بازدید 12581
۵
کیوسک بین‌المللی «تابناک»

جدی‌تر شدن احتمال برگزاری مذاکرات هسته‌ای در قاهره

احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای در قاهره، موضع اتحادیه اروپا نسبت به مکان پیشنهادی مذاکرات، هشدار روسیه نسبت به هر گونه ایده حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، دیدگاه یک کار‌شناس درباره تحریم‌های وضع شده غرب علیه ایران و قطعی شدن سفر محمود احمدی‌نژاد به مصر، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۲۹۹۵۸۳
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰ 24 January 2013
احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای در قاهره، موضع اتحادیه اروپا نسبت به مکان پیشنهادی مذاکرات، هشدار روسیه نسبت به هر گونه ایده حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، دیدگاه یک کار‌شناس درباره تحریم‌های وضع شده غرب علیه ایران و قطعی شدن سفر محمود احمدی‌نژاد به مصر، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، بخش عمده مطالب مربوط به ایران در میان مطبوعات امروز جهان، به موضوع هسته‌ای و به ویژه مذاکرات ایران و غرب درباره برنامه هسته‌ای اختصاص دارد.

پربازتاب‌ترین خبر در این زمینه، سخنان علی‌‌اکبر صالحی، وزیر امور خارجه کشورمان درباره احتمال برگزاری دور جدید مذاکرات هسته‌ای در قاهره است. «عرب نیوز» با اشاره به این خبر، سخنان صالحی را جدید‌ترین نشانه از تمایل ایران به بازگشت پای میز مذاکره و امید به دریافت امتیازاتی در شکل کاهش تحریم‌های غرب می‌داند. از سوی دیگر، این روزنامه اشاره می‌کند که از زمان سقوط «حسنی مبارک» در مصر، ایران تلاش‌هایی را برای نزدیکی روابط با این کشور به انجام رسانده و پیشنهاد میزبانی قاهره را نیز در این چهارچوب می‌توان تحلیل کرد. عرب نیوز در ادامه، مختصرا به رایزنی‌های چند هفته اخیر مقامات ایرانی و غربی برای نهایی کردن زمان و مکان دور جدید مذاکرات اشاره کرده است.

اظهارات صالحی درباره مکان احتمالی مذاکرات، در بیشتر مطبوعات مهم منطقه‌ای و بین‌المللی انتشار یافته است.


در مقابل، خبرگزاری فرانسه، واکنش اتحادیه اروپا به مکان پیشنهادی ایران را مورد توجه قرار داده است. به نوشته این خبرگزاری، سخنگوی «کا‌ترین اشتون»، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این زمینه اظهار امیدواری کرده، مذاکرات با ایران در سریع‌ترین زمان ممکن از سر گرفته شود و گفته کشورهای عضو ۱+۵ دیدگاه منعطفی نسبت به مکان این مذاکرات دارند.

وی گفته: «ما مایلیم شاهد بازگشت ایران به میز مذاکرات در سریع‌ترین زمان ممکن باشیم تا بتوانیم پیشرفت‌هایی عینی در رابطه با نگرانی‌های جامعه جهانی درباره برنامه هسته‌ای ایران داشته باشیم». با این حال، وی مدعی شده ایران می‌خواهد با مطرح کردن مکان‌هایی برای مذاکرات، فرایند گفت‌و‌گوهای هسته‌ای را به تأخیر بیندازد. 


اما در این میان، روسیه نسبت به هر گونه حمله احتمالی به تأسیسات هسته‌ای ایران هشدار داده است. خبرگزاری «ریانووستی» می‌نویسد در پی پیروزی حزب بنیامین نتانیاهو در انتخابات پارلمانی رژیم اسرائیل و اظهارات وی درباره در اولویت گذاردن موضوع هسته‌ای ایران، «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه، نسبت به ایده حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران هشدار داده است. لاوروف در جریان یک کنفرانس مطبوعاتی گفته: «تلاش برای آماده‌سازی و انجام حمله به تأسیسات هسته‌ای ایران، ایده بسیار خطرناکی است». ریانووستی در ادامه، مختصرا به مباحث مربوط به حمله پیشگیرانه به ایران در محافل آمریکایی و اسرائیلی اشاره کرده است.


در مطلب دیگری مرتبط با برنامه هسته ایران، روزنامه «واشنگتن پست» دیدگاه یک کار‌شناس آکادمیک را درباره تحریم‌های غرب علیه ایران مورد توجه قرار داده است. به نوشته این روزنامه، «ولی نصر»، محقق ایرانی‌تبار و رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی پیشرفته در دانشگاه «جانز هاپکینز» آمریکا گفته، غرب دیگر نمی‌تواند هیچ کاری در زمینه تحریم ایران انجام دهد و افزون بر این، چنین تحریم‌هایی می‌تواند ایران را به سوی اقدامات افراطی بکشاند.

وی که در جریان مجمع جهانی اقتصاد در «داووس» سوئیس سخن می‌گفته، اشاره کرده که تحریم‌ها علیه ایران به واقع به ‌‌نهایت خود رسیده و در صورتی که کار دیگری در این زمینه انجام نشود، ایران به منظور کسب ابزاری برای رهایی از تحریم‌ها، با سرعت بیشتری به سمت هسته‌ای شدن حرکت خواهد کرد.


در پایان، روزنامه مصری «ایجپت ایندیپندنت»، از قطعی شدن برنامه سفر رئیس جمهوری ایران به قاهره خبر داده است. این روزنامه می‌نویسد محمود احمدی نژاد، رئیس جمهوری ایران، با پذیرش دعوت محمد مرسی برای شرکت در اجلاس سازمان همکاری اسلامی، ماه آینده به مصر سفر خواهد کرد. این روزنامه به نقل از علی اکبر صالحی، وزیر خارجه ایران نوشته احمدی نژاد روز ششم فوریه برای سخنرانی به قاهره خواهد رفت و افزون بر این، با شماری از رهبران کشورهای شرکت کننده در اجلاس نیز گفت‌و‌گو خواهد کرد. این روزنامه اشاره می‌کند که سفر احمدی نژاد، نخستین سفر یک رئیس جمهور ایران به مصر در سه دهه گذشته است. 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۷
انتشار یافته: ۵
به امید پیروزی های بیشتر.من به ایرانی بودنم مفتخرم که آمریکا ومتحدانش بخاطر مردمش جرات دست درازی بهش نداره.به خودت افتخار کن ایران و ایرانی
فردای بعد از مذاکره =عدم توافق طرفین
چه مذاکره ای؟! از همین الان نتیجه مذاکرات معلومه,مسئولین ایران میگن مذاکرات سازنده بوده ولی بقیه کشورها میگن مذاکرات با شکست مواجه شده!و یک هفته بعد دور تازه تحریمها اعمال میشه!!
این قضیه دیگه تکراری شده
چرا مصري كه عملا هم از ديدگاه ايدو لوژيك و هم از ديدگاه سياسي با ايران تباين داره دولتمردان ما اين همه نقش عمده براي اون قائل اند.اين همه ايران براي دوستي با مصر پيشدستي ميكنه و اون پس ميزنه براي چيه ؟
نبود يك قدرت همنظر منطقه اي ايران را به اين اصرار و پافشاري كشانده است؟ اگر اينطور باشه اين گزينه خوبي نيست.
مصر هرچند تفاوتي عمده اي با عربستان دارد اما نگرشش با ايران در منطقه و درروابط بين الملي تفاوتهاي ماهوي دارد.
تا باشه موجهای مثبت و امیدوار کننده
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار