بازدید 18250

ايام نوروز در هند ايران

کد خبر: ۳۰۷۴۶۷
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۰۹:۵۷ 09 March 2013
روزنامه ایران نوشت:

اگر به سيستان و بلوچستان رفتيد حتماً از شهر سوخته ديدن کنيد. پيشنهاد ويژه ما همين است. شهر سوخته از شگفت انگيز‌ترين شهرهاي باستاني ايران است. شهر سوخته در 56 کيلومتري زابل و در حاشيه جاده زابل به زاهدان قرار گرفته است. قدمت شهر سوخته به 5 هزار سال قبل مي‌رسد. مي‌گويند مردم اين منطقه در حدود 3200 سال قبل از ميلاد در شهر سوخته زندگي مي‌کرده‌اند. بسياري از اولين‌هاي تمدن بشري در شهر سوخته واقع شده است. آيا مي‌دانيد اولين عمل جراحي مغز در 4800 سال قبل در اين شهر انجام شده است؟! در کاوش‌هاي باستاني صورت گرفته مشخص شده است مردمان اين شهر به صنعت کفاشي اشتغال داشته‌اند. همچنين کهن‌ترين تصوير متحرک که امروزه انيميشن خوانده مي‌شود، در اين شهر ديده شده است. اگر تعجب نمي‌کنيد بايد بگوييم آثار جمجمه‌اي در شهر سوخته به دست آمده که داراي اولين چشم مصنوعي جهان بوده است. 


اگر دوست داشته باشيد قصد داريم شما را به بازديد از استان سيستان وبلوچستان در ايام نوروز دعوت کنيم. پهناورترين استان ايران که 1100 کيلومتر با پاکستان و افغانستان و 300 کيلومتر با درياي عمان مرز مشترک دارد. سيستان و بلوچستان در منتهي‌‌اليه جنوب شرقي ايران واقع شده است و برخي آن را «هند» ايران ناميده‌اند. زاهدان مرکز استان است. وسعت استان به حدي است که مسافرت‌هاي بين استاني خود يک مسافرت کامل چند روزه محسوب مي‌شود. فاصله تهران تا زاهدان 1500 کيلومتر و تهران تا چابهار اندکي کمتر از 2000 کيلومتر است. خاش تا تهران هم 1800 کيلومتر از يکديگر فاصله دارند. اگر بخواهيد از مرکز استان به چابهار برويد 
700 کيلومتر در راهيد و از زاهدان تا ايرانشهر هم نزديک 400 کيلومتر راه است. تعداد زيادي از جاذبه‌هاي گردشگري ايران در استان سيستان و بلوچستان واقع است. از سواحل زيباي درياي عمان در چابهار گرفته تا قله باشکوه تفتان و کوه‌هاي مريخي. استان سيستان و بلوچستان داراي چندين فرودگاه بزرگ هم است. فرودگاه زاهدان، ايرانشهر، چابهار و زابل. با قطار هم مي‌توانيد وارد استان بشويد. در حقيقت استفاده از قطار ساده‌ترين راه رفتن به زاهدان است. مگر اينکه حوصله رانندگي طولاني‌مدت را داشته باشيد! براي استفاده از راه‌آهن بايد سوار قطار تهران - کرمان - زاهدان بشويد. يک روز کامل هم در راه خواهيد بود. سيستان و بلوچستان از دو منطقه سيستان و بلوچستان تشکيل شده است. زابل، زهک و هيرمند در سيستان و زاهدان، ميرجاوه، خاش، سراوان، ايرانشهر، سرباز، چابهار، کنارک، دلگان، زابلي و سيب لوران در قسمت بلوچستان قرار گرفته‌اند. زابل تا زاهدان 210 کيلومتر فاصله دارد. راه‌آهن زاهدان از طريق ميرجاوه به کشور همسايه نيز متصل می‌شود. فاصله زاهدان تا کرمان 517 کيلومتر است.

براي رفتن به زاهدان بايد از تهران به کرمان و سپس زاهدان برويد. در اين مسير از شهرهاي متعدد کويري عبور مي‌کنيد. زاهدان داراي جاذبه‌هاي گردشگري متعددي است. بازار چهارراه رسولي زاهدان در منطقه معروف است و بورس فروش پوشاک به حساب مي‌آيد. مغازه‌هاي متعددي در زاهدان به فروش چاي خشک مشغولند. در اين مغازه‌ها انواع چاي دم کردن نيز براي امتحان کردن وجود دارد. در زاهدان مي‌توانيد از خانه ايوبي، منزل قديمي شمس، تلگراف‌خانه حرمک، کاروانسراي نصرت‌آباد، هفتاد ملا و غار دلاويز ديدن کنيد. اگر به کوهنوردي علاقه داريد صعود به تفتان را فراموش نکنيد. آتشفشان نيمه فعال ايراني که قبلاً در صفحات راه بلد به تفصيل درباره آن صحبت کرده‌ايم. تفتان 4 هزار متر ارتفاع دارد و براي رفتن به آن بايد وارد جاده خاش به زاهدان بشويد. در 20 کيلومتري اين جاده تابلوي بزرگي شما را به سمت تفتان راهنمايي مي‌کند. در طبيعت اطراف خاش مي‌توانيد سراغ پلنگ کوهي و خرس سياه را بگيريد. در اين شهر غارهاي متعددي وجود دارند. غار چهوک و پوسه از جمله اين غارها است. مناره مسجد جامع خاش هم ديدني است. ايرانشهر هم خالي از جاذبه‌هاي گردشگري نيست. قلعه ايرانشهر، کوه و منطقه حفاظت شده بزمان، رودخانه و قلعه بمپور و چندين چشمه آبگرم از جمله اين جاذبه‌هاي گردشگري است.

يکي از شهرهاي زيباي استان، چابهار است؛ تنها بندر اقيانوسي ايران که با تهران 1456 کيلومتر فاصله هوايي دارد. ديدن منظره طلوع و غروب خورشيد در ساحل چابهار ديدني است. در چابهار مي‌توانيد از سواحل صخره ديدن کنيد. از چابهار به سمت بندر گواتر که برويد در کيلومتر 50 کوه‌هاي مريخي تعجب شما را بر مي‌انگيزند.

در مورد اين کوه‌ها نيز پيش از اين توضيح داده‌ايم. تالاب ليپار در 15 کيلومتري چابهار قرار دارد. در مسيرهاي منتهي به چابهار درختاني موسوم به انجير معابد را مشاهده مي‌کنيد که داراي شيره سفيد رنگي بوده و از تيره درختان کائوچويي به شمار مي‌روند. رودخانه باهوکلات در منطقه چابهار زيستگاه تمساح پوزه کوتاه ايراني است. اگر به چابهار رفتيد بازديد از جنگل‌هاي حرا را هم در برنامه خود قرار بدهيد. تمامي شهرهاي استان داراي بازارهاي محلي هستند.

در زاهدان به غير از بازار رسولي، مي‌توانيد از بازار روز و بازار رزاق زاده نيز خريد کنيد. در زاهدان تعدادي هتل نيز وجود دارد. در اين شهر و چابهار مردم محلي خانه‌هاي خود را به مسافران هم اجاره مي‌دهند. آب و هواي زاهدان گرم و خشک است. البته تعطيلات نوروز و اوايل بهار بهترين زمان سفر به استان است. اگر در تابستان به زاهدان برويد بايد بادهاي 120 روزه را تحمل کنيد. آبگوشت، تجگي، شيرمال، شيلانج، قليفي، کباب‌تنورچه، کشک زرد و کهلي از خوراکي‌هاي سنتي استان است. آينه‌دوزي، سکه‌دوزي و سوزن‌دوزي بلوچي هم از سوغاتي‌هايي است که مي‌توانيد براي عزيزان خودتان تهيه کنيد. زاهدان داراي چندين تفرجگاه نيز است که مي‌توانيد در آنجا چادر بزنيد. کوهستان پارک، پارک ملت، باغ خانواده و مجتمع تفريحي گراناز از جمله اين تفرجگاه‌ها هستند. از موزه منطقه‌اي جنوب شرق ايران هم در زاهدان ديدن کنيد.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها