بازدید 19768
مرور روزنامه‌های دوازدهم دی ماه

اتهام بزرگ برای نماینده پزشک، اعتبار برای دو پزشک دیگر

سخنان رئیس‌جمهور در همایش اصل ۴۴ و سخنگوی قوه قضائیه درباره حوزه کاری خود، ماجرای پرحاشیه استخدام انبوه دولتی در استان‌ها، مسائل سوریه و عراق و برخی تحلیل‌ها و خبرهای سیاسی و اجتماعی، مهمترین مسائل امروز روزنامه‌ها هستند.
کد خبر: ۲۹۵۰۴۷
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۴۱ 01 January 2013
اظهارات رئیس‌جمهور در همایش اصل ۴۴، مهمترین سخنان نقل شده در روزنامه‌های امروز است. رئیس‌جمهور گفته است: اکنون سیصد، چهارصد نفر هستند که پول و رسانه در دست آنهاست و تا صحبتی می‌شود و تغییری می‌خواهد ایجاد شود، می‌آیند و پشت تریبون‌ها می‌گویند اقتصاد به هم ریخته می‌شود.

وی با اشاره به اهمیت تحدید حوزه‌های دخالت حکومت در امر اقتصاد گفته است: این‌که از یک طرف بگوییم مردمی‌سازی اقتصاد، ولی از طرف دیگر بار اجرایی بر دوش دولت بگذاریم و حوزه‌های دخالت دولت را در امر اقتصاد گسترش دهیم، یک تناقض است و در واقع دخالت دادن دولت در جزییات اقتصادی زندگی مردم نقض غرض با آن اهداف تعریف شده است. ما باید حیطه دخالت دولت به این امر را محدود کنیم و اگر این حیطه دخالت گسترش پیدا کند، مردمی‌سازی اقتصاد رخ نمی‌دهد. وی در ادامه گفت: نه خود دولت باید اختیارات و وظایفش را در این زمینه گسترش دهد، نه دیگران. درباره سایر قوا نیز این‌ گونه است. ما باید دایم حوزه‌های وظایف و اختیارات را کم کنیم.

سخنان محسنی اژه‌ای، سخنگوی قوه قضائیه نیز در بیشتر روزنامه‌های امروز مورد توجه قرار گرفته است. آقای سخنگو در مورد شرایط محاکمه نمایندگان مجلس، ماجرای بدهکاران بانکی، چرایی به انفرادی رفتن فائزه هاشمی و احتمال صدور حکم اعدام برای زورگیران توضیح داده است.

عراق و چهار گزینه پیش‌ روی آن

پیوند مسائل سوریه و عراق مورد توجه بسیاری از روزنامه‌ها قرار گرفته است. روزنامه خراسان با اشاره به مسائل و اعتراضات پیش آمده در عراق نوشته است: «تداوم تجمع‌های ضد دولتی و در برخی موارد به خشونت کشیده شدن این اعتراضات باعث شد تا روز گذشته نخست وزیر عراق در گفتگویی تلویزیونی با شبکه السومریه نیوز تأکید کند که «عراق در بین گزینه‌های انتخابات زودهنگام، مذاکره، جنگ داخلی یا تجزیه کشور باید یک گزینه را انتخاب کند.» بحران سیاسی اخیر عراق در سه سطح داخلی، منطقه‌ای و بین المللی (فرامنطقه‌ای) قابل تبیین است».

این روزنامه سپس تلاش کرده است، بحران سیاسی اخیر عراق را در سه سطح داخلی، منطقه‌ای و جهانی (فرامنطقه‌ای) تبیین کند و درباره سطح منطقه‌ای نوشته است: «تحولات عراق را می‌توان در قالب رقابت‌های منطقه‌ای نیز تحلیل کرد. با فروپاشی رژیم صدام در عراق، اکثریت شیعه که همسویی بالایی با محور مقاومت در منطقه دارند قدرت را در این کشور در اختیار گرفته‌اند. به بیان دیگر عراق با دارا بودن دومین ذخایر نفتی در خاورمیانه و همچنین اهمیت بالای ژئو استراتژیک و ژئوکالچری خود با قرار گرفتن در کنار کشورهایی چون ایران، سوریه، لبنان و فلسطین خط مقاومت را در منطقه در مقابل ائتلاف سازش تقویت کرده است. از همین رو است که کشورهای عربستان، قطر و ترکیه در تلاش‌اند تا با تضعیف عراق و یا حتی بازگشت به ساختار سیاسی زمان صدام نفوذ منطقه‌ای خود را افزایش دهند. اتخاذ تاکتیک «جنگ مذهبی و طایفه‌ای» از سوی محور عربی ـ ترکی تنها ابزار مقابله با گفتمان فرافرقه‌ای مقاومت می‌باشد. پول عربستان، دیپلماسی ترکیه و رسانه قطری در تلاش‌اند تا با راه اندازی یک جنگ تمام عیار شیعه و سنی در منطقه خاورمیانه از یک سو بلوک سنی محور مقاومت را از این ائتلاف خارج ساخته و از سوی دیگر با ایجاد جنگ طایفه‌ای در کشورهای عراق، سوریه و لبنان عملا رقیب را دچار بحران داخلی نمایند. از همین رو است که طارق الهاشمی معاون محکوم به اعدام رئیس جمهوری عراق در واکنش به بحران اخیر عراق مدعی می‌شود: «تظاهراتی که در استان‌های عربی سنی عراق انجام شده‌اند یک دلیل ساده داشت و آن ظلم تاریخی است که علیه اعراب سنی صورت می‌گیرد».

روزنامه جوان نیز در مطلبی با نام «شورش سرنگونی اسد در بغداد!» نوشته است: «زمانی که تحولات سوریه و دخالت‌های دولت ترکیه در امور داخلی عراق را به این تحولات اضافه می‌کنیم، می‌بینیم که می‌توان دوره پیش از بحران را برای عراق متصور بود به خصوص که اربعین حسینی نیز نزدیک است و مخالفان قادرند طرح‌های تروریستی خود را پیاده کنند.‌‌ همان کاری که الان نیز در حال انجام است و همین دیروز بر اثر سلسله انفجار‌ها حدود ۶۰ نفر کشته و مجروح شدند».

روزنامه ملت ما نیز در مطلبی با نام «آینده سوریه میان شروط»، سه سناریوی مصر، یمن و لیبی را سه سناریوی مطرح پیشین در مورد سوریه دانسته و با طرح گزینه میانجیگری بین‌المللی به عنوان جدید‌ترین سناریو نوشته است: «این سناریو را می‌توان در اوضاع کنونی سوریه اقدامی ابتکاری دانست که مشابه آن در تحولات اخیر وجود ندارد. در این سناریو با استفاده از می‌انجیگری بین‌المللی سعی می‌شود دو طرف درگیر در داخل را به گفت‌وگو و توافق برای برون رفت از این شرایط متقاعد کنند. در این راستا دو دیپلمات برجسته بین‌المللی کوفی عنان و اخضر ابراهیمی به عنوان نماینده سازمان ملل و اتحادیه عرب در این چارچوب انتخاب شدند. کوفی عنان با مطرح کردن طرح‌هایی درصدد بود تا این بحران را از میان بردارد که البته چون این طرح‌ها محکوم به شکست شد از ادامه کار منصرف شد و کار را به ابراهیمی واگذار کرد».

اتهام برای نماینده پزشک، اعتبار برای دو پزشک دیگر

در ادامه حواشی برکناری وزیر بهداشت، روزنامه خورشید که به تأمین اجتماعی تعلق دارد، به توضیح و توجیه چرایی برکناری وزیر بهداشت پرداخته است. در بخشی از این مطلب، خورشید با ایراد اتهاماتی به عوض حیدرپور نماینده شهرضا نوشته است: «اما بد نیست به ‌عنوان یک برگ از آنچه در دفتر بهداشت و درمان دوران وزارت خانم دستجردی همراه با سیاستگذاری دکتر لاریجانی در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی رخ داده و مربوط به میزان دریافتی آقای عوض حیدرپور شهرضایی از یک بیمارستان دولتی در تهران است، اشاره کرد. این پزشک بیهوشی که با رای مردم شریف شهرضا پا در تهران گذاشته و بر صندلی سبز بهارستان تکیه کرده است، جدای از حقوق و مزایایی که باید بابت حضور تمام وقت در مجلس دریافت کند، از چند سال قبل به صورت ماهانه حقوق و مزایای یک پزشک متخصص بیهوشی را از بیمارستان قلب و عروق شهید رجایی تهران دریافت می‌کند!

وی طی چند سال اخیر چندین میلیارد ریال از بیمارستان شهید رجایی دریافت کرده است، در حالی که این میزان دریافتی از حقوق پزشکان متخصصی که به صورت تمام وقت در بیمارستان فعالیت می‌کنند، کمتر نیست! حال باید پرسید که آیا عوض حیدرپور شهرضایی در تبلیغات انتخاباتی خود در شهرضا به مردم شریف آن شهر قهرمان‌پرور گفته است که از چنین مزایایی در کنار نمایندگی مجلس برخوردار است؟ و آیا یک نماینده مجلس که باید تمام وقت خود را برای رسیدگی به لوایح، طرح‌ها و همچنین مشکلات حوزه انتخابیه خود اختصاص دهد و هوشیارانه بر مسند نمایندگی مردم بنشیند، درست است که وقت خود را صرف بیهوشی در یکی از بیمارستان‌های بنام پایتخت کرده و میلیارد‌ها ریال از بیمارستان دریافت کند؟

عجیب است کسی که خود در بسامان‌ترین اوضاع اقتصادی است، دم از نابسامانی اقتصادی بزند و دلش به حال مردمی بسوزد که همه فشار تحریم‌های ناجوانمردانه غرب را تحمل کرده و پای آرمان‌ها و ارزش‌های انقلاب اسلامی ایستاده‌اند!

فراموش نکنیم که چند ماه پیش وزیر و معاونان، به‌ویژه معاون محترم غذا و دارو، همچنین معاون توسعه منابع و کار‌شناسان تجهیزات پزشکی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای برقراری ارتباطات نزدیک‌تر و خرید ابزار و تجهیزات به‌ویژه مواد اولیه دارویی که سهمی حدود ۵۰ درصد واردات برای تولید حدود ۹۷ درصد ساخت داروهای داخلی را به خود اختصاص داده، با همتایان چینی خود دیدار کرده است».

این در حالی است که روزنامه خراسان در مطلبی با تیتر «هیلاری کلینتون زیر تیغ پزشک ایرانی» نوشته است: هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا، به دلیل عارضه لخته خونی، در بیمارستانی در نیویورک بستری شده و تحت درمان قرار گرفته است. دکتر غلام معتمدی، متخصص مغز و اعصاب در مرکز پزشکی دانشگاه جرج تاون، به خبرگزاری آسوشیتدپرس گفته است که لخته خونی «بستگی به این دارد که در کدام بخش از بدن قرار داشته باشد».

به گزارش آسوشیتدپرس، خانم کلینتون که برای آزمایش پزشکی به بیمارستانی در نیویورک مراجعه کرده بود به دلیل مشاهده لخته خونی در نمونه‌های گرفته شده از وی، بستری شد و به او داروهای ضد لخته خون داده شد. هنوز معلوم نیست که این لخته خونی چه خطری برای کلینتون ایجاد می‌کند. دکتر معتمدی پزشک ایرانی وی در این باره گفته است: «لخته خونی در ریه یا مغز موضوعی بسیار حاد است. لخته‌های ریوی می‌توانند کشنده باشند و لخته‌های مغزی نیز می‌توانند منجر به سکته شوند».

با این حال وی همچنین گفته است: «در صورتی که لخته خونی در پا مشاهده شود، به دلیل اینکه فرد در بستر بیماری بوده است، این امری شایع است و ممکن است که خانم کلینتون به دلیل بستری بودن پس از بیهوشی دچار این عارضه شده باشد».

از سوی دیگر، روزنامه جوان نیز از اهدای جایزه‌ای از سوی اتریش به یک پزشک ایرانی خبر داده است.

بیکاری، استخدام دولتی، توهین و توجیه

تصمیم دولت برای دادن مجوز استخدام ده‌ها هزار نفر به استانداران سراسر کشور و واکنش‌ها به آن مورد توجه بسیاری از روزانه‌ها قرار گرفته است.

در حالی که روزنامه‌ها خبر داده‌اند آمار بیکاری با افزایش پانصد هزار نفری بار دیگر به بیش از سه میلیون نفر افزایش یافته است، دولت تصمیم به کارآفرینی دولتی گرفته است و در طرحی به نام «مهر کارآفرین» مجوز استخدام چند هزار نفر را به هر استاندار داده است.

روزنامه اعتماد در مطلبی با نام «سونامی استخدام دولتی» خبر داده است که دولت در آستانه انتخابات به هر استاندار مجوز استخدام ۴ هزار نفر را داد. در این مطلب آمده است: «روزهای تعطیلی مجلس، بار دیگر تبدیل به روزهای پرکار محمود احمدی‌نژاد شده و او در مدت یک هفته یی تعطیلات مجلس و خاموش بودن تریبون بهارستان، هیچ فرصتی را برای اعمال نظرات خود از دست نمی‌دهد. چهارشنبه هفته گذشته آخرین روز کاری مجلس قبل از تعطیلات بود و پنجشنبه هم اقدامات محمود احمدی‌نژاد با برکناری وزیر بهداشت آغاز شد. اما احمدی‌نژاد به همین میزان اکتفا نکرد و به موازات مطرح شدن زمزمه‌های برکناری وزرای کشور و نفت و همچنین معاون اولش، روز یکشنبه از مصوبه یی خبرداد که به موجب آن، بقایی می‌تواند بدون قید و شرط هزار و پانصد نفر را در نهاد ریاست جمهوری استخدام کند. اعطای این اختیار به معاون احمدی‌نژاد از سوی احمد توکلی، امری بی‌سابقه در تاریخ اداری جمهوری اسلامی خوانده شد و نمایندگان دیگر هم، این تحرکات را انتخاباتی دانستند و البته چشم امید همه آن‌ها، رد شدن مصوبه دولت توسط هیات تطبیق مصوبات مجلس است: امیدی که حتی اگر محقق شود هم تضمینی وجود ندارد که اقدامات آتی احمدی‌نژاد باز هم در اردوگاه جناح راست تلاطم ایجاد نکند».

در واکنش به چنین جوی، روزنامه خورشید با اشاره به بعضی از قوانین به توجیه تصمیم دولت پرداخته است و ایران نیز سخنان توکلی در این مورد را نمونه جدید از توهین به دولت دانسته است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار