بازدید 29445
اختصاصی «تابناک»

تاریخچه کامل بازی‌های پرسپولیس و ملوان

تیم‌های پرسپولیس و ملوان، فردا چهارشنبه در چهارچوب رقابت‌های جام حذفی از ساعت ۱۶:‌۱۵ در ورزشگاه آزادی به مصاف هم می‌روند. جالب این که دو تیم پرسپولیس و ملوان سه بار در مرحله فینال جام حذفی به مصاف هم رفته‌اند که در هر سه بار برتری از آن سرخ‌پوشان تهرانی شد، ملوان هفت بار فینالیست جام حذفی شد و تیم پرسپولیس شش بار به فینال این رقابت‌ها رسید.
کد خبر: ۲۹۲۰۲۵
تاریخ انتشار: ۲۸ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۰۲ 18 December 2012
فردا چهارشنبه این هفته تیم‌های فوتبال پرسپولیس و ملوان در جام حذفی به مصاف هم می‌روند. دو تیم پس از استقلال، به همراه تیم سپاهان پرافتخار‌ترین تیم‌های جام حذفی به شمار می‌روند. ملوان هفت بار فینالیست جام حذفی شد و تیم پرسپولیس شش بار به فینال این رقابت‌ها رسید.

به گزارش «تابناک»، تیم‌های پرسپولیس و ملوان بندرانزلی، تاکنون ۴۸ بار در مسابقات لیگ به مصاف هم رفته‌اند که حاصل آن، نوزده پیروزی برای سرخ‌پوشان تهرانی، هشت برد ملوان و بیست و یک دیدار دو تیم نیز با نتیجه مساوی به پایان رسیده است؛ جالب این که شش پیروزی ملوان برابر پرسپولیس در لیگ بر‌تر رقم خورده است.

دو تیم پرسپولیس و ملوان سه بار در مرحله فینال جام حذفی به مصاف هم رفته‌اند که در هر سه بار برتری از آن سرخپوشان تهرانی شد و این نتایج رقم خورد:

۱۳۶۶ ـ ۶۷ ـ پرسپولیس ۰:‌۱ (۰:‌۱) (۰: ۰) ملوان (انصاری فر زننده تک گل پرسپولیس بود)

۱۳۶۹ ـ ۷۰ ـ پرسپولیس ۱: ۲ ملوان (ناصر محمدخانی و حسن شیرمحمدی گل‌های سرخپوشان را به ثمر رساندند)

۱۳۸۹-۱۳۹۰ پرسپولیس ۳: ۴ (۲: ۴) (۱:‌۰) ملوان (در بازی رفت مهدی دغاغله در دقیقه ۳۳ و محمد نزهتی در دقیقه ۶۸ برای ملوان و علیرضا نورمحمدی در دقیقه ۴۷، هادی نوروزی در دقیقه ۶۴، محمد نوری در دقایق ۷۲ و ۸۶ (پنالتی) برای پرسپولیس) و در بازی برگشت مهرداد اولادی در دقیقه هجدهم برای ملوان گلزنی کرد.

ضمنا در سال 81 در مرحله یک چهارم نهایی جام حذفی پرسپولیس  با ضربات پنالتی به ملوان باخت و حذف شد.

شناسنامه آخرین دیدار دوتیم در جام حذفی

در تاریخ هفدهم خرداد ۹۰ دیدار رفت فینال جام حذفی فوتبال بین دو تیم پرسپولیس و ملوان از ساعت ۱۹:‌۴۵ در ورزشگاه آزادی و در حضور ۸۲ هزار و سیصد نفر بیننده برگزار شد که این بازی با برتری چهار بر دو پرسپولیس خاتمه یافت. مهدی دغاغله در دقیقه ۳۳ و محمد نزهتی در دقیقه ۶۸ برای ملوان گلزنی کردند. علیرضا نورمحمدی در دقیقه ۴۷، هادی نوروزی در دقیقه ۶۴، محمد نوری در دقایق ۷۲ و ۸۶ (پنالتی) برای پرسپولیس گلزنی کردند تا پرسپولیس با نتیجه چهار بر دو ملوان را شکست دهد و به قهرمانی در جام حذفی امیدوار شود.

مازیار زارع هم در دقیقه ۱+۴۵ یک ضربه پنالتی را برای پرسپولیس از دست داد و توپ را تیر دروازه‌ زد. علیرضا فغانی، داور مسابقه به وحید هاشمیان، ابراهیم شکوری و هادی نوروزی از پرسپولیس و محمد رستمی، محمد نزهتی و آلن باسیچ از ملوان کارت زرد نشان داد. ابوالحسن جعفری در دقیقه ۳۷ از ملوان با دریافت کارت قرمز مستقیم از میدان اخراج شد. محمد رستمی دیگر بازیکن ملوان هم در دقیقه ۸۸ اخراج شد.

ترکیب تیم پرسپولیس: علیرضا حقیقی، مجتبی شیری، رضا نورمحمدی، سامان آقازمانی (از دقیقه ۷۱ علیرضا محمد)، ابراهیم شکوری، حمید علی‌عسکر، محمد نوری، حسین بادامکی (از دقیقه ۸۷ اشپتیم آرفی)، مازیار زارع، هادی نوروزی و وحید هاشمیان (از دقیقه ۶۴ امیرحسین فشنگچی) سرمربی: علی دایی ترکیب تیم ملوان: علی حسنی صفت، سعید سالارزاده، آلن باسیچ، علیرضا رمضانی، ابوالحسن جعفری، محمد رستمی، پژمان نوری، محسن مسلمان، مهرداد اولادی (از دقیقه ۷۸ محمد حیدری)، مهدی دغاغله (از دقیقه ۴۴ بابک پورغلامی) و محمد نزهتی سرمربی: فرهاد پورغلامی.

تیم فوتبال پرسپولیس با وجود شکست برابر ملوان انزلی قهرمان جام حذفی شد و به لیگ قهرمانان آسیا راه یافت.

دیدار برگشت دو تیم در تاریخ بیستم خرداد ۹۰ از ساعت هفده در ورزشگاه پر از تماشاگر تختی انزلی و در حضور بیش از چهارده هزار تماشاگر برگزار شد و با برتری یک بر صفر ملوان پایان یافت اما با توجه به برتری چهار بر دو پرسپولیس در دیدار رفت شاگردان دایی قهرمان شدند. مهرداد اولادی در دقیقه هجده برای ملوان گلزنی کرد تا دیدار دو تیم با نتیجه یک بر صفر تمام شود ولی پرسپولیس با وجود این شکست در مجموع دیدار رفت و برگشت با نتیجه چهار بر سه به برتری رسید و قهرمان جام حذفی شد.

پرسپولیس پیش از این چهار عنوان قهرمانی در کارنامه‌ داشت که با این قهرمانی به رکورد استقلال که پنج قهرمانی در جام حذفی داشت، رسید. هدایت ممبینی داور مسابقه به بابک پورغلامی، هادی تامینی و محمد همرنگ از ملوان و حسین بادامکی، علیرضا حقیقی و وحید هاشمیان از پرسپولیس کارت زرد نشان داد.

ترکیب ملوان انزلی: علی حسنی‏صفت، هادی تامینی، سعید رمضانی، بابک پورغلامی، محسن مسلمان، محمد همرنگ، پژمان نوری، سعید سالارزاده، محمد حیدری (از دقیقه ۷۹ عزیز معبودی)، مهدی دغاغله و مهرداد اولادی سرمربی: فرهاد پورغلامی ترکیب پرسپولیس: علیرضا حقیقی، علیرضا نورمحمدی، مجتبی شیری (از دقیقه ۱۲ سپهر حیدری)، سامان آقازمانی، ابراهیم شکوری (از دقیقه ۸۴ سعید حلافی)، مازیار زارع، حسین بادامکی، حمید علی عسگر، محمد نوری، اشپیتم آرفی (از دقیقه ۵۴ امیرحسین فشنگچی) و وحید هاشمیان سرمربی: علی دایی.

کارنامه جدال سنتی دو تیم در جام حذفی

رویارویی پرسپولیس و ملوان به ‌واسطه دیدار‌ گاه و بی‌گاه این دو تیم در جام حذفی از مدت‌ها پیش، به نبرد کلاسیک اینجام حذفی تبدیل شده است. دو تیم نخستین بار در سال ۶۶ در فینال جام حذفی به مصاف هم رفتند و پرسپولیس پس از برتری یک بر صفر مقابل ملوان برای نخستین بار، قهرمان جام حذفی شد. این دو تیم سه سال بعد برای دومین بار در نیمه نهایی جام حذفی به مصاف هم رفتند.

ملوان که با سرمربیگری بهمن صالح‌نیا، دوران طلایی‌اش را می‌گذراند، با عبور از سرخ‌های پایتخت، راهی فینال جام حذفی و پس از شکست استقلال برای سومین بار قهرمان جام حذفی شد. پرسپولیس برای انتقام گرفتن از انزلی چی‌ها، یک سال انتظار کشید و در فینال جام حذفی سال ۷۰، یک بار دیگر، رودرروی ملوان ایستاد. آن‌ها این بار دو بر یک ملوان را بردند و برای دومین بار، قهرمان جام حذفی شدند. ضمنا پرسپولیس و ملوان در اواسط دهه هفتاد یکدیگر را دیدار کردند که در آن بازی، پرسپولیس در ضربات پنالتی مغلوب حریف شد و از صعود به نیمه نهایی بازماند.

پرسپولیس در اندیشه شکست رکورد استقلال

پرسپولیس هم از جمله تیم‌های پرافتخار در مسابقات فوتبال جام حذفی است که ۵بار به عنوان قهرمانی این رقابت‌ها دست یافته است. سرخپوشان که تا به امروز، ۶ بار به دیدار نهایی مسابقات جام حذفی رسیده‌اند، ۵ بار از سکوی قهرمانی بالا رفته‌اند. سرخپوشان در فصول ۶۶، ۷۰، ۷۸ ـ ۱۳۷۷ و ۸۹ و ۱۳۸۸ به مقام قهرمانی رسیده‌اند و اگر در فصل جاری نیز قهرمان شوند، با رکورد ۶ قهرمانی آبی پوشان تهرانی برابری خواهند کرد.

ملوان متخصص قهرمانی در جام حذفی است

قوی سپید انزلی، یکی از پرافتخار‌ترین تیم‌های حاضر در جام حذفی است که سه بار در فصول ۵۵، ۶۵ و ۶۹ به عنوان قهرمانی این رقابت‌ها رسیده است. ملوان هفت بار به دیدار نهایی مسابقات فوتبال جام حذفی باشگاه‌های کشور رفته که در سه مورد از آن‌ها، با جام قهرمانی میدان را ترک کرده است.

این تیم در نخستین دوره مسابقات فوتبال جام حذفی باشگاه‌های کشور ـ که در سال ۵۵ برگزار شد ـ به قهرمانی دست یافته است.

هرچند تیم پرسپولیس هنوز در قامت یک تیم مدعی، نتوانسته قد راست کند، در هفته‌های اخیر، راه پیروز شدن را یاد گرفته است.

در سوی دیگر می‌دان، ملوان انزلی هم به لحاظ جایگاه بهتر از پرسپولیس است و رده چهارم را در اختیار دارد.

در ضمن تاریخچه بازی‌های پرسپولیس و ملوان در لیگ به این شرح است:

نخستین بازی دو تیم در لیگ و در دیدار رفت نخستین دوره جام تخت جمشید در پنجم مرداد ماه سال ۱۳۵۲ در انزلی برگزار شد که تیم پرسپولیس با تک گل رضا وطن خواه به برتری رسید.

همچنین نخستین دیدار دو تیم در لیگ بر‌تر، ۲۶ آذر سال ۱۳۸۰ در هفته ششم انجام شد که پرسپولیس به برتری دو بر یک رسید و سهراب انتظاری، زننده هر دو گل سرخپوشان بود و جواد شیرزاد برای ملوان گلزنی کرد.

از جمع بازیکنان کنونی ملوان، پژمان نوری رکوردار گلزنی به پرسپولیس است. او تاکنون پنج گل به این تیم زده و بهترین گلزن تاریخ ملوان مقابل سرخپوشان تهران است. نوری سه گل در فصل ۸۱ زد که دو گل او در بازی برگشت آن فصل، باعث حمله عجیب علی پروین به جلال مرادی، داور بازی و همچنین محمد دادکان شد. او در فصل ۸۹ نیز در هر دو بازی رفت و برگشت گلزنی کرد و با گل‌های او ملوان موفق به شکست پرسپولیس شد.

در نخستین دیدار در مرداد ماه سال ۱۳۵۲ بازیکنان پرسپولیس با این ترکیب به مصاف ملوان رفته بودند: بهرام مودت، ابراهیم آشتیانی، محراب شاهرخی (کاپیتان)، جعفر کاشانی، مسیح مسیح نیا، اصغر ادیبی (ایرج سلیمانی)، علی پروین، رضا وطن خواه، حسین کلانی، صفر ایرانپاک، اسماعیل حاج رحیمی‌پور (محمد دستجردی).

مربی: آلن راجرز

ردیف

سال

محل بازی

عنوان

نتیجه

گلزن

1

1352

انزلی

رفت اولین دوره جام تخت جمشید

0 – 1 (پرسپولیس)

رضا وطن خواه

2

1352

تهران

برگشت اولین دوره جام تخت جمشید

0 – 1 (پرسپولیس)

حاج رحیمی پور

3

1353

انزلی

رفت دومین دوره جام تخت جمشید

1 – 1

حاج رحیمی پور

4

1353

تهران

برگشت دومین دوره جام تخت جمشید

2 – 2

کلانی و ایرانپاک

5

1354

انزلی

رفت سومین دوره جام تخت جمشید

1 – 3 (پرسپولیس)

ایرانپاک (2 گل) و پروین

6

1354

تهران

برگشت سومین دوره جام تخت جمشید

1 – 2 (پرسپولیس)

خوردبین و خلعتبری

7

1355

تهران

رفت چهارمین دوره جام تخت جمشید

0 – 1 (ملوان)

---

8

1355

انزلی

برگشت چهارمین دوره جام تخت جمشید

1 – 1

پروین

9

1356

انزلی

رفت پنجمین دوره جام تخت جمشید

0 – 0

---

10

1356

تهران

برگشت پنجمین دوره جام تخت جمشید

2 – 2

پروین و آلن ویتل

11

1357

تهران

رفت ششمین دوره جام تخت جمشید

1 – 2 (پرسپولیس)

آلن ویتل (2 گل)

12

1368

انزلی

رفت اولین دوره لیگ سراسری قدس

0 – 0

---

13

1368

تهران

برگشت اولین دوره لیگ سراسری قدس

1 – 1

محرمی

14

1370

انزلی

رفت اولین دوره لیگ آزادگان

1 – 2 (پرسپولیس)

محرمی و آشوری

15

1370

تهران

برگشت اولین دوره لیگ آزادگان

0 – 0

---

16

1371

تهران

رفت دومین دوره لیگ آزادگان

0 – 3 (پرسپولیس)

شیرمحمدی (2 گل) و پیوس

17

1371

انزلی

برگشت دومین دوره لیگ آزادگان

1 – 1

محمدخانی

18

1372

انزلی

رفت سومین دوره لیگ آزادگان

0 – 0

---

19

1372

تهران

برگشت سومین دوره لیگ آزادگان

0 – 4 (پرسپولیس)

درخشان (2 گل)، پیوس و تهرانی نژاد

20

1373

انزلی

رفت چهارمین دوره لیگ آزادگان

1 – 2 (ملوان)

شیرمحمدی

21

1373

تهران

برگشت چهارمین دوره لیگ آزادگان

0 – 2 (پرسپولیس)

دایی (2 گل)

22

1374

انزلی

رفت پنجمین دوره لیگ آزادگان

1 – 1

گل محمدی

23

1374

تهران

برگشت پنجمین دوره لیگ آزادگان

0 – 1 (پرسپولیس)

دایی

24

1375

انزلی

رفت ششمین دوره لیگ آزادگان

1 – 3 (پرسپولیس)

محرمی، مهدی مهدوی کیا و افعی

25

1375

تهران

برگشت ششمین دوره لیگ آزادگان

3 – 5 (پرسپولیس)

شاهرودی، میناوند، بزیک، طاهرزاده و مهدی مهدوی کیا

26

1377

تهران

رفت هشتمین دوره لیگ آزادگان

0 – 1 (پرسپولیس)

نادر محمدخانی

27

1377

انزلی

برگشت هشتمین دوره لیگ آزادگان

1 – 1

سراج

28

1380

تهران

رفت اولین دوره لیگ برتر

1 – 2 (پرسپولیس)

انتظاری (2 گل) وجواد شیرزاد برای ملوان

29

1380

انزلی

برگشت اولین دوره لیگ برتر

1 – 1

خانمحمدی

30

1381

انزلی

رفت دومین دوره لیگ برتر

1 – 1

محمدوند

31

1381

تهران

برگشت دومین دوره لیگ برتر

2 – 3 (ملوان)

استیلی – رأفت

(پرسپولیس) و پژمان نوری (2 گل) و قربانی (ملوان)

32

1383

تهران

رفت چهارمین دوره لیگ برتر

1 – 2 (ملوان)

سامبو جوجی

33

1383

انزلی

برگشت چهارمین دوره لیگ برتر

1 – 2 (پرسپولیس)

باقری و اولادی

34

1384

تهران

رفت پنجمین دوره لیگ برتر

1 – 4 (پرسپولیس)

اولادی، کاظمیان (2 گل) و حاجی زاده -مجتبی قربانی

35

1384

انزلی

برگشت پنجمین دوره لیگ برتر

1 – 3 (پرسپولیس)

رضایی، انصاریان و علیزاده و غلامین

36

1385

انزلی

رفت ششمین دوره لیگ برتر

0 – 0

---

37

1385

تهران

برگشت ششمین دوره لیگ برتر

0 – 1 (پرسپولیس)

کعبی

38

1386

انزلی

رفت هفتمین دوره لیگ برتر

1 – 1

نیکبخت واحدی(پرسپولیس) و

رافخاهی(ملوان) 


39

1386

تهران

برگشت هفتمین دوره لیگ برتر

0 – 2-(پرسپولیس)

خلیلی ونیکبخت واحدی






















40

1387

انزلی

رفت هشتمین دوره لیگ برتر

2 – 2

نیکبخت واحدی(2 گل)و رافخاهی (2 گل) -  

41

1387

تهران

برگشت هشتمین دوره لیگ برتر

2 – 0 (ملوان)

رمضانی و حیدری

(ملوان)

42

1388

تهران

رفت نهمین دوره لیگ برتر

1 – 1

غلامی - هوار ملامحمد

43


1388

انزلی

برگشت نهمین دوره لیگ برتر

1 – 1

باقری - پورغلامی


44

1389

تهران

رفت دهمین دوره لیگ برتر

2 – 3(ملوان)

نزهتی ، اولادی و نوری --غلامرضارضایی و زارع


45

1389

انزلی

برگشتدهمین دوره لیگ برتر

2 – 1(ملوان)

حیدری و نوری--فشنگچی


46

1390


تهران

رفت یازدهمین  دوره لیگ برتر

1– 1

دغاغله - بادامکی


47

1390

انزلی

برگشت یازدهمین دوره لیگ برتر

2 – 0 (ملوان)

مسلمان و رمضانی برای ملوان






48

1391

انزلی

رفت دوازدهمین دوره لیگ برتر

2 – )2)

مازیار زارع در دقیقه ۵ و احمد آهیمازیار زارع و احمد آهی برای ملوانو هادی نوروزی و فشنگچی برای پرسپولیس




۹ گلزن سابق ملوان به پرسپولیس در ترکیب قوی سپید

۹ بازیکن کنونی و سرمربی ملوان تاکنون ۲۳ بار مقابل پرسپولیس گلزنی کرده‌اند که یک رکورد جالب در لیگ بر‌تر است.

پژمان نوری، رکوردار گلزنی به پرسپولیس است؛ او تاکنون پنج گل به این تیم زده و بهترین گلزن تاریخ ملوان مقابل سرخپوشان تهران است. نوری سه گل در فصل ۸۱ زد که دو گل او در بازی برگشت آن فصل، باعث حمله عجیب علی پروین به جلال مرادی داور بازی و همچنین محمد دادکان شد. او در فصل ۸۹ نیز در هر دو بازی رفت و برگشت گلزنی کرد و با گل‌های او ملوان موفق به شکست پرسپولیس شد.

محمد حیدری، هافبک تهاجمی ملوانان نیز تاکنون سه گل مقابل پرسپولیس به ثمر رسانده است. جواد شیرزاد و علیرضا رمضانی دو مدافع چپ ملوان نیز به ترتیب یک و دو گل به پرسپولیس زده‌اند. جلال رافخاهی، بهترین گلزن لیگ بر‌تر نیز سابقه سه گل زده به پرسپولیس را دارد و مهرداد اولادی، مهاجم سابق سرخپوشان نیز دو گل در لیگ بر‌تر و یک گل در جام حذفی به پرسپولیس زده است. محمد نزهتی یک گل در لیگ بر‌تر و یک گل در فینال جام حذفی به پرسپولیس زده و مازیار زارع، هافبک فصل گذشته پرسپولیس نیز در دیدار جام حذفی ۸۴ تک گل ملوان مقابل پرسپولیس را به ثمر رساند و در لیگ امسال هم یک بار گلزنی کرد، احمد آهی هم در آخرین دیدار دو تیم موفق به گلزنی شده است.

اما محمد احمدزاده سرمربی ملوان نیز یک بار در جام حذفی ۶۹ و در دیدار رفت نیمه نهایی در تهران مقابل پرسپولیس گلزنی کرده است.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۰
از اون وقت که تعصب و عرق به پیراهن جای خودشو به پول داد پرسپولیس افت کرد و شد تیم الانی که می بینیم. این روند ولخرجی هنگفت که البته از جیب بیت المال است با آمدن مدیر عامل جدید این تیم خیلی قوت گرفته و ریشه تیم پرسپولیس رو داره میخشکونه. از اون مهم تر تهدیدی بزرگ برای لیگ دولتی فوتبالمونه. از سال 87 به بعد پرسپولیس تو لیگ برتر نتونسته ملوانو ببره و فقط تو یک بازی جام حذفی (که جا داره وقایع آن در گینس ثبت بشه) برد. به هر حال امیدوار هستم که فردا بازی زیبایی رو شاهد باشیم و تیم مستحق برد بازی رو ببره. امیدوارم نتیجه بازی رو بار فنی تیم ها مشخص کنه نه چیز دیگه. این گمانه زنی وقتی تقویت میشه که پرسپولیس امسال نتونسته نتیجه بگیره و مطمینا به جام حدفی بعنوان راهی برای رسیدن به آسیایی شدن نگاه میکنه.
ملوان قهرمان میشه
احمد زاده از ترس شکست از پرسپولیس جو سازی می کنه خ....
پاسخ ها
ملوان زبل
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
این پرسپولیس ترس که نداره هیچ بلکه موجبات شادی تیمها را فراهم میکنه و4تا4تا میخوره
پرسپولیس قهرمان تو لیگ برتر بمان
امین
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
هوادار محترم. بهتره که به جای تعصب بیجا واقع بین باشی
پرسپولیس می بره به امید خدا
پرسپولیس زلزله داره میاد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۸
خندیدیم
هاهاهاهاها................
قوی سپید خزری ملوان بندر انزلی
موج قشنگ بندری ملوان بندر انزلی
تو قلب مردم جاداری ملوان بندر انزلی
به امید درخشش قوهای سپید در بازی امروز دریادلان بندر با پایتخت نشینان تهران. بدور از هرگونه بی حرمتی به یکدیگر
زارع اماده باش که امروز سخت ترین روز زندگیته.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان