بازدید 15763
۶
مرور روزنامه‌های سوم دی

روزی که اردوغان روزنامه‌های ایران را اشغال کرد

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه و سیاست‌هایش، امروز پررنگ‌تر از همیشه به روزنامه‌ها آمده‌اند. نگاه دولت به هدفمندی و ارزیابی عملکرد اقتصادی آن نیز مساله پررنگی است. پدران شیشه‌ای هم با معصومیت کودکانشان در صفحات روزنامه‌ها همراه شده‌اند.
کد خبر: ۲۹۳۱۷۹
تاریخ انتشار: ۰۳ دی ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸ 23 December 2012

جدای از سایر مسائل، روزنامه‌ها نیم‌نگاهی نیز به مسائل انتخاباتی داشته‌اند. ابتکار به مرور مواضع نامزدهای انتخاباتی احتمالی که عضو مجمع تشخیص مصلحت هستند پرداخته است و دیگر روزنامه‌ها نیز به ارزیابی مواضع جبهه پایداری، آیت‌الله مصباح و دیگر گروه‌ها و ائتلاف‌های انتخاباتی پرداخته‌اند.

روز اردوغانی روزنامه‌ها

امروز پررنگ‌تر از همیشه، اردوغان به روزنامه‌ها آمده است. ملت ما، سخنان وحیدی وزیر دفاع را منعکس کرده است که پاتریوت برای ترکیه امنیت نخواهد آورد. آرمان با اشاره به سفر مهمانپرست سخنگوی وزارت خارجه به ترکیه، گفته که سوریه بر روابط ایران و ترکیه سایه افکنده است.

داود هرمیداس باوند در همین روزنامه در مطلبی با اشاره به لغو سفر احمدی نژاد به ترکیه در اعتراض به استقرار سامانه موشک های پاتریوت ناتو در خاک آن کشور اشاره کرده و نوشته ایران و ترکیه به دلیل وابستگی‏های جدی اقتصادی و سیاسی به یکدیگر از یک سو و نقش پررنگ در تحولات منطقه از سوی دیگر دو کشوری هستند که روابط آنها با هم در معادلات منطقه‏ای تاثیر غیر قابل انکاری دارد. وابستگی‏های متقابل دو کشور به شکلی است که تغییر در روابط فیمابین را نیازمند زمان می‏کند و از همین روست که با وجود همه انتقادات میان دو طرف هنوز شاهد هستیم که مناسبات ایران و ترکیه در شکلی تنگاتنگ ادامه پیدا می‏کند.

وی نتیجه‌گیری کرده است که : مساله غیر قابل توجیه این است که ترکیه همزمان مشغول جایگزین کردن کشورهایی به جای ایران در مناسبات خارجی خود است به طور مثال ترک‏ها ۲۰ درصد از خرید نفت و گاز ایران را کاهش داده‏اند و به جای آن روسیه را جایگزین کرده‌اند، لذا ما نیز باید ضمن ارتباط با ترک‌ها نیم‌نگاهی نیز به کشورهای جایگزین داشته باشیم.

اردوغان در صفحه بین‌الملل آرمان نیز مورد اشاره قرار گرفته است. این روزنامه سخنان وی را نقل کرده که دولت عراق را نماینده اقلیت این کشور دانسته است. تهران امروز در مطلبی با عنوان « نو عثماني‌گري آنكارا پاياني ندارد» نوشته که « در حالي كه دخالتهای مقامات تركيه در سوريه در توسعه بحران در اين كشور نقش اساسي داشته است، شواهد امر نشان مي‌دهد كه نوعثماني‌گرايان آنكارا اين بار قصد دارند تا در سرزمين‌هاي جنوبي جايي را براي خود دست و پا كند. هر چند پيش‌تر اقدامات مداخله جويانه ترك‌ها در خاك عراق مسبوق به سابقه بوده اما اين‌بار نخست‌وزير آنكارا صراحتا اعلام كرده كه دولت نوري المالكي نماينده اقليت است و بيم آن دارد كه عراق نيز به سوريه ديگر تبديل شود.»

تهران امروز در نتیجه‌گیری خود گفته است : «مقامات آنكارا سعي دارند تا توسعه طلبي خود را به سمت مرزهاي جنوبي نيز گسترش دهند. اينكه اردوغان قصد دارد تا با مقامات واشنگتن در مورد عراق به گفت‌وگو بنشيند يا اينكه وي هشدار مي‌دهد كه نگران عراق است، همگي فعاليت‌هاي اردوغان در آستانه بحران سوريه را به ياد مي‌آورد. لذا از حالا بايد انتظار آغاز بحران جديد در عراق را داشت آن هم در نبود مام جلال كه در ايجاد آرامش نقش مهمي داشت.»

وطن امروز هم اشاره کرده است که همه همسایگان ترکیه از این کشور ناراضی هستند. همشهری «ترکیه و معادله چندمجهولی سوریه» را مورد توجه قرار داده و جمهوری اسلامی در سرمقاله خود، تلاش‌های اردوغان را محکوم به ناکامی دانسته است.

پدران شیشه‌ای فرزندان خود را می‌کشند

چندین روزنامه به گسترش جنایتهای افراد شیشه‌ای پرداخته‌اند. روزنامه ابتکار در مطلبی با عنوان « قتل، توهم و تجاوز ارمغان مخدرهاي صنعتي؛ پدران شيشه‌اي و کودکان معصوم» نوشته است: « دکتر مجيد ابهري، آسيب شناس نيز در اين رابطه معتقد است: با تغيير الگوي مصرف از مواد مخدر سنتي به صنعتي در کشور متاسفانه شاهد هستيم ناتوي فرهنگي تمام ظرفيت سخت افزاري و نرم افزاري خود را در گسترش توليد و مصرف ماده مخدر شيشه در کشور گذاشته است. افزايش تعداد آشپزخانه‌هاي توليد ماده مخدر شيشه و راه اندازي کارگاه‌هاي توليد در مرزهاي شرقي و همچنين نسيه دادن پيش‌سازها به توليدکنندگان داخلي از سوي موساد و سازمان سيا باعث شده قيمت هر کيلو ماده مخدر شيشه از 90 ميليون تومان در سال 89 به 30 ميليون تومان کاهش پيدا کرده است. همچنين با توجه به اين که اکثر مصرف کنندگان نوجوانان و جوانان هستند سلول‌هاي مغزي آنها به مواد شيميايي حساس‌تر بوده و سريعتر دچار حالت توهم مي‌شوند. وي با اشاره به آماري تکان دهنده افزود: طي 55 روز 14 فقره قتل از سوي معتادين به شيشه در کشور رخ داده است که در 11 مورد آن معتادين بستگان درجه يک خود مانند همسر، پدر، مادر و يا فرزند را به قتل رسانده‌اند.»

ابتکار در پاسخ به سوال «مجازات قتل فرزند چيست؟»، نوشته است: «در بررسي مجازات اين جنايتکار شاهد هستيم بر اساس ماده 220 قانون مجازات اسلامي اين قاتلان قصاص نمي‌شوند. در قانون مجازات اسلامي، قتل عمد مستوجب قصاص است. در ماده 205 قانون مجازات اسلامي بدون اينکه از قتل عمد تعريفي به عمل آمده باشد به ذکر مجازات آن اکتفا شده است. به موجب ماده مزبور: «قتل عمد برابر مواد اين فصل موجب قصاص است و اوليا دم مي‌توانند با اذن ولي امر قاتل را با رعايت شرايط مذکور در فصل آتيه قصاص نمايند و ولي امر مي‌تواند اين امر را به رئيس قوه قضائيه يا ديگري تفويض کند.»اما در ماده 220 با قتلي روبرو مي‌شويم که قاتل آن با مجازات قصاص روبرو نمي‌شود. در اين ماده از قانون مجازات اسلامي آمده است: پدر يا جد پدري که فرزند خود را بکشد قصاص نمي‌شود و به پرداخت ديه قتل به ورثه مقتول و تعزير محکوم خواهد شد.»


نسخه‌هایی برای اقتصاد ایران

سخنان رئیس‌جمهور در مورد آمادگی اجرای ادامه قانون هدفمندی مورد توجه روزنامه‌هایی قرار گرفته که در ساعات پایانی شب بسته شده‌اند. خورشید و ایران از جمله روزنامه‌هایی هستند که سخن رئیس جمهور برای آمادگی برای تا 5 برابر کردن یارانه‌ها را مورد توجه قرار داده‌اند.

روزنامه آرمان با در نظر گرفتن نرخ یارانه پرداختی و تورم، گفته است که یارانه‌های امروز به نرخ زمان آغاز اجرای طرح، 28هزار تومان می‌ارزد. روزنامه جوان نیز به بررسی چرایی اصرار دولت و مخالفت مجلس بر ادامه اجرای قانون پرداخته است.

در این میان روزنامه اعتماد گزارشی را از تحقیقی دولتی برای حفظ ارزش ریال منتشر کرده است. در تحقیق دولتی پیشنهاد شده است که:

با توجه به اينكه نرخ ارز به عنوان يك متغير مهم و كليدي در الگوهاي اقتصادي به حساب مي آيد و تاثير بسزايي بر بخش حقيقي و ملي دارد، ارائه پيشنهاد و سياست گذاري با استفاده از اين متغير حساسيت و دقت نظر خاصي را مي طلبد. بنابراين با استناد به نتايج مطالعاتي كه در رابطه با نرخ ارز و توليدناخالص داخلي وجود دارد، مي توان پيشنهاداتي داشت:
-
تاثير نامتقارن شوك هاي ارزي بر توليد نشان دهنده اين است كه در تنطيم سياست هاي ارزي براي پيشبرد اهداف كلان اقتصادي نبايد قدر مطلق تاثير سياست هاي ارزي مثبت و منفي را يكسان تلقي كرد.
-
اثرات شوك هاي ارزي مثبت و منفي نرخ ارز بر توليد حقيقي نامتقارن بوده است: به طوري كه در شرايط ركود و پايين بودن سطح قيمت ها، كاهش ارزش پول ملي مي تواند با افزايش اندك سطح قيمت ها، اثر مثبت قابل ملاحظه يي بر توليد حقيقي و در نتيجه اشتغال داشته باشد، اما به مرور زمان كه سطح قيمت ها افزايش مي يابد يا رونق اقتصادي آغاز مي شود، كاهش ارزش پول ملي تنها تاثير ناچيزي بر توليد حقيقي دارد و تنزل ارزش پول داخلي بدون اثرگذاري قابل ملاحظه در توليد و اشتغال، موجب افزايش قابل ملاحظه سطح قيمت ها در اقتصاد مي شود. بر همين اساس، در اجراي سياست هاي ارزي ضرورت دارد تا شرايط اقتصادي مدنظر قرار گيرد تا با انتخاب سياست مناسب ارزي، كارايي سياست افزايش يابد.
-
از آنجا كه بخش توليدي تحرك لازم را نسبت به تغييرات نرخ ارز نشان نمي دهد، بنابراين سياست هايي كه منجر به افزايش نرخ ارز اسمي مي شود، بر سطح توليد اثر محسوسي ندارد. در اين خصوص، مقدم قرار دادن طرف عرضه و اصلاح ساختار توليد قبل تغيير نرخ ارز توصيه مي شود.
-
با توجه به اينكه تاثير سرمايه گذاري بخش توليدي و خصوصي بر توليد ناخالص داخلي نسبت به نرخ ارز و نقدينگي بيشتر است، به نظر مي رسد در طرف تقاضا به كارگيري سياست هاي مالي به جاي سياست هاي پولي و ارزي براي افزايش توليد نتايج بهتري را ارائه خواهد كرد.
-
پرهيز از يكسونگري و بخشي نگري در اعمال سياست هاي ارزي و به كارگيري روش سيستمي و بررسي آثار همه جانبه تغييرات نرخ ارز مورد تاكيد قرار مي گيرد.
-
اثر سياست هاي مالي در كشورهاي داراي نظام نرخ ارز ثابت بيش از تاثير آن در كشورهاي داراي نظام نرخ ارز شناور است در زمينه اثرگذاري سياست هاي پولي بر توليد، عكس اين شرايط حاكم است: به طوري كه اثر سياست هاي پولي در كشورهاي داراي نظام نرخ ارز شناور بيش از ميزان اثر آن در كشورهاي داراي نظام نرخ ارز ثابت است. با توجه به اين نتايج، كشورهاي داراي نظام نرخ ارز ثابت بايد در كنار ساير سياست هاي كلان، سياست هاي ارزي را نيز براي دستيابي به اهداف كلان اقتصادي از جمله افزايش توليد و اشتغال مورد توجه جدي قرار دهند.


سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۶
مرگ برپدری که فرزند خود رامی کشد . این یک جنایت آشکار بر کودکان معصوم و مجوزی برای پدرانی که باید حیوان نامید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۳:۳۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۴
در قانون چنانچه پدر فرزند خود را بکشد فقط می بایست به اولیاء دم یعنی مادر دیه پرداخت نماید
غربیها منافع خود را در بهم زدن روابط ایران و ترکیه می بینند
لطفا از نام مقدس پدر برای این حیوانات انسان نما استفاده نکید متاسفم برای کودکانی که کسی که باید در همه عمر پشت و پناه آنها تبدیل به قاتل آنها شده است
ترکیه را ما ترکيه کرديم: از بس رفتيم از ترکيه پارچه و پيراهن شلوار خريديم داديم دست ملت ايران گفتيم بفرماييد اين شلوار را بخريد کارترکه(ترکيه)!.

ما صنعت ريشه دار و حرفه اي چيت سازي هاي خودمان را زمين زديم و نيروي کارمان را ازاله کرديم و عوضش براي ترکيه ي فقير و گدا کار و براي نيروي کار ترکيه امنيت شغلي ايجاد کرديم. لذا بادکنکي که باد کرديم (ترکيه) اگر بترکد صدايش براي ما خيلي زجرآور است.
خودمان کرديم.
ما براي سودجيبمان خودکشي کرديم؛ اما مي بينيم که امروز در درازمدت آن سودها هم نجات بخش ما نبود.

آن وقتي که پارچه بافي ما را زمين مي زدند به فکر از هم پاشيدن خانواده هاي دسته گل و با عزت و آبروي اين مملکت نبودند. حالا بايد ببينيم که ترکيه تنه به تنه ما بزند و بگويد من هستم.
قانون مجازات اسلامی ، ماده 220 - پدر يا جد پدري كه فرزند خود را بكشد قصاص نمي شودو به پرداخت ديه قتل به ورثه مقتول و تعزير محكوم خواهد شد .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر