بازدید 180307

حادثه چند صد میلیون دلاری عسلویه چگونه رقم خورد؟ +فیلم

در شرایطی که پنج شش روز از حادثه عجیب غرق شدن جکت بسیار گران قیمت در پارس جنوبی می‌گذرد، انتشار فیلمی کوتاه از زمان وقوع این رویداد بر ابهامات ماجرا افزود؛ فیلمی که فارغ از چگونگی جان به در بردن شماری از متخصصان کشورمان، لحظات تلخی را در صنعت نفت و گاز کشورمان به ثبت رسانده است.
کد خبر: ۳۰۰۵۲۵
تاریخ انتشار: ۱۶ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۸:۰۲ 04 February 2013
هنگامی که بسیاری از مردم در حال استفاده از فرصت تعطیلی میان هفته گذشته بودند، کوه آهنی با ۷۲ متر ارتفاع و بیش از ۱۸۵۰ تن وزن که قرار بود در سایه راه‌اندازی آن آسایش بیشتری نصیب هم‌وطنانمان شود، غرق شد و به گنجینه اعماق خلیج فارس پیوست!

به گزارش «تابناک»، بامداد سه‌شنبه هفته گذشته، زمانی که جکت فاز سیزده پارس جنوبی در حال نصب در منطقه از پیش تعیین شده قرار گرفت، در عین ناباوری غرق شد تا رخدادی رقم بخورد که چه بسا در نوع خود کم نظیر است؛ سازه غول آسایی که به ظاهر چند صد میلیون دلار ارزش داشته و برای بزرگترین فاز از مجموعه پالایشگاه‌های عسلویه طراحی و ساخته شده بود، چند روزی است که مهمان ناخوانده آبزیان پهنه آبی جنوب کشورمان شده است.

این حادثه که خوشبختانه در آن به شناور نصاب و هیچ یک از پرسنل اجرایی گزندی نرسید، به سرعت در رسانه‌های سراسر جهان بازتاب یافت و مسئولان مرتبط با ماجرا را بر آن داشت تا به سرعت نسبت به ابعاد ماجرا روشنگری کنند؛ روشنگری‌هایی که اکنون با انتشار فیلم زمان وقوع رویداد، به نظر ابعاد جدیدی خواهد یافت!


دانلود

در نخستین واکنش، مدیرعامل صدرا که پیمانکار و مجری پروژه طراحی، ساخت و نصب این سازه بود، با اشاره به مشخص نبودن علت دقیق حادثه گفت: جکت دوم فاز ۱۳ پارس‌جنوبی (به‌نام C ۱۳) در عمق هشتاد متری خلیج فارس در موقعیت نصب غرق شده که خوشبختانه این حادثه هیچ گونه تلفات جانی نداشته است.

مهدی اعتصام در ارتباط با میزان خسارات افزود: با بررسی جزییات حادثه و برآوردهای کار‌شناسی درباره میزان دقیق خسارات وارده اعلام نظر می‌کنیم.

بد نیست بدانید: فاز سیزده پارس جنوبی، یکی از بزرگ‌ترین پالایشگاه گاز طراحی شده در مجموعه ۲۸ پالایشگاه طرح نهایی پارس جنوبی است که قرار است با بهره‌برداری از آن، سهم برداشت گاز کشورمان از بزرگ‌ترین ذخیره گازی جهان (بر پایه برآورد‌ها، نزدیک یک پنجم ذخایر گازی جهان در این منطقه واقع شده که بین ایران و همسایه جنوبی، قطر، مشترک است) بیش از پیش شده و تا حدودی مشابه میزان برداشت شریک آن سوی خلیج فارس شود؛ موضوعی که هر بار به دلایلی با دیرکرد روبه‌رو شده و ضرری بسیار هنگفت‌تر از حادثه غرق شدن جکت به کشورمان وارد می‌آورد.
اما این توضیحات هنگامی تکمیل می‌شود که بدانیم بر پایه سخنان قائم مقام شرکت نفت و گاز پارس، این جکت چند صد میلیون دلار (دقت کنید که رقم آمده به ریال یا تومان نیست) ارزش داشته و پیگیری ابعاد ماجرا به کمیته بحرانی متشکل از مدیران و کار‌شناسان فنی شرکت نفت و گاز پارس و شرکت صدرا در تهران و عسلویه سپرده شده است.

سپهر سپهری، قائم مقام شرکت نفت و گاز پارس می‌افزاید: تیم‌های مجرب غواصی در آب‌های عمیق تشکیل شده تا مخازن غوطه‌وری برای امکان‌سنجی بازیابی این سازه دریایی بررسی شده و با بهبود شرایط دریایی و آب و هوایی منطقه، کارهای لازم در راستای بازیابی این سکو در اعماق آب‌های خلیج فارس آغاز شود.

بدین ترتیب در شرایطی که در سخنان این مقام مسئول، بدی آب و هوا مورد اشاره قرار گرفته است، علیرضا ارزنده، مدیر فاز سیزده پارس جنوبی، وقوع این رویداد عجیب را مستقیم به بدی آب و هوا مرتبط دانسته و می‌گوید: جکت فاز ۱۳ که هشت روز قبل از جزیره صدرا بوشهر بارگیری شده بود، در صد کیلومتری عسلویه به دلیل بدی آب و هوا عملیات نصب آن متوقف شد و جکت به زیر آب رفت!

این مدیر که سابقه عزل و نصب در فاز سیزده را در کارنامه دارد، در ادامه به باشگاه خبرنگاران می‌گوید: جکت هم اکنون در کف دریا بوده، ولی احتمال بیرون آوردن از آب در روزهای آینده بسیار زیاد است؛ اگر مخازن غوطه ور پایه جکت در حادثه آسیب ندیده باشد، در صورت مساعد بودن شرایط جوی تا هفته آینده از آب بیرون آورده می‌شود.

بدین ترتیب وعده‌ای داده می‌شود که به رغم عجیب بودن، یادآور ماجرایی مشابه در سال‌های گذشته است؛ حادثه اسفند ماه سال ۸۹ که طی آن جکت E۴ به هنگام نصب در نزدیکی جزیره هنگام غرق شد تا نه تنها وعده دو برابر کردن برداشت نفت از این میدان نفتی عملی نشود، بلکه سازه‌ای که با هزینه‌های هنگفت ساخته شده بود، برای همیشه به اعماق خلیج فارس پیوسته و جزیی از تاریخ صنعت نفت کشورمان شود!

شباهت دو حادثه سبب می‌شود که گمانه‌زنی‌ها درباره علت غرق شدن جکت فاز سیزده، بی‌شباهت به موارد مطرح درباره حادثه نخست نباشد؛ از سهل‌انگاری و بی‌توجهی اپراتور‌ها در عملیات نصب گرفته تا به‌کار‌گیری تجهیزات غیر ایمن برای نصب این سازه بزرگ و سنگین.






تصاویری از بارگیری پایه‌‌های سکو (جکت) فاز سیزده که به گواه سایت شرکت صدرا، زمان ساخت آن رکورد جدیدی به ثبت رسانده است.

استقراهایی از این دست به سرعت با اطلاعیه شرکت صدرا گره می‌خورد، چراکه به گواه مجریان نصب جکت فاز سیزده، «در این گونه حوادث بررسی دقیق و قضاوت صحیح تنها عامل تعمیق دانش فنی و تجربه کاری در عملیات پیچیده و تخصصی حمل و نصب سکوهای دریایی است، حال آن که متأسفانه تحلیل‌های کاملاً نادرست و نشر اطلاعات غلط و غیر کار‌شناسی در مورد این حادثه، موجب انحراف افکار و قضاوت‌های نادرست شده است».

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است: «تمامی عملیات حمل و رهاسازی جکت در دریا با کمال دقت و رعایت کلیه مسائل فنی و ایمنی برابر رویه‌های مصوب و با موفقیت انجام شده است. در این مراحل کوچک‌ترین مشکل فنی ناشی از کیفیت ساخت و یا عملکرد تجهیزات وجود نداشته و عملیات به خوبی انجام و جکت در محل خود مستقر می‌شود. بر این اساس، قبل از عملیات شمع کوبی و در حالی که سکو در محل خود قرار گرفته و تجهیزات نصب از آن فاصله گرفته‌اند، حرکت لایه‌های بستر دریا باعث لغزش سکو و غلتیدن آن به یک سمت می‌گردد و سکو به آرامی از پهلو در کف دریا قرار می‌گیرد».

بدین ترتیب حرکت لایه‌های بستر دریا، آن هم پیش از شمع کوبی و متصل شدن سازه به کف نیز به صف متهمان این حادثه افزوده می‌شود تا از یک سو بر ابهامات ماجرا افزوده شده و از سوی دیگر، پای استدلال «عملیات تخصصی نصب جکت»، آن هم بدون برآورد چنین ماجرایی (در صورت اثبات)، چوبین به نظر برسد!

شاید بهترین راه قضاوت در این باره، دیدن واقعه از دید دوربین یکی از حاضران در صحنه در زمان غرق شدن جکت قیمتی باشد که شماری از هم‌وطنانمان روی آن حضور دارند؛ فیلمی که ساعاتی پیش منتشر شده و دست کم شرایط آب و هوایی پیچیده‌ای در آن دیده نمی‌شود!
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۵۲۸
انتشار یافته: ۱۲۸
ما میتوانیم..!!؟؟
خودکفائی...؟؟
حتی کشورهای پیشرفته دنیا هم اینقدر ادعا ندارن
که شما ندارند..
یکبار به یک زاپنی گفتم که کشور شما خیلی پیشرفته هست و محصولات شما در همه جای دنیا
پراکنده میباشد.
در جواب واکنش تندی نشان داد و گفت هنوز نه.. هنوز نه... هنوز نه ... هنوز خیلی باید تلاش کنیم.....!!
ما ایرانی ها بهتر ادعاهامونو کم کنیم..!!
پاسخ ها
بهروز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
پل عظیم سانفرانسیسکو در نصب اول در مقابل باد تاب نیاورد و فرو ریخت اما مسئولان آن هیچگاه مایوس نشدند و دوباره آن را بر پا کردند ، خود باوری را از یاد نبریم ...........
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
حادثه بوده ممکنه واسه هر کشوری اتفاق بفته یاد تون نیست نشت نفت در اب های خلیج مکزیک توی پیشرفته ترین کشور دنیاذ رخ داد
این سازه را می توان ار اب بیرون کشید
جای نگرانی نیست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
دوستان این اتفاق فقط حادثه ای بوده که موارد مشابه زیادی در بسیاری از کشورهای بزرگ براش میشه آورد چرا دل جوانان تحصیل کرده و زحمتکش این پروژه ها رو با این حرف ها آزرده می کنید؟
صنعت مدار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
جناب mazdak هیچ کدام از مهندسین و کارگران ما ادعای کاذبی ندارن. اتفاقا بسیاری هم هستند که بی ادعا کارها و پروژه های عظیمی را رقم زدند و خدمات بزرگی به این مرز و بوم کردند.
حالا اگر دیگران بزرگ نمایی میکنند به اینان ربطی ندارد.

یادمان نرود که شکست زمینه پیروزیست و ما خواسته ایم که روی پای خودمان بایستیم.
یا حق
ناشناس
| Armenia |
۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
بابا خوش انصاف "شرایط آب و هوایی پیچیدهِ‌ای دیده نمیشود"؟!!! دیگه چی میخواستی؟ تا حالا یکبار توی دریا رفتی؟ دیگه میخواستی چطور باشه آب و هوا برادر من؟ لااقل هوا که داغونه اما باید روی باقی محاسباتشون شک کرد
اکبرعلی
| Malaysia |
۱۵:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
مزدک جان
در این که ما میتوانیم شکی نیست
ولی با درایت و عقل نه با شیوه عملیاتی که آقایان با نام هیئتی از آن نام میبرند
ما میتوانیم و این به اثبات خواهد رسید
mehdi
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
آقای ناشناس یا نمی دونی سازه سکو چیه یا نمی دونی عمق آب و وزن سازه چنده ؟ لطفاً امید واهی نداشته باش واسه در آوردنش و الکی دل خوش نکن . میدونی جرثقیل چند تن میخواد واسه در آوردنش؟ می دونی اگر هم بتونن درش بیارن دیگه اون سازه بدرد نصب نمی خوره؟
حسین
| Sweden |
۱۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
می‌تونن دوباره از آب بکشنش بیرون و تعمیرش کنن

در صنعت نفت و دریا این مساله عادیه و برای کشورهای غربی هم اتفاق افتاده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
سازه رو بکشید بیرون ما هم ببینیم.اون یکی که به تاریخ پیوست اینم احتمالا به همون سرنوشت دچار خواهد شد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
آقا فدای سرشون. دوباره و چندباره. حداقلش اینه که خواستن. در هر شکستی راهی برای پیروزی هست.
چرا وقتي از جنبه فني قضيه اي مطلع نيستيد بي جهت حرف مي زنيد؟؟؟؟؟؟؟
تاكنون نزديك به 300 جاكت در جهان غرق شدن ولي لازمه بدونيد كه اين سازه به اعماق خليج فارس نپيوسته و به راحتي بازيابي مي شه چون اصلا روش نصب اين سازه به همين شكله يعني اونو تو موقعيت چاه قرار ميدهند و در اب غوطه ور مي كنند تا توي پايه هاش آب پرشه و در موقعيت بنشينه... درسته يه مشكل فني پيش اومده اما خسارتي به به اين سازه وارد نشده .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
اقا کاملا از فیلم معلو بود روش نصب اصلا این طوریه
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
تو هم ما را گرفتی اگر روش نصب همینی باشه که ما دیدیم این دیگه فناوری نمی خواهد کشورهای آفریقای از ما بهتر این فناوری را بلد هستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
مشکل فنی پیش اومده؟روش نصبش این شکلیه؟؟؟به راحتی بازیابی میشه؟؟؟خدااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
شما که از کارکنان هستی و بهتر از ما میدونی، میشه بفرمایی که اگه روش نصب اینطوریه پس چرا آدمهای روش هم دارن همراهش نصب میشن!!!
محمد ابراهیم
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
من موندم چرا یکی حرف حسابی می زنه شماها اینقدر مسخره بازی در میارین
اگه نفهمیدین واقعا!!!! من دوباره براتون توضیح می دهم:
منظور آقا از اینکه این سازه از دست نرفته و به راحتی بازیابی میشه اینه که یعنی می تونن درش بیارن از اب
روش نصبش هم نگفته همینجوریه، بنده خدا گفته در جای مناسبی در اعماق دریا نصب میشه یعنی زیر آب رفتن بهش آسیبی وارد نمی کنه! و گفته مشکل فنی پیش اومده یعنی درست سر جاش قرار نگرفته و باید جای مناسب غرقش می کردند که جای نامناسب و خارج از کنترل غرق شده.
حالا بازم مسخره بازی در بیارین
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
من خودم موقع نصب اونجا بودم بازیابی اون دیگه کاملا محاله.تو از کجا می دونی"كه اين سازه به اعماق خليج فارس نپيوسته و به راحتي بازيابي مي شه".
من فکر می کنم تو از جنبه فني قضيه اي مطلع نيستي.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
آقای کارشناس محترم، بهتر است به جای تعصب بیجا و نادان فرض کردن دیگران شجاعت اعتراف داشته باشید چون اتفاق در هر پروژهای قابل پیش بینی است. فقط آنهایی موفق میشوند که شجاعت پذیرش اشتباه و همت برای تلاش دوباره را داشته باشند.
فري
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
ممنون. الان تمام مردم ايران توجيه شدند . ممنونم از شما . ممنون . بسيار سپاسگزارم
ایرانی
| Netherlands |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
همکار محترم !! آمار 300 جکت ؟ کدام کشور و چه زمانی ؟
به راحتی بازیابی میشه ؟ بدون هیچ هزینه جانبی ؟ دیگه چه خسارتی باید وارد بشه ؟ میدانید به ازای گذشت هر روز که از عدم بازیابی و نصب آن میگذرد چه مبلغ هنگفتی ضرر وزیان به منافع ملی وارد میشود ؟ بهتر بود سنجیده تر حرف بزنید !
ما رکورد زدیم
حادثه چند صد میلیون دلاری عسلویه چگونه رقم خورد؟
پاسخ ها
saeed
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
آخه به چیه این سوال مثبت و منفی می دین ؟
مسلماً کسی که کار می کنه اشتباه هم می کنه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
نه در اين سطح
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
کار کجا بود .دو دفعه یه چیزی ساختن انداختن کف دریا . حتی معلوم نیست که اگر هم وصل می شده کار می کرده یا نه .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
نه یه همچین اشتباهی!
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
آره بابا.. 40 میلیون دلار که پولی نیست تازه یک سال هم طول میکشه تا دوباره بشازند و نصب کنند یه چند صد میلیون دلار هم بابات تاخیر ضرر میکنیم ولی اشکال نداره.اشتباهه پیش میاد دیگه.اصلا تقدیر بوده !!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
اشتباه به چه قیمتی؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
کسی که کار می کنه؟
ما که ندیدیم کسی کار کنه!
با این امکانات میخواهیم با قطر در استخراج گاز مقابله کنیم..............!!!!!!!!!!!!!
خداییش ولی موج های قوی و زیادی هست
پاسخ ها
امين
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
خب كنسل مي كردن كارو ...............
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
به نظر شما طراحان وجود موج در دریا را در نظر نمی گیرند؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
من كه هرچي دقت كردم و چند ده بار فيلم و ديدم موجي نديدم!!! موج مال خود سازه هست كه راده غرق ميشه. دور دست ها رو ببيني دريا خيلي هم آرومه. در ضمن من كه اصلا سر رشته ندارم ميدونم اولين چيزي رو كه بايد براي نصب اين سازه ها در نظر گرفت شرايط آب و هواييه!
واقعا واسه مردمم متاسفم که سرمایه های این کشور به راحتی داره تلف میشه در حالی که کشور کوچیک همسایه ما داره بیشتر از این منابع مشترک استفاده میکنه.
پاسخ ها
آرش
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
دوست عزیز ، باید بگم که اصلا موج بلند و قوی در این صحنه دیده نمیشه ، و بعید به نظر میرسه که مشکل از بدی آب و هوا باشه، اگر هم به به شرایط آرامتری برای نصب نیاز داشتن خیلی راحت میتونستن عملیات نصب ررا به یک روز دیگری موکول کنند، یک دریانورد
برای رسیدن به قله های بالی پیشرفت آنهم در محاصره اقتصادی چنین مواردی بی اهمیت و عادی می باشد .فدای سر متخصصان و دانشمندان عزیز ایران. در کشوری مانند امریکا آنهم با مشارکت دانشمندان تمام نقاط جهان سفینه چند میلیارد دلاری ناموفق عمل میکنه
پاسخ ها
صادق
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
چه ربطی داره؟
کار روتینی که همه مراحل انجام ان استاندارد میباشه قابل مقایسه با سفینه فضایی نیست.
تازه بعد هم ادعا میکنیم برای اولین بار و ...
باسلام
خدمت شما عرض کنم که فاز 13 بزرگترین فاز پارس چنوبی نیست بلکه فاز 12 بزرگترین هست.
ضمن تشكر از انتشار خبر به اطلاع مي رساند جاكت E4 پس از يك ماه و نيم از آب بيرون آمده و مجددا نصب شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
شما كه مطلع هستيد هزينه بازيابي رو هم اعلام مي فرموديد كه جواب خودتون رو داده باشيد!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
شما که اطلاعاتت زیاده میشه بگی هزینه و ضرر ناشی از این سقوط و در آوردن چقدر بوده؟
ببینید چگونه ثروت ملی را اینگونه به آب می دهند ضمنا عدم نفع استخراج را باید به آن افزود.نه تنها مدیر عامل صدرا باید پاسخگو باشد شخص وزیر نفت هم باید پاسخگوی ملت باشد. ضمن اینکه بیرون کشیدن این جکت امر ی محال است و متاسفانه از دست رفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
معمولا در اين گونه حوادث (در حالت كلي) هميشه امكان بيرون كشيدن سازه و يا جبران مافات وجود دارد ولي مشكل صرفه مالي عمليات بازيابي و تعمير بجاي ساخت مجدد مطرح هست.
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
شما تخصصت چی هست؟
شاید کسی چشم دیدن پیشرفت کشور را نداشته و توطئه ای درمیان باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
حتما این طوره که شما میگی
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
هر احتمالی ممکنه...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
منفیا رو ببین حال کن
فاز 12 بزرگترين فاز پارس جنوبي است نه فاز 13! چند صد ميليون دلار هم نيست و رقمي نزديك به 40 ميليون دلار صحيح است. مهمترين عامل در اين بين زمان 30 ماهه اتلاف شده ميباشد.
پاسخ ها
mahdi
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
فاز 11 بزرگترینه که LNG هست
ناشناس
| United States of America |
۱۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
پس 40 ملیون دلار واسه شما به چشم نمیاد؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
نه عزیزم . همون فاز 12 درست است . فاز یازده که قرار بود چینی ها بسازن که اصلا ساخته نشده که ! شما کجای کارین؟
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
Iran LNG خودش یه شرکت جداست و ربطی به فاز 11 نداره . فاز 12 هم بزرگ ترین فاز پارس جنوبی هستش
mahdi
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
فاز 11 رو توتال می خواست انجام بده!! که از همه بزرگتر بود.
به آبهای اطراف نگاه کنید دریا مواج و اوضاع ناپایدار است. آنها نباید در این هنگام اقدام به نصب میکردند. استانداردها رعایت نمیشود
پاسخ ها
مطلع
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
داستان سر استاندارد نیست!اصل قضیه اینه ک الان همه توی کشور ما بجای کار کردن فقط دنبال ثبت رکوردن!!!! همین رکورد ثبت کردن ها توی نصب جکت و همچنین حفاری توی همین فاز13 تا الان ضررهای چند ده میلیاردی بهمون زده! اگه بقکر درست کار کردن و با دقت کار کردن بودیم اینطوری نمیشد!!!!!
سازه هایی که در عمق کم دریا غرق میشوند به راحتی قابل بیرون کشیدن از اب با استفاده از تکنیک بالون زدن میباشد.
اینگونه حوادث غیر قابل اجتناب هستند و در همه جای دنیا اتفاق می افتند.
خدا رو شکر که همه متخصص ها سالم هستند.
پاسخ ها
مهرداد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
خواهشا تو چيزي كه تخصص نداري نظر نده، اولا كه عمق پارس جنوبي بين 70 تا 80 متر ه ثانيا بيرون آوردن يك سازه چند هزار تني از دريا چندين ميليون دلار هزينه داره و اون سازه هم مثل روز اولش نيست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
متخصص ها؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
آقاي كاربر گرامي، شاتل فضايي هم سقوط كنه بالاخره قابل بازيافت هست. نكته اينجاست به چه قيمتي و در چه زماني. شايد با قيمتي و زماني بيشتر از ساخت اوليه!!! نميدونم چرا هيچ كدوم از شماها اين نكته رو نميتونيد ببينيد، خيلي ساده است.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
احتمالا آقا مهرداد خیلی اطلاعات دارن .به نظر من هم بالون های زیر آب بهترین ایده برای بیرون کشیدنه فقط سختیش توی جرخش زیر آبه که باید پایه عمود بر زمین قرار بگیره و بعد ساکن بشه. دوستان اگر به لوله های روی سکو دقت کنید روی لوله ها شماره نوشته یعنی عمق پایه های سکو رو نشون میده
از اين ريسك ها در مهندسي وجود دارد انشالله بزودي از آّب خارج شده و دوباره نصب خواهد گرديد.
به تمام كساني كه براي پيشرفت و ارتقاي ايران عزيز تلاش مي كنند خسته نباشيد عرض مي كنيم.
مشكل ما اينه كه انجام كارهامون به صورت آزمون و خطاست و هيچ كار كارشناسي نداريم
اگه گفتید 100 میلیون دلار به ریال چند تا صفر داره
اگر جکت ایی4 رو بیرون کشبدن این یکی رو هم از اعماق دریا در میارن.
تو همین چند خط اظهار نظر مسئولین چند تا تناقض وجود داره:
1-ایا سازه رو به محل نصب اوردند یا در فاصله 100 کیلومتری عسلویه غرق شده؟
2-مگر تجهیزات نصب بایستی از سازه فاصله بگیره؟
3-مگر مطابق ضوابط فنی و ایمنی , پرسنل هنگام نصب روی سازه می ایستند؟
4-انتصاب مدیران غیر فنی و بی تجربه برای پروژه های چند صد میلیون دلاری که باعث اتلاف سرمایه های این ملت میگردد چه نامی دارد.
تازه این از جمله مواردی است که رسانه ای شده و موارد بیشمار دیگری که فقط مجریان شاهد ان هستند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
دوست عزیز از محل نصب تا باز کردن زود هنگام ریگینگ ها و شناسایی نادرست خاک(ار او وی نکردن) و شرایط بد آب و هوایی از جمله اشتباهات بود که با این ضرر میلیون دلاری، صدرا باید به دنبال رفع مشکل در مدیریت این پروژه و پروژه های مشابه باشه
زیاد مهم نیست فقط یک اتفاق است که در هر کاری ممکن است روی دهد. البته اگر همه چیز کارشناسی شده باشد.
میدونید این مورد اگر داخل یه کشور خارجی اتفاق می افتاد حتما خسارت می گرفتن از اون شرکت اما الان کی باید از کی خسارت بگیره؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
عزیزم سازه بیمه هست.
تابناک عزیز، جکت مذکور نهایتاً قیمتی بین 20 تا 30 ملیون دلار داشته که البته باز هم رقم سنگینی است. همچنین مطابق نظارت دوستان، جاکت هنگام مجدداً از آب بیرون کشیده شدو نصب شد. بنده به عنوان یکی از فعالان این حوزه خواهشمندم مطالب را با دقت بیشتر و کارشناسی شده تر منتشر بفرمایید. در اصل ماجرا که سرمایه ملی به هدر رفته بحثی نیست ولی با توجه به فیلم منتشره، واقعاً دلیل غرق شدن را نمیتوان مورد کارشناسی قرار داد. از سهل انگاری در هنگام نصب، امواج سطحی دریا در زمان مد یا ناپایداری الملنهای طراحی شده جکت جهت نشستن بر بستر دریا به عنتوان علل احتمالی میتوان نام برد.
ققط می تو نم بگم متاسفم .
با سلام. نكته اي كه بايد در نظر داشت اينه كه مبلغ خود جكت اصلا اهميتي نداره. در ميادين مشترك با تعويق در برداشت از مخزن،‌ ضررهاي چند صد ميليون دلاري(به ازاي هر روز ديركرد) را شاهد خواهيم بود. در ضمن ساخت جكت در طول 30 ماه اصلا ركورد خاصي نيست. جالب اينجاست كه جكت و سكو ميبايست در طول 36 ماه به بهره برداري كامل ميرسيد. با اوضاع فعلي اگر جكت غرق هم نميشد حداقل 36 ماه ديگه براي بهره برداري كامل از اين فاز زمان لازم ميباشد. متاسفانه همه صنايع ما ضعف ها و كاستي هاي خود را با ارائه آمارهاي پنهان ميكنند.
قطعا علاوه بر عدم اجرا و رعایت استانداردها و رعایت در شرایط جوی نامناسب چیزی دیگری نمیتوان گفت که البته قابلیت نصب مجدد ان میباشد
اگه بهش شنا یاد میدادن غرق نمیشد که

واقعا که
میگن نصف عمرت رو بده یک تجربه بخر. خیلی بد بوده ولی حادثه بوده. اگه مقصر هم داشته باید تنبیه بشه. ولی اینکه خودمون ساختیم و خودمون خواستیم نصب کنیم به نظرم خیلی خوب بوده.
کارشناسانه و دقیق عمل نمی کنیم. فقط فاکتور موفقیتمان زمان آن است و می خواهیم هر چه سریع تر کار انجام بشود و سریعا در رسانه ها بازتاب موفقیتی دیگر بدهیم.
نمیدونم این را منتشر می کنید یا نه و شاید یک عده گویند چرا در مورد دانش مهندسی ایران داری منفی بافی می کنی ولی تجربه من در این مورد این است که سازه های دریائی مانند سکوهای نفتی و اسکله ها هم بایستی خوب ودرست محاسبه شوند و خوب ساخته شوند و خوب نصب شوند برای مثال یک اسکله حتی قبل از نصب باید شبیه سازی رایانه ای و شبیه سازی واقعی یعنی با مقیاس کوجکتر در حوضچه هائی که دارای امکانات موج سازی هستند تست شود مثلاً لابراتواری در اروپا هست بنام دی-اچ-آی که انستیتو هیدرولیک دانمارک نام دارد و این سازه ها را با مقیاس کوچکتر شبیه سازی دینامیکی می کند تا جائی که عدد رینولدز و عدد فرود این دو با هم یکسان باشند نیروها متناسب خواهند بود چنین تاسیسات آزمایشگاهی (شاید!) در دانشگاه شریف موجود باشدبعد در مورد نصب نیاز به افراد با تجربه با استراتژی نصب و روش دقیق نوشته شده باشد وبایستی در زمانی نصب شود که موج ها کمترین میزان را اشته باشند بنظر میاید در این مورد هم کار را به انشاالله و ماشاالله انجام داده اند ودانش مهندسی جداً بکار گرفته نشده من نمی گویم ماشا الله نگویند بگویند ولی بعد از اینکه دانش مهندسی بصورت کامل مورد استفاده قرار گیرد البته حرف زیاد دارم ومیتوانم در این مورد 100 صفحه مطالب علمی بنویسم ولی جایش نیست!
پاسخ ها
موسوی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
جناب ! عزیز !
مشکل این پروژه نصب این بود که در هنگام نصب تا 72 ساعت دریا آرام پیش بینی شده بود , اما زمانی که غواص به پایین رفته , متوجه میشود که محل قرارگیری اشتباه بوده و حلقه پاه جای دیگری هست . لذا به مدت 48 ساعت تاخیر جهت پیدا کردن و تراز با حلقه پاه ایجاد شد که در همه این مدت جکت به جرثقیل بوده ! لذا هنگامی که چاه پیدا میشود , زمان 72 ساعته تمام شده بود و راه برگشت هم وجود نداشته ! پس بیخودی این مسئله را بزرگ نکنید.
چرا اینقدر بزرگش می کنید
شکست پلی است به سمت پیروزی
پس باید نترسید و رو به جلو حرکت کرد
نشستین تو شهر و خونه خودتون می گید متاسفم؟! چی می دونین ماها چی می کشیم تو دریا! وقتی هیچی از زندگی نفهمی با 19 ساعت کار در روز! بعد یه اتفاق که میوفته همه ابراز تاسف می کنید؟!کی شد تشکر شه از یه کارگر نفتی که تو گرما و سرما، طوفان و گرد و خاک مجبور کار کنه! چون اگه دکل بخوابه 300 هزار دلار اجاره دکله و خسارت می خوره کشور!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
برادر عزیز کسی کارگران را متهم نمیکند اشکال از مدیران است که جهت تبلیغات و ثبت رکورد مسایل ایمنی را کاملا رعایت نمیکنند واجر همه کارکنان را ضایع میکنند
نکته قابل توجه از رعایت اصول ایمنی که میشه تو فیلم دید این نکته هست که هیچکدوم از افرادی که روی جکت بودن حتی جلیقه ایمنی به تن نداشتن حتی مسئول ایمنی که لباس زرد پوشیده! وقتی این مسئله که بدیهی ترین اصل ایمنی در کار روی دریاست رعایت نشده میشه نتیجه گرفت بقیه مسایل چجوری رعایت میشن.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۴:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
اصلا مگر از فیلم معلومه؟! اتفاقا پوشیده اند. من نمی دانم شما چه جوری تشخیص می دهید؟!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
دوست عزیز همه افراد جلیقه ایمنی داشتن. اون لباس زرده هم مسئول ایمنی نبوده بلکه یکی از کارشناسای مهندسی شرکت فناوری آبهای عمیق هستش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
جلیقه دارن که؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
لطفا دوباره به فیلم دقت کن! همه روی آب شناور می شوند و هیچ کس غرق نشده، به نظرت این از کمبود ایمنیه!!
نکته قابل توجه این است که دیکته ننوشته غلط هم ندارد لذا فراموشمان نشود که ما می توانیم انشاالله با همت جوانان غیور و توانمند این ناکامی به زودی جبران خواهد شد
با سلام خدمت خبرگزاری محترم اما انصاف بر این است که اگر نظری در ارتباط با اینگونه پروژه هاویا هر پروژه دیگری میخواهد بدهند ودر رساته ها ارائه کند با نظر خبرهگان وکارشناسان فن همراه شود واز کلی گوئی و آیه یاٌس خواندن پرهیز شود کم در دنیا اتفاق نیفتاده است که سکو در حال بهره برداری غرق شده واگر به خاطر این حوادث بخواهیم نا امیدانه صحبت کنیم باید نشست ودست روی دست گذاشت تا با هزینه های زیاد اگر برادران خارجی دلشان خواست بیایند و اگر هم چنین حوادثی رخ بده خیلی عادی برخورد کنند.
دوستان فقط میگویند30تا40میلیون دلار ولی بایستی هزینه فرصتهای ازدست رفته رادرنظرگرفت بخصوص اینکه دراین فاصله قطراستخراج واستحصال گاز خودرابیشترهم میکند بنظرم بادرنظر گرفتن زمان ازدست رفته چند میلیارد دلار به واقعیت نزدیکتر است.
من به عنوان كسي كه در اين زمينه به صورت تخصصي فعاليت ميكنه ميگم كه : بله دقيقا روش نصب جكت ها سه پايه هاي و 4 پايه هاي به همين روش ميباشد . و تاكنون همه به اين ترتيب در خليج فارس نصب شده اند . ولي اينكه غرق شده حتمن به دليل عدم مهندسي دقيق در هنگام جايگذاري و... بوده. و اين كار اصلن كار پيچيده اي در دنياي امروز نيست. (مثل ساختن يه پل در بزرگراه هست.)
هم گزارش را خواندم و هم نظزیات را و مثل همیشه اصل موضوع فراموش شده است. علت غرق شدن جکت، شکستن بوم جرثقیل دریایی شرکت صدرا بوده است. نمی دانم تا کنون چرا این موضوع مطرح نشده است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۷
شرکت صدرا این علت رو رد کرده
این چیزی که ما دیدیم نباید چند صد میلیون دلار قیمتش باشه
جکت E4 هنگام که اشاره کردید غرق شده و همچنان در کف دریا است. اشتباه است این جکت در تاریخ 1 اسفند 1389 غرق شد و در تاریخ 14 فروردین 1390 از آب بدون هیچ گونه آسیب دیدگی بیرون کشیده شد بعد از گذشت حدود 43 روز که یک رکورد برای نجات یک سکو در دنیا می باشد.
واقعا بخیر گذشته ..................
میگن ادیسون 999 بار اشتباه کرد تا 1000 رمیش شد همین آقای برق.
فقط باید با دقت و توکل کار کرد.
به امید موفقیت ایران و ایرانی
با همه انها ما مغغرور به ايراني بودن خودمان هستيم وميدايم كه فرزندان وطن هيچ وقت نااميد و مايوس نيستن خسته نباشين دلاوران
کاریست که شده در نومیدی بسی امید است پایان شب سیه سپید است از نوع شروع می کنیم انشا الله
اصلا" مهم نيست مهم اينكه علت كارشناسي بشه وجكتهاي بعدي اين مشكل را نداسته باشند.بچه ها محكم جلو بريد.
اشتباه نشود این روش نصب زیر ابی بود!((ما اولین کسی هستیم که از زیر اب نصب میکنیم))
فاز 13 در کنگان است نه عسلویه
شهرستان کنگان از توابع استان بوشهر و عسلویه شهری از شهر های کنگان است
باید عرض کنم که از آنجا که بنده روی دکل حفاری فاز 13 مشغول به کار هستم و این جکت هم قرار بود در نزدیکی ما نصب شود ،تقریبا کلیه مراحل نصب را که چندین روز به طول انجامید خودم دیدم.
در ابتدای کار دریا طوفانی بود و جکت دور از محل نصب منتظر بود.
تا اینکه روز نصب فرا رسید و ظاهرا با موفقیت به دریا انداخته شد و در محل خودش قرار گرفت و کشتی های بزرگ نصب هم از جکت فاصله گرفتند.
اما متاسفانه روز بعد دوباره دریا طوفانی شد و به دلیلی که نظر دادن در موردش تخصص من نیست جکت به آب فرو رفت.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۸
آقای همسایه شما اگه اونجا بودی، می دونستی که جکت در محل خودش قرار نگرفت! در جای جک اپ قرار گرفت!
بسيار سفر بايد تا پخته شود خامي
عزيزان سايت تابناک اشکالي نداره نقد کردن ولي ببنيد اين نقدي که شما داريد به گونه اي است که دارد روحيه طرف مقابل را تضعيف ميکنه
اگر موفقيتي باشه پاي جوانان عزيز اين کشور هست نه هيچ حزبي و گروهي
پس اگر مشکلي هم پيش مياد خوبه که فضاي نشاط فناوري و علمي کشور رو با اينگونه مطالب به فضاي ياس تبديل نکنيم
عزيزان کمي هم کامنت ها نگاه کنيد
چرا برخي در اين کامنت ها به توان ملي و اراده جوان کشور نااميد هستند
عزیز جان چند صد میلیون دلار نبوده. 40 میلیون دلار بوده. خبر رو درست منتشر کنید
کاش شما دوستان میدونستید که این دومین سکویی هستش که مسال غرق میشه پس اگر قرار بر تجربه کردن و ازمون خطاست قبلا این اتفاق افتاده حالا چطور درس نگرفتن معلوم نیست.
پس اگه این جوریه حتما از آب درش میارن جای هیچ نگرانی نیست تازه قیمتی هم نداشت چنصد ملیارد که پولی نیست
سلام اگرشکست نباشد مردم ازکجابفهمند پیروزی هم هست ،پس شکست هست تاپیروزی
کمی باید انصاف داشت در هر کار صنعتی امکان خطا وجود دارد ،امیدوارم تکرار تجربه اینچینی دیگر نداشته باشیم.
صنعتگر ایرانی پیروز باشی
25 كشته در انفجار شركت نفتی مكزیك بر اثر انفجار در ساختمان شركت نفتی پمكس در شهر مكزیكوسیتی پایتخت مكزیك دستكم 25 نفر كشته شدند. در این حادثه حداقل 101 نفر دیگر زخمی و مجروح شدند و سه طبقه یك آسمان خراش آسیب دیده است. دود غلیظی پس از انفجار، آسمان پایتخت مكزیك را تیره كرد. همه جای دنیاازاین اتفاقهامی افتدمهم اینه که تلفات ندادیم ودوباره بایدشروع کنیم
آقایون اصلا میدونن چی میگن؟!
خطا همیشه و تو هر پروژه ای ممکنه اتفاق بیافته. بازیابی این جکت هم بسیار محتمل و ممکنه. در ضمن مطمئن باشین هستن کسانی که بیشتر از شما زحمت میکشن و غصه میخورن واسه یه همچین شرایطی. لطفا فکر کنین مطالعه کنین و حرف بزنین. در مورد شرایط ایمنی هم مطمئن باشین افرادی که دران در این شرایط کار میکنن بیشتر از شما به فکر جونشون هستن. جلیقه ایمنی هم نه جلیقه نجات یا لایف جکت که تن همه هست و دقیقا به همین علت سانحه تلفات جانی نداشته.
سلام دوستان از همه اين حرفا بگذريم من فقط نگران اون بچه هايي هستم كه بعد از غرق شدن جك افتادن تو آب .
خواستن توانستن است وسلام
یک کارمند آی بی ام با اشتباهش ده میلیون دلار به شرکت ضرر زد. رئیس اونو خواست. کارمند با استعفایش پیش رئیس آمد. رئیس گفت ما ده میلیون دلار صرف آموزش تو کردیم. پس بهتره سرکارتون برگردید.
با خودم وعده كرده بودم كه ديگر كامنت نزارم و خودم را مچل نكنم اما نشد واما بعد

1-بروز مشكلات فني و عدم موفقيت در كارهاي مهندسي موضوع جديدي نيست و در تمام دنيا اتفاق مي افتدو بسياري از دستاوردها ناشي از بررسي حوادث و يافته هاي ناشي از آن است.اما متاسفانه در كشور ما كل موضوع محرمانه و امنيتي ميشود و هيچ نكته تكنيكي جهت عدم تكرار حادثه بدست نمي آيد.

2-فاز 13 بزرگترين فاز پارس جنوبي نسيت بلكه فاز 12 مگا پروژه پارس جنوبي محسوب مي شود.

3-يكي از مراحل نصب سازه هاي دريايي بررسي بستر دريا قبل از نصب با استفاده از تجهيزات پيشرفته و رباتيك است (اصطلاحا SURVEY) كه فعلا در كشور موجود نبوده و بدلايلي امكان استفاده از پيمانكار مربوطه خارجي نيز مقدور نمي باشد. در عمق 70-80 متري محل نصب اين سازه غواصي امكان پذير نيست در صورت اجرا بدون بررسي سطح ، ناهموار بودن زير پايه هاي جكت مي تواند موجب ناپايداري و غرق آن بشود.

4-ديركرد ناشي از برداشت از مخزن بسيار بيشتر از خسارت سازه است.

5-در صورت عدم آسيب ديدن سازه و تانك هاي شناورسازي آن(Buoyancy tank)
امكان استفاده از سازه وجود دارد و در كارهايي دريايي موضوع جديد و خارق العاده يي نيست.

6-كار كارشناسي معناي خود را از دست داده و تصميم گيران اصلي در پروژه ها مديراني هستند كه هيچ سررشته ايي از كار ندارند.
7- مهمتر از تمام مسائل مالي ، بي ارزش شدن كار كارشناسي است
به نام خدا
سلام
بنده جزء مهندسين شركت صدف شهرك غرب فلامك شمالي هستم
سال 89 اي 4 تو هنگام (عميق ترين نقطه ي خليج فارس) غرق شد بعد هم در كمتر از يك ماه در آورده شد. الان هم دو ساله داره كار ميكنه
اصلا غرق شدن جكت ها چيز خيلي نادري نيست و حتي وقوع آن بعضا به مرااتب از غرق شدن كشتي در حال لانچ بيشتره. من به عنوان كسي كه سابقه ي كار تو صدرا رو هم دارم براي اون ها (مملكت خودم) آرزوي موفقيت دارم و با اين كه الان تو شركت رقيبش كار مي كنم ولي هر كاري از دستم بر بياد براشون انجام مي دم
يا علي
.این یک اتفاق تلخی بود و که برای بار دوم اتفاق افتاد . سازه قبلی که در ابهای خلیج فارس غرق شده بود به دست نیروهای داخلی از اب بیرون کشیده شد ولی با چه هزینه ای . در اوردن یک جکت به راحتی اتفاق میوفته ولی هزینه خیلی بالائی داره . و ما همیشه مجبور به دادن هزینه ایم به خاطر عدم .................
چند نكته
1-به نظرتان كسي پاسخگوي اين اتفاق است.
2-دوستانمان در شركت صدرا كه گناه را به گردن آب و هوا مي اندازند مگر وضعيت هوا را براي زمان نصب در نظر نگرفته اند.
كارمند نفت يعني مبارز وشكست ناپذير پس دوباره ميتوانيم پايه را بنا كنيم
مديريت محترم HSE وزارت نفت بيش بيني غلط هواشناسي از وضعيت جوي و شكستن بوم حرثقيل به دليل وزش باد مخالف در رسانه ها اعلام كرده است. سوال من اين است در هر حادثه اي كميته اي تشكيل و شايد ماهها طول بكشد تا علت يا علل را اعلام كند شما چطور به اين سرعت به اين نتيجه رسيديد؟ اين كار ايا نوعي فرافكني نيست؟بهر حال اميدوارم در هر حادثه اي اول بررسي و بعد اعلام نظر شود.كار همه كارشناسان اين مملكت از جمله كارشناسان هواشناسي ارزشمند و قابل تقدير است.
چند تا دیگه غرق کنند تا رو هم قرار بگیرند و به سطح آب برسن
شکت تجربه پیروزی است توکل برخدا کنیم راهی دیگر وجود ندارد. راه رفته را که نمی توان بازگشت
بابا سر در نمیارین پس چیییییییییییییییییییییی میگیییییییییییییییییییییییییییییییین
این جاکت که نصب هم میشود یک نفر بیشتر نون نمیداد اون بدبختایی که زحمت کشیدن منظورم کارگرا جوشکارا تمام حق شون خوردن پول بهشون ندادن حق اونا بود که همچنین اتاق افتاد وگرنه مشکلی نداشت بنده اونجا تاشیف داشتم
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس