بازدید 208331

برکناری وزیر رفاه با پخش دو فایل صوتی جنجالی در مجلس

پس از پخش فایل صوتی سخنان مرتضوی توسط احمد توکلی در نشست صبح امروز استیضاح وزیر کار، در جلسه بعدازظهر احمدی نژاد فایل صوتی نامفهومی را علیه برادران لاریجانی پخش کرد و پس از آن نیز متن پیاده شده نوار صوتی را خواند.
کد خبر: ۳۰۰۳۲۶
تاریخ انتشار: ۱۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۱:۳۶ 03 February 2013
دقایقی پیش، محمود احمدی‌نژاد، رئیس‌جمهوری کشورمان برای دفاع از شیخ‌الاسلامی، وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی وارد صحن علنی مجلس شد که البته شماری از وزرای کابینه از جمله رحیمی معاون اول، خلیلیان و دانشجو وزرای کشاورزی، علوم  و فروزنده و میرتاج‌الدینی، معاونان رئیس جمهور نیز به همراه وی وارد صحن علنی مجلس شدند.

حجت‌الاسلام سیدمحمدحسن ابوترابی‌فرد، روح الله حسینیان و ایرج ندیمی و شمار دیگری از نمایندگان به استقبال احمدی‌نژاد رفتند.

به گزارش «تابناک»، طرح استیضاح وزیر کار، تعاون و رفاه احتماعی، چهارم بهمن ماه با هجده امضا و در هفت بند از سوی هیأت رئیسه مجلس اعلام وصول شد.
 
شیخ‌الاسلام، دومین وزیر استیضاحی در مجلس نهم است

پیش از این، نمایندگان مجلس نهم، استیضاح وزیر ورزش را هم پیگیری می‌کردند که این استیضاح پس از حاشیه‌های فراوان ناکام ماند.

بر پایه آیین‌نامه داخلی مجلس در جلسه استیضاح، پس از بیانات استیضاح کنندگان، رئیس‌جمهور مى‏تواند به دفاع از وزیر یا وزیران مورد استیضاح بپردازد. همچنین وزیر یا وزیران مورد استیضاح نیز مى‏توانند از خود دفاع کنند؛ بیشترین وقت دفاع از استیضاح براى رئیس‌جمهور یا چند وزیر پنج ساعت و براى یک وزیر سه ساعت خواهد بود.

در این باره، وزیر یا وزیران مورد استیضاح مى‏توانند حداکثر یک ساعت از وقت دفاع خود را در اختیار یک یا دو نفر از نمایندگان موافق گذارند.

بیانات استیضاح‌کنندگان و پاسخ آن‌ها در یک یا چند جلسه باید پی‌درپی باشد و استیضاح‌کنندگان مجاز نخواهند بود در ضمن ارائه دلایل و توضیحات خود، درباره موضوعات دیگر که به مورد استیضاح مربوط نیست، بحث کنند.

پس از پاسخ وزیر یا وزیران مورد استیضاح و یا پاسخ رئیس‏جمهور از طرف هیأت وزیران مورد استیضاح، حداکثر دو نفر از نمایندگان استیضاح‌کننده حق دارند توضیحات تکمیلى بدهند، به شرطى که صحبت هر کدام از ربع ساعت تجاوز نکند. رئیس‌جمهور مى‏تواند حداکثر یک ساعت به دفاع از هیأت وزیران بپردازد و وزیر مورد استیضاح هم مى‏تواند حداکثر نیم ساعت دوباره از خود دفاع کند.

در بخشی دیگر از آیین‌نامه آمده است که پس از انجام استیضاح، رئیس عدم اعتماد وزیر یا وزیران را به رأى مى‏گذارد و در صورتى که وزیر یا هیأت وزیران مورد استیضاح در مجلس حاضر نشوند، استیضاح‏کنندگان مطالب خود را بیان مى‏کنند و رئیس اعلام اخذ رأى عدم اعتماد مى‏کند.

متن کامل طرح استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی به این شرح است:

بسم الله الرحمن الرحیم

جناب آقای دکتر علی لاریجانی

رئیس محترم مجلس شورای اسلامی

با اهدای سلام، به استناد اصل هشتاد و نهم قانون اساسی و مواد ۲۲۲ و ۲۲۳ قانون آیین نامه داخلی مجلس شورای اسلامی، بدین وسیله متن استیضاح آقای دکتر شیخ الاسلامی، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، به شرح ذیل تقدیم می‌شود:

علت استیضاح: بی‌توجهی به قانون و بلکه قانون ستیزی در نصب و عدم عزل آقای سعید مرتضوی از مسئولیت صندوق تأمین اجتماعی.

مطهری: حرمت امامزاده را متولی نگه می‌دارد

علی مطهری، از امضا کنندگان استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، با بیان اینکه حرمت امامزاده را متولی نگه می‌دارد، گفت: اگر دولت به عنوان مجری قانون، خود پایه‌گذار بی‌قانونی باشد، دیگر نباید از مردم انتظار مراعات قانون را داشت.

نماینده مردم تهران در جلسه استیضاح شیخ‌الاسلامی به بعضی از شبهات مطرح در این زمینه اشاره کرد و افزود: مایه تأسف است که پافشاری بر بی‌اعتنایی به قانون در موضوع انتصاب مرتضوی به مدیرعاملی صندوق تأمین اجتماعی منجربه استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و اختصاص وقت مجلس به این موضوع شده است.

وی تصریح کرد: لازم است صورت مسأله آنچنان که هست برای نمایندگان و مردم روشن شود، زیرا گفته می‌شود لجاجت میان طرفین قضیه عامل این اقدام بوده است اما در اینجا اعلام می‌داریم که هیچ سابقه خصومتی میان امضاءکنندگان استیضاح از یک طرف و وزیر کار و مرتضوی از طرف دیگر وجود ندارد.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطر نشان کرد: گاهی نیز گفته‌اند که این اقدام با ضرورت تعامل مجلس و دولت سازگار نیست موجب واگرایی مجلس و دولت می‌شود، اما پاسخ این است که آیا مقصود تعامل مجلس و دولت، تعامل در اجرای قانون است یا تعامل در قانون شکنی.

مطهری اظهار کرد: به تعبیر رهبر گرامی انقلاب نمی‌شود یکی بایستد و دیگری خود را با او هماهنگ کند. آنچه که تعامل را عملی می‌کند محوریت قانون است.

این نماینده اصولگرایی مجلس در ادامه ابراز کرد: برخی گفته‌اند که استیضاح‌ یک وزیر در ماه‌های آخر عمر دولت، برای تضعیف دولت و بهره‌برداری سیاسی است. به این افراد باید گفت به پیروی از قرآن کریم از ظن و گمان بپرهیزید که برخی از گمان‌ها گناه است و چیزی را که به آن علم و یقین ندارید بیان نکنید. به علاوه فرق است میان استیضاح یک وزیر به خاطر عملکرد ضعیف او و استیضاح به خاطر قانون ستیزی.

مطهری افزود: در واقع، اولی در ماه‌های ‌آخر کار یک دولت چندان صواب نیست اما دومی واجب عقلی است به دلیل جایگاه والای قانون.

نماینده مردم تهران در مجلس گفت: بنابراین ما جمعی از نمایندگان به خاطر این قانون‌ستیزی مستمر پس از نزدیک به یک سال تصمیم به استیضاح وزیر کار گرفتیم. این در حالی است که مجلس هشتم نیز اقدام به استیضاح‌ کرد اما از حسن ظن استیضاح‌کنندگان سوء استفاده شد.

وی اظهار کرد: پس از آن که نامه استیضاح آماده شد به پیشنهاد رییس مجلس، بهتر آن دیدیم که قبل از آن به هیأت‌رییسه داده شود، نشستی با وزیر داشته باشیم و وی را در جریان امر قرار دهیم تا اتمام حجت شده باشد.

مطهری خاطرنشان کرد: در آن جلسه که با حضور معاونت نظارت مجلس برگزار شد، وزیر گفت دو روز دیگر جلسه هیأت امنای صندوق تشکیل می‌شود و این مسأله را در آنجا حل می‌کنیم و مقرر و حتی مکتوب شد تا آن تاریخ که مدیرعامل جدید معرفی نشده نامه استیضاح اعلام وصول شود. اما متأسفانه وزیر کار به جای آنکه از هیأت امنای صندوق درخواست معرفی فرد جدید، نمایند از هیأت وزیران خواست که اختیارات و وظایف و ریاست ایشان در هیأت امنای صندوق تأمین اجتماعی به معاون اول رییس جمهور منتقل شود تا حکم سرپرستی مرتضوی بر صندوق توسط معاون اول صادر شود. یعنی فردی دیگر از اجرای قانون، صرفا برای حفظ یک فرد دارای چند پرونده قضایی در رأس یک نهاد بزرگ اقتصادی و اجتماعی.

این نماینده اصولگرای مجلس ادامه داد: آیا وزیری که به آسانی قانون را زیر پا می‌گذارد و اجازه می‌دهد قانون سبک شمرده شود. صلاحیت ادامه کار را دارد و مجلس می‌تواند همچنان به او اعتماد داشته باشد. آیا رفتار وزیر محترم در این موضوع مصداق سخن رهبر انقلاب درباره قانون‌دانان قانون‌شکن نیست.

وی اظهار کرد: ممکن است گفته شود در اینجا وزیر تصمیم‌گیر نیست بلکه تصمیم‌گیر اصلی رییس‌جمهور است این عذر بر‌تر از گناه است. وزیری که قدرت مقاومت در برابر فشار ناحق را ندارد و زیر بار قانون ستیزی می‌رود و ابزار آن می‌شود آیا صلاحیت مقام وزارت را دارد؟

مطهری تأکید کرد: بله، ما می‌دانیم و رییس‌جمهور نیز در مصاحبه تلویزیونی شهریور سال جاری به صراحت‌ گفتند، من قانونی را که شخصا منطبق بر قانون اساسی تشخیص دهم عمل می‌کنم.

وی یادآور شد: حتی قراردادهای مدنی مانند عبور از چراغ قرمز در نظر مردم سست و خفیف و بی‌مقدار می‌شود. کارمندان دولت که احساس می‌کنند مقامات عالی مافوق آن‌ها برای حفظ یک فرد در یک منصب به انحای مختلف از اجرای قانون شانه خالی می‌کنند، این امر چه تأثیری بر رفتار آن‌ها در اجرای قانون هر رعایت حقوق مردم خواهد داشت؟

مطهری گفت: قانون باید در جامعه مقدس شمرده شود اگر به بهانه‌های مختلف از قداست افتاد، نظم جامعه به تدریج ضایع و قانون جنگل حاکم می‌شود و آن‌گاه هر که زورش بیش، سهمش بیشتر.

وی گفت: اگر قانون در برابر اقویا ضعیف باشد و در مقابل ضعفا قوی این نشانه بیماری و فساد جامعه است. پیغمبر (ص) فرمود: هیچ جامعه‌ای به مقام قداست نمی‌رسد، مگر آنکه در آن ضعیف حق خود را از قوی بدون لکنت زبان بگیرد. قرآن کریم نیز می‌فرماید: عدالت و قانون را رعایت کنید و لو علیه خودتان، ‌والدین و نزدیکانتان باشد.

مطهری خطاب به وزیر کار تأکید کرد: بنا به این آیه قرآن شما مجاز نبودید که به خاطر یکی از دوستانتان یعنی آقای مرتضوی در مقابل قانون بایستید. همچنین قرآن می‌فرماید: دشمنی با گروهی شما را بر آن ندارد که عدالت نورزید.

مطهری در پایان با قرائت شعری با این عنوان: «اگر ز باغ رعیت، ملک خورد سیلی، در آورند غلامان او درخت از بیخ» گفت: خلاصه کلام اینکه یک قانون ستیزی بزرگ و مکرر و مستمر صورت گرفته است که وزیر کار، نقش اول را در آن داشته است و طبعا در اعتماد مجلس به عنوان متولی حفظ حرمت قانون و ناظر بر اجرای قانون خدشه‌ وارد شده است و پس از اتمام حجت لازم با وزیر راهی جز استیضاح باقی نماند. اکنون از نمایندگان تقاضا می‌کنیم به خاطر مصالح عالی و دراز مدت کشور و انقلاب اسلامی به این استیضاح رأی مثبت دهند، ضمن اینکه ارزش خدمات شیخ‌الاسلامی در جای خود محفوظ است.

ماجرای «مرتضوی» به روایت «توکلی»

احمد توکلی که به عنوان نخستین ناطق موافق استیضاح شیخ‌الاسلام در جلسه علنی صبح روز یکشنبه صحبت می‌کرد، گفت: هدف از استیضاح، تأمین منافع ملت است.

احمد توکلی در جلسه استیضاح شیخ‌الاسلام وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با تأکید بر این که «نمایندگان ما سوگند خوردند تا حقوق ملت را حفظ کنند» گفت: من با بیان علل و سیر رسیدن به استیضاح آقای شیخ‌الاسلام نشان می‌دهم که با حضور این آقای وزیر در جایگاه خودش، مردم و اقشار آسیب‌پذیر صدمه می‌بینند.

وی با بیان این‌ که «سازمان یا نهاد تأمین اجتماعی بزرگ‌ترین نهاد اقتصادی اجتماعی کشور است و مردم مالک این ثروت عظیم در این سازمان هستند» مدعی شد: به همین دلیل است که نمی‌توان این سازمان را به فردی سپرد که به اتهام‌های گوناگون از سوءاستفاده از قدرت گرفته تا معاونت در قتل متهم است. انتصاب چنین فردی در چنین جایگاهی هم غیرقانونی و هم غیرعقلانی است. چنین اقداماتی برای مردم زیان‌های بسیاری به دنبال دارد، چراکه منجر می‌شود کسانی در بدنه سازمان یا نهاد تأمین اجتماعی جا خوش کنند که به هر چیزی به جز منافع کارگران فکر می‌کنند.

وی گفت: اواخر اسفن دماه سال گذشته وقتی آقای مرتضوی توسط آقای شیخ‌الاسلام در جایگاه ریاست صندوق تأمین اجتماعی به کار گمارده شد، پانزده اسفند ماه با تعدادی از نمایندگان که از آن میان برخی به مجلس نهم هم راه یافته‌اند، تذکر دادیم که این انتصاب صحیح نیست. به دنبال این تذکر آقای مرتضوی به دفتر من آمد و از من خواست که از او حمایت کنم اما من در جواب گفتم که مخالفت جدی با حضور وی در سازمان تأمین اجتماعی وجود دارد و بهتر است که مرتضوی از ریاست در این سازمان خودداری کند، چرا که آبروی او بیش از این آسیب خواهد دید.

وی با اشاره به پرونده کهریزک نیز اظهار کرد: آقای وزیر از این پرونده باخبر بوده و این را می‌دانسته که در جریان پرونده کهریزک که دل امام و ملت را به درد آورده، یکی از اولین اقدامات عزل دادستان تهران بوده است. اگر فرزند دانشجوی آقای وزیر هم قربانی پرونده کهریزک بود، آیا باز چنین کاری صورت می‌گرفت؟ آقای وزیر اگر بخواهد زمین یا ماشین بخرد بیش از این تحقیق می‌کند، آیا به صلاح نبود که او قبل از صدور حکم انتصاب مرتضوی با دادستان تماس بگیرد و از او در مورد علت عزل مرتضوی بپرسد؟

وی در مورد پایان ماجرای حکمیت بین زاکانی و مرتضوی، گفت: پس از کارهایی که انجام شد، در نامه‌ای نوشتم که برخی از دعاوی آقای زاکانی را ناکافی و در برخی موارد در مورد ماجرای دانشگاه آزاد دفاعیات مرتضوی را کافی می‌دانم؛ اما در برخی موارد دیگر دفاعیات آقای مرتضوی را ناکافی دانستم.

وی مدعی شد: با توجه به اتهام سوءاستفاده از قدرت آقای مرتضوی، عدم صلاحیت او را برای حضور در صندوق تأمین اجتماعی تأیید می‌کنم.

وی تأکید کرد: آقای وزیر از همه این مسائل خبر داشته، اما هیچ کاری نکرده است.

نماینده مردم تهران اظهارکرد: ۲۳ خرداد ماه سال ۹۱ نتیجه حکمیت را برای وزیر کار فرستادم اما باز اعتنا نکرد تا این‌که پنجشنبه‌‌ همان هفته، آقای مرتضوی کلا منکر حکمیت شد. در این مورد تعریض‌هایی هم به صلاحیت من به عنوان قاضی حکم وارد شد، در صورتی که من تنها قاضی حکم بودم که به جز شیعه بودن، شرط دیگری نیاز ندارد و این برای من حیرت‌آور است مطلبی که توسط چهار ضبط صوت ضبط شده است به این سرعت انکار می‌شود. قصد من از طرح این مسائل تأمین منافع جمهوری اسلامی ایران و نجات ملت بود.

وی با اشاره به فایل صوتی ضبط شده در جلسه موسوم به حکمیت که مرتضوی و توکلی در آن حضور داشته‌اند، گفت: در فایلی که برای مجلس پخش خواهد شد، می‌بینیم که هم من، هم مرتضوی و هم اشتهاردی تأکید می‌کنند که این جلسه حکمیت است اما آقای مرتضوی به زودی آن‌ چه را در این جلسه گفته است، رد می‌کند.

در این هنگام صوتی در مجلس پخش شد که در آن مرتضوی می‌گوید: اگر آقای زاکانی مدعی جرم من است، اسناد خود را ارائه کند،‌‌ من هم اسنادم را ارائه می‌کنم. شما (اشاره به توکلی) به عنوان بی‌طرف و یک فرد متدین که آخرت خود را به هیچ چیزی در دنیا نمی‌فروشید حکمیت کنید اگر گفتید که در بحث‌هایی که آقای زاکانی ارائه می‌کنند ثابت شده است که شما صلاحیت ندارید... .

در ادامه جلسه علنی روز یکشنبه مجلس نماینده مردم تهران گفت: می‌بینید که آقای مرتضوی تأکید می‌کند که اینجا بحث حکمیت است؛ اما بعد زیر حرف خودش می‌زند.

وی یادآور شد: شنبه‌‌ همان هفته آقای حداد در جلسه‌ای بین زاکانی و مرتضوی حاضر شدند و به مرتضوی توصیه کردند که استعفا دهد، مرتضوی هم این توصیه را پذیرفت. من هجده دقیقه از فایل صوتی جلسه را برای وزیر فرستادم، متن نتیجه حکمیت را هم به او ارسال کردم.

وی با اشاره به این‌ که «در‌‌ همان زمان بحث استعفای مرتضوی مطرح شد»، خطاب به وزیر کار گفت: آقای وزیر فشار آقای احمدی‌نژاد بر شما در روز قیامت حجتی برای خدا نیست.

توکلی به نامه‌ای که برای وزیر کار نوشته است، اشاره کرد و گفت: در پایان این نامه این‌ طور خاطرنشان کرده‌ام که نگذارید زحمت‌ها بی‌نتیجه بماند. سپردن امانت به نااهل‌ها بسیار پرهزینه‌تر است.

وی ادامه داد: ۲۷ مهر ماه سال ۹۱ آقای حداد به مرتضوی گفت که بهتر است استعفا دهد و بعد آقای حداد گفت که مرتضوی استعفا داده و بهتر است استیضاح پس گرفته شود. پس از این ماجرا و پس گرفتن استیضاح در میان بهت همگان مرتضوی عهد خود را شکست در نتیجه من مسأله قول شرف را مطرح کردم اما مرتضوی گفت که من برای استیضاح اعلام آمادگی کرده‌ام ولی استیضاح از طرف وزیر قبول نشده است، در حالی که آقای حداد به مسأله قول شرف اشاره کردند، مرتضوی گفت که قول شرف نداده و من این بحث را مطرح کردم که اساسا هر قولی، قول شرف است. این در حالی بود که مرتضوی قبول کرده بود که استعفا بدهد و در‌‌ همان جلسه‌ای که آقای حداد، زاکانی و مرتضوی حاضر بودند متن استعفای خودش را نوشته بود و آن را منوط به رضایت احمدی‌نژاد و وزیرش نکرده بود اما وزیر نه تنها تجربه، تخصص و تعهد را لازمه مدیریت نمی‌داند بلکه به قانون هم تمکین نمی‌کند.

وی اظهار کرد: در ادامه این ماجرا به دیوان عدالت اداری شکایت برده و تأکید شد که مدیریت مرتضوی خلاف اصول ۵۳ و ۵۴ قانون مدیریت خدمات کشوری و ماده ۱۷ قانون مدیریت خدمات کشوری است. به کارگیری قاضی معلق، نقض نظارت بر قضات است.

نماینده مردم تهران ادامه داد: رأی دیوان عدالت اداری هم به نفع برکناری مرتضوی بود اما وزیر به تحقیر آن رأی پرداخت. در تاریخ یازدهم مرداد ماه سال جاری به هیأت دولت پیشنهاد داد که صندوق تأمین اجتماعی را به سازمان تأمین اجتماعی تبدیل کنند و حقوقدان هم بتواند مدیریت عامل آن را به عهده بگیرد. در تاریخ ۲۶ آذر ماه سال جاری خلاف بودن حکم آقای مرتضوی دوباره اعلام شد اما باز وزیر به قانون و حکم دیوان عدالت اعتنا نکرد، باز تذکری در مجلس مطرح کردیم که مورد اعتنا قرار نگرفت. این همه بی‌اعتنایی به دیوان عدالت منجر به این شد که دوباره در ۲۷ دی ماه سال جاری شکایتی در این خصوص به دیوان عدالت اداری ارسال شود که باز دیوان تأکید کرد که مدیریت آقای مرتضوی خلاف قانون است، آیا می‌توان از ظلم به نظام گذشت؟

وی با اشاره ورود لاریجانی به ماجرای استیضاح وزیر کار نیز گفت: آقای لاریجانی معاون نظارت خود را مسئول بررسی این ماجرا کردند. اول بهمن ماه در جلسه‌ای تأکید شد که مرتضوی از حضور در سر کار خود خودداری خواهد کرد اما حیرت‌آور است که عصر یکشنبه در هفته اول بهمن ماه باز وزیر پیشنهادی را به دولت ارائه کرد که اختیار عزل و نصب در مورد سازمان تأمین اجتماعی از او سلب شده به معاون اول رییس‌جمهور برسد. این در حالی است که شیخ‌الاسلام در دفتر آقای مظفر که معاون نظارت آقای لاریجانی است می‌گوید دستور می‌دهد که مرتضوی از حضور در سر کار خود خودداری کند. این اصرار وزیر برای حضور مرتضوی در صندوق تأمین اجتماعی با چه هدفی است؟ تلاش ما برای این است که چندصد میلیارد تومان از سرمایه‌های کشور از دست نااهلان دور نگه داشته شود.

وی ابراز عقیده کرد: پرسش ما این است که چرا یک قاضی معلق متهم به معاونت در قتل باید در چنین سمت مهمی قرار بگیرد؟ این‌ها دهن‌کجی وزیر به قانون است. آن‌چه وزیر بر مبنای آن پیشنهاد سلب اختیار از خودش را به دولت داده است، مواد ۱۸۱ و ۱۸۲ برنامه پنجم توسعه است که می‌گوید وزیر کار می‌تواند اختیارات خود را در برنامه‌ریزی آمایش سرزمینی به استانداری‌ها واگذار کند. سوال این است که چطور از چنین موادی این برداشت صورت می‌گیرد که وزیر می‌تواند اختیار عزل و نصب در نهاد تأمین اجتماعی را به رحیمی معاون اول رییس‌جمهور بدهد.

توکلی با بیان این‌که «وزیر اهمیتی به تأکید مجلس بر مغایرت حکم انتصاب مرتضوی با قانون نداده است» گفت: این اقدامات وزیر کار ستیزه با قانون است. وزیر در دوازدهم بهمن ماه گفت که تصمیم دولت مبنی بر سلب اختیارات او قبل از این گرفته شده، این در حالی است که اسناد وجود دارد و نشان می‌دهد که ادعای وی خلاف واقع است.

وی تصریح کرد: ما با کسی دشمنی نکرده‌ایم، بلکه تلاش می‌کنیم از قانون و مردم دفاع کنیم. با ستیزه با قانون مقابله کنیم چندین بار تلاش کرده‌ایم که از راه دیگری به این اهداف برسیم اما نمی‌دانیم چرا باز بر حضور مرتضوی بر نهاد تأمین اجتماعی اصرار وجود دارد. اگر وزیر این صحبت‌ها را می‌پسندد باید بپذیرد که شایسته وزارت نیست.

توکلی نطق خود را با این سخن به پایان برد که «کوتاه مدعی چون نکند زبان از کذب، ما را زبان به صدق چرا نباید دراز کرد».

نوری: استیضاح، عین اقتدار نظام است

غلامرضا نوری قزلجه در جریان بررسی استیضاح وزیرکار و تعاون و رفاه اجتماعی، به عنوان یکی از امضا‌کنندگان و موافق استیضاح شیخ‌الاسلام در صحن علنی امروز گفت: این اقدام مجلس در مورد استیضاح عین اقتدار نظام است، چرا که نظام جمهوری اسلامی به درجه‌ای از پایداری و اقتدار ملی رسیده است که تحت هر شرایطی مراقب اجرای قانون و عدالت در جامعه است و می‌خواهد با قانون‌گریزان برخورد کند، هر چند این افراد از کارگزاران نظام باشد.

وی با تأکید بر اینکه استیضاح به نفع دولت و مجلس است، گفت: اگر دولت قانون‌گذار باشد و مجلس نیز مقتدر و خود را عصارهٔ ملت بداند، این استیضاح به نفع این دو قوه است.

نوری در ادامه گفت: در خصوص استیضاح عده‌ای از تحلیل‌گران اهمیت مسایل معیشتی و اقتصادی را اولی می‌دانند که در جواب باید گفت که آیا این موضوع نباید برای دستگاه‌های اجرایی و دولت اولا‌تر باشد و بهتر نبود که دولت به جای تشکیل جلسه برای انتزاع و الحاق سازمان تأمین اجتماعی آن هم برای حفظ یک فرد جلسه‌ای برای حفظ ارزش پول ملی و مهار تورم، گرانی، تولید و اشتغال تشکیل می‌داد؟

نوری با اشاره به فتنه سال ۸۸ گفت: سال ۸۸ یکی از حساس‌ترین رویداد‌ها در تاریخ به ثبت رسید که ملت ایران توانست از این آزمون سربلند بیرون آید، در این بین عده‌ای اندکی دانسته و یا ندانسته همراه با فتنه شدند که بعد از بیانات رهبری به مسیر درست بازگشتند، در این بین کسانی را باید به محاکمه کشاند که علی‌رغم داشتن مسئولیت با رفتاری نابخردانه و لجاجت و عناد ورزی آشکار آبروی نظام را به خطر کشاندند و با کار خود دل رهبری را به درد آوردند.

وی با اظهار اینکه آنچه در بازداشتگاه کهریزک به دستور دادستان وقت آقای مرتضوی روی داد متعرض آبروی نظام شد، به طوری که مقام معظم رهبری در بین آن همه اقدامات انجام شده و نامردی‌ها و خیانت‌ها اقدام در کهریزک را باعث هتک حرمت نظام برشمردند، افزود: این اقدام در کهریزک ضربه‌ای مهلک به ارکان نظام بود.

وی افزود: ‌مقام معظم ر هبری بعد از آگاهی ازاقدامات در کهریزک دستور دادند که زندانیان به جای دیگری انتقال داده شوند و کهریزک تعطیل گردد اما این فرمان رهبر انقلاب مورد بی‌توجهی قرار گرفت و معطل ماند به همین دلیل دوباره رهبری برای بهبود وضعیت فرمان دادند.

نماینده مردم بستان آباد با یادآوری اینکه سعید مرتضوی توسط آیت‌الله آملی لاریجانی رئیس قوه قضاییه از سمت خود تعلیق شد گفت: این اقدام رئیس قوه قضاییه مورد تقدیر ۲۱۶ نفر از نمایندگان قرار گرفت، حال سوال این است که در چنین شرایطی و با این پیشینه‌ای آیا دادن مسئولیت به این فرد، باعث شاد کردن دشمنان و شرمسار کردن دوستان نمی‌شود؟

وی با اشاره به جلسه روز اول بهمن تقاضا کنندگان استیضاح با شیخ‌الاسلام گفت: آقای شیخ‌الاسلام چرا به وعده‌های خود در این جلسه که به همت رئیس مجلس برای منتفی کردن استیضاح برگزار شد عمل نکرد و تنها صورت مسأله را پاک نمود.

نوری با بیان اینکه با این اقدامات وزیر کار دیگر رای اعتماد مجلس موضوعیت ندارد، گفت: با این وضعیت چه تضمینی برای امانت‌داری آقای شیخ‌الاسلام وجود دارد؟ آیا بی‌تفاوتی در برابر این اقدامات مصداق بارز این سخن حضرت علی (ع) نیست که اگر خائن به جزای خیانت خود به حد کمال نرسد، کردار زشت خود را با جرأت بیشتری تکرار می‌کند؟

مصباحی مقدم: رهبری اشاره‌ای برای انجام نشدن استیضاح نداشته‌اند

رئیس کمیسیون برنامه و بودجه گفت: نه از ناحیه رهبری و نه حتی غیر رسمی از ناحیه رئیس مجلس هیچ اشاره‌ای برای انصراف از استیضاح وزیر کار و تعاون و رفاه اجتماعی نشده است.

مصباحی مقدم با بیان اینکه نقض قوانین توسط برخی مقامات کشور به صراحت دیده می‌شود افزود: نادیده گرفتن قانون در مناسبات سیاسی و اقتصادی موجب جری شدن قانون‌شکنان و شکسته شدن قداست قانون می‌شود.

این نماینده استیضاح کننده مدعی شد: یک مقام غیر قانونی مدتی است که در اموال بزرگ‌ترین صندوق کشور تصرف می‌کند که سه روز است که از راه‌های گوناگون از جمله مسئولان استانی و کشوری تحت فشار قرار گرفته‌ایم تا از استیضاح منصرف شویم، تحت فشار قرار دادن نمایندگان با چه اهدافی انجام می‌شود!

وی مدعی شد: حتی اتاق تعاون که باید نماینده بخش خصوصی بوده و از وزارت کار، تعاون و رفاه اجتماعی مستقل باشد به نمایندگان استیضاح کننده پیامک می‌زنند تا از استیضاح منصرف شوند.

این عضو اصولگرای مجلس نهم تأکید کرد: ‌این همه قانون‌شکنی را دیدن و سکوت کردن به مصلحت کشور و نظام نیست، ما استیضاح کنندگان مجری رهنمودهای رهبری هستیم، ولی باید بگوییم که تا این لحظه هیچ اشاره‌ای از ناحیه رهبری مبنی بر انجام نشدن استیضاح ندیده‌ایم، حتی به صورت غیر رسمی هم از سوی رئیس مجلس چنین اشاره‌ای ندیده‌ایم.

مصباحی مقدم در پایان خواستار پایان دادن به همه فشار‌ها بر استیضاح کنندگان شد.


دفاعیات وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی تأکید کرد که ملاک همه فعالیت‌های وزارتخانه متبوعش از جمله انتصابات انجام شده در این وزارتخانه قانون بوده است.

وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی افزود: من باید این را با قاطعیت خدمت همه سروران عزیزم عرض کنم که به لطف خدا ما در همه مسئولیت‌ها و مأموریت‌هایی که به موجب قانون به ما سپرده شده بود و همه آنچه در روز رأی اعتماد محضر نمایندگان محترم مطرح کردیم، موفق بودیم و مأموریت‌های خودمان را به نحو مطلوبی انجام دادیم.

وی با بیان اینکه من فکر می‌کنم باید این در نگاه ما یک وجه مثبت از کارایی به شمار رود، افزود: بایستی به این افتخار کنیم که در یک کشور یک وزارتخانه با همه شرکای اجتماعی و با همه جامعه خدمت‌پذیر خود رابطه‌ بسیار صمیمانه دارد و آن‌ها از آن حمایت می‌کنند. این یک ظرفیت بزرگ و با ارزش برای نظام است و نباید این را متهم کنیم به اینکه در فشار بوده و چنین و چنان کردند.

وزیر کار ادامه داد: کجا در طول مدتی که گذشت یعنی نزدیک به یازده ماه است که بحث استیضاح در رسانه‌ها مطرح است و در این مدت کجا من حتی یک تلفن به یک نماینده عزیز و بزرگوار راجع به این موضوع زده‌ام؟ کجا ما از کسی خواستیم که امضایش را پس بگیرد و یا از پیگیری این موضوع صرف‌نظر کند؟ اگر حتی از بین این ۲۹۰ نماینده عزیز تنها یک نفر باشد که بنده به او زنگ زده باشم و راجع به امر استیضاح از او تقاضا کرده باشم همه فرمایش‌های آقایان را قبول دارم.

شیخ‌الاسلام ادامه داد: کجا ما از کسی چیزی خواسته‌ایم؟ فشار اصلا معنا ندارد. ما پاسخ‌های بسیار قانع‌کننده و روشن برای پرسش‌هایی که مطرح شد داریم و دلیلی ندارد بخواهیم از روش‌های دیگر استفاده کنیم. لذا من این حرف را قاطعانه و صریح رد می‌کنم و فکر می‌کنم عزیزان بایستی این را اصلاح کنند.

وی افزود: من می‌خواهم با صراحت و قاطعیت عرض کنم که ما تمام فعالیت‌های خودمان را در وزارتخانه در چهارچوب قانون انجام داده‌ایم. ضوابط قانونی ملاک انجام کار ما در وزارتخانه بوده و ما هرگز کار غیرقانونی انجام نداده‌ایم. ما در همه فعالیت‌هایی که در این دوران داشتیم بهترین و بیشترین تعامل را با نمایندگان عزیز مجلس داشته‌ایم و ما همیشه پشتگرم به پشتیبانی‌های گسترده و کریمانه مجلس چه در کمیسیون‌ها و چه در مجامع و فراکسیون‌ها و چه در برخورد و روابط فردی با نمایندگان بوده‌ایم.

وی ادامه داد: ما همیشه با هم گفت‌وگویی داشته‌ایم و تعامل و تفاهم کرده‌ایم. ما هیچ وقت با مجلس محترم بحث چالشی نداشته‌ایم و مجلس محترم نیز همیشه از ما حمایت کرده است چه در بحث بودجه، چه در بحث برنامه و چه در بحث کلیه مباحثی که به نوعی به وظایف ما مربوط می‌شد همیشه این پشتیبانی را از ما انجام داده است و در خیلی از جا‌ها انصافا از ما سبقت می‌گرفتند و ما کمترین تذکر، سوال و این حرف‌ها را تاکنون داشته‌ایم.

عباسپور جانی: کهریزک مهمتر است یا داستان فتنه؟

نماینده مردم بوئین زهرا تأکید کرد: بنا به اصل ۶۷ قانون اساسی سوگند یاد کرده‌ایم که اعمالمان در جهت تأمین منافع ملی جامعه بوده و به دنبال تأمین منافع ملی جامعه باشیم.

عباسپور جانی تصریح کرد: در شرایطی که همگی مستحضرید در یک جنگ اقتصادی نابرابر با قدرت‌های استکباری هستیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: پرسش این است که آیا استیضاح در این شرایط وحدت بین مسئولان را بیشتر می‌کند؟ هرگز چنین نیست.

این نماینده مجلس همچنین تصریح کرد: من از استیضاح کنندگان می‌‌پرسم که توصیه‌های رهبری آیا استیضاح بود یا توجه به معیشت مردم را ضروری دانستند و بر تدبیر امور در هدفمندی، تحریم و اقتصاد مقاومتی تأکید کردند.

عباسپور جانی درباره مسأله کهریزک تأکید کرد: کهریزک مهمتر است یا داستان فتنه؟

سخنگوی کمیسیون صنایع و معادن مجلس تصریح کرد: برخی از آقایان مطرح می‌کنند که مرتضوی پرونده‌ها را عوض کرده؛ اما واقعیت این است زمانی که پرونده تحویل داده شد، هیچ امکان جابجایی وجود ندارد.

هم‌اکنون با نزدیک شدن اذان ظهر، رئیس مجلس با رأی نمایندگان تا ساعت ۲ بعد از ظهر تنفس اعلام کرد.

آغاز جلسه نوبت عصر مجلس با دستور بررسی استیضاح شیخ الاسلامی

جلسه علنی مجلس شورای اسلامی، در نوبت عصر جهت ادامه بررسی دستور کار استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد.

نشست علنی امروز یکشنبه (پانزدهم بهمن) مجلس شورای اسلامی، در نوبت عصر جهت ادامه بررسی استیضاح وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی آغاز شد

قانون ‌توسط‌ عالی‌ترین ‌مقام ‌اجرایی ‌به ‌سخره ‌گرفته‌ شد

نماینده مردم رشت در مجلس گفت: دولت با سرپرست بهتر کار می‌کند، چراکه هر اقدامی که در ارتباط با مرتضوی شد دولت از در دیگر ورود کرد و کار دیگری انجام داد و قانون توسط بالا‌ترین مقام اجرایی در کشور به سخره گرفته شد.

غلامعلی جعفر‌زاده نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی امروز یکشنبه طی سخنانی در موافقت با استیضاح شیخ‌الاسلامی در صحن علنی مجلس اظهار داشت: ابتدا می‌خواهم یک شوخی با آقای شیخ‌الاسلامی کنمف آقای شیخ‌الاسلامی در صحبت‌های خود گفت که در بیست سال گذشته حتی یک بار هم توبیخ نشده‌ام و هیچ تذکری دریافت نکرده‌ام، من به عنوان یک دوست و برادر به آقای شیخ‌الاسلامی می‌گویم که اتفاقا اشکال کار همین‌جا بود.

وی افزود: اگر در بیست سال گذشته توبیخ یا تذکر می‌گرفتید پای شما برای استیضاح به مجلس باز نمی‌شد، اگر امروز انشاءالله دوستان همکاری کنند و این استیضاح رأی بیاورد، آقای شیخ‌الاسلامی به مراحل بالا‌تر نخواهد رفت.

جعفرزاده خاطرنشان کرد: دوستان مجلس به آقای شیخ‌الاسلامی لطف می‌کنند و وی را استیضاح می‌کنند.

جعفر‌زاده در ادامه بیان داشت: آقای شیخ‌الاسلامی گفت کسی که متهم است ولی جرمش اثبات نشده چرا حکم به عدم صلاحیت وی می‌دهیم، آقای شیخ‌الاسلامی وزیر کابینه است و در مجازات اصل بر برائت است و در سپردن امانت باید احراز صلاحیت شود.

جعفر‌زاده گفت: برای دختر شوهر دادن خواستگار که می‌آید آیا اصل بر برائت است، اگر آقای شیخ‌الاسلامی دارای دختر است من توصیه می‌کنم در این رویه تجدید‌نظر کند، در سپردن امانت احراز صلاحیت لازم است.

نماینده مردم رشت اضافه کرد: نمایندگان مجلس بیکار نیستند و به این دلیل که بزرگ‌ترین کمپانی سرمایه کشور در اختیار آقایان قرار دارد تصمیم به استیضاح گرفته‌اند.

وی ادامه داد: قرار بود در دولت احمدی‌نژاد متناسب با ساختار‌ها افراد چیده شوند، نه اینکه متناسب با افراد ساختار چیده شود، رویه صدور حکم برای مرتضوی ۹ پرده نمایش اجرا شد، یعنی از صدور حکم مرتضوی تا امروز ۹ پرده نمایش داشتیم.

جعفر‌زاده گفت: آقای شیخ‌الاسلامی گفت که استقلال که در سنوات گذشته هم اکثر مدیران تخصص نداشته‌اند و نباید توجیه خطای گذشته‌ها را کرد.

نماینده مردم رشت اضافه کرد: آقای شیخ‌الاسلامی گفت که تأمین اجتماعی نهاد عمومی غیردولتی است و ما در مورد آن الزامی به رعایت قانون نداریم و گفتیم که ما قانون را تفسیر کرده‌ایم در حالی که تفسیر قانون حق مجلس است.

وی ادامه داد: آقای شیخ‌الاسلامی گفت که در حکم آخر آقای مرتضوی دخالتی نداشته و حکم را آقای رحیمی زده، این شائبه ایجاد شد که شاید وزرا امضاهایی را که می‌کنند یا سرشان شلوغ است و یا اتفاقات دیگری می‌افتد، پیشنهاد اقدام آخر از سوی خود شما بوده است.

نماینده رشت گفت: در مورد تهدید و تطمیع نمایندگان بحثی را انجام نمی‌دهم، چراکه شاید از حوصله خارج باشد اما دوستان ما اینجا صحبت‌هایی را فرمودند که لازم می‌دانم بعضی از آن‌ها را پاسخ دهم، من در تعجبم که چرا ما دایه مهربان‌تر از مادر می‌شویم، خود دولت در چند هفته دو وزیر را عزل کرد که این نشان می‌دهد که دولت کنونی می‌تواند با سرپرست بهتر کار کند، ما باید در فکر دولت باشیم یا رئیس دولت در فکر دولت باشد؟

وی خاطرنشان کرد: اگر ما به وظیفه قانونی خود عمل نکنیم فردا در صحرای قیامت هم باید به شهدا پاسخ دهیم و هم اینکه به مردم پاسخگو باشیم، ما در نطق‌های انتخاباتی به مردم گفتیم که اگر به مجلس رفتیم از حقوق شما دفاع می‌کنیم، ما به مردم می‌گوییم که شما خلاف قانون اعتراض نکنید تا نمایندگان پیگیر حقوقتان باشند.

جعفر‌زاده تصریح کرد: مجلس امروز باید اقتدارش را نشان دهد، چراکه قانون به سخره گرفته شده، فلسفه وجودی مجلس دفاع از حقوق مردم است.

وی ادامه داد: چرا از رهبری خرج می‌کنید؟ آیا قرار است کافر مسلمان کنید؟ هر کس اعتقاد به رهبری نداشته باشد مسلمان نیست و خدا را شکر همه نمایندگان بچه‌های ولایی هستند که امتحانشان را پس داده‌اند، کجا حضرت آقا فرمودند که وظیفه قانونی خودمان را انجام ندهیم؟

وی گفت: هر اقدامی که در ارتباط با مرتضوی شد دولت از یک در دیگر ورود کرد و اقدام دیگری انجام داد و قانون توسط بالا‌ترین مقام اجرایی در کشور به سخره گرفته شد.

نماینده رشت اظهار داشت: در طول تاریخ قانون‌گزاری کشور سابقه ندارد که ۱۵۰ قاضی هیأت عمومی دیوان عدالت اداری دو بار در مورد موضوعی رأی داده باشند و متأسفانه به این موضوع دهن‌کجی شد.

جعفر‌زاده در پایان سخنانش گفت: من می‌خواهم در پایان سخنانم یک شعر بخوانم که این شعر متعلق به خواننده فراری لس‌آنجلسی هم نیست، نمایندگان مجلس اشعار شعرای معاصر را می‌خوانند:

در سر عقل می‌باید                       بی‌کلاهی عار نیست

پخش ویدیویی از فاضل لاریجانی و مرتضوی در صحن علنی مجلس

رییس جمهور در جریان بررسی استیضاح شیخ‌الاسلامی وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی ویدئویی از ملاقات فاضل لاریجانی (برادر علی لاریجانی) و سعید مرتضوی در صحن علنی مجلس پخش کرد.

به گزارش ایسنا، احمدی‌نژاد در خلال سخنان خود گفت: من نواری دارم که آقای سالک گفت که آن را پخش نکنید.

رییس مجلس در واکنش به اظهارات وی گفت: اگر نواری دارید پخش کنید تا بعدا چیزی نماند.

رییس‌جمهور این ویدئو را در صحن علنی مجلس پخش کرد، اگرچه این ویدئو کیفیت بسیار پایینی ازنظر صدا داشت و مکالمات فاضل لاریجانی و سعید مرتضوی در این ویدئو به خوبی قابل شنیدن نبود. پخش این ویدئو در صحن علنی مجلس جنجال زیادی به پا کرد.

نماینده مردم آبادان با صدای بلند فریاد می‌کشید و نسبت به این موضوع اعتراض می‌کرد که با مداخله سیدشریف حسینی عضو هیأت رییسه مجلس، به بیرون از صحن علنی هدایت شد.

پس از پخش ویدئو هم تعداد بسیار زیادی از نمایندگان نسبت به این موضوع انتقاد داشتند که علی لاریجانی در واکنش به شلوغی صحن علنی گفت: امروز روز مهمی است اجازه بدهید حرف‌هایشان را بزنند. اگر موضوعی راجع به بستگان ما بوده بگذارید در این باره حرف بزنند.

وی خطاب به رییس‌جمهور گفت: شما چیزی در جامعه بیندازید و بعد مردم فکر کنند مسائلی بوده لذا وقتی گفتید نواری دارم، گفتم هر نواری دارید پخش کنید چرا سوء تفاهم ایجاد می‌کنید.

مهمترین محورهای سخنان رئیس‌جمهور در صحن علنی مجلس

محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور در جلسه علنی بررسی استیضاح عبدالرضا شیخ الاسلامی طی سخنانی به دفاع از وزیر کار پرداخت که مهم‌ترین محورهای سخنان احمدی‌نژاد به شرح زیر است؛

همه شما را برادران دینی می‌شناسم؛ قانون شریف است و تنظیم کننده رفتارهاست و باید از استحکام حداکثری برخودار باشد. قانون مبنای کار است و همه باید تلاش کنیم، قانون اجرا شود.

مسائلی که می‌خواهم عرض کنم، ارتباطی به مسأله دولت و مجلس ندارد، مسأله کلان کشور است که اگر بی‌توجهی کنیم، مسائلی نظیر همین استیضاح پیش می‌آید.

انشاءالله در اوایل اسفند مصوبات اخیر دولت و مجلس اجرا می‌شود؛ بحث من فرا‌تر از استیضاح است. چرا باید همدیگر را مدام متهم کنیم؟ ما در یک جبهه‌ایم و باید با هم کار کنیم.

بحث من فرا‌تر از استیضاح است؛ چرا باید همدیگر را مدام متهم کنیم؟ ما در یک جبهه‌ایم و باید با هم کار کنیم؛ شیخ الاسلامی مومن و پرکار و بی‌حاشیه است و هر جا بوده، موفق بوده و جزو بهترین‌های کابینه است.

شیخ الاسلام را ۲۷ سال است که می‌شناسم و به وی ارادت دارم. امروز دشمنان خود را برای فشار آوردن به کشور بسیج کرده‌اند. باید دست به دست هم باری از دوش مردم برداریم. فشارهایی که از داخل می‌آید با فشارهای خارجی برابری می‌کند. سه سال است دولت تحت سنگین‌ترین فشارهاست؛ همکاران پاک من زیر سنگین‌ترین اتهامات هستند. چقدر احضار و...؛ من سکوت کردم و همکاران را به تحمل واداشتم.

بولتن چاپ می‌کنند در چند هزار نسخه که سر تا پا تهمت به دولت و همکاران ماست.

سازمان تأمین اجتماعی غیردولتی و متعلق به کارگران و بازنشسته‌هاست و از پول آن‌ها صندوقی درست شده است. نه ما و نه شما حق نداریم برایشان بدهی و هزینه درست کنیم. این نهاد غیردولتی است. حال برای تعیین رئیسش ترتیباتی اتخاذ شده است. امروز ما باید به سازمان تأمین اجتماعی کمک کنیم.

حکم دیوان عدالت اداری مطرح می‌شود، صرف نظر از اینکه موضع سیاسی رئیس چیست، این دیوان باید نقطه آرامش و ثبات باشد. همین دیوان معظم، عین همین شکایت اخیر را سال ۷۸ هم مطرح کرد. آن موقع هم بار‌ها گفتند که رئیس سازمان واجد شرایط نیست. همین دیوان گفت چون نهاد عمومی غیردولتی است، ما صالح برای رسیدگی به عزل و نصب‌هایش نیستیم. امروز چطور صلاحیت پیدا کرده است؟ اشکالی در کار است که باید آن را پیدا کنیم.

سال ۸۵ سازمان مالیاتی شکایتی می‌کند که بنا به اصلاحیه قانون مالیات‌ها نهادهای وابسته به شهرداری‌های سراسر کشور از معافیت مالیاتی برخودار شوند، پنج سال طول کشید تا رسیدگی شود اما در موضوع اخیر فوراً رسیدگی کردند.

احمدی‌نژاد با اشاره به اصل ۵۵ قانون اساسی درباره وظایف دیوان محاسبات گفت: برخی رفتارهای دیوان محاسبت در رابطه با دولت غیرقانونی است؛ حکم دیوان عدالت اداری درباره بهمنی خلاف قانون اساسی است.

جلسه پیش که آمدیم مجلس، دوستی‌ها را تقویت کردیم، پشتش یک استیضاح درآمد.

امروز آمده‌ام، با شما درد دل کنم و برای حل مشکلات کشور استمداد بطلبم؛ چطوری از دل قانون درآورده‌اند که رئیس مجلس می‌تواند بخشنامه‌های رئیس جمهوری را لغو کند.

تذکر علی لاریجانی به رئیس جمهور: لطفاً در موضوع صحبت کنید.

احمدی‌نژاد در پاسخ به این تذکر: دقیقاً در موضوع صحبت می‌کنم؛ رئیس مجلس نه تنها بر دولت حاکم شده، بلکه بر کل مجلس هم حاکم شده است.

اگر بنا بود رئیس مجلس بر دولت و مجلس حاکم شود، باید با رأی مستقیم می‌آمد و رئیس جمهور می‌شد. صحبت من خارج از اشخاص و یک بحث حقوقی است؛ اگر قرار است که قانون اساسی را عوض کنید، در خود قانون اساسی راه آن نشان داده شده است.

دولت می‌خواهد مصوبات شما را در کشور اجرا کند. اختیاراتش چیست؟ وقتی عزل و نصب‌ها هم از اختیار دولت گرفته می‌شود، دیگر چه چیزی در دست دولت می‌ماند. این بحثِ دردمندانه من است. باید بنشینیم و برایش راهکار پیدا کنیم.

من از دیوان عدالت اداری به چه کسی شکایت کنم؟ چه راهی وجود دارد؟ می‌گویند به خود ما شکایت کن.

من نوکر ملت و شما و همه هستم، اما رئیس جمهور کشورم و از حقوق اساسی ملت دفاع می‌کنم.

به ملت بگویید که رئیس جمهوری که می‌خواهید انتخاب کنید، تحت امر رئیس مجلس است! اگر بناست دیوان عدالت در اختیارات دولت دخالت کند، چه می‌گویند؟ ما باید برگردیم به قانون اساسی و مسائل را ریشه‌ای حل کنیم.
اصلاً بحث من دفاع از شخص آقای مرتضوی نیست، بنده درباره یک روند و حقوق اساسی بحث می‌کنم.
 
نمایندگان با من صحبت‌هایی کرده‌اند، نمی‌دانم برخی چیز‌ها را بگویم یا نگویم؟
 
رئیس مجلس: چیزی را که لازم می‌دانید بگویید؛ لازم هم اگر می‌دانید نوار هم بگذارید.
 
احمدی‌نژاد: من و شما باید حوصله و تحمل داشته باشیم و حرف‌ها را گوش کنیم. ما کوچک شما هستیم.
 
ما و مجلس با هم دعوا و اختلافی نداریم. بنده کوچک‌ترین خادم‌های ملت هستم و شما هم نمایندگان مردم هستید و می‌خواهیم با هم برای مردم کار کنیم.
 
پشت مسائلی از قبیل امروز، جریاناتی هم دارد می‌گذرد. حوصله کنید تا برایتان بگویم.
 
چندین ساعت جلسات برگزار شد، تکه‌ای را که مسأله‌ای درست نمی‌کند، می‌خواستم اینجا بگذارم.
 
دوستانی آمدند و گفتند که بگذارید فضای کشور آرام‌تر باشد؛ من گفتم نسخه‌ای از فایل صوتی را که در اختیار دارم، به رئیس و نسخه‌ای را به رئیس کمیسیون‌ها تقدیم کنیم.
 
علی لاریجانی: خواهش می‌کنم نوارتان را پخش کنید و بعد نگویید که پخش نشد. چیزی کم نگذارید.
 
صدای فریاد برخی نمایندگان در مجلس به گوش می‌رسد
 
احمدی‌نژاد پس از پایان پخش فایل صوتی: این فایل صوتی، بیست و چهار دقیقه است؛ سیستم صوتی خوب پخش نمی‌کند؛ به هر نماینده یک فایلش را می‌دهم. بعضی از بخش‌های آن را هم می‌خوانم.
 
لاریحانی: نمایندگان حوصله کنند، تا آقای رئیس جمهور حرفشان را بزنند. نمایندگان حساسیت به خرج ندهند. اگر راجع به بستگان بنده بوده اجازه بدهید حرفشان را بزنند.
 
احمدی‌نژاد: دوستان! مسائل ما همین‌هاست؛ آقای رئیس مجلس گفت پخش کنید، پخش کردیم.
 
لاریجانی: من این گونه نگفتم. شما گفتید نواری دارم. گفتم حالا که حرفش را زدید، مسئله در جامعه پیش می‌آید. پس پخش کنید تا شفاف شود.
 
احمدی‌نژاد: این‌ها بالاخره سند است. ما باید چه کنیم؟ دولت در فشار است با همین حرف‌هایی که در نوار است.
 
ما چطور از دولت دفاع کنیم؟ شما راهش را بفرمایید ما‌‌ همان را عمل کنیم. بعضی تکه‌ها را برایتان می‌خوانم.
 
تأمین اجتماعی شرکت‌هایش را دارد، طی قراردادی به گروهی می‌فروشند؛ فردی به نام معاون مجتمع قضایی تهران، می‌گوید من با یکی از برادران آقای لاریجانی رفت و آمد خانوادگی دارم.
 
مرتضوی می‌گوید، شما ارتباط دارید. او هم می‌گوید که، بله؛ واقعاً بقیه برادران به گرد فاضل نمی‌رسند.
 
ببین باید خودت رک به دکتر بگی که آقای «ز» که می‌خواهد که قرارداد ببندد، باید از قبل من به شما وصل شود. فاضل لاریجانی خطاب به مرتضوی می‌گوید: آن کسی که می‌خواهد قرارداد ببندد، باید هشیار باشد که تبلیغ نکند که من فلانی هستم.
 
مرتضوی هم به آقای «م» می‌گوید: بروید بیرون شما. حس می‌کند که مسائل دیگری مطرح شود، از جلسه بیرونش می‌کند؛ فاضل لاریجانی به مرتضوی می‌گوید: من می‌خواهم با گروه «ز» کار کنم. ولی ابلاغ کتبی برای من نزند. تلقی‌اش این باشد که می‌خواهم با او همکاری کنم.
 
فاضل هم به مرتضوی می‌گوید: اخیرا علی را دیدید یا نه؛ مرتضوی: اخیرا نه.
 
فاضل لاریجانی می‌گوید: ایشان نظرش نسبت به شما بسیار مساعد است، می‌تواند کمک کند و تلطیف کند قوه قضائیه را نسبت به شما. ارتباط خود را با علی محکم کنید. یک ملاقات جدی و خودمانی در منزل ما یا بیرون از مجلس بگذارید. منزل مادر باشد، بدون سر و صدا. علی و صادق هم دست من هستند و می‌دانم که چطور جا بیندازم.
 
فاضل لاریجانی می‌گوید: از روی صداقت می‌گویم. هر جور صلاح می‌دونید. ما می‌خواهیم باز کار کنیم. حالا که بخواهیم ورود کنیم، چند پروژه خوب باید پیشنهاد کنیم که بیایند به حساب این‌ها، اگر صلاح می‌دانید، کمک‌هایی هم می‌شود کرد؛ به هر حال می‌توانیم مفید واقع شویم.
 
مرتضوی می‌گوید: من چه کار باید بکنم، فاضل لاریجانی هم می‌گوید: زمینه آشنایی ایجاد شود؛ توصیه کنید به آن‌ها. احساس کنند نمایندگی شما را دارم. توصیه کنید، همکاری فلانی برای آینده ایران خوب است. منظور از فلانی، فاضل لاریجانی است.
 
فاضل لاریجانی می‌گوید: به آن‌ها بگویید من مورد وثوق شما هستم. فاضل: بهترین راه این است که به آن‌ها بگویید حضور من اطمینانی است برای آن‌ها.

فاضل لاریجانی می‌گوید: می‌توانیم ما رفع موانع برایشان کنیم. آمادگی داریم؛ مشکلاتی که «ع- ب» دارد، در چند جهت. اولاً آدم خوبی است. ۱۰-۱۵ پروژه پتروشیمی دارد که نیاز به کمک دارد. ایشان چند مشکل با بانک‌ها داشت، همین فردا دوشنبه ساعت ۹ با «ع» قرار دارم. جلسه گذاشتم، حل کنم. مشکلاتی در قوه قضائیه داشت و برایش مهلت گرفتم، حل شد؛ رفتم پهلوی اخوی و دستورش را گرفتم.

مرتضوی می‌گوید: این اعتبار را دارید که دستور بگیرید؟

فاضل لاریجانی می‌گوید: بله! یک جلسه هم اخوی ایشان را دید.

مرتضوی می‌گوید: اخوی دستور دادند مشکلاتش حل شود؟

فاضل لاریجانی می‌گوید: خیلی از مشکلات دیگر معوقات بانکی هم بود؛ پرونده زیاد داشت. آقای «الف» آنجا بود. رئیس دادگستری فلان استان هم بود. یک عده هم شکایت کرده بودند. رفتیم صحبت کردیم، تا حدود زیادی حل شد.

مرتضوی می‌گوید: با سفارش به «الف» حل کردید؟

فاضل می‌گوید: بله! بله!، مسائل مالیاتی و حسابی داشت، حل کردیم؛ من کار دانشگاهی کردم تا الان. الان نوه دارم، امورات نمی‌گردد. فرصتی پیش آمده تا چند سالی است ورود داشتیم به مسائل اقتصادی؛ الان که وارد شدیم، قلق‌ها دستمان آمده است.

(محمود احمدی‌نژاد رئیس جمهور در ادامه به قرائت ادامه متن پیاده شده از نواری می‌کند که می‌گوید فایل صوتی مذاکرات سعید مرتضوی و فاضل لاریجانی است)

فردی خطاب به احمدی‌نژاد: لطفا این موضوع را ادامه ندهید آقای رئیس‌جمهور.

احمدی‌نژاد خطاب به فریادهای اعتراضی نمایندگان: چشم. من می‌گویم نیازی به حل مسائل از این طریق نیست. صوت و تصویر موجود است و نوار مشخص است و چندین ساعت است که اگر رئیس مجلس صلاح دیدید، همه را در اختیارتان می‌گذاریم.

مسائل جای دیگری است. چرا امروز شیخ الاسلام باید اینجا محاکمه شود؟

من به نظر مجلس احترام می‌گذارم. استیضاح و نظر، حق شماست و به نظر شما و قانون احترام می‌گذاریم. والسلام

پاسخ‌های لاریجانی به سخنان احمدی‌نژاد

لاریجانی: آقای رئیس‌جمهور تشریف داشته باشید، بیاناتی هست که برایتان مفید است.

لاریجانی: تشکر می‌کنم که حوصله کردید، رئیس جمهور همه حرف‌هایشان را زدند. رئیس جمهور گفت که نواری دارد، این هم بالاخره ژستی است. متن نوار را هم قرائت کردند.

لاریجانی: تنظیم قوا به هم نخورده آقای رئیس جمهور؛ این سلیقه شماست که نظر شورای نگهبان را به عنوان مفسر قبول ندارید.

لاریجانی: شما در این جلسه اتهاماتی وارد کردید که دارم طبق آیین نامه جوابتان را می‌دهم و شما دیگر حقی برای پاسخگویی از تریبون مجلس ندارید. شما سر تا پای استیضاح را به اتهام به من گذراندید.

لاریجانی: رئیس قوه قضائیه هم حق پاسخگویی دارد.

لاریجانی: آقای رئیس‌جمهور: مشکل اینجاست که شما افرادی را به عنوان یاران خود انتخاب کردید که پرونده‌هایی دارند که نمی‌گذارید رسیدگی شود. شما نمی‌گذارید رسیدگی شود. اشکال اینجاست.

لاریجانی: آقای رئیس‌جمهور! شما فرمودید که در روند کشور بن بست ایجاد می‌شود. اشتباه می‌کنید. در کشوری که ولایت فقیه هست بن بست نیست.

لاریجانی: آقای رئیس جمهور! شما در مواردی به رهبری شکایت کردید. ایشان ارجاع دادند به حل اختلاف و این هیأت نظر داد. دیگر نباید حرفی باشد.

گفتید که رئیس مجلس حاکم شده است. رئیس مجلس طبق قانون اساسی موظف شده که اگر مصوبات خلاف قانون یا روح قانون باشد، آن را رد کند.

لاریجانی: رئیس مجلس به مرتضوی کار ندارد، بلکه می‌گوید کاری که شما کردید و قانون را دور زدید، غیرقانونی است. این اتهامات به من، ربطی به استیضاح نداشت. اگر می‌خواستم مر قانون را عمل کنم، نباید می‌گذاشتم این صحبت‌ها مطرح شود. ولی خوب شد که این سخنان مطرح شد.

لاریجانی: از ابتدای بحث استیضاح وزیر کار، بنده وساطت کردم. آقای مظفر معاون نظارت مجلس در جریان هستند. گفتم شما استیضاح کنندگان و وزیر را دعوت کنید که به تفاهم برسند و استیضاح مطرح نشود.

لاریجانی: وزیر کار با من تماس گرفت و گفت که در ماجرای مرتضوی کاری از من برنمی‌آید. روز دوشنبه خدمت رئیس‌جمهور رفتم راجع به کار دیگری؛ اما درباره همین مسئله هم گفتم که استیضاح مطرح است؛ یا شما وساطت کنید، یا من، تا مسئله حل شود. راهش این است که مرتضوی در شغل دیگری انجام وظیفه کند. چون حضورش در سمت فعلی خلاف قانون است. ولی رئیس جمهور نپذیرفت. من می‌خواستم در کشور تشنجی ایجاد نشود.

لاریجانی: صبح امروز آقای فروزنده (معاون پارلمانی رئیس‌جمهور) گفت: پیغام فوری از رئیس جمهور دارم. گفتم بگویید بیایند. او آمد و گفت که بیاید موضوع را جمع کنیم، ممکن است که رئیس جمهور حرف‌هایی بزند. من گفتم که چنین روالی را من انجام داده‌ام که استیضاح نشود، ولی رئیس جمهور نپذیرفت.

لاریجانی: آقای فروزنده هم گفت که، رئیس جمهور گفته اگر مسأله حل نشود، نواری دارم از بستگان شما که پخش می‌کنم. من را تهدید کردند. من گفتم که نمی‌دانم موضوع نوار چیست؛ متعلق به هر یک از بستگان من باشد، اشکالی ندارد. من از بستگان ایشان اطلاعات زیادی دارم، ولی لازم نمی‌دانم جو کشور را متشنج کنم. من را تهدید کردند تا از استیضاح صرف نظر کنیم. ولی رئیس مجلس قسم خورده از حقوق مجلس دفاع کند.

رئیس‌ مجلس: شما راجع به بستگان من هر چیزی دارید، بگویید. من هیچ مشکلی ندارم؛ ملاحظه کنید نفس این اقدام را؛ به نظر شما این یک اقدام توطئه‌آمیز علیه رئیس قوه مقننه نبود؟ مرتضوی یکی از بستگان ما را دعوت می‌کند به دفتر و فیلم می‌گیرد. نمی‌دانم دستگاه رئیس‌جمهور چگونه است، ولی ما فیلم نمی‌گیریم.

لاریجانی: این کار‌ها نشان می‌دهد که برنامه‌ای و توطئه بوده است تا روزی مثل امروز علنی کنید، ولی چه فایده‌ای دارد؟ نفس این کار مافیای و توطئه آمیز نیست؟ این اخلاق است؟ این کار در سطح یک رئیس‌جمهور است؟ رئیس‌جمهوری که مرتب دیگران را و رئیس مجلس را تهدید می‌کند.

مشکلات کشور اینهاست آقای رئیس جمهور! بنده با برادرم ارتباطی ندارم. آقای فرهنگی تماس گرفته بود با فاضل لاریجانی و در این باره صحبت کرده است. آقای فرهنگی خودتان بگویید.

محمد حسین فرهنگی عضو هیأت رئیسه مجلس: بنده ظهر با فاضل لاریجانی تماس گرفتم و سوال کردم، فاضل گفت، مرتضوی مدت‌ها پیگیر این ملاقات بود. فاضل لاریجانی گفت که عمده نشست را مرتضوی صحبت کرد و گفت که ارادت خاصی به علی لاریجانی و آیت الله آملی دارد. من از او درخواست کردم که با رئیس قوه قضائیه دیدار کند. فیلمبرداری در جریان نبود. بعد از جلسه با رئیس قوه قضائیه صحبت کردم، ملاقات را نپذیرفت.

فرض کنید یکی از بستگان من اشتباهکار بوده است، چه ربطی به من دارد؟ اگر جلسه‌ای‌ که برادرتان داو‌د احمدی‌نژاد برادر شما با من داشت و مطالب زیادی درباره جریان انحرافی و از ارتباط با منافقین و... گفت، فیلم می‌گرفتم و پخش می‌کردم، خوب بود؟ برادر شما حرف‌هایی زده اما چه ارتباطی با شما دارد؟

مشکل اینجاست که رئیس‌جمهور ما اولیات اخلاقی را رعایت نمی‌کند. خوب شد که شما که هی می‌گویید بگم، بگم؛ این چیز‌ها را پخش کردید و مردم با شخصیت شما آشنا شدند. عدالت باید به لفظ نباشد، بلکه باید به رفتار و عمل باشد.

در حالی که رئیس مجلس از دولتی‌ها خواست که جلسه علنی را برای رأی‌گیری ترک کنند، خطاب به رئیس‌جمهور گفت: شما در یک جلسه علنی شئونات جمهوری اسلامی را رعایت نکردید، بروید به سلامت.

رئیس مجلس: کارت‌های رأی‌گیری را بین نمایندگان توزیع کنید. خواهش می‌کنم که نمایندگان مجلس جلسه را ترک کنند.

* وزیر برکنار شد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در این جلسه با ۱۹۲ رأی موافق، ۵۶ رأی مخالف و ۲۴ رأی ممتنع از مجموع ۲۷۲ رأی استیضاح وزیر تعاون و کارو رفاه اجتماعی موافقت کردند.

نمایندگان مجلس رأی اعتماد خود را از وزیر کار برداشتند و او از وزارت رفاه برکنار شد.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۷۹
انتشار یافته: ۴۶
خوش آمدی بتاب تابناک
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
این بار بخشیدمت اگه دوباره خطا کنی دیگه ببخشش در کار نیست
م
| United States |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
انقدر گفتم نظرات ما رو فیلتر نکن آخر خودت بخاطر نظرات فیلتر شدی!
خوبه یه یک هفته ای بود که خبر سرگرم کننده نداشتیم
ديگه نرو تابي نزار از ما جدات كنن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
آره به خدا. اعصابمون خراب شد بسکه دتبال یه سایت خبری مطمئن گشتیم. بهت عادت کردیم.
تابي جون تا حالا كجا بودي؟
همین نظرات ما کار دست تو میده تابی جون
سلام تابناکـــــــــــــــــــــــــــــــــــ
تابی جون یه دونس
باابراز خوشحالی از رفع فیلتر انشالله موفق باشید
ما دیگه نظر نمیدیم تا فیلتر نشی فقط با مثبت و منفی حرف میزنیم
اینبارو قصر در رفتی تابنک
با سلام
انتظار بر این بود که حداقل بابت این چند روزه که سایت شما مسدود بود با ذکر علت از بازدیدکنندگان عذرخواهی کنید.نه اینکه بدون هیچ سخنی اخبار جدید قرار بدهید
با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
دنبال علت میگردی که دوباره فیلترش کنن..ناشناس جان خیلی دلت خوش.همین که فیلترشو باز کردن خداروشکر
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۳۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
دوست گرامی من هم مثل شما مخاطب تابناک هستم توضیح داده شده که بعلت درج برخی نظرات کاربران بوده چرا توجه ندارید؟
مملکت پر شده از جوان بیکار حالا یه سوال میخوان جواب بدن چقدر فیلم درمیارن...پس حقوق برا چی میگیرید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
وقتی قشر زحمت کش جامعه حتی دیگه قدرت خرید یه ماشینم ندارن چی باید گفت...امید به زندگی تو ایران زیر صفر داره میره
دل تنگت شده بوديم تابناك
خوشحالم که دوباره برگشتی تابی.
اقا چيكارشون داريد به فكر صد تومني باشيد كه ميخوان بدن...راستي به نظرتون بعد كمك دولت مرغ ميشه كيلو چقدر؟؟؟؟؟الان كه كمكي نكردن كيلو 6000تومانه.حالا اگه نفري صد تومن بدن فكرشو كن پول مياد دست مردم بعد از اون ور قيمتا سه برابر ميشه.مردم هم كه پول تو دستشونه هيچ متوجه نميشن كه سرشون دوباره كلاه رفت..مي بينم شب عيدي رو كه مرغ ميشه10تومن گوشت35تومن و برنج هندي كيسه اي70تومن..اه اي خداي من
البته اگر کامنت ها به موضوع مربوط باشد هدف بر آورده شده اما تابناک سنگ خودشو به سینه میزنه و کامنتهای جهت دار رو میگذارد!
عباسپور جانی درخصوص مساله کهریزک تاکید کرد: کهریزک مهم تر است یا داستان فتنه؟

در داستان فتنه
مساله کهریزک هم بی اهمیت نبود چون حداقل سه انسان متهم نه مجرم در زندانهای کشور اسلامی با ادعای عدالت و ..... کشته شدند!!
تابناك هميشه تابان باشي مواظب خودت باش
خوش اومدی تابناک جونم:))))))))))
بابا کجا رفتی تابیذ جون! داشتیم دیونه میشدیم
مودب باشین لطفا حرف زشت هم نزنین !!!!!
تابی...میس یو سو مااااااااچ...ولکام بک :)
اگه مشکل رسانه ها نظرات و درد دل مردم شده، باشه این هم روی بقیه دیگه نظر هم نمیدیم.اوه اوه این نظر برات درد سر نشه والا میترسیم حرف بزنیم
خوش امدى.واقعا بى رقيبى
تک.............بیر
لطفا درباره ی درگیری احمدی نزاد وبرادران لاریجانی بیشتر توضیح دهید
دلار رفت رو 8000تومن
بازگشتت را تبریک می گویم
بازگشتت را تبریک می گویم
امیدوارم تابناک مثل قبلا باشه و سانسور نکنه
عجب استراتژی جالبی داره رئیس جمهور
در مناظرات انتخاباتی به جای صحبت با فرد روبرو در باره کسان دیگری صحبت مینمود و امروز هم که ایشان به استیضاح رئیس مجلس پرداخته اند
نترس تابی بنویس چه خبره
لطفا فايل صوتي صحبتهاي احمدي نژاد و آقاي لاريجاني رو براي دانلود بزارين.
خوشحال شدیم ها .....
تابناک جان 1- خوش امدی2-ما مردم دیگه نظر نمیدیم تا تو را توقیف نکنند بزار نظر را هم خودشان بدهند
بلاخره سوپاپ ترکید
خوش امدی تابی جون نگران نباش مرتضوی هم به سزای عملش می رسد!!!!! انشاءالله
اقا یکی به من بگه چرا تابناک فیلتر شده بود؟
کجا بودی تابناک دلم واست تنگ شده بود
تابناک، تابناک بمان
آفرین بر دکتر سردار سرلشگر پاسدار بسیجی محسن رضایی در هر عرصه خدا یارت باد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان