بازدید 3049

تنها بنزین سوپر استاندارد است

کد خبر: ۲۸۹۶۲۱
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۱۳:۳۰ 06 December 2012
یک محقق طرح کاهش آلودگی هوا از دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه 89 درصد آلودگی هوای تهران ناشی از تردد 5 میلیون خودور است، گفت: نتایج مطالعات بر روی سوخت خودروها حاکی از غیر استاندارد بودن آنها است.  

دکتر فتح الله امی در گفتگو با مهر با اشاره به تعداد خودروها و موتورسیکلت‌های موجود در تهران، افزود: بر اساس آمارهای ناجا در شهر تهران 5 میلیون خودرو و 3 میلیون موتورسیکلت شماری‌گذاری شده در حال تردد هستند.

عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس با بیان اینکه ظرفیت تهران برای تردد 700 هزار خودرو است، اظهار داشت: بیش از 89 درصد آلودگی هوای تهران مربوط به تردد خودروها و موتورسیکلت‌هایی است که نیمی از آنها فاقد استاندارد هستند.

وی با تشریح افزایش آلودگی هوا در زمستان، خاطرنشان کرد: در اوج سرمای زمستان (از آذر تا بهمن ماه) هوای تهران حالت استاتیک و پایداری دارد و سرعت باد کمتر از 10 کیلومتر در ساعت است این امر باعث شده که آلاینده‌ها تجمیع شوند و بر روی سطح زمین در حد ارتفاع تنفس انسانها قرار گیرد.
 
آغاز مطالعات و طرحی که مسکوت ماند
 
امی به اجرای برخی از مطالعات کارشناسان و محققان داخلی و خارجی اشاره کرد و ادامه داد: در این راستا در برنامه چهارم توسعه طرحی به نام "طرح جامع کاهش آلودگی هوای تهران" ارائه شد.

وی به بیان جزئیات این طرح پرداخت و توضیح داد: در این طرح قرار بود 200 هزار تن از آلودگی‌های شهر تهران کاسته شود و با اجرای آن نیز 150 هزار تن از آلودگی‌های هوای تهران کاسته شد.
 
این محقق از ارائه طرح جامع دیگری در این زمینه خبر داد و اضافه کرد: پس از این طرح، طرح جامع‌تر دیگری را ارائه کردیم با عنوان طرح ملی "کاهش آلودگی هوا در کلان‌شهرهای ایران". این طرح دارای 15 محور بوده و در پایان برنامه چهارم (سال 1390) به هیات دولت و سازمان محیط زیست ارائه شد ولی متاسفانه تاکنون جوابی در این زمینه دریافت نشد.
 
امی خاطر نشان کرد: در این طرح با توجه به شرایط تهران راهکارهای مناسبی ارائه شد و مطمئن هستیم که اگر این طرح اجرایی می‌شد، می‎‌توانست آلودگی هوای تهران و سایر کلان‌شهرهای ایران را در مدت 5 سال در یک برنامه کوتاه مدت به حد استاندارد برسانیم.
 
جزئیات طرح کاهش آلودگی هوای کلان‌شهرها
 
عضو هیات علمی دانشگاه تربیت مدرس جلوگیری از تردد خودروهای فاقد استاندارد را از محورهای این طرح دانست و یادآور شد: در این طرح جامع، از تردد خودروهای فاقد استاندارد در تهران و 7 شهر آلوده کرج، اراک، اصفهان، شیراز، اهواز، تبریز و مشهد جلو گیری می‌شد و این خودروها به شهرهایی که از لحاظ سیستم جغرافیایی در شرایطی واقع شده‌اند که در مسیر حرکت باد قرار دارند، منتقل می‌شدند.

وی ارتقای استاندارد خودروها را از یورو یک به یورو 5 را از دیگر محورهای این طرح دانست و اظهار داشت: توسعه خودروها و موتور سیکلت‌های هیبریدی و تولید سوخت‌های استاندارد از دیگر محورهای این طرح است.
 
امی الزام در انجام معاینه فنی و ارتقای سطح معاینه فنی را از دیگر محورهای این طرح جامع ذکر کرد و گفت: استاندارد خودروها و حمل و نقل عمومی، تجهیز موتورهای برقی به "توربو شارژ" واستفاده از خودروهای برقی در حمل و نقل از دیگر راهکارهایی بود که در این طرح ارائه شد.
 
به گفته وی بر اساس این طرح کارخانه‌هایی که در معرض حرکت باد قرار دارند مجهز به فیلتری برای کاهش آلاینده‌ها و دودکش‌های آنها به سنسور می‌شدند تا به صورت آنلاین وضعیت خروجی کارخانه‌ها رصد شود.
 
نوع ذرات معلق در هوا
 
این محقق با اشاره به ذرات آلوده معلق در هوا، خاطرنشان کرد: این ذرات شامل دو نوع ذرات می شود که یکی از آنها ناشی از سایش لاستیک‌ها و لنت ترمز است و نوع دیگر ذراتی هستند که ناشی از ذرات غباری است که از سوی بادهای سطحی وارد می شوند. هر دو این ذرات برای تنفس انسان بسیار مضر هستند.

سوخت غیراستاندارد عامل دیگر آلودگی
 
امی از اجرای آزمایش‌هایی در زمینه استاندارد سوخت خودروها خبر داد و یادآور شد: این آزمایش‌ها نشان داد که به غیر از بنزین سوپر کلیه سوخت‌ها و گازوئیل فاقد استاندارد هستند.

وی ادامه داد: در حال حاضر میزان گوگرد موجود در گازوئیل 5 هزار ppm است در حالی که میزان استاندارد آن 50 ppm اعلام شده است.
 
امی با اشاره به راهکارهای استاندارد کردن سوخت خودروها، افزود: در این زمینه لازم است در پالایشگاه ها تغییراتی برای ارتقای استاندارد بنزین و گازوئیل تغییراتی ایجاد شود.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار