بازدید 16505
۲
کیوسک بین‌المللی «تابناک»

بازتاب برگزاری رزمایش «ولایت ۹۱» در خلیج فارس

بازتاب رزمایش دریایی «ولایت ۹۱» در منطقه خلیج‌فارس، پیشنهاد جدید ایران برای ادامه مبادلات تجاری با ترکیه، چالش هسته‌ای ایران برای اوباما در دوره دوم ریاست جمهوری وی، فرصت‌های آمریکا برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران و تسخیر جایگاه ایران در اوپک توسط عراق، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۲۹۴۲۶۵
تاریخ انتشار: ۰۹ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰ 29 December 2012
بازتاب رزمایش دریایی «ولایت ۹۱» در منطقه خلیج‌فارس، پیشنهاد جدید ایران برای ادامه مبادلات تجاری با ترکیه، چالش هسته‌ای ایران برای اوباما در دوره دوم ریاست جمهوری وی، فرصت‌های آمریکا برای رسیدن به توافق هسته‌ای با ایران و تسخیر جایگاه ایران در اوپک توسط عراق، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، مهمترین خبری که از روز گذشته تاکنون بازتاب بسیار گسترده‌ای در میان مطبوعات جهان داشته، آغاز رزمایش دریایی شش روزه نیروهای مسلح ایران در منطقه خلیج فارس و تنگه هرمز است.

«راشا تودی» با اشاره به این خبر به نقل از منابع داخلی ایران می‌نویسد، این رزمایش با هدف نشان دادن توانایی‌های نظامی نیروهای مسلح در مقابله با تهدیدات دشمن برگزار می‌شود. این سایت با اشاره به سخنان امیر دریادار حبیب الله سیاری، فرمانده نیروی دریایی ارتش ایران می‌نویسد، رزمایش «ولایت ۹۱» به منزله پیامی برای دشمنان است، مبنی بر این که ایران دفاع از منافع حیاتی خود را بسیار جدی می‌گیرد. این سایت در ادامه به بیان جزییاتی از رزمایش یاد شده پرداخته است.

«عرب نیوز»، «پاکستان آبزرور»، «گالف تودی»، «رویترز» و «ایندیپندنت» از جمله دیگر مطبوعاتی هستند که این خبر را مورد توجه قرار داده‌اند.


اما در خبری مرتبط با موضوع تحریم‌ها، روزنامه «تودی زمان» از پیشنهاد جدید ایران برای دور زدن تحریم‌ها و ادامه تجارت با ترکیه خبر داده است. به نوشته این روزنامه، از آنجا که آمریکا در پی تصویب سازوکارهایی به منظور جلوگیری از مبادله گاز طبیعی ایران با طلای ترکیه است و همچنین به سبب تحریم‌ها، نقل و انتقالات مالی به ایران محدود شده، مقامات ایرانی پیشنهاد تشکیل یک شرکت مشترک با ترکیه به منظور انجام تجارت پایاپای را مطرح کرده‌اند. به نوشته این روزنامه، پیشنهاد مذکور در جریان سفر هفته گذشته هیأتی از اتاق بازرگانی ازمیر به تهران مطرح شده و مورد استقبال مقامات ترکیه نیز قرار گرفته است. 


برنامه هسته‌ای ایران و سیاست آمریکا در قبال این برنامه نیز از دیگر موضوعاتی است که در میان مطبوعات امروز به چشم می‌خورد. در این باره، «فایننشال تایمز» به موضوع نحوه واکنش احتمالی آمریکا به مسأله هسته‌ای ایران در دوره دوم ریاست جمهوری باراک اوباما پرداخته است.

در این مطلب آمده، اوباما در حالی برای آغاز دوره دوم ریاست جمهوری خود در ماه آینده آماده می‌شود که مسأله هسته‌ای ایران، بیش از دیگر موضوعات دارای اهمیت جلوه می‌کند؛ بنابراین، به دنبال انجام معامله‌ای با ایران است که بتواند به نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای این کشور پایان دهد. به باور فایننشال تایمز، در صورتی جلوی یک تقابل احتمالی با ایران در سال ۲۰۱۳ گرفته خواهد شد که پیشرفتی در روند مذاکرات هسته‌ای با این کشور حاصل شود.


در مطلبی دیگر در همین زمینه، سایت ژاپنی «دیپلمات» نیز با انتشار تحلیلی این پرسش را مطرح می‌کند که آیا آمریکا خواهد توانست از فرصت‌های پدید آمده برای رسیدن به توافق با ایران بهره‌برداری کند یا خیر.

به باور این سایت، باراک اوباما با انتخاب دوباره به عنوان رئیس‌جمهور، اکنون از آزادی دیپلماتیک بیشتر و فضای سیاسی بهتری برای دادن امتیازات چشمگیرتر به ایران، از جمله برداشته شدن برخی از تحریم‌های اقتصادی، برخوردار است. با این حال، تاکنون نشانه‌های اندکی مبنی بر تمایل وی به انجام چنین کاری بوده است.

دیپلمات با اشاره به نظر تحلیلگران می‌نویسد، این اعتقاد عمده وجود دارد که بدون برداشته شدن دست‌کم بخشی از تحریم‌ها، رسیدن به توافق با ایران امکان پذیر نیست.


در پایان، در خبری مربوط به حوزه انرژی، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» از تقویت موضع عراق در سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) به واسطه تحریم‌های وضع شده علیه ایران خبر داده است.

بلومبرگ اشاره می‌کند که به واسطه تحریم‌های بین‌المللی، ایران با سه پله سقوط در جایگاه پنجم بزرگترین تولیدکنندگان نفت در اوپک انتقال پیدا کرده، در حالی که عراق با دو پله صعود، به جایگاه دوم ارتقا یافته است. به نوشته این سایت، عراق توانسته با افزایش ۲۴ درصدی تولید خود در سال جاری، پس از عربستان سعودی جایگاه دوم را در اوپک از آن خود کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۷
انتشار یافته: ۲
حراست از کشور یک عبادت بزرگ است .
کاش میشد درس عبرتی به آمریکا داد در این رزمایش
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل