بازدید 14843
مرور روزنامه‌های اول بهمن:

عسکراولادی از حزب مؤتلفه کناره‌گیری می‌کند؟!

هر کسی از سخنان عسکراولادی برداشت خودش را دارد؛ اصولگرایان بر او می‌تازند و اصلاح‌طلبان اکنون بیش از گزینه‌های انتخاباتی خود به او می‌پردازند، ولی ظاهرا هر کسی از ظن خود یار او شده است!
کد خبر: ۲۹۸۷۷۲
تاریخ انتشار: ۰۱ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۳۳ 20 January 2013
حبیب‌الله عسکراولادی پیر عرصه سیاست ایران، مرد نخست صفحات روزنامه‌های اول بهمن ماه ۱۳۹۱ است

به گزارش «تابناک»، حبیب‌الله عسکراولادی این روز‌ها مهمترین موضع‌گیری‌های عرصه سیاست در کشور را در پیش گرفته و حرف‌هایش واکنش‌های فراوانی به پا می‌کند. سخنان او در خصوص دو نامزد انتخابات سال ۸۸ موجب شد تا سخت‌ترین انتقادات را در یکی دو هفته اخیر به جان بخرد. این اخبار امروز هم با بازتاب جلسه حزب مؤتلفه و همچنین سخنان عسکراولادی مبنی بر اعلام آمادگی برای کناره‌گیری از این حزب رنگ تازه‌تری به خود گرفت.

روزنامه‌های اصلاح‌طلب امروز با استقبال از مواضع عسکراولادی، صفحات نخست خود را در اختیار وی گذارده بودند؛ «مخالفت‌ها با فرزند پیر مؤتلفه ادامه دارد»، «ایستادگی حبیب»، «شب داغ "خردمند"» تنها بخشی از گزارش‌هایی است که روزنامه‌های اصلاح‌طلب در این زمینه منتشر کرده‌اند.

مجتبی حسینی در گزارشی سیاسی برای اعتماد در این باره می‌نویسد: «از اصلاح‌طلب تا اصولگرا همه می‌خواستند بدانند که حبیب‌الله عسکراولادی چرا به ناگهان و بر خلاف تمام موج‌های موجود و هزینه‌های پرداخت شده این‌گونه سخن گفته و برآن پای می‌فشارد. گمانه‌زنی‌ها شروع نشده، عسکراولادی از دلایل خود پرده برداشت: «می‌خواهم انتخابات را به جشن ملی تبدیل کنم.» او گفت می‌دانستم که اظهاراتم برخلاف احساسات عده‌یی است و از این مساله نیز اطلاع داشتم که پس از آن به‌شدت مورد حمله قرار می‌گیرم اما در این میان من نه از موضع حزب موتلفه، نه از طرف جبهه پیروان خط امام و رهبری و نه از طرف جریان اصولگرایی حرف زدم‌. ‌عسکراولادی هدف اصلی خود را تبدیل انتخابات به جشن ملی و مقابله با عده‌یی که تلاش کرده‌اند انتخابات را به میدان جنگ تبدیل کنند‌ اعلام کرد. او در این میان حتی کاندیداهای معترض انتخابات ۸۸ را برادران خود نامید و گفت که این دو نامزد، فتنه‌گر و فتنه‌ساز نبودند، تا با اجتهاد سیاسی‌اش به تکلیف شرعی خود عمل کرده باشد».

سروش فرهادیان، نویسنده روزنامه بهار هم در گزارش خود که در صفحه نخست این روزنامه منتشر شده، می‌نویسد: «حالا استاد «حبیب‌الله عسکر اولادی» تعارفی زده که اگر مواضعش در مورد «میرحسین موسوی» و «مهدی کروبی» به مذاق هم حزبی‌هایش در «حزب مؤتلفه اسلامی» خوش نمی‌آید، می‌رود.

برخی هم شتابان در باز کرده‌اند که: «برو؛ راه باز و جاده دراز»؛ انگار برخی مدت‌هاست دنبال فرصتی باشند تا برنامه‌ای بگذارند که «استاد» از مؤتلفه برود. خطای عسکراولادی از دیدشان این است که «آب» بر «آتش» ریخته. آب اما آتش را تا الان خاموش نکرده که هیچ بر شدتش هم افزوده است. این خصلت آب است؛ هم خاموش می‌کند هم شعله‌ور. تند روی آتش ریخته شود همین می‌شود دیگر. آتش «گر» می‌گیرد. به‌ خصوص آن‌که عده‌ای نخواهند این آتش بخوابد. نزدیک انتخابات ریاست‌جمهوری است و برخی از «گر» آتش کارشان گرم می‌شود و جایشان نرم. حبیب‌الله عسکراولادی در یک ماه گذشته از هر ابزاری استفاده کرد تا نظرش را راجع به وقایع پس از انتخابات ریاست‌جمهوری دهم بگوید. سخنرانی کرد. مقاله نوشت. پاسخ نامه هم داد».
 
روزنامه شرق هم دیگر روزنامه اصلاح‌طلبی بود که گزارشی از حبیب‌الله عسکر اولادی را در صفحه نخست خود جای داد. این روزنامه با اشاره به تشکیل جلسه حزب مؤتلفه در خصوص اظهارات عسکراولادی می‌نویسد: «ساختمان مقر دیرپای قدیمی‌ترین تشکل سیاسی اصولگرایان واقع در خیابان «خردمند» دیشب مکان برگزاری جلسه‌ای حساس بود. موضوع نشست بررسی مواضع مؤتلفه در قبال سخنان پربازتاب دبیرکل پیشین حزب بود و پیر مؤتلفه دشوار‌ترین شب سیاسی خود را از سرگذراند. انتقاد از مؤتلفه برای تبری جستن از سخنان دبیرکل پیشین به حدی رسیده است که این حزب دیشب سعی کرد با جمع کردن اعضا به دور سفره شام به نوعی به جمع و جور کردن مواضع خود و تصمیم‌گیری درباره ماندن یا خروج عسکراولادی از حزب بپردازد. جلسه‌ای که در آن اغلب جوانان حزب موضعی انتقادی نسبت به ماندن عسکراولادی داشتند و بیشتر قدیمی‌تر‌ها موضعی مخالف. یک منبع آگاه در همین رابطه به «شرق» گفت که عسکراولادی در جلسه شب گذشته تأکید کرده است که با موضع‌گیری‌های اخیرش تصمیم دارد بگوید انقلاب و جمهوری اسلامی به دنبال نیروهای افراطی و حذفی نمی‌رود و همان‌طور که خواست رهبری است به دنبال جذب حداکثری است چراکه توصیه اسلام هم همین است. به گفته این منبع آگاه، عسکراولادی اعلام کرده اگر اعضای مؤتلفه به این نتیجه برسند که مواضع او به مؤتلفه صدمه می‌زند از این حزب کناره‌گیری می‌کند».

معوقات بانکی چهارده رقمی

۷۲ به همراه دوازده صفر رقم معوقات بانکی است که رئیس کل بانک مرکزی دیروز آن را اعلام کرد و امروز تیتر نخست روزنامه ابتکار بود. در گزارش این روزنامه می‌خوانیم: «درآمد صندوق توسعه ملی به ۴۵ میلیارد دلار افزایش یافته و بدهی‌های معوقه بانکی نیز به بیش از ۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده است. رئیس کل بانک مرکزی، با اعلام رشد صادرات و کاهش واردات از زمان آغاز مرکز مبادلات ارزی در تیر ماه سال جاری تا کنون، از آخرین آمار مربوط به میزان مطالبات معوقه بانکی و درآمد صندوق توسعه ملی خبر داد و گفت: درآمد صندوق توسعه ملی به ۴۵ میلیارد دلار افزایش یافته و بدهی‌های معوقه بانکی نیز به بیش از ۷۲ هزار میلیارد تومان رسیده است».

سرمقاله روزنامه جمهوری اسلامی هم امروز به این موضوع اختصاص دارد. در این سرمقاله می‌خوانیم: «روند همچنان افزایشی مطالبات معوق شبکه بانکی کشور طی یک سال منتهی به مهر ماه سال جاری از چند زاویه قابل بررسی است.

نخستین نکته‌ای که در این زمینه باید مورد توجه قرار بگیرد، ضرورت توجه به تفاوت‌هایی است که میان بدهکاران به شبکه بانکی کشور وجود دارد. بررسی‌های انجام شده نشان می‌دهد که ۷۰ هزار میلیارد تومان مطالبات معوق بانک‌ها در واقع میان بدهکاران مختلف اعم از تولید کنندگان خوش حساب، سوءاستفاده کنندگان بدون سابقه و سوءاستفاده کنندگان با‌سابقه تقسیم شده است. به عبارت دیگر، برخی از بدهکاران را آن دسته از تولید کنندگان، وارد کنندگان و... تشکیل می‌دهند که پیش از نوسانات و شوک‌های ارزی چند سال اخیر، از مشتریان خوش حساب بانک‌ها بوده‌اند و اهمالی در بازپرداخت تسهیلات دریافت کرده از خود نشان نداده‌اند اما تکان‌های شدیدی که طی دو سال اخیر از ناحیه اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها و جهش قیمت ارز اتفاق افتاده است، باعث شده تا این افراد در بازپرداخت بدهی‌های بانکی خود ناتوان شوند».
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان