بازدید 23039

سرطان؛ از تولید به مصرف!

شاید شما نیز از آن دسته افرادی هستید که برای حفظ سلامت خود به انواع محصولات گیاهی و کشاورزی سر می‌زنید و تلاش می‌کنید، سبد غذایی خود را با این محصولات تکمیل و پر بار کنید؛ اما اگر گفته شود، خود این محصولات اکنون از عوامل کارآمد در بروز بیماری‌های سرطانی هستند، چه خواهید کرد؟
کد خبر: ۲۹۳۶۰۳
تاریخ انتشار: ۰۵ دی ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۸ 25 December 2012

شاید شما نیز از آن دسته افرادی هستید که برای حفظ سلامت خود به انواع محصولات گیاهی و کشاورزی سر می‌زنید و تلاش می‌کنید، سبد غذایی خود را با این محصولات تکمیل و پر بار کنید؛ اما اگر گفته شود، خود این محصولات اکنون از عوامل کارآمد در بروز بیماری‌های سرطانی هستند، چه خواهید کرد؟

به گزارش «تابناک» در همه دیدگاه‌های علمی و کار‌شناسی، این‌گونه مطرح است که مواد خوراکی طبیعی و میوه‌جات و محصولات «سبز»، بهترین مواد برای سلامت جامعه در بحث تغذیه است و کنوانسیون‌های بین‌الملل در زمینه بهداشت تغذیه، توصیه اکید به استفاده از این گونه خوراکی‌ها در راستای کاهش بیماری‌های سرطانی در جوامع دارند.

اما این امر هنگامی منطقی و شدنی است که خود این مواد آلوده به انواع عوامل سرطان‌زا نباشند، که متأسفانه آن گونه که از شواهد پیداست، در کشور ما اکنون مواد و محصولات کشاورزی و میوه‌جات، یکی از عوامل اصلی در شیوع بیماری‌های سرطانی هستند.

بنا بر این گزارش، دهقانی، عضو هیأت رئیسه مجلس، چندی پیش صادق خلیلیان، وزیر جهاد کشاورزی را در مجلس مورد خطاب قرار داد و از او در این زمینه پرسید.

محور سخنان دهقانی این بود که: محصولات کشاورزی ما سرطان زا شده‌اند.

بر پایه آمار وی، وضعیت محصولات کشاورزی ما به دلیل استفاده از سموم شیمیایی زیاد، خطرناک است و سالانه هفتاد هزار بیمار سرطانی به آمار سرطانی‌های کشور افزوده می‌شود که یک سوم آن‌ها بر اثر محصولات کشاورزی مسموم دچار این بیماری می‌شوند.

پرسش این بود: چرا وزارت جهاد کشاورزی، مفاد بند «و» ماده ۳۴ قانون برنامه پنجم توسعه را اجرایی نکرده است؛ بندی که مستقیم اشاره به کاهش استفاده از سموم ضد آفت و کودهای شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی و جایگزینی آن‌ها با کودهای زیستی و ارگانیک دارد؟

بند «و» ماده ۳۴ قانون برنامه پنج توسعه اشعار دارد که:

«وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی موظف است با همکاری وزارت جهاد کشاورزی، مقدار مصرف مجاز سموم و کودهای شیمیایی برای تولید محصولات باغی و کشاورزی را مشخص نماید و عرضه محصولاتی را که به صورت غیرمجاز از سموم و کودهای شیمیایی استفاده کرده‌اند، ممنوع نماید. وزارت جهاد کشاورزی موظف است ضمن اطلاع رسانی و فرهنگ سازی در زمینه کاهش استفاده از سموم و کودهای شیمیایی امکان دسترسی مردم را به محصولاتی که از سلامت لازم برخوردارند فراهم آورد».

دهقانی با اشاره به کندی اقدامات در این خصوص از سوی وزارت جهاد کشاورزی گفته است: متأسفانه محصولات کشاورزی ما بعد از صادر شدن مرجوع می‌شوند و دوباره همین محصولات مرجوعی که استانداردهای لازم را نداشته‌اند، بین مردم توزیع می‌شوند و آب هم از آب تکان نمی‌خورد.

در پایان، هیأت رئیسه مجلس برای پاسخ دادن به این پرسش، فرصتی سه ماهه به وزیر جهاد کشاورزی داد تا گزارش‌ها در این باره را ارائه نماید.

نکته قابل توجه در این میان آن است که اکنون دیگر نمی‌توان به محصولات گیاهی و «سبز» به عنوان سالم‌ترین و مفید‌ترین نوع خوراکی در کشور اعتماد کرد. در جایی که خود این مواد آلوده به عوامل سرطان زا هستند، چگونه می‌توان برای حفظ سلامت، مصرف آن‌ها را در دستور کار خود گذارد؟

دکتر خدیجه رحمانی، متخصص تغذیه و استاد دانشگاه شهید بهشتی درباره تأثیر استفاده از کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی به تابناک گفت: هیچ شکی در این باره نیست که استفاده بدون حساب و کنترل نشده از کودهای شیمیایی در محصولات کشاورزی، تأثیر مستقیمی بر افزایش بیماری‌های سرطانی داشته باشد. این مواد شیمیایی در فرایند تولید  ریشه‌ای جذب گیاه شده و وارد بافت ماده غذایی می‌شوند، به گونه‌ای که به هیچ طریق قابل تجزیه و جداسازی از ماده غذایی نخواهند بود.

رحمانی اشاره می‌کند: در این خصوص، نه تنها کودهای شیمیایی بلکه سموم آفت کش نباتی نیز از عوامل ایجاد بیماری سرطان در محصولات کشاورزی هستند و استفاده بدون حساب از این سموم و آفت‌کش‌ها نیز تأثیر مستقیمی بر این امر دارد که وزارت جهاد کشاورزی باید نظارت و کنترل علمی و عملی بر استفاده از این مواد از سوی کشاورزان داشته باشد.

دکتر رحمانی همچنین به موضوع دیگری در بروز و شیوع بیماری‌های سرطانی در کشور اشاره می‌کند که فرآیند نگهداری مواد غذایی است و می‌افزاید: حتی در فرآیند نگهداری مواد غذایی نیز مشکلاتی هست و سموم ناشی از آلودگی‌های میکرو بیولوژیک، می‌تواند به بیماری‌های سرطانی منجر شود.

وی در توضیح این مطلب می‌گوید: برای نمونه، دیده می‌شود که در برخی مغازه‌ها مواد غذایی همچون آجیل و خشکبار که از سال‌ها و ماه‌های پیش مانده، با مواد تازه تولید شده مخلوط می‌شود که در ظاهر هم به هیچ وجه قابل تشخیص نیست؛ بنابراین، استفاده این مواد به دلیل تولید آلودگی‌های میکرو بیولوژیک، می‌تواند منجر به بروز بیماری‌های سرطانی شود. در نتیجه مشخص است که این امر باید در مجموع زنجیره غذایی یعنی از فرایند تولید تا نگهداری و مصرف کنترل و نظارت شود.

رحمانی با اشاره به وجود استانداردهای جهانی در استفاده از مواد شیمیایی در تولید محصولات کشاورزی می‌گوید: در همه دنیا استاندارهایی در این باره وضع شده که با اعداد و ارقام مشخص، میزان استفاده از این مواد شیمیایی را تعیین و محدود کرده است. اما متأسفانه نوع و میزان استفاده از کود‌ها و سموم ضد آفات در کشور ما در نظارت و کنترل نیست که باید نظارت دقیقی در این زمینه اعمال شود.

اکنون فرصتی سه ماهه در اختیار وزیر جهاد کشاورزی است تا گزارش‌های مربوط به کارکرد وزارتخانه متبوعش در این حوزه را ارائه دهد؛ موضوعی که البته تنها مربوط به وزارت جهاد کشاورزی نیست و وزارت بهداشت نیز در این باره مسئولیت مستقیم دارد.

اما باید پرسید چه میزان از بیماری‌های سرطانی که در این مدت به آمار افزوده شده، ناشی از مصرف مواد و محصولات کشاورزی است که اساساً برای حفظ سلامت به آن‌ها رجوع می‌شود. همچنین در این سه ماه و حتی تا زمان انجام اقدامات عملی و رسیدن به نتایج خوب در این زمینه، چه رقم دیگری بر آمار بیماری‌های سرطانی از این راه افزوده خواهد شد؟

نکته دیگر آن که هزینه‌های اجتماعی و اقتصادی این مورد به چه میزان است و آیا تا این اندازه که در خصوص فواید پیشگیری سخن گفته می‌شود، در عمل نیز شاهد انجام کارهایی در این زمینه هستیم؟
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۲۸
انتشار یافته: ۵۷
بیا حالا گیاه خواری کن! هر روز یه خبر بدمی شنویم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
بيخود نیست که در این مملکت سونامی سرطان و ام اس داریم
آمار بيماران سرطاني در كشور ايران ؛ با شتابي غير منطقي ، در حال گسترش است .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
وزير درمان ! خبر داره ؟!
متاسفانه ، كسي نيست كه دلش به حال اين مردم ، بسوزد .
فراوان است عوامل بروز سرطان در ايران .
آلودگي هوا ناشي از سوخت بنزين بي كيفيت .
امواج الكترو مغناطيسي ناشي از ارسال پارازيت ها .
استفاده وسيع از كودهاي شيميايي در توليد محصولات كشاورزي .
پاسخ ها
رهگذر
| United States of America |
۱۴:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
استفاده از کودهای شیمیایی در خوراک دام برای رشد سریع و تجمع چربی در دمبه هم یادی کنیم!
شرم‌آوره که مشکلات کشور رو همه می‌دونن اما برای برطرف کردنش عزمی به چشم نمی‌خوره!
در اطراف بعضی از کارخانجات بزرگ از جمله فولاد مبارکه و ذوب آهن اصفهان به عنوان یک اقدام محیط زیست دوستانه اقدام به کاشت هکتارها درخت کرده اند که با پساب این کارخانه ها آبیاری می شود و گرد و غبار ناشی از همین کارخانجات روی این دختان می نشیند. منتها تعداد بسیاری از این درختان درختان مثمر از قبیل زیتون هستند که معلوم نیست زیتون آنها را کدام بخت برگشتگانی مصرف می کنند.
همینطور در دانشگاه صنعتی اصفهان درختان زیتون را با فاضلاب تصفیه نشده شهری آبیاری می کنند!
با سلام
متاسفانه باید بگم که 2 ماهه متوجه شدیم که پدربزرگم سرطان معده داره و تنها ماده غذایی که مصرف میکرد میوه بود و همیشه فکر میکرد این راز سلامتیشه غافل از اینکه همین میوه باعث هزار رنج و ناراحتی اش شده
پاسخ ها
منصوره
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
باعث تاسفه
امیدوارم بهبود پیدا کنند
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
برای ايشون و همه بيماران آرزوی سلامتی داريم.
حالا ما بايد چه خاكي تو سرمون بايد بريزيم.بخوريم يا نخوريم. راه حل پيشنهادبدين
دیگه به چی اعتماد کنیم؟؟دیگه به کی اعتماد کنیم؟؟؟؟؟
چرا در صدا سیما در باره ایمن موضوع مهم اطلاع رسانی کافی نمی شود؟ چرا اداره استاندارد بر روی صدور مجوز سلامت محصولات باغی و کشاورزی سهل انگاری مکند؟. چرا در زمان تولید بر روی باغات و زمینهای کشاورزی نظارت نمی شود . واقعا چرا؟؟؟؟؟
پاسخ ها
بهار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
آخه خبر زایمان فیل تو هندوستان و خبر پوشیدن لباس دست دوم تو ایتالیا و... مهمتر از اطلاع رسانی این امراض و تاثیرشون روی سلامتی مردم کشورمونه.... وقتی وزیرمون انقدر راحت میگه پارازیت ها عامل سرطان و اختلالات ژنتیکی نیست... دیگه چه انتظاری میشه داشت؟؟؟؟
راستش یکی از دوستان در بوئین زهرا نزدیگ صد هگتار زمین زراعی داره که هر سال خربزه میکاره وهر سال برای خوش رنگ شدن محصول نزدیک ده تن کوگرد مصرف میکنه وتازه کلی هم ازافت گشهاوکود های شمیای بهره می گیره و هیچ نظارتی هم از سوی ارگانی انجام نمیشه . خدا به داد مردم برسه.تابناگ عزیز تورا بخدا بیشتر بنویس تا اونایی که در خوابند بیدار بشند و به جای مدیریت جهانی فقط به مردم فکر کنند چون ماییم که باید جلو اسراییل بجنگیم نه اعراب...
آیا مسئولین مایحتاج خود را از مزارع اختصاصی تهیه می کنند یا فکر می کنند خانواده هایشان ایمن هستند یا همه اینها را هوچی گری رسانه ای فرض کرده و به امور مهم تر می پردازند
تاثیرات پارازیت ها - دکل های موبایل - آلودگی هوا - و این آخری میوه و سبزیجات ناسالم که فقیر و غنی نمی شناسه - آدم معمولی و آقازاده را بصورت یکسان تحت تاثیر قرار می ده.
آخر بی تفاوتی و سهل انگاری تا کجا؟!
اب لوله که نمیتونیم استفاده کنیم مرغ و ماهی هم که خودتون بهتر میدوننید(هرمون) برنج و گندم هم که(پاکستانی الوده طبق اخبار خودتون) .. فقط مونده بود میوه هوا هم که الوده شیر هم که دیگه نمیگم من خواهرم دچار این بیماری هست دکتر گفته بود میوه بخور با این وضعیت شما بگید چه کنیم لطفا مملکت را اداره کنید دنیا را نمیخواد اداره کنید.
توان خرید همین میوه های آلوده هم را نداریم
یعنی چی؟ یعنی وزارت بهداشت و کشاورزی و ... همگی وزارت سرطان هستن؟ پس تو مسئولی در مقابل چی مسئولی؟؟؟؟؟؟؟؟؟
به خدا من ديگه موندم بايد چيكار كنم الان خيلي وقته نه سوسيس كالباس ميخوريم نه نوشابه هاي گازدار و نه غذاي بيرون اين مطلبو كه خوندم حالم بد شد انگار گريزي از بيماري نيست...فقط خدا بمون رحم كنه
من برادرم باغ انگور داره. يه سري كود هست كه اينها در طول سال استفاده مي كنند و از جهاد كشاورزي مي گيرن و بهشون گفته مي شه كه نبايد بيشتر از مقدار خاصي استفاده بشه چون باعث ايجاد سرطان مي شه. ولي متاسفانه نظارت و همچنين بخشي كه محصولات را از اين نظر بررسي كند و سپس ميوه را به بازار عرضه شود وجود ندارد به همين دليل برخي افراد جهت افزايش محصول يا درشت شدن آن اقدام به استفاده بيش از حد مجاز مي كنند
ما یکی از بزرگترین تولید کنندگان سیب زمینی و سیر و هندوانه در استان همدان هستیم ولی ما برای دفع آفات نباتی مجبوریم از سموم کشاورزی در حد استاندارد استفاده کنیم و به علت عدم حمایت دولت در زمینه تولید و بازاریابی محصولات و پایین بودن قیمت محصولات ما ما مجبور میشیم از کود های تقویتی و شیمیایی برای بالا بردن و افزایش و بهر وری بیشتر از زمین دست به دامن این سیستم های شیمیایی بشویم تا به علت پایین بودن قیمت محصولات با برداشت بیشتر جبران ضرر هامون رو داده باشیبم





دولت محترم بیدار شو و ببین که کشاورزی ایران در حال انقراض و فراری شدن کشاورزان از تولید به خاطر عدم توجه شما دولت مردان می باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
براي بررسي درستي ادعاي ايشان، يک عدد سيب زميني را از وسط برش داده و در مجاورت هواي محيط به مدت نيم ساعت قرار دهيد، انچه پس از نيم ساعت مي بينيد کدر شدگي سطح زرد سيب زميني مي باشد، اين همون اوره اي است که در کودهاي شيميائي ازته وجود دارد و در نهايت به خورد مردم بيچاره مي رود ، در مورد ساير محصولات کشاورزي نيز اوضاع همانند همين مورد سيب زميني ازته شده است، هندوانه، خربزه، سيب، انار و...خلاصه ادم مات و مبهوت مي مونه که چي ديگه خوردنيه.؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
شما سودتونو ببرید ماهم سرطانش را
من دانشجوی کارشناسی ارشد دانشگاه تهران در رشته کشاورزی هستم و باید به عرض دوستان وملت عزیزمان برسونم که دلیل اینهمه بدبختی که سرمون میاد هم خودمون و هم بی قانون بودن برخی از بخش های کشوره. وقتی که کشاورزی حاظر به یکسان کردن زمین هاش نیست، وقتی که زمین های کشاورزی توی بعضی مناطق حتی به قطعات زیر هزار متر یعنی بیش از 1 دهم یک هکتار تقسیم میشه و نمیشه توش کنترل ها و مدیریت های کلان اجرا کرد، وقتی که دولت حاضر به اعمال یک قانون کلی برای کل کشور نمیشه، وقتی که خیلی از محصولات وارداتی آلودگی شیمیایی و سمی و آفات و بیماری های جدید که توی کشور نیست هستن و کسی جلوشونو نمیگیره چون یه عده گردن کلفت وارد کنندشون هستن، وقتی که دانشگاه های کشاورزی و وزارت علوم برنامه ای برای طرح آزمایش هایی که در راستای افزایش تولیدات زیستی بخش کشاورزی باشه ندارن و هزاران دلیل دیگه باید هم چنین اوضایی سرمون در بیاد. همش بخاطر بی قانونی و بی برنامگی و بی مدیریتی و بی لیاقتی خودمونه. ولا غیر...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
احسن خیلی خوب گفتی.
متاسفانه استفاده بی رویه کود و سم در تولید محصولات زراعی در ایران فوق العاده زیاد شده کشاورز بی جهت هی برای تهیه کود و سم به هر دری می زند و اگر گیر بیاورد زمان و مقدار را رعایت نمی کند
الان وضع در صنعت دام و طیور خیلی بدتر از این است . هفته قبل در تبریز تخم مرغی خریدم که سفیده اش مانند ژل سخت بود و اصلاً سفیده پخته نمی شد. یا اکنون همه می دانند که مرغ و ماهی های موجود در بازار به روش هورمونی بزرگ می شوند . اما همه در فکر خودشان می باشند بی خیال ملت .
پاسخ ها
مهدی
| United States of America |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۵
بله
بنده هم در همین هفته با چنین تخم مرغی مواجه شده به خیالم که سفیده یخ زده ولی بقیه تخم مرغها شرایط معمولی داشتند کسی دلیل این شکلی شدن تخم مرغ رو میدونه
ایا نشانه ظاهری خاصی وجود داره که ما بتونیم تشخیص بدیم چه میوه ها و سبزیجاتی بیشتر الوده هستند؟ لطفن اگه کسی اطلاعی داره مطرح کنه
در دنیا سموم هرساله بازنگری می شوند. شدید ترین کنترلها بر محصولات خوراکی می شود. فیلترهای زیادی برای ورود محصول به چرخه فروش قائل می شوند تا استاندارد ترین ها به دست مصرف کننده برسد. اگر نظارت و کنترل شدید بهمراه آموزش باشد مشکل حل می شود. تولید کننده هم مجبور به رعایت می شود. باید شروع کرد. ما کارشناسان آموزش کشاورزی اعلام همکاری می نمائیم.
حاضرم شرط ببندم وزیر کشاورزی حتی این بند قانون برنامه پنجم را نگاه هم نکرده
بنظرتون اگه تو یه کشور مثل ژاپن چنین سهل انگاری صورت بگیره و با جان و زندگی انسانها بازی بشه با مسئولین مربوطه اش (وزیر کشاورزی؛ وزیر بهداشت و ....) چیکار میکنن؟؟؟


سکوت و بی تفاوتی مسئولین یعنی نهایت بی شرمی و قساوت قلب

تابناک عزیز!!! فکر نمیکنم سانسور بشه چون شما هم از این موهبتها استفاده می کنید
دست شما درد نکنه بالاخره مردم از جونشون مایه میگذارند حداقل توی سرطان رتبه های نخست می آید
من برای بچه های کوچکم نگرانم که از زمین و هوا در معرض خطر انواع سرطان ها هستند.ای کاش اینجا دنیا نیامده بودند.
سمومی که قبلا در کشاورزی استفاده می شد از اروپا می آمد. این سموم پس از یک یا چند روز در اتمسفر تجزیه می شدند و اثرات مضر آنها از بین می رفت. متاسفانه سموم فعلی همگی از چین وارد می شوند و این سموم به راحتی در هوا تجزیه نمی گردند و به همین علت سرطان زا هستند. بگوئید تحرمها بی اثر است.!!!!!!!!!!!!!!!!!!
هیچ نگران نباشید! در تولید داروی سرطان که خود کفا بودیم! حالا در تولید داروی ام اس هم خود کفا شده ایم . با آرامش سرطانی شوید.
لطفا این را به رسانه های عمومی مثل تلویزیون بکشید . در اینترنت بردی ندارد.
اين مهلت سه ماهه هم ميگذره و باز هيچ اتفاق جديدي نمي افته و فقط روز به روز به بيماران سرطاني اضافه ميشه!!! متأسفانه در كشور ما هيچ نظارتي در توليد مواد غذايي و خوراكي صورت نمي گيره چون جون مردم هيچ ارزشي نداره!
لطفا یه گزارش از میوه ها وخشکبارهایی که پس از صادر شدن به کشور مرجوع میشوند را تهیه کنید شاید به گوش بعضی از مسئولین برسد و چاره اندیشی کنند.
با سلام
با باب باور كنيد تهاجم فرهنگي بده ولي كسي رو نمي كشه جاي چرخيدن توي سايت ها وفيلتر كردن آن ها مسولين اين مطالب رو بخونن
با عرض سلام وخسته نباشيد: بنده به عنوان مسئول كوچك نكاتي در مورد علايم و نشانه ميوه ها و سبزيجات كه با مواد شيميايي بالاتر از حد استاندارد است به استحضار مردم عزيز ميرسانم اميدوارم مورد استفاده قرار گيرد :1 بهتر است ميوه هاي خارج از فصل مصرف نكنيم مثلا هندوانه قرمز در فصل زمستان زيرا امكان استفاده از ابياري با مواد رنگي غير خوراكي وجود دارد ( به جز هندوانه چابهار)2 - مزه غير طبيعي و سوزش نوك زبان 3- براق بوده ميوه كه احتمال استفاده از وازلين پارافين و.. دارد 3- بهترا ست حتما ميوه پوست كنده شود 4 - ميوه طبيعي داراي عطر خاص خودش است عدم بوي خاص از نشانه هاي ديگر است 5- لكه قهوه اي داشتن گوشت ميوه يا رنگ كدر مثلا در سيب و خشك بوده و توده هاي ريز سفيد رنگ در پرتغال 6- درشت بوده بيش از اندازه مثلا سيب زميني بسيار بزگ از ديگر نشانه هاست - موارد ممكن است توسط افراد واسط انجام شود و كشاورزان عزيز و زحمتكش گناهي نداشته باشند يا بي اطلاع باشند ، ما طرح استفاده از كود استاندار با قيمت مناسب در تمام تعاوني روستا ها توزيع و اجرا شده - لذا مردم در صورت مشاهد موارداستثنا نگران نباشندطبق گزارشات در صد كمي از ميوه هاي قاچاق و خاص بعض مناطق داراي اين مسئله هستند ضمنا اين يك مشكل جهاني است و خاص ايران نميباشد امنيت مواد غذايي وظيفه ايست همگاني
با اين وضعيت اشكنه را هم كه نمي توانيم بخوريم!!!
درشهر ما شوش دانیال از نظر مواهب الهی در کشور میتوان گفت همتا ندارد قرار گرفتن میان سه رودخانه وداشتن بهترین سیستم آبیاری وکانال کشی اما از الحاظ مدیریت کشاورزی بسیار ضعیق است مثلا موقع برداشت گندم.کشاورزتا گندم رابرداشت کردجای آن را آتش میزند وبلافاصله زمین راشخم زده وشروبه کاشت صیفی جات ویازرت وغیره میکند که دراین میان تادلتان بخواهدکود شیمیای وانواع واقسام سم وکودهای تقویتی مختلف را سرازیر زمین میکنند بدون درنظر داشتن خطرات وزیانهای این کودها وسموم وهیچ مسولی هم نظارت وکنترولی روی این قضیه ندارد.که البته هیچ کشور خارجی حاضر به خرید این محصولات کشاورزی نیست حتی افغانیها وعراقی ها .وبه ناچاربین مردم خودمان بصورت نازلی به فروش میرسد وهیچ مسولی هم احساس مسولیت ندارددر مورد گندم هم داستان اینطور است فقط حیف از این همه هدر رفت آب وانرژی .بهره وری بازدهی صفر.حال پیش گیری ارزانتر است یادرمان؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
اگر این اطلاع رسانی عمومی نشه تا جایی که هیچکس برای مدتی میوه و .. نخره و همه رو دستشون باد کنه (البته هیچ کشوری هم اونقدر بی در و پیکر نیست که اونا رو بخره ) و شرش دامن تولید کننده و توزیع کننده رو بکیره و مجبور بشن سریعا این گند رو پاک کنند، هیچ اتفاقی نمیفته . رسانه ها هم که همه یه آقا بالا سر دارند و میترسند و .... سال دیگه میشنویم که نور چراغهای خیابان ها و نگاه به درودیوار شهر و حرف زدن هم در این کشور باعث سرطان میشه. ...... به وعده های خود عمل کنید اگر راست میگویید
موضوع بسیار جدی است. سرطان خیلی زیاد شده است
از تابناک عزیز می خواهم جهت آگاهی هموطنان مسائلی از این دست را همواره بازگو کنند
فراوان است عوامل بروز سرطان در ايران .
آلودگي هوا ناشي از سوخت بنزين بي كيفيت .
امواج الكترو مغناطيسي ناشي از ارسال پارازيت ها .
استفاده وسيع از كودهاي شيميايي در توليد محصولات كشاورزي .

در تأیید معضلات ذکر شده توسط دوست گرامی کارشناس محیط زیست
بایستی ذکر کرد
برنج های وارداتی که طبق نظر سازمان استاندارد کشور آلوده به فلزات سنگین و سرطانزا هستند و وزیر بهداشت وقت با وقاحت تمام آنها را بی خطر اعلام کرد.

همچنین اب معدنی هایی که در کشور عزیزمان بسته بندی و به خورد مردم داده می شود
ماجرای بازگرداندن یکجای آب معدنی های درخواستی سازمان ملل در افغانستان که اظهار داشته بودند حاوی فلزات سنگین و مواد نگهدارنده و سرطانزا هستند

عدم تذکر مسئولین بهداشتی کشور به برخی کالاهای سرطانزا که شیوه جمع آوری آن بایستی جدا از بقیه زباله های منازل باشدمانند لامپ های کم مصرف، مهتابی ها ، باطری های مصرفی معمولی همچون باطری های ساعت کوچک و بزرگ و کنترل های دستی دستگاههای صوتی و تصویری منازل برای یادآوری مسئله ای که برای دختر بچه ای دو ساله پس از قورت دادن یکی از همین باطری ها اتفا افتاد.

و مسئله مهم دیگر کپک ها عاملی برای سرطان هستند مواد غذایی که در بیشتر کارخانه جات تولید می شود بعضا به دلیل انبار طولانی مدت این مواد دچار گندیدگی و کپک می شود مثل مواد اولیه کارخان جات ماکارونی سازی و سوسیس و کالباس

استفاده بیش از اندازه از مواد نگهدارنده در تمامی کالاهای فاسد شدنی که خود به تنهایی عامل 50 درصد سرطانهای کشور است.

عدم تذکر به خانواده های ایرانی نسبت به تغذیه نادرست که معمولا باعث بیماری هایی نظیر ام اس، بیماری های قلبی و عروقی و سرطان می شود
برای مثال در یک کلانشهر کشور پس از جایگزینی روغن مایع به جای روغن جامد آمار بیماران قلبی در این شهر به کمتر از نصف کاهش یافت و با ادامه طرح این امار تک رقمی شد
کارشناس نظارت بر مواد غذایی هستم خواستم قبل از هر چیز این رو بگم که باید نگران بود نه آن حد که وحشت کنیم و آنقدر که دوستان گفتندبسیاری از محصولات در کارخانجات و یاآزمایشگاههای همکارکنترل وموظف به آزمایشات لازم هستند واین نتایج توسط کارشناسان بررسی میشود نکته مهم اینه که ما بیش از 15ساله این موضوع رو مطرح میکنیم که قانون مواد غذایی بیش از 44 سال قدمت داره اصلاح کنید متاسفانه الان حدود یکسال است که در حال تدوین است و معلوم نیست که چه وقت اجرایی بشه و حتی سالها پیش با نمایندگان کمیسیون بهداشت نیز مطرح شد ولی اونها پیگیری نکردند اصولا در کشور ما خطری را جدی میگیرند که همون لحظه در حال وقوع است اگر رسانه ها فشار بیارند مسئولین مربوطه موضوع رو جدی میگیرند .
من تصور می‌کنم کشورما از نظر مدیریتی ظرفیت جمعیتی که درش هست نداره و این جمعیت براش زیاده. از ظاهرش پیداست که با این همه منابع و ثروت‌های غنی که در کمتر کشوری پیدا می‌شده از نظر اقتصادی مردم در بدبختی زندگی می‌کنند، بی‌کاری و تورم غوغا می‌کنه. میوه جات و سبزیجات رو از طریق مواد شیمیایی زیاد می‌کنند تا به همه برسه که حالا فهمیدیم سرطان‌زا هم هست. مرغ ها رو از طریق هورمون‌های شیمیایی زود بزرگ می‌کنند، گوشت رو از برزیل وارد می‌کنند، و ...
آیا می دانید ماهی های شیلات در استان چهارمحال و بختیاری نیز سرطان زا هستند و . . .
تنها راه اینه که به سمت تولید محصولات ارگانیک حرکت کنیم. متاسفانه مسئولین نمی خواند اهمیت این موضوع رو درک کنند. این همه فارغ التحصیل اگرواکولوژی داریم اما همه بیکارند.
پس چی بخوریم؟گوشت که سرطازاست میوه هم سرطان زاست
با سلام می خواستم به عرض شما برسانم که در منطقه طارم علیا که از شهرستانهای استان زنجان محسوب می شود و به هندوستان ایران شهرت پیدا کرده است و انواع محصولات کشاورزی اعم از زراعی و باغی تولید و به اقصی نقاط ایران و حتی خارج صادر میگردد استفاده از کود های شیمیایی و سموم نباتی به طور وحشتناکی رایج بوده بطوریکه مسلم بدانید مردم بجای استفاده از محصو لات تولیدی کاملا آن چه که مصرف میکنند سم و نیترات می باشد و به همین دلیل اگر یک بررسی علمی و صادقانه در این منطق صورت پذیرد بخوبی نشان خواهد داد که تعداد موارد مرگ ناشی از ابتلا به انواع سرطان ها ی گوارشی و خونی در این منطقه در چه وضعیتی می باشد متاسفانه هیچ نظارت و کنترلی نیز دررابطه با مصزف بی رویه سموم و کود های شیمایی صورت نمی گیرد
خوب است بدانیم که بعد از استفاده بیش از حد کودهای شیمیایی وسموم دفع افات نباتی پس از جمع اوری محصولات کشاورزی (مثل گندم) به ان سمی به نام وینتوکنازول برای جلوگیری از رشد افات می افزایند و هنگام انبار کردن در سیلو از سموم دیگری استفاده میگردد.اگر همه ی افراد اموزش مستمر ولازم داشته باشند و به انداره لازم از این مواد شیمیایی استفاده شود شاید عوارض کاهش یابد.
با سلام ، مهندس کشاورزی هستم که مدت 8 سال است با اداره محترم کشاورزی در طرح محوری گندم قرارداد دارم ، ماهیانه 100 هزار تومان حقوق داریم بدون بیمه و مخلفات ، استخدامی هم در کار نیست ، فارغ التحصیلان کشاورزی هم که سرکار نیستند که با تخصص آنها کاری از پیش برود و در ادارات کشاورزی همه رشته ها و بخصوص رشته های زیر دیپلم فراوان دیده میشود که متصدی تولید محصولات کشاورزی کشور هستند حال خودتان قضاوت کنید وضع و حال ما را .
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار