بازدید 35603

هدف نهایی و بلندمدت آمریکا از تحریم ایران

افزایش فشار تحریم‌ها از سوی آمریکا، حتی در روزی که مذاکرات هسته‌ای در جریان است، اساساً با روح دیپلماسی در تناقض آشکار است. فشار تحریمی که از زمان آغاز آن، چندین برابر شده، به رغم هدفی که در ظاهر از آن اعلام می‌شود، یک پرسش را به ذهن می‌آورد و آن این که: هدف نهایی و بلند‌مدت آمریکا از تحریم چیست؟
کد خبر: ۳۰۵۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۵:۵۱ 28 February 2013

افزایش فشار تحریم‌ها از سوی آمریکا، حتی در روزی که مذاکرات هسته‌ای در جریان است، اساساً با روح دیپلماسی در تناقض آشکار است. فشار تحریمی که از زمان آغاز آن، چندین برابر شده، به رغم هدفی که در ظاهر از آن اعلام می‌شود، یک پرسش را به ذهن می‌آورد و آن این که: هدف نهایی و بلند‌مدت آمریکا از تحریم چیست؟

به گزارش «تابناک»، دو راه برای برآورد اثرگذاری تحریم‌های غرب و ایالات متحده بر ایران وجود دارد؛ یکی پیش روی آوردن هدفی که غرب برای تحریم‌ها در نظر آورده است. در این قالب هدف، مقامات آمریکایی این ‌گونه ‌می‌‌گویند که هدف از اعمال تحریم‌های همه جانبه ‌علیه ایران، ایجاد فشار تا آن اندازه‌‌ای است که مقامات و رهبران ایران، متقاعد شوند ‌از برنامه هسته‌ای خود دست بشویند.

بنا بر این گزارش، به تازگی گروه تحقیقاتی و مشاوره‌ای بحران بین‌الملل، گزارشی منتشر نموده ‌که در آن، تأثیر‌گذاری تحریم‌ها را از دیدگاهی خاص ‌ارزیابی کرده است.

در این گزارش آمده است، بی‌گمان، تحریم‌ها به فشاری اساسی بر اقتصاد ایران منجر شده است؛ اما آیا این تحریم‌ها در راستای متقاعد کردن ایران به تعلیق برنامه هسته‌ایش موفق بوده‌اند؟ که در پاسخ باید گفت: صراحتاً خیر.

در پایان این گزارش به شکلی تلویحی نتیجه‌گیری شده ‌که تحریم‌ها به پایان خود رسیده و خود پایانش را رقم زده است، زیرا‌ در جایی که فقدان تغییر مسیر مشهودی در سیاست‌های تهران به روشنی دیده می‌شود، هیچ مقیاسی برای تعیین اثرگذاری تحریم‌ها جز تنوع و میزان خود آنها نیست.

در این گزارش آمده است، یکی از پیامدهای ناخواسته تحریم‌ها و ایجاد جنگ اقتصادی سنگین ‌علیه ایران، این بوده است که بدون تشویق و در نظر آوردن انگیزه‌ای برای ایران در حرکت در راهی که به شکل سیاسی به این قضیه هسته‌ای پایان دهد، رهبران ایران در مواجهه با تحریم، تنها به این نتیجه رسیده‌اند که هدف اصلی این تحریم‌ها، تنها تغییر نظام در ایران است.

این گزارش از این بخش نتیجه گرفته ‌که‌ با گذاردن همه تخم‌مرغ‌ها در سبد تحریم، این استراتژی ریسکی بزرگ به همراه خود آورده ‌که بر پایه آن، شکست تحریم‌ها تنها گزینه جنگ را در برابر غرب قرار می‌دهد.

اما راه دومی نیز برای برآورد اثرگذاری تحریم بر ایران وجود دارد و آن این ‌که اثر‌گذاری آن را در قالب هدف اصلی آن به جای هدف اعلامی بسنجیم.

اگر بخواهیم در این قالب به اثر‌گذاری تحریم نگاه کنیم، در آن صورت درخواهیم یافت که چه معمایی پشت اصرار واشنگتن و سنای آمریکا برای ادامه و اعمال تحریم بر ایران حتی در روز مذاکرات هسته‌ای وجود دارد: ادامه و اعمال تحریم در یک جهت بسیار کارآمد بوده ‌و آن ایجاد بن بست در مذاکرات و راهکار دیپلماتیک و در نتیجه باقی ماندن دو گزینه ‌روی میز در قبال ایران: تحریم‌های بیشتر و یا جنگ.

«رالف اکیوس»، مدیر اجرایی کمیسیون ویژه سازمان ملل برای عراق از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۷ و مالفرید بروت هگهامر استاد دانشگاه استنفورد، در مطلب خود در نشریه فارین افیرز به روشنی اشاره کرده‌اند که: تحریم‌ها هدف بلند‌مدت تغییر رژیم در ایران را دنبال می‌کنند. راهکاری که منافات کامل با راهکار دیپلماتیک دارد.

مطالعه موردی این دو برای تحلیل تحریم‌های ایران، کشور عراق است. زمانی که مقامات آمریکا، اقدام به وضع تحریم ‌علیه رژیم عراق کردند، صدام حسین مستنداتی برای لغو تحریم‌ها به سازمان ملل ارائه داد؛ اما آمریکا از برداشتن حتی یکی از تحریم‌ها از روی عراق مخالفت و خودداری کرد.

این دو در مقاله خود اشاره کرده‌اند که در سال ۱۹۹۷ «مادلین آلبرایت»، وزیر خارجه سابق آمریکا در یک سخنرانی در دانشگاه جورج تاون گفت: تا هنگامی که صدام حسین از قدرت برداشته نشود، تحریم‌ها به هیچ وجه لغو نخواهد شد.

به سختی می‌توان باور کرد که رویکرد دولت اوباما در این میان تغییری داشته باشد. این گونه که به نظر می‌رسد، واشنگتن تمایل چندانی به دیپلماسی ندارد. تسلط آن چیزی است که مقامات واشنگتن به دنبال آن هستند. آن‌ها به دنبال تغییر رژیم در ایران به واسطه تحریم هستند و هدف اصلی ناکارآمد شدن دیپلماسی در جریان موضوع هسته‌ای است.

این در حالی است که بسیاری از تحلیلگران خارجی حتی اساتید دانشگاهی در دانشگاه‌های برجسته آمریکا نیز به تازگی در مطالبی تحلیل به ناکارآمدی تحریم از اعمال فشار بر ایران و توان بالفعل و بالقوه ایران در مدیریت تحریم‌ها اشاره داشته‌اند. همه این تحلیل‌ها دارای یک نکته اساسی هستند و آن اینکه به رغم آن که تحریم‌ها تا همین جا نیز هزینه‌های بسیاری بر ایران و به ویژه شهروندان بار کرده، اما ادامه آن‌ها تنگنایی استراتژی را در برابر آمریکا قرار می‌دهد که هزینه ادامه تحریم را برای آمریکا بالا می‌برد.

چندی پیش، «جان کول» استاد دانشگاه میشیگان در مطلبی عنوان کرده بود که هزینه تحریم ایران بر اقتصاد بین‌الملل و افزایش هزینه سوخت تا اندازه‌ای بالا بوده ‌که می‌توان گفت این تحریم برابر با تعطیلی شش چاه نفت بزرگ آمریکاست. پیش از این نیز تحلیل‌های مشابهی از هزینه تحریم برای آمریکا در از دست دادن متحدان منطقه‌ای منتشر شده است که نشان از آن دارد، اکنون آمریکا نه به هدف کوتاه مدت و نه به هدف بلند مدت خود از تحریم دست نخواهد یافت.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۸۰
انتشار یافته: ۱۵
خیلی روشن است امریکا در پی به زانو در اوردن ایران است تا ملتهای دیگر راه ایران را نروند و دیگر اینکه امریکا در خفا یک توافق می کند در ظاهر به دلیل ابرقدرتی یک حرکت دیگر به نمایش در میاورد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
تنهاهدف این مار زخم خورده تغییر نظام ایران است .
واقعا از امریکا بدم اومده ، فکر نمیکردم اینقدر خبیث باشن
مرگ بر آمریکای جهانخوار
بالاخره دشمن باید دشمنی کنه دیگه!
حالا هر کاری از دستش بر بیاد میکنه
کاش در این بین مسئولان با اتحاد بیشتر کاری می کردند که ایران سرافرازتر از قبل مثل ققنوس از دل تحریم ها سر برآورد
تاریخ نشان خواهد دادکه ایران ملتی عزتمند و قدرت منطقه است.هرگز تسلیم زورگویی غرب نمیشود.و امریکا بدون در نظر گرفتن جایگاه استراتژیک ایران در منطقه خاور میانه شکست حتمی خواهد خورد.
خیلی زور داره که ایران اگه بخواد غنی سازی رو متوقف کنه هم تحریم ها هنوز پابرجاست
به نظر من ادامه این گونه مذاکرات به نفع ایران نیست
هی تحریم بشیم به خاطره اورانیوم 20% ؟
هرچه زودتر ایران ماموران آژانس را باید اخراج کند تا ترس وجودشان را فراگیرد و به پیشنهادی عاقلانه تر مذاکره کنند
همه می دانیم که سیاست مثل بازی شطرنج می مونه. ایران به عنوان یک طزف بازی باید حرکات خود را هوشمندانه انجام دهد. هر کس به دنبال مات کردن حریف همیشه خواهد بود. گلایه کردن از حرکات حریف به هیچ دردی نمیخوره که هیچ تکرار آن باعث کاهش اعتماد به نفس همه می شه. از تمامی سیاست مداران ایران عزیز انتطار حرکات کاملا حساب شده می رود.
ضدیت دولت آمریکا با دولت و مردم ایران به دلیل مسائل حقوق بشر و مذهبی نیست مسئله اینجاست که در خاور میانه نباید دولت مستقلی وجود داشته باشد که سیاست های مستقلی را دنبال کند کارنامه دولت آمریکا و دولتهای اروپایی پر است از کودتا وترور وکشتار کافی است تنها حافظه تاریخی نسبتا بلند مدتی داشته باشیم
امریکا از ایران هسته ای نمیترسد از ایران اسلامی میترسد
ماامريكارازيرپاي خودقرارخواهيم دادوالسلام
شكي نيست بقول خودشان Absolutely
خدا به خیر کند
هدف نهاییش معلومه:
امریکا می خواد بگه تو دنیا کسی حق نداره جلوی ما منم منم کنه و هر کی صداش در بیاد چنان می زنیم تو سرش که بلند نشه!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار