بازدید 13692

حاشیه‌های امروز مجلس شورای اسلامی

نکته جالب توجهی که امروز به چشم می‌‌آمد، این بود که بر خلاف روزهای گذشته که بسیاری از صندلی‌های نمایندگان خالی بود، کمتر نماینده‌ای بود که در جلسه حضور نداشته باشد و تقریبا همه نمایندگان به این نشست آمده بودند؛ حتی بسیاری از آنهایی که به هنگام سخنرانی‌ها از صندلی‌های خود جدا می‌شدند و با اجتماع‌های چند نفری با یکدیگر بحث می‌‌کردند، امروز در جای خود بودند!
کد خبر: ۲۹۷۹۷۶
تاریخ انتشار: ۲۷ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۷ 16 January 2013
سرانجام پس از مد‌ت‌ها کش‌و‌قوس آمدن و نیامدن رئیس‌جمهور به مجلس، امروز صبح احمدی‌نژاد در مجلس حضور پیدا کرد؛ حضوری که بنا به انتظار با حاشیه‌هایی همراه شد.

به گزارش «تابناک»، پس از ورود احمدی‌نژاد ـ حوالی ساعت ۸ صبح ـ بلافاصله مجلس وارد دستور جلسه شد. شروع این نشست، با خواندن آیاتی چند از کلام‌الله مجید ـ که به تناسب دستور جلسه امروز برگزیده شده بود ـ آغاز شد. قاری قرآن، آیات هفتم و هشتم از سوره مائده را قرائت کرد.

ترجمه این آیات به این شرح است: «نعمتی را که خدا به شما داده است و پیمانی را که با شما بسته است، بدانید هنگامی که گفتید، شنیدیم و فرمانبرداری کردیم، یاد آورید و از خدای بترسید که خدا به آنچه در دل‌ها می‌گذرد، آگاه است»، «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، برای خدا، حق گفتن را بر پای خیزید و به عدل گواهی دهید. دشمنی با گروهی دیگر وادارتان نکند که عدالت نورزید. عدالت ورزید که به تقوا نزدیک‌تر است و از خدا بترسید که او به هر کاری که می‌کنید آگاه است، قرائت کرد.



بنا بر این گزارش، از آغاز نشست علنی و حتی به هنگام خواندن قرآن، برخی از نمایندگان مجلس در جایگاه هیأت رئیسه مجلس برای نام‌نویسی و قرعه‌کشی تجمع کرده بودند.

پس از پایان تلاوت قرآن، قرعه‌کشی به منظور سخنرانی نمایندگان پس از سخنان احمدی‌نژاد انجام و پنج نماینده برگزیده شدند تا افزون بر هشت نماینده‌ای که از سوی هیأت رئیسه و توافقی مشخص شده بودند، آنان نیز پس از سخنرانی رئیس‌جمهور در مجلس سخنرانی کنند.

این گزارش می‌افزاید، به همراه رئیس‌جمهور حسینی وزیر اقتصاد، حاج بابایی وزیر آموزش و پرورش، خلیلیان وزیر جهاد کشاورزی، ملک‌زاده رئیس سازمان میراث فرهنگی، الهام سخنگوی دولت، شیخ الاسلام وزیر کار، نیکزاد وزیر راه و شهرسازی، طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت، قاسمی وزیر نفت، حسینی وزیر ارشاد، بهمنی رئیس کل بانک مرکزی و نسرین سلطان‌خواه معاون علمی رئیس جمهور و غضنفری وزیر صنعت، معدن و تجارت رئیس جمهور وارد صحن مجلس شدند.

در این باره باید گفت، جمعی از نمایندگان از جمله بزرگواری، ایران‌پور، فیاضی، نبویان و حسینیان و همچنین نواب، علی لاریجانی را برای استقبال از احمدی‌نژاد همراهی کردند.

این گزارش در ادامه آورده است، رئیس جمهور به محض ورود به مجلس سخنرانی خود را آغاز کرد و سخنانش را تا ساعت ۹:‌۵۵ ادامه داد؛ فرصت رئیس جمهور برای سخنرانی در مجلس ۸:‌۳۰ تا ۱۰ تعیین شده بود.



هنگام سخنرانی احمدی‌نژاد، شماری از نمایندگان از سخان وی یادداشت‌برداری و برخی نیز سکوت کردند و عده‌ای دیگر و سه، چهار نفری با هم گفت‌وگو می‌کردند.

گفتنی است، کوچک‌زاده به هنگام سخرانی احمدی‌نژاد درباره استخدام‌ها ـ که مجلس آن را غیر قانونی می‌داند ـ چندین بار با صدای بلند وی را تشویق کرد و به وی «احسنت» گفت.

رئیس‌جمهور در جایی از سخنان خود اشاره کرد که پنجاه سال اقتصاد کشور وابسته به نفت است، که ابوترابی، نایب رئیس مجلس ـ که در ردیف جلوی پارلمان نشسته بود ـ سخنان وی را اصلاح کرد و گفت: «صد سال»، و احمدی‌نژاد در واکنش به این گفته وی گفت: «دیگه بد‌تر»!

احمدی‌نژاد که در هنگام سخنرانی، حرف‌هایش رنگ و بوی گلایه از مجلس و اقداماتش گرفته بود، با این عبارت که «الان جای شکایت نیست»، تلاش کرد از این بحث دور شود.

در اواخر سخنرانی احمدی‌نژاد، ابوترابی یاداشتی را به وی داد و در آن یادآور شد که در مجلس بماند و به اظهارات نمایندگان گوش دهد، ولی احمدی‌نژاد گفت که جلسه‌ای دارد و باید برود و‌‌ همان گونه که از قبل پیش‌بینی می‌شد، بلافصله پس از پایان سخنانش در صدد ترک صحن برآمد.

«مردمی که قالی می‌بافند، نباید روی حصیر بنشینند»؛ این جمله‌ای است که امروز چندین بار در سخنان احمدی‌نژاد تکرار شد؛ این ترانه برگرفته از یک ترانه لس‌آنجلسی است و حتی گفته می‌شود، کمتر از یک ماه است به بازار آمده و رئیس‌جمهور در سخنان پایانی‌اش آن را به کار برد!

احمدی‌‌نژاد پس از پایان سخنرانی‌اش، جلسه را ترک کرد و به همراه او همه اعضای کابینه، صحن مجلس را ترک کردند؛ اما تنها وزیری که ۳۰ یا ۴۵ دقیقه پس از خروج رئیس جمهور در صحن پارلمان ماند، صالحی وزیر خارجه بود که با نمایندگان صحبت می‌کرد.

به دنبال این رویداد، شماری از نمایندگان حاضر در مجلس، هنگام خروج احمدی‌نژاد به سمت وی رفتند تا هر گونه شده با او گفت‌وگویی داشته باشند؛ هر چند رئیس جمهور مصر بود که جلسه را سریع ترک کند، ازدحام نمایندگان در جلوی درب خروجی پارلمان، مانع از آن می‌شد که رئیس جمهور به راه خود ادامه دهد و در حلقه نمایندگان گرفتار شده بود.

* گفتنی است، ازدحام در مقابل درب خروج از سوی نمایندگان به اندازه‌ای بود که هنگامی که لاریجانی خواست در پاسخ به گفته‌های رئیس‌جمهور مطالبی بگوید، با صندلی‌های خالی روبه‌رو شد؛ بنابراین، لحظاتی مکث کرد تا نمایندگان سر جای خود برگردند، ولی این شکیبایی نتیجه نداد تا اینکه وی مجبور شد به مدت دو دقیقه از پشت تریبون و پی‌درپی از نمایندگان بخواهد تا در صندلی‌های خود مستقر شوند.


لاریجانی در سخنان خود ـ که بیش از ده دقیقه به طول انجامید ـ به نوعی به دولت گوشزد کرد که مخالفت‌های دولت درباره اختیارات رئیس مجلس بنا به اصل ۱۳۸ قانون اساسی شنیدنی نیست و از این پس دیگر نباید تکرار شود، چون شورای نگهبان نظرش را در این باره اعلام کرده است.

نکته دیگری که لاریجانی در سخنانش بر آن تأکید داشت، اجرای قانون بود. وی به نوعی گفته‌های رئیس جمهور مبنی بر تأکید بر اجرایی شدن عدالت در کشور را خطاب قرار داد و گفت: «پایه ایجاد عدالت اجرای قانون است و بدون رعایت قانون، نمی‌توان مدعی بود که عدالت ایجاد شده است».

پس از سخنان لاریجانی، سیزده نماینده مجلس، دیدگاه‌های خود را بیان کردند. البته در این باره باید افزود، سخنرانی نمایندگان به اندازه‌ای با هیجان انجام شد که گویی رئیس جمهور و اعضای کابینه مقابل آن‌ها نشسته‌اند، در حالی که صندلی‌های ردیف مهمان مجلس که جایگاه مسئولان دولتی است، کاملا خالی بود.


نکته جالب توجهی که امروز به چشم می‌‌آمد، این بود که بر خلاف روزهای گذشته که بسیاری از صندلی‌های نمایندگان خالی بود، کمتر نماینده‌ای بود که در جلسه حضور نداشته باشد و تقریبا همه نمایندگان به این نشست آمده بودند؛ حتی بسیاری از آنهایی که به هنگام سخنرانی‌ها از صندلی‌های خود جدا می‌شدند و با اجتماع‌های چند نفری با یکدیگر بحث  می‌‌کردند، امروز در جای خود بودند!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها