بازدید 6014

به نظر عراقی‌ها ایرانیان سفیران صلحند

گفت‌وگو با رئیس ستاد بازسازی عتبات
کد خبر: ۳۰۴۶۳۶
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۱ - ۱۳:۲۳ 23 February 2013
مهندس پلارک، رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات در گفت‌وگویی تفصیلی به تشریح فعالیت‌های ستاد در بخش های مرمت و بازسازی و توسعه اعتاب مقدسه و پروژه‌های انجام شده و در دست اجرای این ستاد در کشور عراق پرداخت که به شرح زیر است.

* لطفا خودتان را معرفی نموده و به طور مختصر درباره فعالیتهای ستاد بازسازی عتبات توضیحاتی را نیز بیان کنید؟


حسن پلارک خادم اهل بیت علیهم السلام در ستاد بازسازی عتبات عالیات هستم. از ابتدای پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی در ستادهای مختلفی به ارائه خدمت مشغول بودم، در دوران دفاع مقدس مسئول آماد و پشتیبانی جنوب شرق کشور و بویژه لشکر سرافراز 41 ثارالله بودم، مدتی مسئولیت آماد و پشتیبانی خاتم الانبیاء را به عهده داشتم و قبل از پذیرش مسئولیت ستاد بازسازی نیز به عنوان معاون وزیر صنایع ، مسئولیت معادن و فلزات کشور را عهده دار بودم.

در خصوص فعالیت های ستاد باید بگویم که این فعالیت ها در بخش های مرمت و بازسازی و توسعه اعتاب مقدسه انجام می شود که فعالیت های مذکور با برنامه ریزی های دقیقی از آخرین وضعیت موجود در حرم های مطهر در شهرهای نجف، کربلا، کاظمین و سامرا شروع و با استفاده از نذورات و هدایای مردم و بهره گیری از متخصصین امر آغاز و با نظارت جدی به انجام می رسد که خوشبختانه تاکنون اقدامات چشمگیری انجام شده که گزارش‌های آن با استفاده از هر موقعیت مناسبی که پیش می آید به اطلاع مردم می رسد.

* عمده فعالیت های این ستاد در کدام مراکز و اماکن مقدسه ای صورت می گیرد؟

عمدتاً اماکن مقدسه شهرهای مقدس نجف، کربلا، کاظمین و سامرا چهار محور اصلی کار ماست که روی آنها تمرکز داریم.

* ستاد بازسازی عتبات عالیات در چه سالی تاسیس شد و وضعیت اعتاب مقدسه قبل از آغاز به کار این ستاد چگونه بود؟

با سقوط رژیم بعثی عراق و فراهم شدن زمینه حضور متخصصین متعهد ایرانی جمعی عاشق اهل بیت دور هم جمع شده وتحت عنوان ستاد بازسازی عتبات تصمیم گرفتند با جذب و اعزام این نیروها از یک طرف و جمع آوری نذورات و هدایای مردم به عنوان پشتوانه مالی کار مرمت و بازسازی اعتاب مقدسه را آغاز کنند. قبل از حضور جدی ایران و انجام بازسازی توسط ستاد، بارگاه ملکوتی امامان شیعه در این کشور از وضعیت بسیار نامناسب و دور از شأن آن بزرگواران برخوردار بود.اگر در اواخر دوران صدام که عده ای جسته و گریخته جهت زیارت شهرهای مقدس به عراق سفر می کردند به آن کشور رفته باشید؛ فرش های خاک گرفته و شکستگی سنگ ها و وضعیت نامطلوب روشنایی حرم های شریف را به چشم می دیدید و این از افتخارات ماست که بحمدالله با گذشت یک دهه وضعیت به طورکلی تغییر و به حد قابل قبولی رسیده است.

* اقدام برای بازسازی چگونه آغاز می شود؟

اقدامات ما شامل: پژوهش، بررسی و اولویت‌بندی و عملیاتی نمودن طرح هاست یعنی گروه‌های کارشناسی چه در باب بازسازی و چه مرمت و چه توسعه با مطالعه و ارائه طرح و بررسی اولویت ها ارائه نظر می کنند و ما بر اساس این اولویت‌ها کار را شروع می‌کنیم و تاکنون اقدامات چشمگیری را انجام داده‌ایم که بنده در یکی از سوالات شما به آن اشاره نمودم.

* یک طرح برای اینکه در ستاد بازسازی عتبات عالیات به مرحله اجرا در آید چه مراحلی را طی می کند؟

هر طرحی برای اجرا از طریق این ستاد مراحل تحقیق ـ تشخیص ضرورت ـ تهیه طرح کارشناسی شده و ارائه طرح به مسئولین مافوق را می گذراند و بعد به مرحله اجرا می رسد که در خصوص مورد آخر با توجه به میزان اهمیت بعضاً اتفاق افتاده که طرحی به محضر مقام معظم رهبری (مدظله العالی) ارائه و بعد از گرفتن تایید ایشان اجرایی شده است. خوشبختانه معظم له با توجه به عنایت ویژه ای که به این ستاد دارند ضمن تشویق ما و فرستادن پیام تقدیر از عملکرد ستاد بازسازی، نمایندگانی را نیز به شورای سیاستگذاری ستاد معرفی کرده اند که بحمدلله سیاستهای کلی را تبیین می کنند. این نمایندگان حجت الاسلام تقوی رییس شورای سیاستگذاری ائمه جمعه ، حجت الاسلام محمدی نماینده مقام معظم رهبری و سرپرست سازمان اوقاف و همچنین حجت الاسلام قمی مشاور مقام معظم زرهبری در امور بین الملل می باشند.

* بازسازی انجام شده در حرم های مطهر در ترویج فرهنگ والای شیعه تا چه اندازه موثر بوده است؟

مسلماً وقتی شیعیان در مقام مقایسه وضعیت اعتاب مقدسه با دوران صدام بر می‌آیند و بیرون آمدن قبور ائمه را از آن مهجوریت ها به چشم می‌بینند به وجد می‌آیند و قلباً احساس خوشحالی و رضایت می کنند. وقتی مشاهده می کنند قبوری که روزگاری توسط صدامیان و با شلیک گلوله مورد هتک حرمت قرار می‌گرفت، دیوارهای تخریب شده، کمبود بهداشت، وجود گرد و غبار و فرش های خاک گرفته و... امروز توسط فرزندان انقلابی ایران اسلامی به بهترین شکل بازسازی و مرمت شده قطعاً خوشحال شده و این عمل را نشانه فرهنگ والای شیعیان، ارادت اآنان به اهل بیت (ع)، اقتدار و هنر هنرمندان جمهوری اسلامی می دانند.

نگرش شیعیان عراق به این موضوع چگونه است؟ این اقدامات تا چه اندازه به وحدت بین برادران شیعه و اهل تسنن عراق شده است؟

بحمدلله از آنجا که مقامات عراقی و دولت اسلامی عراق همواره مشوق ما بوده اند مردم عراق هم از حضور و فعالیتهای شبانه روزی ما استقبال کرده و بارها شده در حالی که بر اجرای طرحها نظارت می کنند دست به دعا برداشته و در حق بچه‌های این ستاد دعا کرده‌اند. به تعبیر یکی از زائرین عراقی ایرانیان سفیران صلح و دوستی هستند و با مرمت قبور ائمه (ع)دل ملت عراق را شاد کرده‌اند.لذا آنچه در این چند ساله از مردم عراق چه شیعه و چه سُنی مشاهده کرده ایم اظهار رضایت بوده و حتی بعضاً با کار کردن یدی در طرحها بصورت رایگان خواسته‌اند سهمی در بازسازی داشته باشند.

* برنامه ستاد برای دیگر اماکن متبرکه مقدسه در سایر کشورها از جمله سوریه چیست؟

ما تاکنون در زمینه اماکن متبرکه در سایر کشورها برنامه خاصی نداشته ایم و در کشور سوریه هم بیشتر به عنوان انتقال تجربه عمل کرده ایم اما این به معنای دائمی بودن این شیوه نیست و ممکن است با فراهم شدن شرایط و درخواست مقامات این کشورها از منابع رسمی ایران حضور ستاد ضروری به نظر برسد که در این رابطه با تمامی توان آماده همکاری هستیم چون معتقدیم ائمه شیعه و نوادگان آن بزرگواران محبوب قلوب ما و ملت ما هستند و در هر کجای جهان که باشند ما خود را موظف به خدمت به آستان آنان می دانیم.

* آیا برای قبور ائمه بقیع در عربستان نیز برنامه ای دارید؟

با مرور تاریخ اسلام و آنچه در سفرنامه های معتبر آمده قبور ائمه اطهار در بقیع دارای صحن و سرا بوده که متاسفانه توسط وهابیون تخریب و به صورت فعلی که خیلی مظلومانه و غریبانه است درآمده و امروز هرگاه نامی از بقیع و قبور ائمه اطهار مدفون در بقیع برده می شود بی اختیار شیعیان و علاقمندان به آن بزرگواران متاثر شده و غم عجیبی بر دلشان می نشیند. ما همواره اعلام کرده ایم که بی صبرانه مشتاقیم این قبور مطهر را بسازیم، امیدواریم شرایط به گونه‌ای شود که ما بتوانیم به این امر مهم دست یابیم یقیناً با عشق و انگیزه بالایی که در مردم کشورمان و برادران ستاد بازسازی وجود دارد، بازسازی قبور ائمه بقیع در کوتاهترین زمان انجام خواهد شد.

* مردم چه اقداماتی در همراهی با ستاد بازسازی انجام داده اند؟ طریقه جذب کمک های مردمی چگونه است؟

مردم عزیز با توجه به عشق و علاقه وافری که به اهل بیت(ع) و ائمه اطهار بویژه امیرالمومنین(ع) و حضرت سیدالشهداء (ع)، امام موسی بن جعفر (ع)، حضرت اباالفضل العباس (ع)، امامین عسکریین (ع) و امامین جوادین (ع) دارند، با تمامی وجود هرچه از دستشان برآمده کوتاهی نکرده اند . خدا می داند در جریان انتقال یکی از درب های حرم مطهر امام حسین (ع) که توسط هنرمندان ایران ساخته و به کربلا ارسال می شد بسیاری از خواهران ما جواهرات خود به خصوص النگوهای خود را با فشار از دستشان خارج می کردند و اهداء می کردند تا سهمی داشته باشند،خاطرات عجیب و فراموش نشدنی از نحوه کمک ها داریم که در قالب جزوه و کتاب بایستی به چاپ برسد.
در مورد طریقه جذب نذورات و کمک های مردمی نیز باید بگویم بخش اعظمی از آنها از طریق واریز وجه نقد به شماره حساب های اعلام شده و مراجعه به ستادها می باشد.

* چه برنامه ها و پروژه هایی اجرا شده و در آینده به اجرا در خواهد آمد؟

با توجه به طراحی و توسعه حرم مطهر امام علی (ع) و احداث صحن حضرت زهرا (س) در 218 هزار متر مربع که مرحله خاکبرداری، تجهیز کارگاه و ساخت انجام شده و تا کنون سقف طبقه سوم آن نیز زده شده و به لطف خدا کار با قوت در حال اجراست، احداث مجتمع خدماتی سیدالشهداء(ع) که همزمان با اعیاد شعبانیه سال جاری و با حضور مقامات ایرانی و عراقی افتتاح شد.این مجتمع 5/5 طبقه در زمینی به متراژ 2520 مترمربع و13400 مترمربع زیربنا با کاربری های غذاخوری زنانه و مردانه ، کلاسهای آموزشی، واحدهای اقامتی مرکز کامپیوتر، انبار و نانوایی، سرویس های بهداشتی و غیره می باشد.

بیمارستان 120تخت خوابی حضرت زین العابدین (ع) که در 6 طبقه است و آن نیز به اتمام رسیده است. این بیمارستان در 6 طبقه و زمینی به مساحت 2397 مترمربع، طرح توسعه حرمین مطهر در کربلای معلی که مقدمات آن فراهم شده و انشاءالله در الویت هاست و حتی بخشی از کار نیز شروع شده است.

* برخورد مردم و مسئولین با نوع فعالیتهای شما و درخواستهایتان چگونه است؟

پیامبر اسلام (ص) در روایتی فرموده اند اگر خدا سعادت بنده ای را اراده کند آتش عشق حسین بن علی (ع) را در وجودش شعله ور می سازد. لذا مردم در زمینه فعالیت های ما که منطبق با خواست قلبی آنان است همواره بدون هیچ منتی یارو یاور ما بوده اند و با تمام توان سنگ تمام گذاشته اند .در این راه اگر حمایت های همه جانبه مردم نبود محال بود بتوانیم موفق باشیم. البته باید با اطلاع رسانی گسترده همه آنها را در جهت نوع فعالیت هایمان توجیه کنیم که قطعا استقبال و همکاری بیشتری صورت خواهد گرفت.

* اگر مردم وقف یا نذری داشته باشد در این راستا چه باید بکنند؟

ستاد از چند طریق نسبت به جمع آوری نذورات و هدایای مردمی اقدام می کند.یکی دفاتر ستاد در تهران و استان ها و شهرستان هاست و دیگری شماره حساب های ستاد که شماره حساب  110 مشترک بین بانک ها ی سپه، صادرات و تجارت بوده و شیوه دیگر از طریق ارسال پیامک به شماره 1359 ایرانسل و 888 همراه اول می باشد. همچنین حساب ارزی 77001 بانک سپه نزد شعبه قلهک با کد 251 نیز برای برای هموطنان مقیم خارج از کشور در نظر گرفته شده است و همچنین مکان هایی مخصوص نیز ستادهای نماز جمعه در اختیار این ستاد گذاشته اند. البته در آینده نزدیک بنا داریم با هماهنگی بانک مرکزی هزینه کمک به بازسازی عتبات عالیات را در خودپردازها طراحی و از این ظرفیت نیز استفاده کنیم.

* محبان بسیاری علاقه مند هستند در این بازسازی کارگری کنند و یا خدمتی انجام دهند، در این زمینه چه مراحلی را باید طی کنند؟

در این زمینه با استقبال چشمگیری مواجه هستیم و طبق شرایطی که تعریف شده و توسط ستادها به متقاضیان ارائه می شود عمل می کنیم.در سنوات گذشته خیلی از عزیزان بصورت افتخاری اعلام آمادگی کرده و اعزام شده اند که بحمدالله منشأ خدمات ارزشمندی گردیده اند.ولیکن همانطوری که عرض کردم افراد باید شرایطی مثل سلامت جسم، خبرگی و تأثیرگزاری را دارا باشند و در مجموع منطبق با مواردی باشند که اغلب بصورت مکتوب جلوی دفاتر ستاد نصب شده است.

* آیا کمک ها، خدمات و نذورات مردم بر اساس نیازها و خواسته های شماست؟

در کل کار ستاد یک کار تعریف شده ایست ، مثلا تعویض سنگ ها، طلاکاری گنبدها و ایوان ها، منبت کاری، کاشی کاری، نقره کاری و از این قبیل موارد که نیاز به تخصص دارد و مردم هم بحمدالله توجیه هستند، لذا ما مشکلی نداریم.البته در زمینه انجام پروژه ها بعضی از عزیزان ابتدا نیازهای ما را سوال می کنند و براساس آن نذر می کنند و ما هم معمولا نیازهایی که در اولویت هستند از طرق مختلف به اطلاع مردم می رسانیم.

* ارتباط ستاد با مساجد، هیئات، مردم و جامعه در سطح کشور چگونه است؟

بحمدالله ارتباط خوبی داریم.البته ما یک حزب سیاسی خاص نیستیم که عده ای مارا بخواهند و عده ای نخواهند.مهمترین شعار ما مرمت و بازسازی و توسعه عتبات مقدسه است لذا مردم ،هیئات و آحاد جامعه ما را به گرمی می پذیرند.اینجا کار، کاری دلی است و ما با دلها سرو کار داریم.

* چند ضریح از حرم های اعتاب مقدسه تاکنون ساخته شده و یا در دست ساخت است؟

ضریح جدید مطهر امام حسین(ع)که ساخته شد و همه شاهد بودند که با چه شور و عشق و ارادتی از طرف مردم محب اهل بیت(ع) ایران اسلامی بویژه در استانهای قم، تهران، مرکزی، لرستان و خوزستان بدرقه شد و جهت نصب بر مضجع شریف امام حسین (ع) به کربلای معلی منتقل گردید. همچنین کار ساخت ضریح حضرت مسلم(ع)، ابراهیم بن مجاب وحبیب بن مظاهر نیز در حال اجرا می باشد.

* در هنگام ساخت و اجرا چه اتفاق ویژه ای رخ داده است؟

هر اتفاقی افتاد عشق بود و ایمان و تشویق بود و پر از خاطره که در تمامی مراحل کار عشق موج می زد و ایثار و از خودگذشتگی جلوه گری می کرد.جمعی از محبان و دلدادگان اهل بیت(ع)که بدون هیچ چشم داشتی شبانه روز عشق تولید می کنند و تماشای عشق، جداً دیدنی است.

* ستاد بازسازی عتبات عالیات آیا طرح دیگری را برای حرم امام حسین (ع)در نظر گرفته است؟

علاوه بر تعویض سنگ های کف دیواره ها، آینه کاری و کاشی کاری و مقرنس کاری انجام شده که به زودی افتتاح خواهد شد.

در حال حاضر پروژه ترفیع گنبد حضرت سید الشهدا (ع)به عنوان یکی از مهمترین پروژه‌های ستاد بازسازی عتبات عالیات مورد نظر است که براساس این طرح، گنبد حرم مطهر حضرت امام حسین (ع)ترفیع 7.5 متری خواهد داشت.در پروژه مرتفع‌سازی، گنبد فعلی تغییر نمی کند و با حفظ گنبد عملیات مرتفع‌سازی آن صورت می‌گیرد که به همین دلیل این پروژه به علم مهندسی بسیار بالایی نیاز دارد.

* چه شد که تصمیم به اجرای این پروژه گرفتید؟

پس از انجام پروژه مسقف کردن بخشی از حرم مطهر اباعبدالله (ع) و در بازدید از نقاط دیگر به این نتیجه رسیدیم که از فاصله 500 متری دید کافی برای دیدن گنبد حرم وجود ندارد و بر همین اساس بود که تصمیم به مرتفع کردن گنبد امام حسین (ع) گرفته شد که ستاد بازسازی استان کرمان عهده دار اجرای این طرح بزرگ و مهم شده است.

* به عنوان سوال آخر، اقدامات انجام گرفته در زمینه اطلاع رسانی را بفرمایید.

کار اطلاع رسانی ستاد با بهره گیری از رسانه ها بویژه صدا و سیما، خبرگزاری ها و مطبوعات مکتوب انجام می شود و خوشبختانه حضور ستاد در برنامه های خبری، گفتگوهای ویژه و ساخت و پخش فیلم های مستند حضور پررنگی بوده است به طوری که تا کنون بیش از 25 فیلم مستند تحت عنوان «نشان ارادت» با هدف معرفی پروژه های ستاد بازسازی عتبات عالیات تهیه و از شبکه های مختلف سیما پخش شده است.

همچنین در جریان ارتباط خوبی که با خبرگزاری ها و مطبوعات مکتوب داریم به طور متوسط در هفته ده‌ها خبر از عملکرد ستاد جهت اطلاع مخاطبین در این خبرگزاری ها، سایت های خبری و روزنامه ها منتشر می شود.از سویی دیگر از طریق همکاری با اپراتورهای همراه اول و ایرانسل هم توانسته ایم مردم را در مورد بزرگترین پروژه فعلی ستاد یعنی ساخت صحن حضرت زهرا (س) مطلع نماییم. در مجموع کیله رسانه ها با عشق و ارادتی که به ائمه دارند یار و یاور ستاد خواهند بود.

رونمایی از ضریح جدید امام حسین (ع)؛ 16 اسفند ماه با حضور مقامات ایران و عراق


مهندس پلارک گفت: پرده برداری از ضریح جدید امام حسین (ع)16 اسفند ماه سال جاری انجام می شود.

حسن پلارک رئیس ستاد بازسازی عتبات عالیات اظهار داشت: با توجه به اجرای سریع عملیات جابجایی ضریح جدید امام حسین در کربلا این ضریح 16 اسفندماه رونمایی می شود.

وی در ادامه افزود:بر این اساس زائران عتبات عالیات از 24 ربیع الاول مصادف با 17 اسفند ماه می توانند ضریح جدید امام حسین (ع) را زیارت کنند.

وی گفت: ضریح جدید امام حسین(ع) با حضور شخصیت‌ها و مسئولان ایرانی و عراقی و به صورت قطعی 16 اسفندماه در کربلا رونمایی می‌شود.

بنابر این گزارش، این ضریح مطهر که در شهر مقدس قم ساخته شد، ششم شهریورماه سالجاری با حضور مسئولان کشوری و مدعوینی از چند کشور اسلامی در محل ساخت کارگاه این ضریح در مدرسه علمیه معصومه قم رونمایی شد. عملیات جابجایی ضریح جدید امام حسین (ع)به کربلای معلی از اوایل بهمن ماه سال جاری آغاز شد که پس از گذشتن از چند استان کشور در میان استقبال و بدرقه پرشور هموطنان و محبان اهل بیت(ع)به کشور عراق و شهر کربلا منتقل شد.

در ساخت این ضریح که دارای وزنی بالغ بر 12 هزار کیلوگرم است و در آن از پنج هزار و 300 کیلوگرم چوب، چهار هزار و 600 کیلوگرم نقره، 118 کیلو و 650 گرم طلا، 700 کیلوگرم مس، 450 کیلوگرم تسمه و پولت های استیل، 700 کیلوگرم چوب تزیینی و 100 کیلوگرم آهن آلات استفاده شده است، مهندسان و هنرمندان سعادتمندی نام خود را ثبت کردند که می‌توان از استاد محمود فرشچیان نگارگر نام آشنای دنیا برای طراحی ضریح ، استاد سید محمد حسینی موحد خطاط معروف و برجسته جهانی در کار خطاطی ضریح ، مهندسی عبدالحمید توکلی بینا و مهندس مهدی خوش نژاد و همکارانشان در کار مهندسی ضریح مطهر نام برد.

بر اساس این گزارش ، جنس سازه اصلی که پذیرای قطعات نقره، طلا و... می باشد، ‌از چوب ساج است. این چوب از درختی به همین نام در جنگل‌های شبه قاره هند و قاره آفریقا بدست می‌آید. مقاومت و استحکام این چوب سرآمد انواع دیگر چوب‌هاست و به دلیل فشردگی بسیار زیاد و چرب بودن نسوج آن،‌ در برابر حشرات و رطوبت بسیار مقاوم است. متخصصین عمر این چوب را تا هزار سال برآورد کرده اند. چراکه بناهایی که از این چوب از صدها سال قبل در کشورهای هند، چین و... ساخته شده،‌ هنوز پابرجا است.چوبی که در ضریح مطهر به کار رفته است، به گواه شناسنامه آن در سال 1993 از جنگل‌های برمه استحصال گردیده است، وزن چوب‌های بکار رفته حدودا 5350 کیلو گرم می‌باشد.

گفتنی است، سازه ضریح مطهر به مساحت پلان 86/33 متر مربع، در ابعاد 34/7 × 04/5 به ارتفاع 49/4 متر و با تعداد ‌20 پنجره می باشد که مقاومت این سازه در برابر فشار عمودی ‌ 8/12 تن بار زنده و مرده و مقاومت در برابر فشارهای جانبی نیز 600 کیلو بر هر متر مربع می باشد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار