بازدید 15971
۷
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام:

دیپلمات‌های قوی خانه نشینند و دیپلمات‌های ضعیف بر سر کار

در آمریکا ۱۲۰ اتاق فکر در ارتباط با وزارت خارجه آمریکا فعالیت می‌کند و این ۱۲۰ اتاق فکر متعلق به بخش خصوصی است و تولید فکر و پیشنهاد می‌کنند. پیشنهاد می‌کنم در کنار دیپلماسی عمومی باید دیپلماسی نخبگان هم داشته باشیم؛ یعنی باید از ظرفیت دانشگاه‌ها، هنرمندان، علما به طور گسترده در تعامل با نخبگان و دانشمندان ملت‌های دیگر استفاده کنیم.
کد خبر: ۳۰۳۳۴۱
تاریخ انتشار: ۲۹ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۳ 17 February 2013
دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دیپلماسی در کشور تک‌بعدی است، گفت: دیپلماسی نخبگان در کنار دیپلماسی رسمی و عمومی باید در کشور شکل گیرد.
 
به گزارش فارس از ایلام، محسن رضایی پیش از ظهر امروز در جمع دانشجویان دانشگاه‌های ایلام گفتت: تا هنگامی که در کشور تولید ثروت نشود، نفوذ ما در منطقه سیاسی است.

وی ادامه داد: ما اکنون در عراق حضور داریم؛ اما ترکیه درآمد بیشتری از عراق دریافت می‌کند. دولت عراق و ترکیه مقابل هم قرار داشته و با هم اختلاف دارند، حال آن که دولت عراق با ایران دوست و برادر است؛ اما کشور ترکیه بیشتر از کشور ما از بازار عراق سود اقتصادی می‌برد.

این مسئول افزود: ما زمانی می‌توانیم از ارتباط بین‌المللی خود با کشور‌ها به درستی استفاده کنیم که به اندازه نفوذ سیاسی، نفوذ اقتصادی هم داشته باشیم.
 
رضایی تصریح کرد: باید بخش مهمی از بازارهای کشورهای منطقه در تسخیر کالا‌ها و محصولات ایران باشد.

* نفوذ سیاسی و اقتصادی ایران همراه با هم مانع تحریم می‌شود

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که هیچ کشوری نمی‌تواند در عرصه جهانی، ایران را نادیده بگیرد، گفت: نفوذ سیاسی و نفوذ اقتصادی ایران در کنار هم در منطقه، ما را به نقطه‌ای با ثبات می‌رساند. در این شرایط است که کسی نمی‌تواند ما را تحریم کند و یا نقشی در منطقه و جهان به ما واگذار نکند.

رضایی تصریح کرد: در روزهای گذشته، بسیاری از کشورهای منطقه به ایران پیام دادند که ما قبول کردیم بدون شما نمی‌شود تغییرات سیاسی در منطقه پدید آوریم.

دبیر تشخیص مصلحت نظام گفت: حکمت و تدبیری که در روابط جهانی شکل گرفته، باید به مرحله اجرا وارد شود.

* سیاست خارجی ایران در چشم‌انداز ۱۴۰۴ بر مبنای الهام بخشی و تعامل در روابط است

وی ادامه داد: ایران در چشم‌انداز ۱۴۰۴ سیاست خارجی دارای دو بعد الهام بخشی در جهان اسلام و تعامل سازنده در روابط بین‌الملل است. در جهان اسلام باید الهام‌بخش، پیشرو، الگو‌فرست و.. شویم و از طرف دیگر در روابط بین‌الملل تعامل سازنده‌ای داشته‌ باشیم.

رضایی تصریح کرد: برای اینکه این نوع سیاست خارجی ایران محقق شود، مسأله دیپلماسی بسیار کارآمد است.

* دیپلماسی ایران در گذشته تاکنون دارای نشیب و فراز است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه دیپلماسی ما از اول انقلاب تاکنون فراز و نشیب‌های فراوانی داشته است، ادامه داد: در دولت موقت این فراز و نشیب‌ها آغاز شده و ما به خوبی نتوانسته‌ایم از این تدبیر و پشتوانه‌های سیاست خارجی ایران به خوبی بهره گیریم.

این مسئول افزود: دیپلماسی در ایران در زمان دوران دفاع مقدس، قبل از آن و بعد از آن در سال‌های اخیر ضعیف کار کرده است.

رضایی با اشاره به اینکه دیپلماسی ایران چند ویژگی داشته و دارد که تشریفاتی و تعارفاتی بودن مهم‌ترین ویژگی آن است، گفت: تشریفات خوب است اما نباید دیپلماسی ایران تنها به این موضوع منحصر شود.

وی ادامه داد: دیپلماسی ایران بیشتر امضایی بوده است، آن قدر توافقنامه با کشورهای خارجی امضا کرده‌ایم که به اندازه هزار سال توافقنامه داریم.

این مسئول اضافه کرد: دیپلماسی ایران بیشتر سلیقه‌ای و شخصی است و کمتر حرفه‌ای و فرایندی بوده است.

* دیپلماسی در کشور تک بعدی است

رضایی با بیان اینکه دیپلماسی در ایران تک بعدی بوده، حال آن که ابعاد گوناگون و وسیعی یافته است، گفت: ما یک دیپلماسی رسمی داشته‌ایم که مقامات رسمی با کشور دیگر مذاکره می‌کنند. یک دیپلماسی عمومی نیز داریم که رسانه‌ها در ایجاد روابط و مذاکرات فوق‌العاده مهم هستند؛ ما چگونه از رسانه‌ها استفاده می‌کنیم.

وی ادامه داد: در آمریکا ۱۲۰ اتاق فکر در ارتباط با وزارت خارجه آمریکا فعالیت می‌کند و این ۱۲۰ اتاق فکر متعلق به بخش خصوصی است و تولید فکر و پیشنهاد می‌کنند.
این مسئول اضافه کرد: بنابراین باید دیپلماسی رسمی و عمومی همراه با هم در کشور داشته باشم تا موفق‌تر عمل کنیم.

* ایجاد دیپلماسی نخبگان در کشور ضرورت دارد

رضایی تصریح کرد: پیشنهاد می‌کنم در کنار دیپلماسی عمومی، دیپلماسی نخبگان هم داشته باشیم؛ یعنی باید از ظرفیت دانشگاه‌ها، هنرمندان، علما به طور گسترده در تعامل با نخبگان و دانشمندان ملت‌های دیگر استفاده کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دیپلماسی نخبگان می‌تواند در کنار دیپلماسی رسمی و دیپلماسی عمومی قرار گیرد.
 
وی ادامه داد: با برگزاری همایش‌های بین‌المللی بسیاری از جوسازی‌ها علیه کشورمان برطرف خواهد شد.

این مسئول خاطرنشان کرد: هر فرد خارجی که تنها یک‌ بار وارد کشور شود و محیط ایران را ببیند، به هیچ وجه در خصوص ایران در خارج از کشور منفی‌گویی نمی‌کند.

رضایی تصریح کرد: اکنون دیپلمات‌های بسیار قوی در کشور هستند، اما از دیپلمات‌های ضعیفی برای مذاکرات استفاده می‌کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان این که دیپلماسی ما افراط و تفریط دارد؛ به نظر من باید مسیر اعتدال را در پیش بگیریم، ادامه داد: در دیپلماسی نیاز به فرار و انفعال نداریم، ما حرف منطقی داریم و نباید عقب‌نشینی داشته باشیم.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۱
انتشار یافته: ۷
پیشنهاد خوبی است اگر عده ای با آن مقابله نکنند و توان دیدن روشهایی دیگری غیر رویه خود را داشته باشند.
افرین به این بینش به خصوص در خصوص ان 120 اطاق فکر کاملا درست است . انها افرادی را استخدام می کنند این افراد ممکن است اگر دلشان بخواهد جای دیگری هم کار کنند ازاد هستند ولی شغل اصلی اینها این است که می ایند در یک سازمانی فقط کارشان این است روزنامه ها ، مجلات انینترنت و غیره را می خوانند و خلاصه هر جور که دلشان بخواهد جستجو می کنند و بعد نتیجه و گزارش نظرات و پیشنهادات خودشان را به مسئولین ارائه می کنند . مثلا یکی مثل من الان اگر در امریکا بودم حتما توی یکی از این سازمانها استخدام بودم . می گفتند تو فقط بنشین مطالعه و تحقیق کن و گزارش بده !!! انوقت من همینطور توی این مملکت بیکارم و ول می گردم و هیچکس از نبوغ من استفاده نمی کند . یک رئیسی داشتیم باهاش تعامل داشتم و هر چند وقت یک بار نظرات و ایده هایم را راجع به شرکتمان به او می دادم و به قول معروف بهش خط می دادم . یارو البته خودش کم کسی نبود ولی خوب خیلی خوب استقبال می کرد . یکهو شرکت از این رو به اون رو شد . او هم بعد ازمدتی رفت ما را از یاد برد که برد .
متأسفانه در مقوله هاي گوناگون كشور نگرش منظقي و پذيرفتني در به كار گيري انديشه هاي متخصصين در همه زمينه وجود ندارد و در صورت اعلام آمادگي اهل فن، با سردي و بي ميلي با ايشان برخورد شده است. نمونه اين نكته، اعلام نظر متخصصين اقتصاد در باره شيوه اجراي طرخ هدفمندي يارانه ها و آسيب هاي آن بود. از اين دست موارد بسيار هستند. اما استفاده از متخصصين اهل فن و اعتماد به آنان و برخورد نكردن هاي قهري و سردمزاجي خواسته و ناخواسته نسبت با ايشان راهي است خردمندانه براي پرهيز از بحران هاي گوناگون. اميد است اهل سياست به دانشگاهيان اعتماد نمايند و از ايشان بهره مند گردند. اميدوارم
باید گفت آفرین به این فکر
واقعاً حرف بسیار خوبی است، این را عملی کنید لطفاً
آفرین،دیپلمات هرکشورمانند پیشانی آن کشوروملتش جلوه میکند.کشورهاازطریق روابط دیپلماتیک پخته وجامع ازتوانمندیهای یکدیگربهره مندمیشوند.سخن یک دیپلمات هرچه پخته تروسنجیده ترباشدبیشترموردقبول طرفهای مقابل واقع میشود.این پختگی ووزین بودن سخن دیپلمات میتواندازطریق ارائه مطالعات ومباحثات اهل تحقیق وارائه آن به مسئولین دیپلماسی تقویت شود.پس باید از نظریات صاحب نظران دراین باب بهره برد ووجهه دیپلماسی کشورراتقویت نمود.
پيشنهادوطرح زيباومنطقي است كه اگردرتمام زمينه هااجراشودچه ميشود
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها