بازدید 52320
«در جستجوی کوه سرگردان»، سومین فیلم مستند «تابناک»؛

ناگفته‌های شنیدنی از سیمین دانشور و جلال آل احمد + فیلم

دعوا بر سر میراث سیمین و جلال، تنها به خانه این زوج در بن‌بست ارض خلاصه نمی‌شد؛ بن‌بستی که جلال بر آن نام نهاده بود و هنوز همین نام حفظ شده است. انگار اینجا برای او پایان این زمین خاکی بوده است. بخش دیگری از این دعوا به کتاب «در جستجوی کوه سرگردان» باز‌می‌گردد؛ کتابی که امتیازش را نشر خوارزمی خرید بود و اینک، نه نشر خوارزمی از فرجامش خبری دارد و نه خواهرش.
کد خبر: ۳۰۷۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۲۸ 09 March 2013
در نخستین سالگرد درگذشت سیمین دانشور، سومین مستند «تابناک» با نام «در جستجوی کوه سرگردان» منتشر می‌شود؛ مستندی متفاوت که از دیدی بکر، نیم نگاهی به زندگی این نویسنده توانمند معاصر دارد و به برخی ابهامات در این باره پاسخ می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، دیروز سالمرگ سیمین دانشور بود؛ نخستین زن ایرانی که ‌‌حرفه‌ای در زبان فارسی داستان نوشت. مجموعه داستانی کوتاهِ آتش خاموش، اثری بود که او را به این جایگاه رساند، ولی او آثار به مراتب مهمتری ‌در کارنامه خود دارد که باعث شده جایگاه ممتازش خلل‌ناپذیر جلوه کند.

از آن جمله می‌توان به «سَووشون» رمانِ دیگر دانشور اشاره کرد. اثر مهم این دانش آموخته دانشگاه استنفورد که قرار بود به مجموعه تلویزیونی و یا فیلم نیز تبدیل شود، تاکنون در ردیف پرمخاطب‌ترین آثار ادبیات معاصر ایران قرار داشته و احتمالاً پس از این نیز، جایگاهش را از دست نخواهد داد.

همه دانش‌آموزان، همسر جلال را با همین داستان می‌شناسند که بخش‌هایی از آن در کتاب فارسی آمده؛ اما بسیاری از مردم او را آنچنان که باید نمی‌شناختند، تا یک سال پیش که پس از چنین روزی نتوانست بهار نود و یکمین سال عمرش را ببیند و بن بست ارض و حیاط نقلی را که سال‌ها با جلال در آن خاطره‌ها ساخته بود، ترک کرد.
پس از درگذشتش بسیاری برای او بیانیه صادر کردند، رفیقش شدند و خاطراتی که در دوران زندگی‌اش بر زبان جاری نساخته بودند، بر کاغذ نقش کردند. رسانه‌هایی چون نیویورک تایمز نیز از او‌ مفصل نوشت‌ و جایگاهش که سال‌ها در سایه جلال بود، آشکار‌تر شد. حتی در سوگش مستندی ساخته و پخش شد که راویانش تلفظ درست نام رمان مشهور سیمین را نیز نمی‌دانستند و با خطاهای فاحش، شناخت محدودشان از این نویسنده کاربلد را فریاد می‌زدند.

ماجرای سیمین اما با همین تشریفات به پایان نرسید و پس از درگذشتش، جدلی طولانی در قالب‌های حقوقی و رسانه‌ای میان ویکتوریا دانشور، خواهرش به عنوان تنها بازمانده نَسَبی‌اش از یک سو و لیلی ریاحی، دخترخوانده‌اش به عنوان وارث از سوی دیگر درگرفت و همچنان نیز کم و بیش ادامه دارد و در ماه‌ها و سال‌های پیش روی، می‌توان منتظر خبرهای تازه‌ای درباره این کشمکش ماند.

دعوا بر سر میراث سیمین و جلال، تنها به خانه این زوج در بن‌بست ارض خلاصه نمی‌شد؛ بن‌بستی که جلال بر آن نام نهاده بود و هنوز همین نام حفظ شده است. انگار اینجا برای او پایان این زمین خاکی بوده است. بخش دیگری از این دعوا به کتاب «در جستجوی کوه سرگردان» باز‌می‌گردد؛ کتابی که امتیازش را نشر خوارزمی خرید بود و اینک، نه نشر خوارزمی از فرجامش خبری دارد و نه خواهرش.
ویکتوریا دانشور با همراهی همسرش ‌روی‌‌ همان صندلی که روزگاری خواهرش بر آن می‌نشست، تکیه می‌کند و از خاطراتش پیرامون آشنایی و وصل جلال و سیمین چنین می‌گوید و البته پس از بیان، خواستار ‌انتشار نیافتن بخش‌های مهمی از توضیحاتش می‌شود؛ توضیحاتی که بخش وسیعی از آن به خواهرزاده و دخترخوانده سیمین بازمی‌گردد و همان گونه که همسر ویکتوریا دانشور تأکید می‌کند، نمی‌خواهد با بیان برخی ناگفته‌ها، زمینه‌ساز شکل‌گیری دشمنی خانوادگی شود.

مستند ۲۳ دقیقه و ۲۴ ثانیه‌ایِ «در جستجوی کوه سرگردان» از بن بست «ارض» در پی پرسش‌های بی‌پاسخ رفته و چندان دست خالی نیز بازنگشته و از این حیث پیشنهاد می‌شود، دیدن این فیلم مستند را از دست ندهید.

دانلود
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۲۵
دختر خوانده ای که بعنوان بچه در شناسنامه باشد وارث است نه خواهر
پاسخ ها
علی اکبر
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
فرزند خوانده ازنظر شرع وحقوق ارث نمی برد
از هرلحاظ که حساب کنی فرزندخوانده ارجح ترازخواهراست وارث به اومی رسد
سلام
لینک دانلود مشکل دارد.
مدیر پایگاه مخاطب گرامی؛ لینک مستند بررسی شد. امکان دانلود بلااشکال و فعال است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
دانلودمن هم مشکل دارد
علیرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۰
لینک دانلود یک سانتی متر اون ورتره.
یه مستند جدیدا روی یک سایت معروف قرار دارد.
تازه مستندش رو هم شنیدم یکی از شبکه های اونور آب هم پخش کرده
خود خدابیامرزش هم توش حرفهایی زده
متاسفانه لينك دانلود همچنان مشكل دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
من دانلود دارم می کنم و مشکلی هم نداره؟
ناشناس
| Australia |
۲۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
موس را کمی به سمت راست ببرید (نیم سانت)
سینا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۹
مشکلی نداره من دارم دانلود میکنم
من عاشق سیمین بودم تمامی کتابهای سیمین و جلال را با عشق خوانده ام. ..همه ی ما دختر خوانده ها و پسر خوانده های سیمین و جلالیم آرزو میکنیم کتاب گم شده جلال پیدا شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۱
کتاب گمشده "سیمین" نه "جلال"
من جزیره ی سرگردانی و ساربان سرگردان را خوانده ام. خیلی دلم می خواهد کوه سرگردان هم چاپ شود. واقعا که قصه ی گم شدن این کتاب برای خودش داستانی است.
با تشکر از زحمت شما
دانلود نمی شود
بررسی فرمائید
قانون فرزندخواندگی هنوز تصویب نشده واگر هم تصویب شود طبق دین اسلام شرعا هم ارثی تعلق نمی گیرد زیرا در ارث بردن لازم است که وارث یکی از سه طبقه ارث باشد ودر صورت قرار نگرفتن در یکی از طبقات ارث اموال متوفی به عنوان اموال مجهول المالک در اختیار حاکم شرع قرار خواهد گرفت.به عنوان مثال اگرزنی بمیرد و یک ورثه به غیر از شوهر وجود نداشته باشد شوهر نصف ما ترک را خواهد برد و مابقی در اختیار حاکم شرع قرار می گیرد.
پاسخ ها
یاسمن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۲/۲۲
در مورد ارث نبردن فرزند خوانده و شرایط ارث ، توضیح داده شده صحیح است، ولی مثال اشتباه است. هر چند زوج بر طبق قانون فرض بر است یعنی سهمش از ترکه معین است ولی بر اساس ماده 905 قانون مدنی، اگر برای متوفی وارثی به غیر از زوج نباشد تمام ماترک به او می رسد. ( یعنی زائد از فریضه به او رد می شود. )
بسیار جال بود واقعا لذت بردم امیدوارم از این دست مستند بیشتر کار شود و در اختیار کاربران قرار گیرد
لینک مشکلی ندارد
دارم دانلود میکنم
ازنظرقانون به فرزندخوانده چىزى نمىرسد
چرا همه چیز قبلا تعیین تکلیف نمی شود.
آقا لینک دانلود مشکل داره امکان پذیر نیست دانلودش. خواهشا برطرف کنید با تشکر
به ناشناس
میشه بگید کدوم سایت معروف؟ با تشکر
اگر نشانگر موس را به فاصله 5 میلی متری سمت راست کلمه دانلود قرار دهید , امکان کلیک راست و save وجو داره
دانلود کردم مشکلی نداشت-کاش کتاب گمشده پیدا بشه بی صبرانه منتظرم
خانم سیمین دانشور دوست صمیمی خانم طاهره صفار زاده بودند روحشان شادوهرچه که خدا بخواهد همان میشود التماس دعا
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل