بازدید 3220

برخورداری‌از‌هوای‌پاک،‌ابتدایی ترین حقوق شهروندی

کد خبر: ۲۹۷۰۴۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۲ 12 January 2013
مسعود پزشکیان به مناسبت هفته هوای پاک، گفت: حق برخورداری از هوای پاک از ابتدایی ترین حقوق شهروندی است که مسئولان در برقراری عدالت باید به آن اهتمام ویژه داشته باشند.

مسعود پزشکیان در گفت وگو با خانه ملت، افزود: مقابله با آلودگی هوا نیازمند عزمی جدی و تلاش همه دستگاه ها برای مقابله با این بحران است و تا زمانی که در برنامه های توسعه شهری تعقل و اندیشه ورزی لحاظ نشود، اوضاع کلانشهرها به سوی نابسامانی در حرکت خواهد بود.

نماینده مردم تبریز، اسکو وآذرشهر در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه برخورداری از هوای پاک از ابتدایی ترین حقوق شهروندی است و مسئولان در برقراری عدالت باید به آن اهتمام ویژه داشته باشند، تصریح کرد: آسم، بیماری های انسداد دستگاه تنفسی، سرطان های ریه و مجاری تنفسی، بیماری قلبی و عروقی و حملات قلبی، عفونت های دستگاه تنفسی فوقانی و سردرد از جمله بیماری های عمده ناشی از آلودگی هواست که چنین مواردی ضرورت توجه به  هوای پاک در کلانشهرها را یادآور می شود.

پزشکیان با تاکید بر ضرورت اندیشیدن راه حل موثر برای رفع آلودگی هوای کلانشهرها، تأکید کرد: تنفس در این آلودگی ها در واقع نوعی مرگ تدریجی است، به عبارتی وضعیت انسان در هوای ناسالم همانند ماهی ای است که در آب آلوده انداخته شده و انتظار می رود که بتواند در آن آب زندگی کند.

این نماینده مردم در مجلس نهم، یادآور شد: در قانون چهارم و پنجم توسعه برای پیشگیری از آلودگی هوا، توصیه‌هایی در زمینه گسترش حمل و نقل عمومی، کاهش واحدهای آلاینده در کلانشهرها، خروج خودروهای فرسوده از چرخه حمل ونقل، تولید سوخت استاندارد و همچنین ساخت خودروهای دارای مصرف سوخت استاندارد شده است که البته روند اجرایی شدن و سرعت انجام این پروسه متناسب با قانون نبوده است.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، تأکید کرد: آلودگی هوا مسئله ای نیست که بتوان آن را با اقدامات مقطعی و موقتی چاره کرد بلکه رفع این مشکل نیازمند راهکارها و فرایندی زمان بر در زمینه توسعه شهری است که تحقق آن می تواند زیر مجموعه ای از توسعه متوازن در کشور باشد.

هفته هوای پاک از ۲۴ دی ماه لغایت ۲۹ دی ماه با شعار صنعت پاک و هوای پاک نامگذاری شده است.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی