بازدید 116350
وقتی مشکل چند ساله با بی توجهی به بحران تبدیل می‌شود:

درگیری شدید کشاورزان اصفهانی با پلیس بر سر حقابه +تکمیلی

در شرایطی که تحصن کشاورزان تراکتورسوار اصفهانی در حاشیه راه‌های خروجی شرق استان اصفهان در سال‌های گذشته بار‌ها و بار‌ها تکرار شده، بازتاب رسانه‌ای یافته، به جلسات متعدد منجر شده، به نشست مسئولان راه یافته و... متأسفانه از اصفهان خبر می‌رسد که آخرین نمونه این تحصن‌ها به درگیری منجر شده و ماجرایی ناخوشایند رقم خورده است؛ ماجرایی که پیشتر رئیس‌جمهور در اظهارنظری درباره آن از مردم خواسته بود برای حل مشکل دعا کنند!
کد خبر: ۳۰۵۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۹:۵۵ 28 February 2013
در شرایطی که اخبار رسیده، حکایت از بروز درگیری بین کشاورزان شرق اصفهان در ورزنه با نیروهای انتظامی استان داشته و حتی ماجرا در نقل قول‌های گوناگون، از ضرب و شتم هم فرا‌تر می‌رود، مسئولان امر هنوز واکنشی نشان نداده و موضعی در پیش نگرفته‌اند!.

به گزارش «تابناک»، با گذشت روز‌ها از اعتراض کشاورزان اصفهانی نسبت به اختلاف حقابه تعیین شده با میزان واقعی حقابه اختصاص یافته به ایشان، سرانجام ماجرایی که سال‌ها محل مناقشه بخشی از مردمان اصفهان و مسئولان استان بوده، به شکل درگیری و ضرب و شتم سر باز کرد تا شرق اصفهان بحرانی شده و نگرانی‌ها به اوج برسد.

به گزارش پیام نیوز، درگیری بین کشاورزان و مأموران نیروهای انتظامی استان در حالی به وقوع می‌پیوندد که کشاورزان شرق اصفهان، معتقدند آب زاینده رود که از سال‌های دور به زمین‌های آن‌ها اختصاص می‌یافت، اکنون به استان‌های یزد، قم، کاشان و کارخانه‌های بزرگی مانند فولاد مبارکه و ذوب‌آهن فروخته می‌شود. این کشاورزان در اعتراض به قطع سهمیه آب خود، از هفته گذشته با تجمع در مقابل خط لوله انتقال آب اصفهان به یزد اعتراضشان را نشان دادند.

بر پایه این گزارش، وضعیت کشاورزان شرق اصفهان تا اندازه‌ای نگران کننده و بحرانی است که دیگر هیچ ‌یک از آن‌ها قطره‌ای آب برای کشاورزی خود ندارند و هموراه نگران زندگی خانواده خود هستند؛ عاملی که سبب شده در این راه از هیچ تلاش و کوششی دریغ نکرده و موضوع را تا آنجا پیگیری کنند که حتی به هیأت دولت نیز کشانده شود.

همچنین برخی از آن‌ها با پیگیری‌های لازم در خصوص وضعیت زاینده رود با معاون اول رئیس جمهور نیز جلسه گذاشتند و در این جلسه وعده‌هایی نیز به ایشان داده شد.

افزون بر آن، رئیس جمهور در سفر آذر ماه خود به اصفهان ـ‌که برای افتتاح چند طرح در کارخانه فولاد مبارکه اصفهان حاضر شده بود ـ در بخشی از سخنانش در پاسخ به مسائل مطرح ‌پیرامون بررسی خشک‌سالی در اصفهان و خشک شدن زاینده رود گفت: قبول دارم خشک‌سالی است و آب کم است و از طرفی زاینده رود سرچشمه حیات اصفهان و استان‌های همجوار است که باید با توسل به درگاه خداوند، بخواهیم تا از آسمان این نعمت الهی بیش از پیش نازل شود؛ پس باید همه دعا کنیم چرا که حل همه مسائل به دست خداست و تجربه نشان داده مردم اصفهان هرچه بخواهند به دست می‌آورند.



هنگامی که رئیس‌جمهور این جمله را در اصفهان گفت، درک آن برای بسیاری دشوار بود؛ البته هر چند ‌در ادامه این سخنان، وی از طرح انتقال آب از دریای مازندران و خلیج فارس‌ نیز گفت، آنچه‌ مهم بود، مشکل فعلی کشاورزان بود که احمدی‌نژاد با بیان اینکه دعا کنید تا باران ببارد وعده جریان آب را داد.

همچنین کشاورزان شرق اصفهان در تجمع خود قطعنامه‌ای را با عنوان قطعنامه تراکتور سواران و احیا‌گران زاینده رود را صادر کردند که در آن نسبت به کارکرد وزارت نیرو انتقاد داشته‌اند.

در بخشی از این قطعنامه آمده؛ فروش بی‌رویه آب از محل حقابه‌ها و بارگزاری‌های بیش از ظرفیت ‌روی رودخانه، عدم نظارت و محافظت شایسته از رودخانه که منجر به حفر ۷۶۲۰ حلقه چاه در حریم رودخانه و نصب پمپاژ‌ها و منصوبات و مستحدثات فراوان در حریم و بستر رودخانه شده است، عدم انجام مدیریت صحیح آبرسانی و انتقال آب از رودخانه و ممانعت از متجاوزین به حریم بستر رودخانه، احساس مالکیت بر حق‌ابه‌ها به جای مأموریت و نگهداری و توزیع آن انتقاد شده است.

و در ادامه نوشته‌اند: موارد فوق با قانون توزیع عادلانه آب و آیین‌نامه‌های اجرایی مربوطه مغایر است که این امر سبب شده رودخانه زاینده رود یک رودخانه فصلی و حتی کمتر از آن شود و در واقع یک رودخانه خشک باشد، همچنین اقتصاد، تولید، سلامت روح و روان، معاش، بهداشت، فرهنگ، محیط زیست، ارتباط مردم با نظام، مهاجرت، اشتغال و توسعه مردم حوزه زاینده رود را نیز آسیب رساند.

تکمیلی:

یک منبع آگاه درباره وقایع به وقوع پیوسته در اصفهان به خبرنگار «تابناک» گفت: این غائله که روز گذشته آغاز شده بود، با گذشت زمانی نسبتا طولانی و پس از به وقوع پیوستن برخی حوادث نامطلوب مانند آسیب دیدن یکی از خطوط اصلی انتقال آب به استان مجاور اصفهان، درگیری معترضان و پلیس، تحریک احساسات عمومی و مواردی از این دست پایان یافت.

وی که عامل اصلی بروز این اتفاق را خشک‌سالی ناشی از کم بارشی در سال‌های اخیر دانست، افزود: بر خلاف آنچه برخی کشاورزان معترض تصور می‌کنند، آب زاینده رود نه برای کشت و زرع، بلکه برای تأمین آب آشامیدنی به برخی نقاط منتقل می‌شود و این ماجرا با تامین شرایط اولیه زندگی برخی هم‌وطنانمان رابطه مستقیمی دارد.

او در پایان با دعوت از مردم به حفظ آرامش می‌گوید: در دو روز اخیر، مسئولان استانی به همراه جمعی از مسئولان کشوری در منطقه حضور یافته و تلاش دارند تا تدبیری برای رفع مشکلات مردم بیندیشند، ولی از سویی این کار می‌توانست پیش از وقوع حوادثی از این دست رخ دهد و از سوی دیگر، لازم است که کشاورزان با آرامش بیشتری برای حل مشکلات گام بردارند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۵۵۸
انتشار یافته: ۴۱
وضع معیشتی مردم کشاورز شرق اصفهان به شدت بحرانی هست چون آبی حتی برای کشت یک متر مربع از زمینهایشان وجود ندارد.
آیا هموطنهای اصفهانی و غیر اصفهانی هم به مردم خوزستان حق میدن که بسیار نگران انتقال آب از سرشاخه های کارون و دز به استانهای مرکزی و بخصوص اصفهان باشن
شایسته است نیروی انتظامی با تدبیر و سعه صدر بیشتری با این گونه موارد برخورد نماید.
توزیع عادلانه آب اینه که آب دز مجاری اصلی خود باشد نه در یزد وقم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
دوست عزیز.الان که زمستان است ما یزدی ها می ریم اب می خریم.دیگه چه برسه به اینکه تابستان هم بشه.اگه اب اصفهان به یزد نیاد تقریبا 7 ماه از سال اب جیره بندی می شه.ابی که الان داریم فقط برای شست وشو است واصلا برای خوردن مناسب نیست.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
قبل از انتقال اب چه میکردی!ما برای زمین اب میخواهیم و اب برای کشاورز زندگیست
اگر همزمان با واگذاری بخش آب زاینده رود به دیگر مناطق، کشاورزان اصفهانی را برای استفاده از روشهای جدید آبیاری کمک می کردند و ابزار لازم به منظور بهره گیری از آبیاری تحت فشار، قطره ای و... در اختیارشان می گذاردند شاید کمبود ناشی از دادن حقابه به غیر اصفهانیها، شاید از راه صرفه جویی در مصرف آب مشکل تا حدودی برطرف می شد.
اصفهاني ها بايد توجه داشته باشند كه سرچشمه آب زاينده رود از چهار محال و بختياري هست و نه اصفهان!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
من خودم اهل چهار محال و بختیاری و شهر شهرکرد هستم و فعلا ساکن اصفهان و به شما دوست عزیز می گویم که همین استان تا چند سال قبل قسمتی از استان اصفهان بود و الان هم آب در استان هست و استفاده می شود، نکنه انتظار داریم آب اضافه را در دریاچه ای در استان نگهداریم؟؟؟؟؟
متاسفانه به علت قطع آب انتقالي از اصفهان به يزد، كيفيت آب يزد واقعا نامطلوبه؛ هر چند كه از لحاظ بهداشتي ممكنه مشكلي نداشته باشه.
ظاهرا مردم يزد الان آبشون رو از تانكر تأمين مى كنن، كشاورزان با اين كار آب شرب رو از برخى گرفتن ... هرچند اونها مى خواستن آب صنعت رو قطع كنن!
مشکل اینه که ما مدیریت منابع آبی نداریم.
برای اصفهانی های عزیز آرزوی موفقیت دارم
مگه آب زاینده رود ارثیه باباتون هست مردم دیگر استان ها از تشنگی بمیرند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
بايد مديريت بشه كه به همه برسه وگرنه ارثيه باباي شما هم نيست كه اينطوري طلبكاري !!!!
این مردم حدود ده سال هست که هیچ درامدی ندارند و ابی که متعلق به انها بوده به مصارف دیگر رسیده است. این درست که اولویت با اب شرب است ولی انچه صورت گرفته این است که اب این مردم که درامد انها بوده از انها گرفته شده و هیچ درامد جایگزینی برای انها در نظر گرفته نشده است و کشاورزان زمین دارند ولی هیچ ابی ندارند و در فقر مطلق به سر می برند اگر نیاز هست که اب برای مصارف شرب به استانهای دیگر برده شود ایا نباید یک منبع درامد جایگزین برای کشاورزان در نظر گرفته می شد؟
کسی باید به فکر این کشاورز باشه .کشاورزی مغازه داری نیست که هر وقت بخواد بتونه کرکره رو بکشه برداشت کنه. پس مجبور تا دیر نشده بفکر کشاورزیش باشه . صبر کنه که دیر میشه رفت تا سال دیگه
الان 5 6 روزه که تو یزد یا اب قطعه یا اب شوره. اخه ما چه گناهی کردیم .
آب اصفهان رو میدن به یزد تا یزد رو آباد کنند ، اما نه تنها یزد ابعاد نشده بلکه باعث کویر شدن اصفهان هم شده ... چرا اینها با طبیعت در می‌افتند و چرخ طبعیی رو به هم میزنند و همه جا رو ویران میکنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
ابی که از اصفهان میاد یزد فقط و فقط برای شرب است نه چیز دیگه ای.اگه اب اصفهان نبود حداقل 7 ماه از سال اب در یزد جیره بندی بود وتوی یزد مجبور بودیم بریم از سر خیابون اب تانکر برداریم یا اب بخریم.مثل الان که توی این دو هفته این کارو کردیم
فكر ميكنم ذكر دو مطلب لازم باشد كه اولاً آبي كه به استان يزد ميرود هرچند از استان اصفهان گذر ميكند منتهي متعلق به سرچشمه‌هاي كوهرنگ مي‌باشد و ادعاي مالكيت آن به اصفهانيها بي مورد است. ثانياً تابناك هيچ اشاره‌اي به خطاي بزرگ صورت گرفته از طرف معترضان(تركاندن لوله‌هاي اصلي يزد) نكرده است. آنها باعث خسارات بزرگي شده اند كه اگر از موارد مادي آن بگذريم، آنها آب را بر روي يزدي‌ها بسته‌اند به شكلي كه در يزد آب خوردن هم به سختي گير مي‌آيد.
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
حق اب یک حق طبیعی . هرچند کشاورزان اصفهانی اسنادی دارند که نشان دهنده خرید حق آب زمینهایشان از کشاورزان و مردم بالا دست رودخانه است
حق با کشاورزان است.
خدا شاهده از چند روز پیش که آب اصفهان به روی ما بسته شده است، ما آب آشامیدنی مناسب برای خوردن نداریم. حالا من هیچی اما دو طفل معصوم من که کوچک و کم طاقت هستند گناهی ندارند و بدنشان تحمل آب غیرمناسب ندارد. ما شرایط کشاورزان عزیز و زحمتکش اصفهان ر ادرک میکنیم اما آنها هم شرایط ما را در این قحطی آب آشامیدن درک کنند. واقعا بسیار دشوار است. البته ای کاش مسئولان مربوطه زودتر از اینها برای حل مشکلات کشاورزان عزیز تدبیری می اندیشیدند یا دستکم از این به بعد راه حل مناسبی اتخاذ کنند. اما در هر صورت امیدوارم آب استان ما وصل شود. چون در حال حاضر بیش از یک میلیون نفر از جمعیت استان ما از آب آشامیدنی مناسب محرومند. خدا رحم کنه. تابناک جان! این پیام من را ب هعنوان یک هموطن یزدی متالم از حوادث اخیر منعکس کن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
بالاخره مدیریت استانها برای چی هست؟ باید درست کنند.
دعا کنیید....
پس مردم خوزستان باید چه غوغایی به پا می کرند
پاسخ ها
بختیاری
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۳
فقط دعاکنید کوهرنگ برف وباران بباره!!!!!
نماینده یزد در مجلس گفت برای کارخانه های مواد غذایی استفاده می شود
کاشان هم جزو اصفهان است
چطور وقتی می خواهیم مجزا شویم نمیگذارند
ولی وقتی صحبت از خدماتی که باید مرکز استان به شهرستانهایش کند میگویند نه!!!!!
آرامس یک روز دو روز ده روز نه تا ابد چرا مسولین از روز اول به فکر چاره نباشند تا مشکل به اینجا ختم نشود؟
مردم یزد چه گناهی کردند که الان باید با تانکر براشون آب بیارند. آبی که به یزد میره برای شرب هستش
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۱
مردم اصفهان چه گناهی کردند ؟
با سلام خدمت همه هموطنان . خدمت کشاورزان شرق اصفهان عرض کنم که مشکل اصلی کمبود بارش و خشکسالی است نه وضعیت حقابه ها . بعنوان مثال تمام رودخانه ها و قنات های شهرستان های بویین یماندشت و فریدن خشک شده اند . در فصل زمستان آب تمام این قنات ها و چشمه ها به زاینده رود می رفت ولی الان چه ؟
حق با كشاورزان است بايد مسئولين فكري كنند
اب کشور برای همه مردم است
سرچشمه های زاینده رود جزیی از اکوسیستم ایران محسوب میشه و هیچ شهری نمیتونه حق انحصار داشته باشه
با اين وضعيت منابع آبي و وسيع تر شدن مناطق كويري در ايران بايد راهي براي اين معضل به صورت اساسي و بنيادي انديشيد نه كوتاه مدت با بردن آب يه شهر به شهر ديگه كه مشكل صدچندان مي شود. مثلا حتي در شمال ايران با قطع بي رويه درختان جنگل و خالي شدن جنگل بيشتر باران ها كه منابع آبي عظيمي هستند و بايد جهت كشاورزي ذخيره گردد به شكل سيلابهاي زيانباري كه تاكنون سابقه نداشته هدر مي روند و چندين سال است كشاورزان و برنجكاران با مشكل بي آبي دست و پنجه نرم مي كنند و در اين شرايط قرار است جهت جبران كمبود بي آبي استان البرز به اين استان هدايت شود. به نظر شما اين كار عاقلانه است شايد در كوتاه مدت پاسخ گو باشد ولي در درازمدت بي آبي شديد براي هردو استان است. لااقل بايد استان تامين كننده را جهت ذخيره آب بيشتر تقويت كرد و هزاران كار ديگر دريغ از ذره اي فكر، مديريت سعي و خطا تا كجا
حق با کشاوزان اصفهانی ...زمین از تشنگی در حال سوختنه و حتی کشاورزان آب برای یک متر کشت هم ندارن ...... مشکل از عدم مدیرت آب توسط مسئولان هست به جای تخصیص منابع آب به صورت اصولی ....فقط آب رو از یه استان به استان دیگه می برن بدون اینکه پیامدها رو در نظر داشته باشن .....ما سالهاست که به مدیریتهای فقط روی کاغذ عادت کردیم .....متاسفانه آب انتقالی اصفهان به یزد فقط برای شرب نیست تمام صنعت یزد هم بهره مند شدند .......خشکسالی اصفهان رو داره میگیره ...... خداحافظ زنده رود و تالار گاوخونی
قبل از اینکه تمدن بیاد رو کره ی زمین این اب از چهارمحال سرریز میشده به گاوخونی .پس نتیجه میگیریم این اب حق کسی نیس.اصفهانیا بودن که خرج سد سازی دادن.اونروزی ک سیل میومد اصفهان میبرد برادران یزدی کرمانی غیره کجا بودن ک حالا طلب اب دارن از اصفهانیا.خونه قاضی گردو زیاده به شماچه.این دزدیه چون اصفهانیا رازی نیستن به شما نصیحت این اب حرامه.تو همین اصفهان چندتا روستا نام ببرم ک با خشک شدن رودخونه الان هفته ای یبار اب دارن جیره بندی شده.چراغی ک ب خانه رواست ب مسجد حرامه
زاینده رود برای مردم و کشاورزان اصفهانی است حقشان را از نها دریق نکنید.
اصفهان زنده یعنی جاری بودن زاینده رود
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار