بازدید 11280

روال قانونی خرید و فروش مسکن مهر

کد خبر: ۲۹۸۲۳۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۸:۴۲ 18 January 2013
مدیرعامل شهر پرند با بیان اینکه هنوز هیچکدام از مسکن‌های مهر سند اعیانی ندارند، گفت: خرید و فروش مسکن مهر ممنوع است و تنها در صورتی از طریق شرکت‌های عمران می‌تواند صورت بگیرد که واحدهای مسکونی دارای سند باشند.
 
حبیب‌الله چاغروندی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس در پاسخ به این سؤال که آیا خرید و فروش مسکن مهر از طریق شرکت‌های عمران شهرها ممنوع است، افزود: اساساً زمین مسکن مهر در اختیار دولت است و زمانی که سند آن آماده شد سند اعیانی به نام متقاضی صادر می‌شود.

وی اظهار داشت: حال آیا می‌شود که بدون اطلاع دولت که مالک زمین مسکن 99 ساله است، شریک آن یعنی دارنده مسکن مهر، واحد مسکونی خود را بدون اطلاع از شریک خود(دولت) به فروش برساند.

*توافق دولت و متقاضی اولین مرحله خرید و فروش مسکن مهر

وی در پاسخ به این سؤال که نتیجه می‌گیریم خرید و فروش مسکن مهر در پرند ممنوع نیست تأکید کرد: خرید و فروش مسکن مهر وقتی می‌تواند رخ دهد که شرکت عمران پرند به عنوان نماینده دولت که صاحب‌زمین است با شریک مسکن مهر به توافق برسند.

چاغروندی افزود: توافق دولت و صاحب مسکن مهر نیز این گونه است که وقتی دفترچه اقساط تسهیلات بانکی صادر و سند اعیانی به نام مالک صادر شد آن موقع دارنده مسکن مهر تنها با اجازه شرکت عمران پرند (به عنوان نماینده دولت) می‌تواند واحد مسکونی خود را به فردی که دارای شرایط مسکن مهر باشد به فروش برساند.

مدیرعامل شهر پرند اظهار داشت: قانونگذار می‌گوید چون دولت و مالک در واحد مسکونی مهر شریک هستند پس نمی‌توانند بدون نظر مساعد شریک دیگر ملک خود را به فروش برساند.

* دولت نیز اختیار اجاره مسکن مهر را مجددا به فرد دیگری صادر نمی کند

وی افزود: آیا دولت می‌تواند اختیار اجاره مسکن مهر را که برای یک متقاضی صادر کرده است مجدداً به یک متقاضی دیگر صادر کند، بنابراین نتیجه می‌گیریم که نه این موضوع و نه آن موضوع خرید و فروش مسکن مهر بدون هماهنگی و اجازه دولت قابل انجام نیست.

*فروش مسکن مهر تنها به واجدین شرایط آن هم بعد از صدور سند اعیانی

چاغروندی ادامه داد: شرط دولت و شرکت عمران پرند به عنوان نماینده دولت در زمان خرید و فروش مسکن مهر این است که زمانی که دفترچه اقساط آماده و سند اعیانی صادر شد آن وقت مشکلی از بابت فروش مسکن مهر به افراد واجد شرایط نیست.

*هنوز به هیچ دارنده مسکن مهری سند اعیانی صادر نشده است 

مدیرعامل شهر پرند در پاسخ به این سؤال که آیا تاکنون متقاضی یا متقاضیانی به این شرکت برای فروش مسکن مهر مراجعه کرده‌اند، اظهار داشت: خیر چرا که هنوز به هیچ دارنده مسکن مهری سند اعیانی صادر نشده است، پس وقتی هنوز سند اعیانی صادر نشده است به متقاضی نمی‌توان گفت که مسکن مهر خود را به فروش برساند.

*صدور سند اعیانی 3 سال زمان می برد

چاغروندی در پاسخ به این سؤال که از چه زمانی صدور سند اعیانی آغاز می‌شود، تأکید کرد: برای صدور سند اعیانی پروسه زمانی طولانی نیاز است و ممکن است سه سال زمان می‌برد.

وی ادامه داد: معنی صدور سند اعیانی یک مجموعه شهری این است که چون برای کل شهر یک سند وجود دارد پس ابتدا باید کل شهر قطع‌بندی و برای هر بلوکی جداگانه سند صادر شود و بعد از آن جداگانه برای واحد مسکونی سند اعیانی صادر شود که این مراحل مستلزم گذشت حداقل سه سال زمان است.

وی تأکید کرد: افرادی که در حال حاضر دارای مسکن مهر هستند و ساکن شده‌اند یک دفترچه اقساط بانک در اختیار آنها قرار داده شده و یک قرارداد اجاره زمین که دولت به آنها داده است.

وی ادامه داد: حال اینکه فردی خودسر به بنگاه املاک مراجعه می‌کند و اقدام به فروش امتیاز و یا حتی واحد مسکونی خود می‌کند مطمئن باشد که خلاف قانون عمل کرده و در آینده نیز دچار مشکل خواهد شد چرا که واحدی را به فروش می‌رساند که شریک آن که دولت باشد از آن بی‌خبر است.

مدیرعامل شهر پرند گفت: بارها به متقاضیان مسکن مهر اعلام کرده‌ایم که اقدام به خرید و فروش امتیاز و یا واحد مسکونی خود نکنید چرا که هم برای خود و هم برای دیگران مشکل ایجاد می‌کنید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان