بازدید 32445
«پنجمعه» با «تابناک»

به نفس جادویی شوالیه آواز ایران دل بسپارید + فیلم

کنسرت شهرام ناظری شامل دو بخش خواهد بود؛ در بخش مولانا، قطعاتی همچون «من چه دانم»، «سوز و گداز»، «قفل زندان»، «شیدا شدم»، «راست بگو نهان مکن» و «حلاج (شفیعی کدکنی)» را اجرا خواهد کرد... / در این اکران، هشت اثر به نمایش درخواهد آمد که یکی از آن‌ها نیز به عباس کیارستمی مربوط می‌شود... / سری به جشنواره نوروزی محک بزنید و با خرید از بازارچه این مؤسسه، از کودکان سرطانی در آستانه نوروز حمایت کنید....
کد خبر: ۳۰۵۶۸۴
تاریخ انتشار: ۱۰ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۷ 28 February 2013

در پنجمین بسته آخرِ هفته «تابناک»، یک پیشنهاد اصلی پیش رویتان می‌گذاریم و آن هم دل سپردن دوباره به صدای شوالیه آواز ایران است؛ تجربه‌ای که خاطره‌ای شیرین در حافظه‌تان برای همیشه پیرامون چنین روزهای کسال‌آوری ثبت خواهد کرد. با این حال، کنسرت چندروزه شهرام ناظری، تنها پیشنهاد برای این پنجشنبه و جمعه نیست و «تابناک» این هفته گزینه‌های دیگری نیز پیش رویتان می‌گذارد.

به گزارش «تابناک»، پنجشنبه و جمعه نهمین و دهمین روزی است که از این اسفند سی روزه پشت سر می‌گذاریم. در این ماه که تقریباً خالی از تعطیلات مناسبتی است و تا آخرین روز سال، فعالیت شدید و پیوسته‌ای در جریان است، پنجشنبه و جمعه‌ها یکی از بهترین فرصت‌ها برای استراحت و تجربه خواب‌های طولانی به ویژه برای آنهایی است که مشاغل سخت ‌دارند و با این حساب، شاید در این روزها، فرصت برای تجربه‌هایی زمانبر برای بسیاری میسر نباشد
.

از «پنجمعه» چهارم تلاش می‌شود این مجموعه وسعت بیشتری بیابد و بسته‌ای وسیع‌تر را شامل شود که پاسخگوی گروه وسیعی از مخاطبان باشد؛ از ساز و آواز مقامی تا سینما، در بسته این هفته تابناک گنجانده شده تا روزهای پایان هفته با کنشی بیش از خواب گذران شود.

هرچند بر پایه قواعد این بخش، رویکرد کلی در معرفی کتب و فیلم روز است و در عین حال بازگشتی به گذشته خواهد بود، شاید بد نباشد در کنار این مباحث، خواندنی‌ها، دیدنی‌ها، شنیدنی‌ها و حتی بوییدنی‌ها و چشیدنی‌های ایده‌آلی که هر هفته با هزینه‌ای نسبتاً اندک می‌توان آن‌ها را تجربه کرد، پیشنهاد شود!


وقت شیداگری شوالیه

از شبی که گذشت، شاهد برگزاری سلسله کنسرت‌های استاد شهرام ناظری در پایتخت هستیم؛ کنسرت‌هایی که چهارشنبه، امروز (پنجشنبه) و همین طور جمعه و شنبه برگزار می‌شود. بلیت‌های این کنسرت تقریباً نایاب شده که البته اگر شهرام ناظری در استادیوم آزادی نیز اقدام به برگزاری کنسرت می‌کرد، چنین اتفاقی اجتناب‌ناپذیر بود. با این حال، گویا هنوز بتوان راهی برای رسیدن به صندلی‌های این کنسرت یافت!



کنسرت شوالیه آواز ایران شامل دو بخش خواهد بود؛ در بخش مولانا، شهرام ناظری‌ قطعاتی همچون «من چه دانم»، «سوز و گداز»، «قفل زندان»، «شیدا شدم»، «راست بگو نهان مکن» و «حلاج (شفیعی کدکنی)» را برای مخاطبانش اجرا خواهد کرد. ناظری در بخش فردوسی نیز آواهای باستانی و زورخانه‌ای را روایت خواهد کرد و داستان «کاوه آهنگر» به همراه شرح پادشاهی ضحاک با آواز اصفهان همراه خواهد شد و برخی از خلاقیت‌های نوظهورش در بازخوانی ادبیات کهن ایران زمین در این بخش، نمود بیشتری می‌یابد.

همچنین کنسرت گروه بازسازی شیدا زیر نظر استاد محمدرضا لطفی نیز این پنجشنبه و جمعه به میزبانی فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. در این اجرا ماهیار تمسکنی: سنتور، رضا پرویز‌زاده: ‌کمانچه، محمدامین اکبرپور: تار، محمد میرزایی: نی، حسین حدت: عود، سهیل اله دادیان: تنبک با آواز سجاد مهربانی نقش‌آور خواهند بود.

افزون بر همه این‌ها، کنسرت گروه خورشید به سرپرستی استاد مجید درخشانی جمعه این هفته ساعت ۲۱ در تالار وحدت برگزار می‌شود؛ کنسرتی که قطعاً اهمیتش از کنسرت گروه استاد محمدرضا لطفی کمتر نیست.


در پایان می‌توان پیشنهاد کرد، از «هفته موسیقی تلفیقی تهران» در فرهنگسرای نیاوران بازدید کنید؛ هفته‌ای که به نظر می‌رسد، اندکی گران تمام شود و امکان قیمت گذاری بهتر برای اجراهای این هفته ـ که از شنبه دوازده اسفند ماه تا نوزدهم همین ماه برگزار می‌شود ـ وجود داشت. در این هفته گروه پیتر سلیمانی‌پور (دو اجرا)، گروه پالت، گروه دارا دارایی (دو اجرا)، گروه مانو‌ها، نایما و گروه کامنت اجرا خواهند داشت. ضمن اینکه شاید بد نباشد به این موضوع نیز اشاره کرد که در ساعت 18 جمعه پیش رو، شهر کتاب مرکزی واقع در خیابان شریعتی، نبش خیابان مطهری، میزبان رونمایی از «آقای بنفش» نخستین آلبوم گروه پالت است.


به آیینه‌های روبه‌رو خیره شوید

تقریباً هیچ فیلم جدی در حال اکران نیست و بیشتر پیگیران آثار سینمایی در پی آثار برترین سال نظیر لینکن و جانگوی از بند رها شده هستند؛ اما هنوز پیشنهادهای کوچک و البته قدیمی در سینماها باقی مانده که زمینه طرحشان فراهم است.

فیلم «آینه‌های روبه‌رو»، ساخته نگار آذربایجانی جزو همین پیشنهادهای قابل طبقه‌بندی است که هرچند نسبت به بسیاری از فیلم‌های روی پرده‌‌، عمر بیشتری دارد، اگر به دیدن آن ننشسته‌اید، می‌توانید فرصت تماشایش را در همین هفته برای خود و دوستانتان فراهم سازید.

«آینه‌های روبه‌رو» ساخته تحسین شده نگار آذربایجانی ـ که درباره اختلالات جنسی دختران روایتی متفاوت و البته با رعایت خطوط قرمز ارائه می‌کند‌ ـ هم‌اکنون در معدودی از سینما‌ها همچنان روی پرده است و با نگاهی منطقی به کالبدشکافی یکی از این اختلالات می‌پردازد.

بر پایه خلاصه داستان این فیلم، «رعنا» و «آدینه» دو زن جوان از دو موقعیت کاملا متفاوت خانوادگی و اجتماعی، بر اثر حادثه‌ای با هم مواجه و همسفر می‌شوند. رعنا زنی کم تجربه و مذهبی است که به ‌خاطر نیاز مالی، پنهانی مسافرکشی می‌کند و آدینه دختری که سرکش و مرفه است و از خانه خود فرار کرده روبه‌رو می‌شود.

فرشته طائرپور، تهیه کننده این فیلم در‌‌ همان آغاز اکران نیز از محدودیت اکران و شیوه غیرعادلانه توزیع سالن‌های سینما‌ها و برخورد با این فیلم در پروسه توسط شورای صنفی، نقد کرد و از یک سال و نیم صبر برای رسیدن به فرصت اکران فیلمش سخن به میان آورد که به نوعی دشوار‌تر شدنِ رساندن فیلم از مرحله تولید به مرحله اکران است.


به دیدن فیلم کوتاه عباس کیارستمی بنشینید

اگر بخواهیم ناپرهیزی کنیم و برای شنبه یکشنبه هفته بعد نیز پیشنهادی داشته باشیم، نمایش یک مستند و همچنین «دومین اکران فیلم کوتاه سوره» را پیشنهاد می‌دهیم. 

در نخستین برنامه که شنبه پیش رو به وقوع خواهد پیوست، می توانید شاهد یک مستند جدی تحت عنوان «زارهای ابرام» درباره ابراهیم منصفی شاعر و موزیسین هرمزگانی باشید؛ شاعری که برخی اشعارش توسط چهره هایی چون سهیل نفسی اجرا شده و در این مستند که به کارگردانی حامد ذوالفقاری ساخته شده، برخی از اهالی موسیقی درباره آثار منصفی سخن می گویند.

همچنین سالن سینمای دانشگاه سوره به اکران برخی از آثار کوتاه پرداخته و البته به نقد و بررسی این آثار در سیزده اسفند ماه می پردازد. در این اکران هشت اثر به نمایش درخواهد آمد که یکی از آن‌ها نیز به عباس کیارستمی، کارگردان پرسابقه سینمای کشورمان که البته دستی در سایر رشته‌های هنری از نقاشی و عکاسی گرفته تا چیدمان و ادبیات دارد، مربوط می‌شود.

لیست فیلم‌های کوتاهی که قرار است بر پرده سالن سوره به نمایش درآید، از این قرار است:

۱. داود قوزی ـ علی کیوان ـ داستانی ـ ۲۵دقیقه
۲. سر و پند ـ نجمه بهنام نیا ـ پویانمایی ـ ده دقیقه
۳. پروژه توقف زمان ـ اوئیرا لامور ـ تجربی ـ دو دقیقه
۴. نمایشی از دیوانگان در بند شهر ـ شاهین شیرزادی ـ داستانی ـ چهارده دقیقه
۵. دو راه حل برای یک مسأله ـ عباس کیارستمی ـ داستانی ـ چهار دقیقه
۶. غریبه ها ـ ارز تادمور ـ گای ناتیف ـ داستانی ـ هفت دقیقه
۷. با من حرف بزن ـ علیرضا احمدی ـ داستانی ـ بیست دقیقه
۸. مردکاغذی ـ جان کارز ـ پویانمایی ـ هفت دقیقه


از ویتسک تا مرده ریگ

اگر در پی تئاتری ارزان قیمت هستید، نمایــش «پروانــه‌های غمگیـن من در یک صبح دل انگیز بهاری» که در کافه تریای تئا‌تر شهر برگزار می‌شود، یک پیشنهاد منطقی است. این نمایش که هر روز از ساعت۱۶: ۱۵ الی ۱۸ اجرا می‌شود، به نویسندگی سجاد افشاریان و کارگردانی سوگل قلاتیان با طی قابل توجهی بازیگر روی صحنه رفته و ارزش دیده شدن را دارد.

افشاریان در آغاز اجرای نمایشش در گفت‌‌و‌گوهایی از عدم حمایت چهره‌های جوان در حوزه تئاتر گلایه کرده بود و ضمن اشاره به ترافیک عجیب و غریب سالن استاد سمندریان و دیگر سالن‌های تئاتر، از محرومیت سی بازیگر و مجموعه عوالم پشت صحنه این تئاتر از سالن نمایش اظهار تأسف کرده بود.


اما اگر می‌خواهید قدری بیشتر هزینه کنید، می‌توانید ویتسک را به کارگردانی رضا ثروتی ببینید. این تئا‌تر که هر روز در ساعت ۱۹:‌۳۰ در تالار حافظ (روبه‌روی تالار وحدت) اجرا می‌شود،‌ ساختار نسبتاً متفاوتی دارد و با دیالوگ‌های عجیب، دکور در نظر گرفته شده در حال انتقال شکل متفاوتی از پیام است و خلاقیت در این اثر موج می‌زند. همین فضای متفاوت و همراهی گروهی از حرفه‌ای‌ها با مجموعه تولید این تئا‌تر، باعث استقبال وسیع از این نمایش شده است.

به جز این دو نمایش، می‌توانید به دیدن نمایش «مرده ریگ» بنشینید. غزل اسکندرنژاد کارگردان این نمایش بر پایه متنی ساختارمند از تهمینه محمدی، نمایشی جدی را در کارگاه نمایش تئا‌تر شهر با هزینه‌ای متوسط روی صحنه برده و به نظر می‌رسد فرصت دیدن چنین اثری را نباید به سادگی از دست داد. «مرده ریگ» ساعت ۱۷:‌۳۰ هر روز اجرا می‌شود.

آخرین فرصت چشیدن پیاز داغ و بهترین فرصت برای عبور از پارک لاله

نمایشگاه نقاشی گروه اوی منفی با نام «پیازداغ»، نخستین پیشنهاد برای گالری‌گردی است که آثار ۹ هنرمند را در گالری نارون مشهد به نمایش گذاشته است. این نمایشگاه که امروز آخرین روز برگزاری‌اش است، از ساعت هفت تا ۲۲ به نشانی مشهد، بلوار فرامرز عباسی، بین فرامرز ۲۰ و ۲۲، پلاک ۲۴۲ در دسترس عموم است.

در عین حال در تهران می‌توانید سری به گالری افرند بزنید و از نمایشگاه «به دوست ایرانی‌ام دست نزن» که به میزبانی گالری افرند از شنبه پیشین آغاز شده، بازدید کنید. این نمایشگاه تا دوشنبه، چهاردهم اسفند ماه از ساعت شانزده تا بیست‌ هر روز برگزار می‌شود. گالری افرند را می‌توانید در یوسف آباد، جهان آرا، پس از تقاطع اشک شهر، خیابان ۱۹ (جلال حسینی)، پلاک ۴۸ بیابید.

گالری شیرین هم از روز جمعه میزبان نمایشگاه گروهی نور خواهد بود که آثاری از چهره‌هایی چون پرویز تناولی، قباد شیوا، آرمان استپانیان، قدرت ا... عاقلی، صادق تیرافکن، محمود بخشی موخر، لیلا پازوکی، شیرین پرتوی، مرتضی زاهدی، محمدرضا شاهرخی‌نژاد، صفاالدین امامی، ایمان صفایی، سعید فراهانی، سهراب فرهمنش، طناز امین، علیرضا محمدی را شامل می‌شود. افتتاحیه این نمایشگاه ساعت شانزده تا بیست روز یازده اسفند خواهد بود اما امکان بازدید از این نمایشگاه از ساعت یازده لغایت بیست هر روز تا بیستم فروردین ماه ۱۳۹۲ فراهم است.


در این میان می‌توانید به گالری محسن گام گذارید. این گالری شما را به دیدن نمایشگاه عکس‌های آزاده اخلاقی با نام «به روایت یک شاهد عینی» دعوت می‌کند. این نمایشگاه که از روز جمعه افتتاح و تا ۲۳ اسفند ماه ادامه خواهد یافت، از ساعت ۱۶ تا ۲۱ هر روز برای بازدید باز است. گالری محسن در بزرگراه مدرس (شمال)، خیابان ظفر، کوچه ناجی، خیابان فرزان، خیابان نوربخش، بلوار مینا شرقی، شماره ۴۲ واقع است.

نمایشگاه گروهی «نقـایش» با نام «ماه کولی» نیز در گالری آرته واقع در میدان ونک، خیابان ملاصدرا، شیراز جنوبی، پایین‌تر ازهمت، بلوار علی خوانی، ۲۰ متری گلستان، ۱۲متری دوم، پلاک ۳ برگزار می‌شود. این نمایشگاه علاوه بر نمایش آثار گروهی از نقاشان، شامل اجرای زنده تئا‌تر بر اساس‌‌ همان نقاشی‌ها می‌شود که طرحی جالب و دیدنی خواهد بود. این نمایشگاه که از روز جمعه افتتاح خواهد شد، هر روز ساعت ۱۸ با اجرای بازیگران به شکل ایده آلش می‌رسد.

اما در کنار گالری‌های نقاشی، یک نمایشگاه متفاوت دیگر نیز برگزار می‌شود و آن هم سومین نمایشگاه چاپ‌های کوچک است؛ نمایشگاهی که به ظاهر قرار است در چهار شهر ایران: تهران، کرمان، مشهد، کرمانشاه و سه شهر ایتالیا: میلان، ونیز، توره ماجوره برگزار می‌شود. این نمایشگاه که از یازده اسفند ماه به مدت یک هفته در گالری چاو برگزاری می‌شود، از ساعت ده تا بیست هر روز قابل بازدید است. آثار بیست و چهار هنرمند به نمایش درآمده آتلیه چاو را در خیابان کارگر شمالی بالا‌تر از چهارراه فاطمی، نبش کوچه فاطمی، پلاک ۱۶۱۷، طبقه دوم، واحد۴ می‌توانید ‌بررسی کنید.

به جز این‌ها می‌توانید حتی سری به پارک لاله بزنید و از جشنواره هنرهای محیطی بازدید داشته باشد؛ جشنواره‌ای که آثار عجیب و غریب در آن به نمایش درآمده و نگاه‌های سورئالی را به مخاطب عرضه کرده است. در حوزه هنرهای محیطی همان گونه که مسئولان برگزاری این جشنواره نیز اشاره کرده‌اند، نسبت به کشورهای دیگر به شدت عقبیم و با کشف طرح‌های خلاقانه و دارای قابلیت اجرا در سطح وسیع، در زیباسازی چهره شهر نیز می‌توان گام‌های اساسی برداشت که این جشنواره شاید نخستین گام در این مسیر باشد.


جشنواره نوروزی محک
را از دست ندهید

در کنار این تعداد برنامه سرگرم کننده، پیشنهاد می‌شود سری به جشنواره نوروزی محک بزنید و با خرید از بازارچه این مؤسسه، از کودکان سرطانی در آستانه عید نوروز حمایت کنید.

این نمایشگاه که دهم و یازدهم اسفند ماه از ساعت ده تا نوزده برگزار می‌شود، در میدان اقدسیه، ابتدای بزرگراه ارتش، سه راه ازگل، بلوار شهید مژدی، بلوار محک، مؤسسه خیریه و بیمارستان فوق تخصصی سرطان کودکان محک قابل دسترسی است.

این بازار با غرفه‌هایی از جمله غذاهای ایرانی و بین‌الملل، نوشیدنی بین‌الملل، کافی شاپ، اجناس دست ساز و سنتی، کتاب، گل و گیاه و... برپا شده و در شرایطی که تورم شدید شمول برخی داروهای بیماران سرطانی نیز شده و فشار اقتصادی طبیعتاً به چنین مؤسسات خیریه‌ای نیز وارد آمده، به نظر می‌رسد حضور خیرانه در چنین حرکت‌هایی، کمترین شکرانه سلامت است.


اخوان ثالث را به روایت شفیعی کدکنی بشناسید

کتاب ۲۵۶ صفحه‌ای «حالات و مقامات م. امید» را شاید بتوان ادای احترام محمدرضا شفیعی کدکنی شاعر و ادیب شاخص کشورمان به اخوان ثالث دانست. این کتاب که با تصویری متفاوت از شفیعی کدکنی و اخوان بر ‌جلد، جزو پرفروش‌های بازار کتاب محسوب می‌شود، شامل چند بخش است که شاید بخش نخستش ‌جالب‌تر به نظر آید.

در بخش نخست کتاب، خاطرات شخصی نویسنده از اخوان ثالث روایت شده و شفیعی کدکنی کوشیده تا تصویری همه‌جانبه از شخصیت او ارائه کند. بخش دوم این کتاب با نام ابری درون آینه گریان درباره مجموعه‌های شعر اخوان ثالث است که به ترتیب عبارتند از: ارغنون، زمستان، ‌ آخر شاهنامه و همچنین شعرهای پراکنده که در مجلات راهنمای کتاب، کتاب هفته، اندیشه و هنر، پیام نوین، پیغام امروز هفتگی، یغما و مجله آرش منتشر شده است. همچنین حرف‌هایی که او ‌گاه و بیگاه، ضمن مقالاتش درباره شعر و شاعری نوشته و در جای خود از نظر نقد ادبی و شناخت شعر ماصر، کم از شعرهای او نیست ضمیمه این بخش است.

آن گونه که در معرفی کتاب آمده، بخش سوم اجمالی دربارهٔ اسلوب شاعری م. امید است؛ م. امید با پذیرفتن بنیادهایی، خواه سنتی در معنی الیوتی سنت و خواه ابداعی، اسلوبی پدید آورده‌ که در آن، همه صفات برجسته اسلوب در معنی علمی آن وجود دارد و هنر او ترکیبی است؛ از مجموعه کوشش‌های وی در راه تشخیص دادن به این اسلوب.

جایگاه اخوان ثالث در ادبیات معاصر ما عنوان بخش بعدی کتاب است. اگر کسی بخواهد جنگی از انواع شعر عصر ما فراهم کند، هر قدر سخت‌گیر باشد، چند قصیده از اخوان ثالث را در بخش قصاید قرار می‌دهد. اما اگر از شعر مدرن عصر ما بخواهد سفینه‌ای فراهم کند، بیشترین حجم انتخابش از شعرهای او خواهد بود. دست‌کم چهل شعر از شعرهای نو او، در حدی است که یکی از آن‌ها به تنهایی برای تثبیت مقام یک شاعر بزرگ در تاریخ شعر فارسی معاصر برای همیشه کافی است. این کتاب برای آخر هفته پیش روی، یک فرصت مناسب برای مطالعه است، البته اگر اهل ادبیات باشید.

دانلود

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۱۷
جـــــــــــای کنسرت هـــــــــــــای... خالیــــــــــــــــــــــست...
خوب بود بود. خسته نباشید
ای دوست قبولم کن و جانم بستان. مستم کن و واز هر دو جهانم بستان. با هرچه دلم قرار گیرد بی تو آتش به من اندر زند آنم بستان.
پاسخ ها
رامین
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۲/۱۰
دیشب من در کنسرت استاد بودم. فوق العاده بود. شاهنامه را فقط استاد ناظری می تواند چنین بخواند و بس. البته یک تکنوازی و تک خوانی روی شعر می تراود مهتاب نیما یوشیج نیز اجرا کرد که فوق العاده بود.
بسیار ممنون . عالی بود فقط ای کاش کنسرت هایی که برگزار میشه روز قبل اعلام نکنید ! یک هفته زود تر که بشه بلیط تهیه کرد و برای اون برنامه چید
کنسرت استاد بسیار زیبا و دلنشین بود.
با تشکر از تابناک که نظرات موافق رو تایید میکنه.
خبری از سلطان صدا و سبک ایران نیست چرا؟
اول استاد شجریان دوم استاد ناظری درود بر تو تابناک که فیلتر نمیکنی
کار خیلی خوبیه .. این بخشو چهارشنبه ها بذارین تا بهتر بشه برنامه ریزی کرد بهتر نیست؟
با سلام ، ممنون و درود به خداوندگار آواز سنتي ايران استاد شجريان و سراج و ناظري
صدای اسطوره ای استاد ناظری دلها را پر از شور عشق می کند. جاویدان باد صدای اهوراییت شهرام نازنین :)
در موسیقی ایران، صدای گرم متواضع ناظری ماندگار است بر خلاف خوانندگان مغرور...
درود بر استاد آواز ایران استاد ناظری مردی از خطه کرمانشاه
خدا چه صدایی به این مرد داده، نظیر نداره
اجرای دیشب استاد عالی بود،مخصوصا راست بگو،نهان مکن و آتش در نیستان...من که از الان منتظر کنسرت بعدی استادم...
به هر عنوانی و بهانه ای هم که باشد روح من کمی جلا پیدا کرد. عیب ندارد اگر در این گیر و دار سیاست حتی برای سیاست هم که شده یادی از ارزشهای مردم ایران بشود
افرین بر انتخاب عنوان شوالیه بجا و پر از ذوق بود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی