بازدید 48644
دعوای مجلس و بانک مرکزی و بهای دلار،

با سه حرکت، باز هم مات بازار ارز شدیم!

براستی مردم چه گناهی کرده‌اند که باید قربانی تصمیم، سخن و کارکرد چند مسئول شوند؟ چرا برخی مقامات برای تبرئه خود از گناهان و ناکارآمدی احتمالی، هزینه را بر دوش مردم و مملکت بار می‌کنند؟
کد خبر: ۲۹۹۴۶۹
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۳:۱۹ 23 January 2013
موضوع تحقیق و تفحص از بانک مرکزی کشور ـ که هفته جاری در مجلس با امضای اکثریت نمایندگان تصویب شد ـ به موضوعی چالشی بدل گشت، زیرا بلافاصله صحبت از افشاگری پیرامون نیت نمایندگان طراح این تحقیق و تفحص به میان آمد.

به گزارش «تابناک»، به فاصله اندکی پس از انتشار خبر تصویب این تحقیق و تفحص از بانک مرکزی، درویشی معاون نظارتی بانک مرکزی در سخنانی شدید‌اللحن اعلام کرد که این کار برای تحقیق و تفحص از بانک مرکزی گروکشی نمایندگان آذربایجان شرقی و غربی در مجلس است که به دلیل عدم موافقت بانک مرکزی با خواسته‌های آن‌ها در قبال یک صندوق اعتباری صورت گرفته است.

درویشی در خصوص آنچه گروکشی نمایندگان خوانده بود، گفت: برخی نمایندگان قبلی و کنونی آذربایجان شرقی و غربی، عضو هیأت مدیره صندوق جوانان خیر بوده‌اند و یکی از نمایندگان به بنده گفته است که «ما خود را به خواب زده‌ایم، شما نمی‌توانید ما را بیدار کنید، مگر اینکه مجوز فعالیت این صندوق را بدهید».

این نماینده مجلس گفت یا مجوز صندوق را می‌دهید یا اینکه تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را پیگیری می‌کنیم که بانک مرکزی، تحقیق و تفحص از بانک مرکزی را پذیرفت.

این جملات درویشی البته با واکنش سریع نمایندگان مجلس روبه‌رو شد که سخن از پیگیری قضایی این اتهامات از سوی معاون نظارتی بانک مرکزی به میان آوردند و خواستار ارائه مستندات و مدارک در این رابطه شدند. عضو کمیسیون شوراهای مجلس نیز با اعلام اینکه مجلس نهم پاک‌ترین مجلس جمهوری اسلامی است، خواستار ارائه مدارک و مستندات از سوی بانک مرکزی شد.

اما مهناز بهمنی، نماینده سراب در این باره بدون تأیید یا تکذیب تخلف نمایندگان مجلس گفت: اگر تعدادی از نمایندگان تخلف کرده باشند، موضوع باید از طریق هیأت نظارت بر نمایندگان پیگیری شود و گفتن این که همه نمایندگان آذربایجان شرقی و غربی متخلف هستند، سخن اشتباهی است و باید پیگرد قضایی شود.

اما بانک مرکزی همچنان بر مواضع خود ایستادگی می‌کند و بحث تخلف نمایندگان را موضوع تحقیق و تفحص از بانک مرکزی مطرح می‌کنند.

امروز محمود بهمنی در حاشیه نشست هیأت دولت گفته است: پشت موضوع تحقیق و تفحص پنجره‌ای است که اگر باز شود، به یک جنگل برخورد می‌کنیم و پشت این تحقیق و تفحص ابهاماتی وجود دارد که جزو مسائل امنیتی است.

وی با انتقاد از کارکرد نمایندگان اظهار کرد: در حالی که بانک مرکزی شمشیر به دست در مقابل دشمنان است، از پشت خنجر زدن به ما کار خوبی نیست. وی اعلام کرده که همین مطرح شدن ماجرای تحقیق و تفحص و تخلف بانک مرکزی دلار را پانصد تومان گران کرده است.

بهمنی همچنین اظهار کرده است: ۹۰ درصد نمایندگانی که طرح تحقیق و تفحص را امضا کرده‌اند، جزییات آن را نمی‌دانند و افزود: رئیس کل بانک مرکزی نمی‌تواند برخی از حرف‌ها را بزند و اگر اجازه می‌دادند که ما کارمان را انجام دهیم، هم‌اکنون نرخ ارز زیر دو هزار تومان بود.

بنابراین، آنچه مشخص است این که اکنون هم مجلس و هم بانک مرکزی بر سر مواضع خود ایستاده‌اند و هر کدام با متهم کردن طرف مقابل به تخلف، قصد اعلام برائت خود از هر گونه اتهامی را دارند.

هرچند محمود بهمنی و درویشی اعلام می‌کنند که این موضوع گروکشی مجلس است، باید گفت، اکنون خود بانک مرکزی نیز در حال گروکشی در موضوع تحقیق و تفحص است. نکته جالب در اینجاست که اکنون هم موضوع تحقیق و تفحص و هم بحث‌های بانک مرکزی برای وجود جنگلی شاید از حقایق پشت این طرح، تبدیل به چوبی در دست هر کدام برای تهدید دیگری شده است.

هم‌اکنون پرسش اینجاست که چرا این حقایق پس از طرح موضوع تحقیق و تفحص، آن هم به شکلی نه چندان شفاف مطرح می‌شود؟ آیا بجا نیست که اگر تخلفی و مسأله‌ای هست، بانک مرکزی و رئیس کل آن را با شفافیت تمام مطرح کند؟

موضوع مهمتری که در این میان وجود دارد و البته بهمنی نیز به آن اشاره کرده، افزایش بی رویه نرخ ارز در بازار آزاد است که روزانه بر بهای آن افزوده می‌شود. روز گذشته بهای دلار در بازار آزاد به ۳۹۰شدت افزایش یافتو  رکوردی تاریخی زد. گروکشی مجلس و بانک مرکزی، اکنون فرصتی برای بازار ارز فراهم کرده که به مثابه چند ماه گذشته، به گونه‌ای بی‌رویه بها را افزایش دهد.

این روز‌ها دعوای ارگان‌ها و نهاد‌ها و شاید حقایقی پنهانی در درون این کشمکش‌ها منجر به آن ‌شود که وضعیت و شرایط اقتصادی کشور تا حد زیادی، رو به آشفتگی بیش از پیش بگذارد. هنوز به یاد داریم که با چه زحمت و صرف چه هزینه‌هایی، بهای دلار در بازار آزاد به مرز س هزار تومان رسید؛ اکنون باید دوباره پرسید، با چه هزینه‌ای باید نرخ ارز در بازار را به حد متعارف و ثبات رسانید؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۴۸۷
انتشار یافته: ۳۴
نمیدونیم این آخرها انتقام کجا را از ملت میخواد بگیره
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۹ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
بهترين راهكار در جلسات بحث ازاد و مناظره بين كارشناسان دولت و مجلس و ساير كارشناسان مستقل و در حضور مردم حاصل خواهد شد.
.......تا سيه روي شود هركه در او غش باشد!
با سلام
منصفانه تحليل بگذاريد ديروز نرخ حداكثر 3650 بوده است چرا جو سازي مي كنيد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
آقا محمد خیلی ساده ای.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
شما که خیلی درست میگید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
تو محله نارمک؟ همونجا که فراوونیه؟
میگذاشتید دو سه ماه دیگه خبر افزایش ارز رو میدادید
تنها کسانی که در این کشمکش ها و دروغگویی ها ضربه می خورن فقط مردمن . خدا به داد برسه !
بیشتر ملتهای پیشرفته دنیا بانک مرکزی از دولت جدا هستش و دولت حق دخالت در امور بانکیو نداره.وقتی اعلام میکنن دولت بزرگترین بدهکار به بانکها هستش حتی بانکهای خصوصی دیگه چی باید گفت.از حساب مردم برداشتن به خودشون یارانه دادن هم جز عدالت؟
دیگه گوشم از این حرفها پر شده
آقای بهمنی شما که می گوئید 90درصد نمایندگانی که طرح تحقیق و تفحص را امضا کرده اند جزئیات آنرا نمی دانند خودتان به 90 درصد خیانت هایی که در حق این ملت و مملکت و اقتصاد کرده اید واقفید . اگر این مملکت باقی بماند اگر این نظام به حول قوه الهی پا برجا باشد کمتر از 5 سال دیگر بعلت خیانت هایی که مرتکب شدید به اشد مجازات خواهید رسید .
سلام عوضش فردا دلار یک تومان ارزان میشود تیتر میزدند دلار سقوط کرد
یادش بخیر دلار 800 تومان بود حضرات هر 9 روز یک بحران درست می کردند ، حالا دُر به دهان گرفته اند
ممکنه یه خبر خوب هم منتشر بشه ؟ به آرشیو نگاه کنید فقط اخبار نا امید کننده وجود داره که البته ناشی از حقیقت این قضایاست . مسئولین به مردم رحم کنید دنیا اینجور نمی مونه که فقط شما بتازید
این دعواها آدرس غلط دادن هست.علت این گرانی ها چیز دیگریست .همه میدانند.راستی یارانه رو کی میدن ؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۱/۱۱/۰۴
منظورت همین صدقه است دیگه؟
اين موارد گرو كشي در مجلس وجود دارد چرا كتمان ميكنند.
بانک مرکزی در راس آن آقای ب... خون مردم ایران را توشیشه کرده است با آمارهای دروغینش
سلام
با 4 برابر شدن نقدینگی در این 2 ساله، عدم ورود دلار به کشور(بواسطه تحریم)، تورم خوشبینانه 30% ، قصد دولت برای اجرای فاز دوم هدفمندی امکان رسیدن دلار به هر عدد عجیبی وجود دارد.
سیکل معیوب قیمت دلار و تورم هنوز وجود دارد و شخصا هیچ امیدی به رفع مشکلات فوق نمی بینم
تورم به خودی خود به معنای کاهش ارزش پول است پس بهترین کار تبدیل پول به سرمایه مطمئن است. آیا بازار بورس گزینه مناسبی هست؟ خیر بررسی ها و مقالات مختلف در این زمینه منتشر شده است.
یکی از بهترین گزینه ها تبدیل به ارزی با پشتوانه اقتصاد قویست..... یا در محتاطانه طرین شرایط طلا.
به موارد فوق باید اضافه کرد که تقاضا برای خرید ارز یا طلا که زیاد شود قیمت آن بالا خواهد رفت.
سرمایه ترسو است.
خوب اگر بانک مرکزی راست می گوید مصرف دلار را داخل کشور کاهش دهد وقتی دلار داخل مصرف دارد گران می شود مثلا می توان به مسافران دانشجویان واردکنندگان در کشور مقصد حواله دلار بدهیم وقتی داخل دلار تئزیع می شئد با خدشان ببرند خوب ارزش پیدا می کند ما دلار انطرف زیاد داریم داخل خیلی کم داریم حالا چرا اصرار داریم داخل توزیع کنیم البته احتمالا جواب این سوال مشخص است افرادی به مال و منال برسند چه کسانی؟
وقتی هیچکس جوابگوی اعمال خود نباشد .یکی در خوزه مسئولیتش قتل اتفاق می افتد نه تنها محاکمه نمی شود بلکه پست هم می گیرد و هزاران مورد دیگر اوصاع این مملکت روز بروز بدتر میگردد
من نمیدونم چرا همه میگن "نمیذارن کار بکنیم " آخه کی نمیذاره .اگه اینطوره چرا دولتی ها مسئولیت قبول میکنن.
همش زیر سر مجلسه
ای خدا لعنتتون کنه جونای مردم دارن آب میشن همه افسردگی گرفتن دیگه هیچکس از اطرافیان من که جوان هستند امیدی به آینده ندارن خدا لعنتتون کنه
بابا تو رو خدا به داد ما برسید . نفسمون برید. دیگه حال نداریم . دیگه امید نداریم . دیگه نمی تونیم بخندیم . دیگه نمی تونیم شاد باشیم. تمومش کنید دیگههههه. این چه وضعیه درست کردید؟ این مجمع تشخیص یه کاری کنه !!! چه می دونم فقط تمومش کنیددددد
شایعه کردند سکه پیش فروش می شود که مردم سکه هایشان را بفروشند و بعد سکه گران شد به راستی تا کی باید سر مردم کلاه بگذارند.
دیشب وزیر دارایی مثل ماست به دوربین نگاه می کرد .
"وی اظهار کرده که رئیس کل بانک مرکزی نمیتواند برخی از حرفها را بزند و اگر اجازه میدادند که ما کارمان را انجام دهیم الان نرخ ارز زیر دو هزا تومان بود."

چند سال رئیس بانک مرکزی بودی حالا اومدی این حرفها رو میزنی؟
حرفاتو باید قبلنا میزدی حالا نمیگم رسانه ای میکردی اما وظیفه داشتی به نمایندهای مجلس گزارش کار بدی
تو این چند سال چیکار کردی بهمنی ؟؟؟!
واقعاً هیهات از این همه گستاخی.......ظلمی که بعضی از آقایون به ملت کردن با افزایش دلار و یورو هیچ اجنبی تا به حال به سر این ملت نیاورده بود...............خدایا منو سریعتر از این آشفته بازار دنیا خلاص کن
هر چی باشه وضعمون از بحران افتصادی اروپا بدتر نیست که!
یه نگاه به اخبار بندازید، اقتصاد اروپا خیلی وضعش بدتره.
ندای همه ملت ایران:

مجلس، دولت، بانک مرکزی، تشکر تشکر

شاید هم تو دولت های بعدی عده ای از شما مسئولین محترم به دلیل خیانت زندانی و یا اعدام شدید، انشالله.
چرا از تحقيق هراس دارند
ما تحملومون زیاد ،من یک چرت می زنم هر وقت دلار 10000 تومان شد یکی زنگ بزنه بیدارم کنه
همش تقصیر جمشید بسمه الله است/
حضرات خوب دکانی برای پرداخت یارانها باز کردن !!!! واین دکان هم ماهی یکبار باز میشه!!! با آشوب کردن بازار ارز
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی