بازدید 6138

مهدوی‌کنی: با ادغام کمیته مخالف بودم

کد خبر: ۳۰۲۳۰۵
تاریخ انتشار: ۲۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۶:۵۵ 12 February 2013
شب گذشته جمعی از اعضای کمیته انقلاب اسلامی که در ابتدای دهه 70 طی ادغام با شهربانی و ژاندارمری به کار خود پایان داد، سی و چهارمین سالروز تاسیس این سازمان را گرامی داشتند.

به گزارش ایسنا، در این مراسم که در باغ موزه دفاع مقدس برگزار شد، شخصیت‌هایی از جمله آیت‌الله مهدوی کنی - اولین سرپرست کمیته انقلاب اسلامی - حجت‌الاسلام والمسلمین علی فلاحیان و آیت‌الله علم‌الهدی حضور داشتند.

آیت‌الله مهدوی‌کنی در این مراسم با اشاره به خاطراتی از دوران فعالیت کمیته انقلاب اسلامی اظهار کرد: سپاه، مولود کمیته است.

رییس مجلس خبرگان رهبری اضافه کرد: کمیته‌های انقلاب اولین گروه‌های انقلابی و انتظامی بودند که به طور خودجوش تشکیل شدند و امام (ره) با روشن‌بینی که داشتند فرمودند کمیته‌ها و کسانی که سلاح به دست گرفته‌اند در مساجد و غیر از آن تحت نظر علمای اسلامی فعالیت خود را شروع کنند.

وی با بیان اینکه "امام(ره) معجزاتی در انقلاب داشتند"، افزود: تشکیل کمیته و پیشگیری از بسیاری اتفاقات، یکی از این معجزات بود و اگر کمیته‌های موقت انقلاب را تشکیل نمی‌دادند مملکت به آشوب کشیده می‌شد. کمیته‌ها یک نیروی مردمی بودند. من به سپاه احترام می‌گذارم اما خود سپاه نیز مولود همین کمیته بود.

مهدوی‌کنی با بیان خاطراتی از زمان انقلاب و تشکیل کمیته‌ها اظهار کرد: در همین روزهای آخر بهمن‌ماه بود که امام دستور دادند کمیته‌ها باید فرمانده داشته باشند. شهید مطهری در جلسه‌ای پرسیدند چه کسی حاضر است مسئولیت کمیته‌ها را بر عهده بگیرد؟ کسانی که حضور داشتند گفتند ما گرفتاریم و نمی‌توانیم. من گفتم که حرفی ندارم اما به شرطی قبول می‌کنم که کمکم کنید، آنها هم گفتند کمک می‌کنیم اما بعدش خبری از کمک نشد.

وی با بیان اینکه "من با ادغام کمیته با نیروی انتظامی - در عین احترام به این نیرو - موافق نبودم"، گفت:‌ یک عده که با کمیته مخالفت می‌کردند به دنبال انحلال آن بودند. ما به همراه جمعی از روحانیون تهران خدمت امام رفتیم و گفتیم مصلحت نیست که کمیته از میان برود و امام نیز دستور دادند کمیته‌ها کماکان باقی بمانند. کمیته نیروی مهمی بود و در اوایل انقلاب اغلب خانه‌های تیمی را بچه‌های کمیته کشف کردند.

مهدوی‌کنی در ادامه اظهار کرد:‌ زمانی آقای ناطق که وزیر کشور شده بودند آمدند و گفتند که چون بچه‌های کمیته آموزش ندیده‌اند باید در راس هر تیم یک فرد سپاهی بگذاریم. من پیش امام گفتم که با این موضوع مخالفم اما هرچه شما بفرمایید سمعا و طاعتا انجام می‌دهم. بنده از ابتدا روشم همین بوده که تابع رهبری باشم ولو خلاف میلم باشد. معنای رهبری نیز همین است. اینکه بنده عقلم می‌رسد بی‌خود است. ممکن است نظر بدهیم اما مخالفت با رهبری به هر نحوی مخالفت با یک نظام ولایی و اسلامی است.

رییس مجلس خبرگان اضافه کرد: من خدمت امام عرض کردم که معتقد نیستم بچه‌های کمیته زیر نظر بچه‌های سپاه قرار بگیرند. اگر یکی بالا سر آنها بگذارند روحیه‌شان تضعیف می‌شود. ما مخلص سپاه هم هستیم اما نیروها را نباید تضعیف کرد. این کار انجام نشد تا اینکه بعد از من آقای فلاحیان هم آمدند و منتهی شد به ادغام کمیته در نیروی انتظامی.

وی خطاب به افراد حاضر در این مراسم اظهار کرد:‌ من با شما برادران بودم اما مفهومش این نیست که هر کاری شما کردید یا هر کاری که من انجام داده‌ام درست بود اما شما بودید که پادگان‌ها را حفظ کردید، از روی اخلاص آمدید و این هم به قصد سردار و سپهبد شدن نبود بلکه تنها می‌خواستید نظام و انقلاب را حفظ کنید. شما فداکاری‌های بسیاری کرده‌اید و روزهای سختی را گذرانده‌اید اما مراقب باشید زحماتی را که کشیده‌اید حرام نکنید. مبادا بی‌مهری‌هایی که در حق شما شده است موجب شود که با انقلاب قهر کنید. این انقلاب بود که به ما حیات داد.

مهدوی‌کنی خطاب به حاضران، با بیان اینکه "اگر انقلاب نبود شما امروز سردار نمی‌شدید"، افزود: زمانی که همین دانشگاه امام صادق(ع) برای دانشگاه هاروارد بود ما جرات نمی‌کردیم حتی به داخل دانشگاه نگاه کنیم ولی امروز من رییس این دانشگاه شده‌ام. همه اینها از برکت انقلاب بود. من هیچ وقت حتی فکر نکردم که طلبی از انقلاب داشته باشم.

رییس مجلس خبرگان رهبری در پایان صحبتهای خود تاکید کرد: کمیته یک نیروی حافظ انقلاب بود. حریم ولایت را حفظ کنید و راه رهبری را گم نکنید؛ چراکه شما یک انقلابی هستید.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم آیت‌الله علم‌الهدی که فرماندهی کمیته یکی از مناطق را بر عهده داشت، ضمن بیان خاطراتی از تشکیل کمیته اظهار کرد:‌ پس از انقلاب ما در عرصه مدیریت کشور هیچ برنامه خاصی برای مقابله با دشمن نداشتیم و تنها چیزی که امام بزرگوار پیش‌بینی کرده بودند تا پس از پیروزی از انقلاب غافلگیر نشویم، تشکیل دولت موقت و انتصاب مهندس بازرگان به نخست‌وزیری بود.

وی افزود: درباره اینکه پس از پیروزی انقلاب با دشمنی استکبار جهانی چگونه ادامه خواهیم داد، هیچ برنامه‌ای وجود نداشت اما دشمنان برنامه داشتند و به دنبال مصادره یا براندازی انقلاب بودند. از جمله برنامه‌های دشمن این بود که درهای پادگان‌ها را گشود و 360 هزار قبضه اسلحه در دست مردم قرار گرفت. با توجه به وجود طوایف مختلف و عقاید گوناگون، آنچه بوجود می‌آمد کشوری بود که در یک درگیری غیرقابل کنترل به حمام خون تبدیل شود.

علم‌الهدی ادامه داد: در مقابل این توطئه همان‌طور که موسی(ع) یک عصا بیشتر در مقابل فرعون نداشت، یک جرقه غیبی در صبح 23 بهمن 57 ابتدا در ذهن استاد شهید مطهری برق زد و مورد تصویب امام قرار گرفت و فرمان تاسیس و تشکیل کمیته انقلاب اسلامی با مدیریت یک عنصر انقلابی مورد قبول قرار گرفت.

وی با بیان اینکه "مساله تشکیل کمیته به گونه‌ای شد که در همان روزهای اول دشمن احساس کرد با یک قدرت عظیم مواجه شده است"، گفت: دشمن همان حالتی را پیدا کرد که فرعون از دیدن عصای موسی پیدا کرده بود و این گونه بود که دیگر انقلاب برای دشمن با وجود مهره‌چینی‌هایی که در دولت موقت و نخبگان سیاسی آن روز کرده بود با یک نیروی مردمی در قالب کمیته مواجه شد و دید که انقلاب دیگر نه قابل مصادره است و نه قابل براندازی.

علم‌الهدی با اشاره به اینکه "پس از چند ماه اولین زمزمه‌ها درباره انحلال کمیته شنیده شد"، افزود: دشمن به وسیله عوامل نفوذی در دولت موقت به امام فشار آورد که کمیته‌ها را منحل کند اما امام با کمال قاطعیت این جمله آسمانی را گفتند که "کمیته‌ها باید بمانند" و بدین ترتیب دشمن را ناامید کرد.

وی با بیان اینکه "دولت بازرگان با وجود فشار زیاد بر روی امام و اصرار برای انحلال کمیته به نتیجه نرسید"، اظهار کرد: هیات دولت موقت در یک ملاقات با مرجع عالی‌قدر مرحوم گلپایگانی این مساله را در میان گذاشت و آقای مهندس بازرگان به ایشان گفت که "دولت استقرار پیدا کرده است و کمیته‌ای که قانون و آیین‌نامه ندارد و همه اعمال آن قابل کنترل نیست، لازم نیست به عنوان قدرت مسلح در این کشور حضور داشته باشد و ما هرچه به امام می‌گوییم توجه نمی‌کند". آیت‌الله گلپایگانی با نرمش خاصی دست به شانه مهندس بازرگان زدند و گفتند "ما از خود شما می‌ترسیم".

علم‌الهدی در ادامه صحبتهای خود با بیان اینکه "در سال‌های 58 ، 59 و 60 این کمیته بود که در مقابل توطئه‌ها در میدان حضور داشت"، یادآور شد: توطئه‌هایی که در این سه سال انجام شد به مراتب پیچیده‌تر از مجموعه توطئه‌هایی بود که در 31 سال پس از این سه سال اتفاق افتاد و همه این توطئه‌ها و جنگ‌های داخلی و کشتار منافقین با نهاد مقدس کمیته انقلاب اسلامی به پیروزی ختم شد.

وی در پایان خاطرنشان کرد:‌ عمده پیگیری‌ها و تعقیب‌های باقی‌مانده نظام طاغوت - که اگر تداوم می‌یافت ممکن بود مشکلات بسیاری ایجاد کند - با کمک دلاورمردان کمیته برچیده شد.

به گزارش ایسنا، در پایان این مراسم تعدادی از فرماندهان کمیته‌های سال‌های ابتدای انقلاب نیز به بیان خاطراتی از اقدامات خود در مقابله با حوادث آن زمان پرداختند.

کمیته انقلاب اسلامی در 23 بهمن 57 یعنی یک روز پس از پیروزی انقلاب با فرمان امام خمینی(ره) تشکیل شد و پس از 13 سال یعنی در سال 1371 پس از تصویب قانون تشکیل نیروی انتظامی جمهوری اسلامی در شهربانی و ژاندارمری ادغام شد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار