بازدید 20859
کیوسک بین‌المللی «تابناک»

مذاکرات ایران و آژانس «سازنده» بود

بازتاب نتایج مذاکرات روز گذشته ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحلیل‌های اولیه از آن، افشای ماهیت واقعی نمودار هسته‌ای منتسب به ایران، تحریم شماری از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی از سوی ایالات متحده و تکذیب لغو سفر رئیس‌جمهور پاکستان به ایران به سبب فشارهای آمریکا، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.
کد خبر: ۲۹۱۲۹۰
تاریخ انتشار: ۲۴ آذر ۱۳۹۱ - ۰۹:۰۵ 14 December 2012

بازتاب نتایج مذاکرات روز گذشته ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و تحلیل‌های اولیه از آن، افشای ماهیت واقعی نمودار هسته‌ای منتسب به ایران، تحریم شماری از اشخاص حقیقی و حقوقی ایرانی از سوی ایالات متحده و تکذیب لغو سفر رئیس‌جمهور پاکستان به ایران به سبب فشارهای آمریکا، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.


به گزارش «تابناک»، مهمترین خبر امروز مطبوعات جهان درباره ایران، به نتیجه مذاکرات روز گذشته دیپلمات‌های آژانس با مقامات ایرانی در تهران اختصاص دارد. در این رابطه، روزنامه «چاینا دیلی» با انتشار مطلبی به دیدگاه ایران، نسبت به نتایج این مذاکرات پرداخته و نوشته، مقامات ایرانی این گفت‌و‌گو‌ها را «سازنده» خوانده‌اند.

این روزنامه اشاره کرده که هیأت دیپلمات‌های آژانس، شامل هفت نفر بوده که «هرمن ناکارتس»، معاون مدیرکل این نهاد، ریاست آن را بر عهده داشته است.

چاینا دیلی همچنین به نقل از علی اصغر سلطانیه، نماینده ایران در آژانس نوشته، گفت‌و‌گو‌ها سازنده بوده و پیشرفت خوبی داشته است؛ افزون بر این، به گفته وی، دو طرف توافق کرده‌اند که دور بعدی مذاکرات را در تاریخ شانزدهم ژانویه ۲۰۱۳ برگزار کنند.

روزنامه «دیلی استار» لبنان نیز از دیگر مطبوعاتی است که به این موضوع پرداخته و نوشته هرچند به بیان ایران، در مذاکرات روز پنجشنبه پیشرفت‌هایی بوده، هیچ جزییاتی به جز این که دو طرف بار دیگر در نیمه ژانویه با هم مذاکره می‌‌کنند، منتشر نشده است!

این روزنامه می‌افزاید، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی هیچ اظهارنظر فوری درباره این مذاکرات نداشته و مشخص هم نیست، آیا بازرسان آژانس آن گونه که می‌خواستند، اجازه دسترسی به مرکز نظامی «پارچین» را یافته‌اند یا خیر!

این روزنامه در ادامه مطلب خود به بیان تاریخچه‌ای از مذاکرات ایران و آژانس و مهمترین مباحث موجود فیمابین پرداخته است.


اما در خبری جالب توجه، خبرگزاری «اینترپرس» افشا کرده که نمودار هسته‌ای منتسب به ایران ـ که به تازگی در «آسوشیتدپرس» منتشر شده بود ـ از یک مقاله علمی قابل دسترسی در اینترنت کپی شده است.

آسوشیتدپرس با انتشار این نمودار ـ که مدعی بود از سوی مقامات یک کشور منتقد برنامه هسته‌ای ایران در اختیارش گذارده شده ـ این ادعا را مطرح کرده بود که ایران در حال تحقیق برای انجام آزمایش‌های بزرگ انفجاری هسته‌ای است.

هم‌اکنون اینترپرس با انتشار تصویری فاش کرده که نمودار یادشده در شماره ۲۳۹ از مجله «طراحی و مهندسی هسته‌ای» (Nuclear Engineering and Design) در ماه ژانویه سال ۲۰۰۹ به چاپ رسیده و آژانس هم کاملاً از آن آگاه است.


در همین حال، ایالات متحده همچنان به افزایش تحریم‌های خود علیه ایران ادامه می‌دهد. به نوشته «رویترز»، آمریکا روز گذشته هفت شرکت و پنج شخص حقیقی را که ادعا می‌شده به برنامه هسته‌ای ایران کمک می‌کنند، تحریم کرده است. این تحریم، شرکت‌ها و افراد مذکور را از تجارت با شرکت‌ها و شهروندان آمریکایی منع می‌کند و نیز بنا بر آن، دارایی‌های این افراد و شرکت‌ها در آمریکا نیز ضبط خواهد شد؛ جالب آن که بر پایه گزارش «رویترز»، فریدون عباسی دوانی، رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان نیز یکی از افرادی است که نامش در این تحریم‌های جدید است.


در پایان، روزنامه «نیشن» پاکستان مطلبی را درباره دلیل سفر نکردن آصف علی زرداری، رئیس‌جمهور این کشور به ایران منتشر کرده است. هرچند با انجام نشدن این سفر، شماری از مطبوعات و رسانه‌ها از فشار آمریکا برای لغو قرارداد گازی میان ایران و پاکستان سخن به میان آوردند، روزنامه نیشن به نقل از سخنگوی وزارت خارجه این کشور نوشته است: این سفر به هیچ وجه لغو نشده و زرداری به زودی به این سفر انجام رفت.

به گفته وی، دو طرف در حال تعیین زمانی هستند که برایشان مناسب‌تر باشد. این سخنگو همچنین با اشاره به پروژه خط لوله انتقال گاز ایران به پاکستان، آن را پروژه‌ای مهم دانسته که به هر دو کشور سود می‌رساند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل