتشار: ۲۰ آذر ۱۳۸۶ - ۱۸:۴۰ 11 December 2007

كاخ سفيد، امروز تنها ساعتي پس از پايان كنفرانس خبري رئيس‌جمهور ايران، از اظهارات وي استقبال كرد، اما خواست كه نخست تهران در راستاي بهبود روابط با واشنگتن، به تعليق غني‌سازي بپردازد.  

 

به گزارش فارس به نقل از خبرگزاري فرانسه، «گوردون جاندرو»، سخنگوي كاخ سفيد گفت: «ما در مجموع، با رئيس‌جمهور ايران موافقيم و تنها يك يا دو گام ديگر نياز است. اجازه دهيد با تعليق روند غني‌سازي اورانيوم از سوي ايران آغاز كنيم و از اين راه پيش رويم.»

 


 محمود احمدي‌نژاد، امروز در كنفرانس خبري، با مثبت ارزيابي كردن كليت گزارش جامعه اطلاعاتي آمريكا، آن را گام مثبت و رو به جلو ارزیابی کرد و گفت: امیدوارم گام‌های دیگر هم برداشته شود و گمان می‌کنم جامعه اطلاعاتی آمریکا، با بررسی جدی‌تر، می‌تواند همین نظر را از گذشته فعالیت‌های هسته ایران هم پیدا کند.

 

اين سخن احمدي‌نژاد، بلافاصله تيتر يك خبرگزاري‌ غربي و با واكنش فوري كاخ سفيد روبه‌رو شد.

 

به گزارش مهر، احمدی‌نژاد گفت: در موضوع هسته‌‌ای، آماده گفت‌وگو با همه طرف‌ها هستیم تا هر گونه ابهامی را بر طرف کنیم.

 

گفتني است، رئیس‌جمهور از پاسخ به پرسش‌هاي خبرنگاران درباره مشکلات اقتصادی مردم؛ از جمله موج جدید گرانی‌ها خودداری و پاسخگویی آن را به آینده موکول کرد.

وي همچنين در پاسخ به پرسش خبرنگار مهر درباره مفاد پیشنهاد رئیس‌جمهور روسیه به مقام معظم رهبری و نيز پاسخ جلیلی به پوتین گفت: نمی‌خواهم در این باره توضیحی دهم.

 

وی با بیان این‌که علل گرانی از سوی دولت شناسایی و همچنين برنامه‌هایی برای مقابله با مسائل اقتصادی مردم نیز از سوی دستگاه اجرایی کشور تدوین شده است، گفت: در گفت‌وگویی که با مردم خواهم داشت، این برنامه‌ها را تشریح مي‌كنم.

 

وی در پاسخ به پرسش دیگر از اعلام برخی مواضع که با اشاره به مسائلی چون تغییرات در کابینه دولت نهم یا مسائل سیاست خارجی کشور از اختلاف بین اصولگرایان حکایت می‌کند، اظهار داشت: ما کشور آزادی هستیم و نبايد هیچ مانع، تغییر و تحولی در کشور ما، جلوي ابراز نظر آزادانه را بگيرد.

 

رئیس‌جمهور در پاسخ یکی از خبرنگاران آمریکایی حاضر در این نشست، با بیان این‌که ایده گفت‌وگوی مستقیم و مناظره با جورج بوش، که در جریان سفرش به آمریکا، مورد اشاره قرار گرفته بود و همچنان روی میز قرار دارد، افزود: همان‌گونه که می‌دانید، فهرستی از مسائل گوناگون بین ما هست که باید درباره آن اندیشید و راهكارهای آن را نیز جستجو کرد، چرا كه این موضوع، می‌تواند به حل بسیاری از مسائل در جهان کمک کرده و دیدگاه‌های مقامات دو کشور درباره نحوه اداره جهان و مسائلی از این دست را روشن کند که البته این پیشنهاد ما همچنان روی میز است.

 

رئیس‌جمهور در پاسخ خبرنگار ديگر و در واکنش به احتمال صدور قطعنامه جدید از سوی شورای امنیت علیه کشورمان گفت: گمان مي‌کنیم هر نوع كاري از این دست، زمینه و مبانی حقوقی خود را به طور کامل از دست داده و در این باره گزارش آژانس و سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا جلوي چشم جهانیان است، اما با این اوصاف، هیچ دلیلی برای ادامه ‌دشمني‌ها نمی‌بینیم.

 

رئیس‌جمهور درباره برنامه‌های دولت برای رفع مظلومیت از فرهنگ تأکیدکرد: پايه همه فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگ است و فرهنگ هدف هر نوع فعالیتي به شمار می‌آید.

 

رئیس‌جمهور حضور خود در اجلاس شورای همکاری خلیج‌فارس را اقدامی مثبت، سازنده و دیپلماتیک دانست و با بیان این‌که با دعوت رئیس دولت قطر در این اجلاس شرکت کرده است، گفت: در این اجلاس،‌ رخداد بزرگی رقم خورد و دوره جدیدی از روابط آغاز شد.

 

وي همچنين درباره تغییرات کابینه گفت: من پيش از انتخابات اعلام کردم که پيماني با همکارانم خواهم بست؛ تعهد اصلی‌ من به مردم و منافع ملی است و کارهایی که باید انجام می‌شد، مجموعه‌ای را می‌طلبید که با سرعت حرکت کند. من هنگامي که تشخیص دهم باید جابجایی صورت گیرد، آن را انجام می‌دهم و منافع شخصی را به منافع ملی ترجیح نمی‌دهم.

 

وی افزود: اعضای کابینه با جدیت به فعالیت خود ادامه می‌دهند و سخناني که مطرح می‌شود، بد اخلاقی است و افرادی که شدیدترین انتقادات را نسبت به عملکرد وزیر آموزش و پرورش داشتند و حتی او را تهدید به استیضاح کرده بودند، پس از تغییر محمود فرشیدی از دولت طلبکار شدند که این کار را اخلاقی نمی‌دانیم.

 
متن کامل را در ستون گفتگو بخوانید
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار