بازدید 47750
کیوسک بین‌المللی «تابناک»

درخواست وزیر خارجه ترکیه از ایران

شرایط صدور اجازه دسترسی بازرسان آژانس به مرکز نظامی پارچین، بازتاب گسترده برکناری وزیر بهداشت ایران، درخواست وزیر خارجه ترکیه از ایران، هشدار وزیر خارجه روسیه نسبت به استفاده از زور علیه ایران و کاهش واردات نفت ژاپن از ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۲۹۴۱۴۸
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۰ 28 December 2012
شرایط صدور اجازه دسترسی بازرسان آژانس به مرکز نظامی پارچین، بازتاب گسترده برکناری وزیر بهداشت ایران، درخواست وزیر خارجه ترکیه از ایران، هشدار وزیر خارجه روسیه نسبت به استفاده از زور علیه ایران و کاهش واردات نفت ژاپن از ایران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است. 


به گزارش «تابناک»، یکی از اخباری که از روز گذشته تاکنون بازتاب گسترده ای میان مطبوعات جهان داشته، سخنان حسن قشقاوی، معاون پارلمانی وزارت امور خارجه کشورمان درباره شرایط دسترسی بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به مرکز نظامی «پارچین» است.

در این باره، روزنامه «واشنگتن پست» با اشاره به سخنان قشقاوی می‌نویسد، در صورتی که تهدیدات خارجی علیه ایران از میان برود، ایران اجازه دسترسی بازرسان آژانس به پارچین را صادر خواهد کرد. به باور این روزنامه، از آنجا که مقامات سطح بالای حکومتی به ندرت درباره چنین موضوعات حساسی اظهارنظر می‌‌کنند، اظهارات قشقاوی را می‌توان بازتاب دیدگاه‌های بالاترین سطح حکومتی در ایران در نظر گرفت.

واشنگتن پست اشاره می‌کند، بازرسان آژانس که اوایل ماه جاری میلادی به تهران سفر کرده بودند، نتوانستند اجازه بازدید از پارچین را بگیرند؛ «عرب نیوز»، «تایمز اسرائیل» و «رویترز» از جمله دیگر مطبوعاتی هستند که این خبر را مورد توجه قرار داده‌اند.


از جمله دیگر اخبار داخلی ایران که در سراسر جهان بازتاب پیدا کرده، باید به برکناری مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، از سوی محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور اشاره کرد.

«نیویورک تایمز» و بیشتر روزنامه‌ها و خبرگزاری‌های دیگری که این خبر را منتشر کرده‌اند، دلیل اصلی این برکناری را انتقادهای آشکارای وزیر بهداشت از دولت در موضوع کمبود داروهای مورد نیاز و مشکلات واردات دارو دانسته‌اند.

از جمله دیگر نکاتی که مورد توجه این مطبوعات قرار گرفته، این است که دستجردی، نخستین وزیر زن در تاریخ جمهوری اسلامی ایران شناخته می‌شده است. نیویورک تایمز در مطلبی که درباره این موضوع منتشر کرده، اشاره کوتاهی به سوابق دستجردی نیز داشته است.

«ایندیپندنت»، «گالف تودی»، «پاکستان آبزرور»، «رویترز»، «الجزیره»، «خلیج تایمز»، «عرب نیوز»، «می‌دل ایست آنلاین» و شمار بسیاری از دیگر مطبوعات جهانی خبر برکناری وزیر بهداشت را نیز مورد توجه قرار داده‌اند.


اما در میان دیگر اخبار، روزنامه «تودی زمان» ترکیه، از درخواست وزیر خارجه این کشور از ایران برای توقف درگیری‌های فرقه‌ای در منطقه خبر داده است. به نوشته این روزنامه، «احمد داود اوغلو» از ایران خواسته تلاش بیشتری برای جلوگیری از تنش‌ها میان شیعیان و اهل سنت در منطقه خاورمیانه انجام دهد و تأکید کرده ایران به همراه ترکیه، نقش مهمی در کاستن از درگیری‌های فرقه‌ای در منطقه بازی می‌کند.

داود اوغلو که در کنفرانسی در مؤسسه تفکر استراتژیک آنکارا سخن می‌گفته، درباره شماری دیگر از موضوعات منطقه‌ای، از جمله موضع ترکیه در قبال سوریه و انتقاد‌ها نسبت به آن نیز اظهاراتی را مطرح کرده است.


خبرگزاری کویت، به موضوع هشدار وزیر خارجه روسیه نسبت به هرگونه استفاده از زور علیه ایران پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، «سرگئی لاوروف» روز گذشته هشدار داده استفاده از زور علیه ایران، پیامدهای بسیار سنگینی برای امنیت منطقه ای و بین المللی به دنبال خواهد داشت. وی از همه طرف های درگیر خواسته نسبت به گام هایی که بر می دارند و همچنین استفاده از زور در فرایند مذاکرات، محتاط باشند. وی اشاره کرده که منطقه هم اکنون نیز با تنش های فزاینده ای روبروست و در عین حال اظهار داشته که افق های جدیدی در فرایند مذاکرات گروه 1+5 با ایران پدیدار شده است. وزیر خارجه روسیه همچنین ضمن تأکید بر حقوق هسته ای ایران، اشاره کرده که فعالیت های هسته ای ایران باید تحت نظارت کامل آژانس بین المللی انرژی اتمی باشد.


در پایان، روزنامه «ژاپن تودی» از کاهش واردات نفت ژاپن از ایران خبر داده است. به نوشته این روزنامه، آمار وزارت امور مالی ژاپن نشانگر آن است که واردات نفت ژاپن از ایران در ماه نوامبر سال جاری میلادی، نسبت به مدت مشابه سال قبل ۱۸.‌۸ درصد کاهش داشته که دلیل اصلی آن تحریم‌های غرب علیه صادرات نفت ایران بوده است. این روزنامه در مطلب خود، آمارهایی از واردات نفت ژاپن از ایران در سال جاری و سال‌های پیش و همچنین مواردی از تحریم‌های غرب علیه بخش انرژی ایران را مورد اشاره قرار داده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۳
انتشار یافته: ۱۷
آقای احمد داووداوغلو
چرا جک میگی؟
کل اختلافات رو شما و عربستان ایجاد میکنین
بعد ایران رو هم متهم میکنین
یعنی رسما بگم از ترکیه و عربستان کشور پر رو تر ندیدم
عجب روبي داره اين تركيه ! خودش به خاطر مسائل قومي سوريه رو با خاك يكسان كرده ! حالا از ايران ميخواد از اختلاف بين شيعه و سني دست برداره !
«احمد داووداوغلو» از ایران خواسته تلاش بیشتری برای جلوگیری از تنش ها میان شیعیان و اهل سنت در منطقه خاورمیانه انجام دهد آقای داود اوغلی عنایت نموده خودتان را متقاعد کنید که دست از دخالت وبه آتش کشیدن کشور مسلمان (علوی)سوریه وعراق شیعه بردارید لطف کنید ازگروههای تروریستی سلفی حمایت لجستیکی نکنید خودتان وهمفکرهاتون بهتر میدانند که در همه دنیا حتی یک نفر شیعه دست به عملیات تروریستی نمی زند
ولی متأسفانه این همه آدمکشی وترور وویرانی بدست عده ای یهودیان مسلمان نما انجام می شود که مورد حمایت بعضی از کشورهی منطقه اند
این هم از زرنگی طرف ترک است دست پیش گرفته که پس نیافتد
احمد اوغلو كيه؟ عكس كرنش دربرابر اباما راديدين؟ ٣٤ملييون تخمين زده شده درتركيه مخالف وجود داره كه با تركيه جنگ دارند. تركيه درجهان به كشور گارسون معروفه بايد خدمت گذار اروپا باشه !
حمایت ترکیه از سرکوب شیعیان بحرین را فراموش کردید
این دقیقا فرافکنی است. چون خودش در حال حمایت فرقه ای است، می خواد دست پیش بگیره که پس نیفته
البته نباید فراموش کرد که موضع داوود اغلو از اردوغان مدبرانه تر بوده .این اردوغان است که سیاست ماکیاولیستی خود را به همه عیان کرده است
صهیونیست ها ی نوظهور نیستن که بگیم تازه بوجود آمدند اما صهیونیست های ترکیه ادوغان خائن ، داوود اوغلو جاسوس اسرا ئیل که مهره سوخته شده است وعبدا... گل بی کفایت وخائن که بانام اسلام حکومت ترکیه را بدست گرفتن شما میان شیعه وسنی تنش ایجاد می کنید یا ایران شما پول های عربستان وقطر که توی کیسه آل سعود وآل ثانی است دارید هزینه تروریست می کنید یا ایران ، شما یعنی حکومت های خبیث ترکیه وآل سعود وآل ثانی مطمئن باشید با ضرب پول دارید حکومت می کنید چون مردم فهیم ترکیه وعربستان وقطر شما بعنوان جاسوس صهیونیست می شناسنتون هیچ انتظاری از جاسوس نیست جاسوس جاسوسه دیگه برای بقاءخود دست به هر جنایتی میزنه
ایران بدون هیچ چشمداشتی دوست همه ملتهای منطقه است و همواره در جهت اتحاد شیعه و سنی حرکت کرده است. حمایتی را که ایران از حماس و فلسطینیان که همه سنی هستند میکند هیچ کشور سنی نداشته است.

اگر ایران میخواست با سنی ها دربیفتند میتوانست مثل زمان شاه بهترین رابطه را با غرب و اسرائیل داشته باشد.

متاسفانه دولتهای سنی ازجمله ترکیه عربستان قطر و غیره در فشار به ایران به غرب کمک میکنند
مسولان فعلی ترکیه که بانی قومیت گرایی در منطقه گشته اند حال دعوی فرقه گرایی هم شده اند انگار همینها نیستند که در حق بیش از 25 میلیون علوی و 12 میلیون کرد ترکیه جفا میدارند فقط بجرم اینکه ترک نیستند یا سنی نیستد حال ادعای زیادی هم میکنند
آهاااااااااااای!!!یرادر اغلو!!!!واقعا پشت گوشهای ملت رو مخملی می بینی شما!!این اظهارات داوود اغلو مصداق عینی فرافکنی هست،شما که خودتون از تریبون رسمی اعلام می کنید کمک لجستیکی به مخالفان سلفی سوریه می کنید !!و ادامه می دید .بابا اینا دیگه چه پر رو تشریف دارن
حالا که اوضاع به نفع ترکیه نیست دست به دامان ایران شده.میخواد سری تو سرها دربیاره.من(ترکیه) انم که رستم(ایران) بود پهلوان
یکی نیست جلوی زیادی خواهی های این ترکیه رو بگیره. واقعا که رو نیس ....
دست پیش گرفته تا پس نیافتد
ترکیه‏ ‏کم‏ ‏‏ ‏کم‏ ‏متوجه‏ ‏می‏ ‏شود‏ ‏امنیت‏ ‏خودش‏ ‏را‏ ‏به‏ ‏خطر‏ ‏می‏ ‏اندازد‏ ‏البته‏ ‏امینت‏ ‏ترکیه‏ ‏امینت‏ ‏،ایران‏ ‏وسایر‏ ‏کشورهاست‏ ‏،ایران‏ ‏برای‏ ‏برون‏ ‏رفت‏ ‏ترکیه‏ ‏از‏ ‏مسایل‏ ‏پیش‏ ‏امده‏ ‏به‏ ‏ترکیه‏ ‏کمک‏ ‏کند‏ ‏.ترکیه‏ ‏از‏ ‏ایران‏ ‏کمک‏ ‏می‏ ‏خواهد‏ ‏واین‏ ‏موضوع‏ ‏راباید‏ ‏ترکیه‏ ‏به‏ ‏نحوی‏ ‏منطقی‏ ‏بیان‏ ‏کند
حضرت امام فرمودند وقتی یک مقام آمریکایی حتی به شاه ایران هم که دست نشانده خودشان بود نگاه نمی کرد بخدا تلخی اون الان هم در وجود من است
وقتی در کنفرانس اردوغان و اوبا ما دیدم چطور اوباما دادود اغلو را با حرکت دستش اشاره داشت از اینکه دولت مسلمانی و وارث امپراطوری عثمانی اینقدر حقیر باشه خجالت کشیدم و سخن آخر بهش بگید شما خودتان با قطر و عربستان و اسراییل دارید به مسلمانان جهان چه شیعه و چه سنی خیانت می کنید
رفتار آقای «احمد داوود اوغلو» دقیقا برابر با رویه های دیپلماتیک به نام سیاست اعمالی و سیاست اعلامی است ، یعنی در عمل یه کاری انجام میدهند ولی در گفتار چیز دیگری رو بعنوان موضع خود بیان میکنند.
حالا باید ببینیم سیاستمداران ما که رفتار عملی ترکیه را علیه منافع شیعیان می بینند چگونه میتوانند این سیاست ها رو خنثی کنند را مجبور کنند که سیاست اعلامی و اعمالی خود را یکسو اعلام کند یا لااقل دستش کاملا رو شود.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی