بازدید 9471
سخنان اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل در سوریه:

دو راهکار برای سوریه: «فرایند سیاسی» و یا «جهنم»!

تلاش شخصیت‌ها و نهادهای بین‌المللی برای حل بحران سوریه، همچنان ادامه دارد و در این میان، به ویژه اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب فعالیت‌های گسترده‌ای را برای حل و فصل این بحران به شیوه دیپلماتیک پیگیری می‌کند. در آخرین اظهارنظر، ابراهیمی برگزیدن سوریه را یکی از دو گزینه راهکار سیاسی و یا جهنم دانسته است.
کد خبر: ۲۹۴۴۳۹
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۵:۴۰ 29 December 2012
تلاش شخصیت‌ها و نهادهای بین‌المللی برای حل بحران سوریه، همچنان ادامه دارد و در این میان، به ویژه اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب فعالیت‌های گسترده‌ای را برای حل و فصل این بحران به شیوه دیپلماتیک پیگیری می‌کند. در آخرین اظهارنظر، ابراهیمی برگزیدن سوریه را یکی از دو گزینه راهکار سیاسی و یا جهنم دانسته است.

به گزارش «تابناک»، اخضر ابراهیمی، نماینده ویژه سازمان ملل و اتحادیه عرب، پس از دیدار با «سرگئی لاوروف»، وزیر خارجه روسیه تأکید کرد: فرایند سیاسی، تنها راه برقراری صلح در سوریه است؛ در غیر این صورت، این کشور به ورطه یک درگیری فرقه‌ای هولناک سقوط خواهد کرد.

بر پایه گزارش «راشا تودی»، لاوروف نیز ضمن حمایت از اظهارات ابراهیمی گفت: هنوز شانس انجام گفت‌و‌گوهای سیاسی در سوریه هست و این خود مردم سوریه هستند که باید درباره سرنوشت خویش و سرنوشت سیاستمدارانشان تصمیم بگیرند. وی تأکید کرد، خود سوری‌ها باید درباره رفتن یا ماندن بشار اسد تصمیم بگیرند.

لاوروف ادامه داد: توافقنامه ژنو برای پایان دادن به خشونت‌ها و گفت‌و‌گو میان همه طرف‌ها، باید مبنای هر گونه برنامه آتی در سوریه قرار بگیرد. با این حال، به بیان وی، خواسته‌های «ائتلاف مخالفین سوری» بر خلاف توافقات ژنو است.

وی گفت: «هنگامی که ائتلاف مخالفین شکل گرفت، ما به این حقیقت اشاره کردیم که بنا بر آنچه در برنامه کاری آن‌ها آمده، موضع آن‌ها قابل مصالحه نیست. هدف آن‌ها برانداختن رژیم است».

ابراهیمی نیز به نوبه خود بر اهمیت توافقات به دست آمده در ژنو در ماه ژوئن تأکید کرد و آن را دستاورد بزرگ «کوفی عنان»، «سرگئی لاوروف» و بسیاری افراد دیگر دانست. وی تصدیق کرد که توافقات ژنو، مهمترین ساز و کار برای حل و فصل بحران سوریه است؛ اما اشاره نمود احتمالاً این توافقات باید مورد پاره‌ای اصلاحات قرار بگیرد.

اشاره ابراهیمی و لاوروف، به دیدار «گروه اقدام سوریه» در ژنو بود که در ماه ژوئن سال جاری به ابتکار کوفی عنان، نماینده پیشین سازمان ملل در سوریه برگزار شد. توافقنامه ژنو از همه طرف‌ها می‌خواست به سرعت خشونت‌ها را متوقف کرده و مذاکرات خود را برای شکل‌دهی به «یک بدنه حاکمیتی موقت» آغاز کنند.

به هر حال، اظهارنظرهای اخیر در حالی از سوی ابراهیمی بیان می‌شود که وی هفته گذشته با سفر به سوریه، با بشار اسد، رئیس جمهور این کشور و همچنین نمایندگان گروه‌های مخالف دیدار و درباره راهکار بحران این کشور با آن‌ها گفت‌و‌گو کرد؛ با این حال، وی وقوع هیچ گونه پیشرفت مشخصی را درباره این مذاکرات اعلام نکرد.

از سوی دیگر، دولت روسیه نیز روز گذشته تمایل خود به میزبانی گروه‌های سوری برای مذاکره پیرامون بحران این کشور را اعلام کرد؛ اما ائتلاف مخالفین سوری امروز با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد، شرکت در این مذاکرات را نخواهد پذیرفت.

در مجموع، به نظر می رسد ائتلاف مخالفین اکنون با حمایتی که از سوی کشورهای خارجی، به ویژه کشورهای عرب منطقه و ترکیه از یک سو و کشورهای غربی از سوی دیگر به دست آورده، به هیچ راهکار سیاسی و مبتنی بر مذاکره علاقه‌ای نشان نمی‌دهد و صرفاً در پی برانداختن بشار اسد به هر روش ممکن است.

این در حالی است که در ماه‌های اخیر، ناظران و تحلیلگران گوناگون نسبت به ماهیت و ترکیب به شدت قومی و فرقه‌ای این ائتلاف و دستور کار تهاجمی آن هشدار داده و چشم‌انداز آینده سوریه در صورت به دست آوردن قدرت توسط این ائتلاف را نگران کننده می‌دانند. به این ترتیب، سخن ابراهیمی، مبنی بر انتخاب میان راهکار سیاسی و جهنم، چندان اغراق‌آمیز جلوه نخواهد کرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل