بازدید 8210

زلزله‌زدگان زیر سقف‌های ترک برداشته زندگی می‌کنند

اکنون که بیش از چهار ماه از وقوع این زمین‌لرزه می‌گذرد، هنوز بسیاری از مردم در چادر، کانکس و یا زیر‌‌ همان خانه‌های نیمه ویران خود می‌خوابند تا شاید اندکی تحمل سوز و سرمای کوهستان‌های آذربایجان برایشان قابل تحمل‌تر باشد.
کد خبر: ۲۹۴۸۲۴
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۵ 31 December 2012
ماه‌ها از وقوع زمین لرزه در آذربایجان می‌گذرد و همان گونه که از آغاز انتظار می‌رفت، اخبار رسیده، حکایت از ناملایمتی مسئولان در بازسازی این مناطق دارد.

کمک‌های مردمی، حضور ورزشکاران و نام‌آوران و اقدامات خودجوش آنان در زمینه بازسازی و کمک به این آسیب‌دیدگان و حتی هیاهوی رسانه‌ها، هیچ یک باعث نشد که دولت بخواهد به وعده‌ها و مصوبات خود عمل کند.

اکنون که بیش از چهار ماه از وقوع این زمین‌لرزه می‌گذرد، هنوز بسیاری از مردم در چادر، کانکس و یا زیر همان خانه‌های نیمه ویران می‌خوابند تا شاید اندکی تحمل سوز و سرمای کوهستان‌های آذربایجان برایشان قابل تحمل‌تر باشد.

در این زمین‌لرزه‌ها، ۱۸ هزار و ۶۱۸ واحد مسکونی دچار آسیب شده که از این میزان، پنج هزار و ۳۲۹ واحد به طور کامل تخریب شده‌اند. در مجموع ۴۱۰ روستا تخریب شده و ۶۵ روستا به طور کامل از بین رفته‌اند. دوازده روستای شهرستان ورزقان، کامل تخریب شده که هر یک از این روستا‌ها، نزدیک نهصد تا هزار نفر جمعیت داشتند که کمتر از ۴۰ درصد آنان جان خود را از دست داده‌اند. همهٔ زیرساخت‌های مخابراتی ناحیهٔ ورزقان به هم ریخته و همه خطوط قطع شدند. شصت روستای منطقه میان ۵۰ تا ۷۰ درصد و شش روستای شهرستان اهر به ‌کلّی تخریب شده‌اند. خسارات وارده به شبکهٔ برق ۲۵ روستای زلزله‌زدهٔ این استان دوازده میلیارد تومان برآورد شد.
الهوردی دهقانی، نماینده مردم ورزقان در این باره به خبرنگار «تابناک» گفت: بنا بر آمار خودشان، دولت گفته است که سی هزار واحد می‌سازد، حال آن که سه هزار واحد در مرحله تحویل است و این تنها ۱۰ درصد خانه‌هایی است که باید ساخته می‌شد. در مورد واحد‌های بخش شهری نیز باید گفت که بسیار اندک و در حد ده تا پانزده واحد آماده شده و در بخش روستایی، سه هزار واحد در مرحله تحویل است.

وی افزود: با توجه به بارش برف و سرمای هوا، عملیات ساختمانی عملا متوقف شده است و مردم در چادر و کانکس زندگی می‌کنند. عده‌ای زیر سقف‌های ترک برداشته، زندگی را ادامه می‌دهند. کسانی که در چادر‌ها زندگی می‌کنند، در این سرما دوام نخواهند آورد و‌‌ همان بهتر که مردم در زیر سقف‌های ترک برداشته و ویرانه‌ها زندگی کنند که شاید جان سالم به در ببرند.

این نماینده در پاسخ به این که آیا سوخت لازم برای آسیب دیدگان فراهم است، گفت: باید سوخت لازم در اختیار زلزله‌زدگان قرار گیرد؛ اما متأسفانه کارهای کافی در این زمینه انجام نشده و مردم با سختی و مشقت و با هزینه شخصی سوخت تهیه می‌کنند. امیدواریم مسئولان به وعده‌های خود عمل کنند و سوخت رایگان در اختیار مردم زلزله زده گذارند.

وی افزود: با این حال، مدارس در این مناطق برپاست. همچنین برای مدارسی که در زلزله آسیب دیده‌اند، از کانکس استفاده و کلاس‌ها برگزار می‌شود.

دهقانی گفت: نزدیک شصت روستا در منطقه وجود دارد که هیچ کاری برای آن انجام نشده و تکلیفشان مشخص نیست. از سی هزار واحد، بیست هزار واحد مربوط به واحدهای روستایی است که ۹۵۰۰ واحد در حال ساخت است و ۱۰۵۰۰ واحد دیگر مشخص نیست کجاست! مسئولان وعده می‌دهند که کارهای لازم را انجام می‌دهند، ولی همچنان خبری از انجام وعده‌ها نیست.

نماینده ورزقان درباره فرماندار ورزقان گفت: فرماندار ورزقان پروازی است و هر گاه می‌خواهد می‌آید و هر گاه می‌خواهد می‌رود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی