بازدید 6183

در اولین روز همایش خلیج فارس چه گذشت؟

کد خبر: ۳۰۶۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۲۲:۵۷ 05 March 2013

رحیمی معاون اول رئیس‌جمهور، به کار بردن نام جعلی برای خلیج فارس را رمز فتنه قدرت‌های خارجی در منطقه دانست.

به گزارش خبرنگار تابناک، بیست و یکمین همایش خلیج فارس امروز در بندرعباس آغاز شد. در ابتدا کیایی دبیر همایش، ضمن خوش آمد گویی به حضار به بیان اهمیت کنفرانس و دلیل انتخاب شهر بندرعباس برای این کنفرانس پرداخت. او همچنین با بیان سابقه برگزاری و اشاراتی نیز به ابعاد دیپلماسی عمومی به اهمیت افکار عمومی و تاثیری که این گونه برنامه ها بر افکار عمومی دارند اشاره کرد. سپس دکتر دولتیار ضمن خوش‌آمدگویی به میهمانان متن پیام وزیر امور خارجه را قرائت کرد.

رحیمی معاون اول رئیس جمهور که به همراه نیکزاد وزیر راه در این همایش حضور داشت، عنوان کرد خلیج فارس به عنوان سومین خلیج بزرگ جهان و با برخورداری از پیشینه عظیم تمدنی سرمایه های عظیم اقتصادی و انسانی در کنار موقعیت جغرافیایی، منطقه‌ای استثنایی ایجاد کرده است. وی افزود وجود ذخایر عظیم نفت و گاز بر اهمیت این موضوع برای دهه های آینده نیز افزوده است. رحیمی اضافه کرد اهمیت این منطقه برای جهانیان از لحاظ سیاسی و اقتصادی باعث ایجاد رقابت بین قدرتهای بزرگ و تحمیل جنگ به مردم و کشورها منطقه شده است و این مداخلات تاثیر سو زیادی به جای گذاشته است. نمود این رقابت را می‌توان در احداث پایگاههای نظامی در این منطقه دانست.

وی اظهار داشت جمهوری اسلامی با اعتقاد به همکاری دست جمعی در پی حفظ امنیت این منطقه است. مبارزه با تروریسم، مبادلات اقتصادی و سیاسی اهمیت خلیج فارس را در نظام امینت جهانی بیش از پیش کرده است، اما بهره گیری از فرصتها و تهدیدات و چالشهای فرامرزی تنها از راه امنیت دست جمعی و پرهیز از مداخلات دولتهای خارجی است.

رحیمی در بخشی از سخنان خود تصریح کرد امنیت تنها با نیروهای نظامی تامین نخواهد شد و باید بر پایه‌ی اعتماد متقابل، و همکاری مشترک تامین شود. کشورهای فرامنطقه ای بر منافع نامشروع خود تاکید دارند و با دامن زدن به اختلافات قومی، نژادی . قصد دارند نعمتهای منطقه را به بهایی ناچیز بخرند.امریکا با القای نیاز کشورهای منطقه به امنیت، قراردادهای نظامی و پایگاههای خود را به این کشورها تحمیل می کند تا از این طریق بتواند امنیت اسرائیل را تامین کند.

وی ادامه داد: به اعتقاد ایران کشورها خارجی عامل اصلی ناامنی در منطقه هستند. کشورهای منطقه نیاز به تعریف یک مکانیزم همکاری منطقه ای هستند که در این چارچوب جایی برای مداخله ی بیگانگان نخواهد بود. کشورهای خارجی برای توجیه حضور خود همواره بر ایران هراسی تاکید دارند. ایران می تواند با قدرت خود نقش عمود خیمه‌ی امنیت منطقه‌ای را فراهم کند و موجبات مصونیت آنها در برابر دخالتهای خارجی را فراهم کند. امنیت متقابل در خلیج فارس یک اصل است و باید برای همه باشد و این موضوع برای ایران مبنایی است و ایران هیچگاه به دنبال ناامنی خلیج فارس نبوده است. ملت ایران در تاریخ بدون هیچ چشم داشتی به سرزمین اموال و حاکمیت دیگران به انها احترام گذاشته و امنیت دیگران و رشد و شکوفایی آنها را به نفع خود دانسته است. نام آن همیشه خلیج فارس بوده است و به کار بردن عناوین جعلی رمز فتنه افکنی قدرتهای خارجی در این منطقه است. در صورت عدم دخالت بیگانگان همه‌ی ساکنان صرف نظر از رنگ و نژاد در کنارهم به خوبی و مسالمت آمیز زندگی خواهند کرد. ایران به دنبال ارتقای مناسبات با کشورهای خلیج فارس است.

در پنل اول همایش نیز، «لیلا رهبانی» استاد روابط بین‌الملل دانشگاه بین‌المللی لبنان در سخنانی در نشست تخصصی (ژئوپلیتیک جهان اسلام در سایه تحولات بین‌المللی و منطقه‌ای) گفت: بحران سوریه در مسیر حل و فصل صلح‌آمیز قرار گرفته است که این مسئله مؤید صحت دیدگاه ایران و تقویت جایگاه تهران به عنوان یک قدرت منطقه‌ای است.

وی در ادامه تلاش کشورهای غربی برای اسلام‌هراسی را ریشه در افکار قرون وسطایی دانست. این استاد دانشگاه بین‌المللی لبنان در ادامه افزود: اگر حمایت‌های ایران نبود لبنان و حزب‌الله قادر به مقاومت در مقابل تجاوزات دشمن صهیونیستی نبودند.

در ادامه این نشست «ولادیمیر یوسی اف» کارشناس روس روابط بین‌الملل به سخنرانی پرداخت. وی تاکید کرد: شراکت ایران و روسیه ابعاد زیادی دارند و در سوریه آثار مثبت همکاری تهران و مسکو نشان داده شده است.

وی اظهار داشت که جناح ضد دولت سوریه متشکل از آمریکا، ترکیه، عربستان و قطر با بن‌بست جدی مواجه شده است. کارشناس روس در ادامه تصریح کرد که مسکو در حمایت از بشار اسد و سوریه منافع بلندمدت ژئوپلیتیک خود را دنبال می‌کند و سوریه تنها دروازه‌ ورود روسیه به خاورمیانه است.

همچنین «احمد عبدطرابیک» کارشناس مسائل ایران از مصر در سخنانی گفت: آمریکا به دنبال مدیریت تحولات منطقه است تا منافع خود را تضمین کند اما مردم منطقه که سال‌ها تحت شرایط ذلت‌بار فساد مالی و سیاسی بوده است اجازه چنین کاری را نخواهند داد.

وی تاکید کرد: رهبران انقلاب در مصر و تونس تحت فشارهای زیادی از داخل و خارج قرار دارند که با طرح‌های نظام سلطه جهانی مخالفت نکند. وی سفر محمود احمدی‌نژاد به مصر و همچنین سفر محمد مرسی به تهران را از ثمرات انقلاب فوریه مصر دانست.

همچنین در این نشست تخصصی «آفتاب کمال‌پاشا» مدیر کل مطالعات خلیج فارس دانشکده مطالعات بین‌الملل دانشگاه جواهر لعل نهرو و «فرحناز مایل افشار» از ایران به ارائه مقالات خود با موضوع ژئوپلیتیک جهان اسلام پرداختند.

در پایان این همایش هادی سلیمان‌پور رئیس مرکز آموزش پژوهش‌های بین‌المللی وزارت امور خارجه و معاون وزیر امور خارجه کشور به سخنرانی پرداخت و گفت: ایران تجربه منحصر به فردی در مواجهه با گروه‌های افراطی و مدیریت آنها دارد. این سرمایه فکری و تجربی باعث شد از ابتدا روند تحولات سوریه و سرانجام آن را بتوانیم به درستی پیش‌بینی کنیم.

دکتر سلیمان‌پور تصریح کرد که نظام بین‌الملل در دوران گذار به سر می‌برد و در این دوران نظام منطقه‌ای باید روزآمد شود و تاثیر این دو فرایند را باید مورد توجه قرار دهیم. وی افزود هم اکنون خلا قدرت در منطقه وجود دارد که چین و روسیه تلاش دارند تا خلا قدرت را پرکنند در واقع بحران سوریه آزمونی برای قدرت های منطقه ای و فرامنطقه ای برایزورآزمایی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس