بازدید 2896

بزرگترین پیشرفت ورزشی آسیا در 2012

کد خبر: ۲۹۴۴۰۷
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۵ 29 December 2012
خبرگزاری رویترز درگزارشی در مورد عملکرد ورزش آسیا در سال 2012، از لغو ممنوعیت حجاب در مسابقات فوتبال به عنوان بزرگترین پیشرفت ورزشی این قاره در یک سال گذشته نام برد.

به گزارش ایرنا ، این خبرگزاری نوشت، شاید بزرگترین پیشرفت ورزشی آسیا در زمینه ورزش زنان مسلمان به دست آمد چراکه فیفا ممنوعیت حجاب برای شرکت زنان مسلمان در مسابقات را برداشت.

در این گزارش به حضور زنانی از کشورهای عربستان و قطر در بازی های المپیک نیز به عنوان دیگر دستاورد بزرگ ورزش آسیا یاد کرده است.

رویترز در همین رابطه نوشت: برای اولین بار زنانی از عربستان و قطر توانستند در بازی های المپیک حضور پیدا کنند.

ˈوجدان علی سراج عبدالرحیم شهرخانیˈ اولین زن عربستانی است که در المپیک لندن در مسابقات جودو شرکت کرد و بعد از آن گفت: به همه زنان عربستانی توصیه می کنم که در مسابقات ورزشی شرکت کنند.

در این گزارش همچنین آمده است، جدول توزیع مدال ها در بازی های المپیک 2012 لندن یکبار دیگر بر قدرت ورزش چین در آسیا تأکید کرد اما در خارج از این بازی ها تعداد کمی از ستارگان ورزشی قاره کهن بودند که در یک سال گذشته خوش درخشیده اند.

چین در المپیک لندن با درخشش شناگرانش از جمله ˈسان یانگˈ و ˈیه شیونˈ 38 مدال طلا گرفت و در جدول توزیع مدال ها دوم شد.

با این حال جنجال هایی در مورد احتمال دوپینگ ˈیه وˈ همچنین رسوایی تیم بدمینتون این کشور به پا شد. از طرفی ˈلیو شیانگˈ دونده دوی با مانع چین نیز برای دومین دوره متوالی در بازی های المپیک مدال نگرفت.

سرمایه گذاری های هنگفت کره جنوبی برای موفقیت در المپیک هم جواب داد و این کشور با کسب 13 مدال طلا در مکان پنجم جدول توزیع مدال ها و بالاتر از کشورهایی چون آلمان، فرانسه، استرالیا و ژاپن ایستاد. جایگاهی که در تاریخ کره جنوبی سابقه نداشت.

چین در عرصه فوتبال نیز دست به تغییرات بزرگی زد و ˈدیدیه دروگباˈ و ˈنیکولاس آنلکاˈ را به لیگ این کشور آورد اما همچون گذشته نتوانست به دستاورد قابل توجهی برسد.

در عوض کشورهایی مثل ژاپن و کره جای خود در محبوب ترین ورزش جهان محکمتر کردند.

تیم ملی فوتبال ژاپن در یک سال گذشته عملکرد خوبی داشت به طوریکه احتمالا به عنوان اولین تیم به جام جهانی 2014 برزیل صعود خواهد کرد.

شاگردان ˈآلبرتو زاکرونیˈ در یک بازی دوستانه در پاریس موفق شدند فرانسه را یک بر صفر شکست بدهند و ˈشینجی کاگاواˈ در ژوئن به منچستریونایتد پیوست.

تیم باشگاهی اولسان هیوندای در مدت 4 سال سومین تیم کره شد که به عنوان قهرمانی در لیگ قهرمانان آسیا رسید. این تیم در جریان مسابقات لیگ قهرمانان اصلا شکست نخورد و در فینال الاهلی عربستان را 3 بر صفر مغلوب کرد.

این در حالی بود که فوتبال آسیا هنوز خاطره رسوایی 2011 را فراموش نکرده و کنفدرارسیون این قاره تمام سال را تلاش کرد تا نام خود را از ننگی که ˈمحمد بن همامˈ رییس قطری پیشین به آن تحمیل کرده بود، پاک کند. او از مه سال 2011 به دلیل پرداخت رشوه پیش از انتخابات ریاست فیفا، محروم شده است.

باشگاه های اندونزی همچنان درگیر منازعات مربوط به اداره ورزش این کشور هستند و ˈدیه گو مندیتاˈ مهاجم پاراگوئه ای در حالی که منتظر دریافت چهار ماه دستمزد خود از باشگاه سابقش بود در یکی از بیمارستان های آن جان سپرد.

ˈپاکویائوˈ بوکسور 34 ساله فیلیپینی هم که عناوین قهرمانی جهان در هشت وزن را در کارنامه دارد در ماه دسامبر از ˈخوآن مانوئل مارکزˈ مکزیکی شکست خورد.

اما هند در المپیک لندن شش مدال گرفت و این اتفاق را به عنوان یک پیروزی بزرگ جشن گرفت با وجود این به دلیل دخالت های دولت در امور ورزش چندین بار از سوی کمیته بین المللی المپیک اخطار گرفت و در نهایت محروم شد.

کریکت هند هم محبوب ترین رشته ورزشی در دومین کشور پرجمعیت دنیا است، شکست پشت شکست و ناکامی پشت ناکامی را تجربه کرد.

سریلانکا مسابقات کریکت جام جهانی Twenty20 را به خوبی میزبانی کرد اما نتوانست قهرمان شود و در فینال مقابل هند غربی سر خم کرد.

ˈلی ناˈ تنیس باز چینی و قهرمان اوپن 2011 فرانسه، قهرمان تور جهانی سینسیناتی شد و در سه مسابقه دیگر به فینال رسید تا در جمع 10 تنیس باز برتر زن جهان باقی بماند اما در تلاش هایش هرگز نتوانست از دور چهارم مسابقات گرند اسلم فراتر رود.

با وجود این ˈکی نیشیکوریˈ بالاخره دل تنیس دوستان آسیایی را به دست آورد و به جمع 20 تنیس باز برتر جهان راه یافت. او اولین ژاپنی است که قهرمان اوپن ژاپن شده است.

از این کشور ˈیو درویشˈ بازیکن بیسبال نیز شروع خوبی داشت و با تیم تگزاس رنجرز در 29 بازی به 16 برد رسید و در نهایت جایزه ˈروکیˈ سال این باشگاه را هم دریافت کرد.

در آسیا سرمایه گذاری های میلیونی روی گلف همچنان ادامه دارد اما با وجود برگزاری مسابقات بزرگ هنوز جای موفقیت های جهانی خالی است.

ˈجیو میلخا سینگˈ هندی و ˈتونگچای جایدیˈ تایلندی در مسابقات تور اروپایی عناوینی را به دست آوردند ولی چهار پیروزی ˈهیرویوکی فوجیتاˈ در تور ژاپن کافی بود تا وی نفر 49 جهان و اول آسیا شود.

نشانه هایی هم وجود دارد که از تلاش چین برای پرورش استعدادهای جوان حکایت می کند. ˈگوآن تاینلانگˈ 14 ساله از این کشور جوان ترین بازیکنی بود که پس از قهرمانی در مسابقات آماتور آسیا-پاسفیک، توانست جواز حضور در رقابت های مسترز آمریکا را به دست بیاورد.

در گلف زنان نیز ˈیانی تسنگˈ از تایوان به برتری خود در آسیا ادامه داد و تمام طول سال نفر اول گلف زنان آسیا بود.
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها