بازدید 28560
این بار مرتضوی صحبت با خبرنگاران را به فرار ترجیح داد؛

مرتضوی: دادگاه صلاحیت رسیدگی به این پرونده را نداشت!

با آنکه در نشست قبلی، وقت جلسه تنها صرف طرح شکایت شاکیان پرونده و شکایتشان شده بود، دادگاه نخست با تصمیم رئیس دادگاه و مستشارانش به صورت غیر علنی برگزار شد تا موجبات شگفتی بسیاری را فراهم آورد. همان گونه که پیش از برگزاری دادگاه به نظر می‌رسید، در نشست امروز شکایت سومین شاکی پرونده طرح شد و در ادامه مرتضوی، متهم ردیف نخست به دفاع از خود پرداخت؛ دفاعی که از فرط طولانی بودن و شاخ و بال گرفتن تمام نشده و ادامه آن به نشست آتی موکول شد!
کد خبر: ۳۰۷۷۹۱
تاریخ انتشار: ۲۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۴۰ 10 March 2013
دومین جلسه رسیدگی به پرونده قضات کهریزک در شعبه ۷۶ دادگاه کیفری استان تهران آغاز شد؛ دادگاهی که البته برگزاری آن به جای محل شعبه، به سالن اجتماعات مجموعه دادگاه‌های کیفری منتقل شده است اما تدارک این محل بزرگ برای حضور عکاسان و خبرنگاران و مردم مشتاق نبوده، چراکه دادگاه غیر علنی است!

به گزارش «تابناک»، با گذشت دوازده روز از نخستین نشست دادگاه قضات تعلیق شده بازداشتگاه کهریزک در هشتم اسفند، نشست دوم در حالی آغاز شده است که همچنان نظر قاضی مدیرخراسانی، رئیس دادگاه و مستشارانی که وی را همراهی می‌کنند، بر برگزاری غیر علنی دادگاه سعید مرتضوی، دادستان سابق تهران و همکارانش قرار گرفته است؛ موضوعی که با مخالفت خانواده‌های جان باختگان و وکلای ایشان مواجه شده است.

در نخستین جلسه که حدود سه ساعت و نیم به طول انجامید، وکلای هر سه شاکی به طرح شکایت موکلانشان پرداختند اما تنها دو تن از شاکیان -که ولی دم جان باختگان جنایت کهریزک هستند- فرصت یافتند تا طرح شکایت کرده و از سنگینی دردی که نزدیک به چهار سال است به جانشان نشسته سخن بگویند و طرح شکایت شاکی سوم، به نشست امروز موکول شد.

گفتنی است، از نکات مهم نشست اول، قرائت کیفرخواست متهمان به طور کامل بود چراکه روزهای پیش از برگزاری دادگاه، برخی خبرگزاری ها از دو اتهام در پرونده سخن گفته و اتهام سنگین "معاونت در قتل" را از قلم می‌آنداختند؛ سخنان محسنی اژه‌ای، سخنگوی دستگاه قضا به فاصله چند روز از دادگاه نخست، آب سردی بود بر پیکر آنهایی که گمان می‌کردند معاونت در قتل جایی در پرونده سه هزار و پانصد برگیِ مرتضوی و همکارانش ندارد.

دادگاه با اذان ظهر به اتمام رسید

نشست دوم دادگاه که حدود ساعت نه و نیم صبح امروز آغاز شده بود، به هنگام اذان ظهر به پایان رسید تا ادامه دفاعیات ناتمام سعید مرتضوی، متهم ردیف اول پرونده به جلسه بعدی موکول شود.

با اتمام دادگاه، مرتضوی که در هشتم اسفندماه و با اتمام جلسه نخست به شکلی عجیب خود را از معرض دید خبرنگاران و دوربین رسانه های مختلف دور نگه داشته بود، امروز ترجیح داد در جمع خبرنگاران حاضر شده و سخنان خود در جلسه غیرعلنی را دستمایه بیان برخی موضوعات جنجالی کند.

مرتضوی: سه ایراد داشتم

مرتضوی پس از خروج از دادگاه با حضور در جمع خبرنگاران گفت: پس از اعلام رئیس دادگاه ما به دفاع از اتهامات ناروایی که مطرح شده بود پرداختیم و دفاعیات خود را در دو بخش به استحضار دادگاه رساندیم.

وی افزود: در دفاعیات خود سه ایراد را به صلاحت دادگاه وارد کردم. نخست اینکه عمل معاونت و مباشرت باید در یک دادگاه رسیدگی می شد. همچنین موضوع در حدی نبود که پنج قاضی به آن رسیدگی کنند. آخرین ایرادی که به آن گرفتم عدم صلاحیت رئیس دادگاه بود.

آماده برگزاری دادگاه علنی بودم

مرتضوی گفت: در کیفرخواست اتهامات به روشنی توضیح داده نشده است؛ در آن اصل بر علنی شدن دادگاه گذاشته شده بود اما با صلاحدید قضات جلسه محاکمه به صورت غیر علنی برگزار شد. این موضوع به تشخیص رئیس دادگاه است و تعیین نوع دادگاه به عهده طرفین پرونده نیست. من خودم را برای دفاع علنی آماده کرده بودم و دلم می‌خواست مردم بدانند قضات کوچک‌ترین دخالتی در حادثه کهریزک نداشتند؛ این اتهامات فقط برمبنای اغراض سیاسی بوده است. من و همکارانم هیچ دخالتی در این حادثه نداشته‌ایم.

مرتضوی با بیان اینکه غیرعلنی شدن دادگاه به ضرر وی و سایر متهمان بوده، گفت: متاسفانه افکار عمومی در جریان پرونده قرار نگرفتند. امیدواریم که ریاست دادگاه اجازه دهد مردم از دفاعیات ما مطلع شوند زیرا در این چهارسال خانواده شکات مرتب در رسانه‌ها علیه ما اظهار نظر کرده‌اند ولی ما از دفاع محروم بودیم. ما ترجیح می‌دادیم دادگاه به صورت علنی برگزار می‌شد اما در جایگاهی نیستیم که در این رابطه اظهار نظر کنیم.

در زمان وقوع، در حال دفاع از تز دکترایم بودم

مرتضوی درباره اتهام مشارکت در بازداشت نیز گفت: انتصاب اتهام مشارکت به کسی داده می‌شود که در آن موضوع دخالت داشته باشد. در آن زمان من برای دفاع از تز دکترا در مرخصی بودم. قاضی دستور بازداشت دهنده و تایید کننده نیز دو نفر بودند.

وی ادامه داد: من در این جلسه به کیفرخواست صادره اعتراض و حدود ۴۰ صفحه لایحه دفاعیه تنظیم کردم که فرصت قرائت ۲۵ صفحه آن را پیدا کردم و مابقی را فردا صبح در جلسه سوم دادگاه می‌خوانم.

زمان جلسه بعد مشخص شد

در پایان نشست امروز دادگاه متهمان جنایت کهریزک، زمان نشست آتی معلوم شد؛ بر این اساس، صبح فردا سومین جلسه دادگاه محاکمه قضات تعلیقی برگزار خواهد شد و احتمال آن می‌رود که نشست بعدی نیز بلافاصه در روز بعد، پس فردا برگزار شود.

حاشیه های دادگاه:

غیبت دو جلسه ای یک متهم و تاخیر یک متهم دیگر!

از نکات جالب توجه دادگاه امروز، «ع.ح» یکی از متهمان پرونده که در نشست اول نیز غایب بود، امروز نیز در دادگاه حضور نیافت تا در سکوت قاضی و مستشاران پرونده، هنوز این سوال باقی باشد که متهم چه دلیلی برای دو جلسه غیبت در یکی از مهم ترین پرونده های قوه قضائیه ارائه کرده و اصولا این غیبت چه تاثیری در سرنوشت وی می‌تواند داشته باشد. این غیبت ها در حالی تکرار می‌شود که وکیل متهم در دادگاه حضور یافته و به تبع آن، علت حاضر نشدن «ع.ح» در دو نشست می‌توانسته با پرسش رئیس دادگاه مواجه شده باشد اما به دلیل آنکه نشست به صورت غیرعلنی انجام شده است، اطلاعی در دست نداریم که این پرسش مطرح شده یا خیر.

متهم دیگر این پرونده که سال گذشته با تیراندازی در یک مکان عمومی به صدر اخبار تکیه زده بود، بر خلاف نشست نخست که ساعت ها قبل از آغاز آن در محل دادگاه حاضر شده بود، در نشست امروز با تاخیر حضور یافت و از نیمه های راه بررسی پرونده به حاضران در دادگاه ملحق شد.

تهدید خبرنگاران به بازداشت!

خبرنگاران از ساعت ۳۰: ۸ در دادگاه حضور پیدا کردند اما با برخورد نامناسب مسئولین مربوطه و اخراج از محل دادگاه مواجه شدند. خبرنگاران به داخل خیابان آمدند و در جلوی در اصلی دادگاه ایستادند اما با تهدید به بازداشت از سوی پرسنل نیروی انتظامی مواجه شدند و این در حالی است که از لحاظ قانونی و در زمان برگزاری غیرعلنی دادگاه،، حضور خبرنگاران در محوطه بیرونی بلامانع است.

گلایه مرتضوی

مرتضوی در میان صحبت‌های خود گلایه‌هایی را مطرح کرد از جمله اینکه به رغم برگزاری غیر علنی دادگاه، کیفرخواست به صورت علنی منتشر شده ست. البته وی هیچ اشاره‌ای نکرد که چرا در قبال انتشار کیفرخواست واکنشی نشان نداده و به مثابه سالهای گذشته، شکایت از رسانه‌ای که کیفرخواست (البته ناقص و بدون در بر گرفتن اتهام سوم وی که سنگین ترین اتهام وی نیز هست!) را منتشر کرده در دستور کار قرار نداده است؟!

با درخواست شاکیان موافقت نشده است

خبرنگاران پس از صحبت با مرتضوی به سوی شکات پرونده رفتند و با آن‌ها نیز در خصوص دادگاه امروز گفت‌و‌گو کردند. نکته قابل توجه در صحبت‌های تمامی شکات درخواست آن‌ها برای برگزاری علنی دادگاه بود که با آن موافقت نشده بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار