بازدید 31637
زمین لرزه ۵. ۵ ریشتری خراسان جنوبی را لرزاند؛

اتمام عملیات امداد و نجات؛ آخرین آمار تلفات زمین لرزه زهان

سازمان مدیریت بحران کشور با اعلام استقرار نیروهای امدادی شهرستان قائنات در محل وقوع حادثه اعلام کرد، بنا بر آخرین آمار‌ها، متأسفانه بر اثر این زمین‌لرزه شش تن از هموطنان کشته و ۲۵ تن دیگر زخمی شدند. در این زلزله پنج روستا کاملا تخریب شده و ۱۸۰ خانواده بی‌خانمان شدند.
کد خبر: ۲۸۹۵۱۳
تاریخ انتشار: ۱۶ آذر ۱۳۹۱ - ۰۲:۰۰ 06 December 2012
این زمین لرزه تا عصر امروز (ساعت هجده روز پنج شنبه) ۲۱ پس‌لرزه‌ بزرگتر از دو ریشتر را به دنبال داشته است.

به گزارش «تابناک»، در ساعات آغازین شامگاه چهارشنبه، زمین لرزه‌ای به بزرگی ۵. ۵ در مقیاس ریشتر زهان، از توابع قائن در استان خراسان جنوبی را لرزاند که این رویداد تا کنون پنج کشته و سیزده زخمی بر جای گذاشته است.

بانک داده برخط مرکز لرزه‌نگاری کشوری، زمان وقوع از زلزله را ساعت ۳۸: ۲۰ ذکر کرده و کانون این لرزش را در عمق نه کیلومتری به فاصله ۲۵ کیلومتریِ زهان شناسایی کرده است و آن گونه که از آمار ثبت شده در این پایگاه بر می‌آید، تا ساعت دو بامداد روز پنج شنبه (شانزدهم آذرماه)، شانزده پس لرزه با قدرت بیش از دو ریشتر در این منطقه به ثبت رسیده و گویا این روند در ساعات آتی نیز ادامه داشته باشد.


تصویر برگرفته از بانک داده برخط مركز لرزه‌نگاری كشوری؛ شمار پس لرزه‌های بزرگتر از دو ریشتر تا این ساعت ده روز پنجشنبه به نوزده رسیده است
(برای دیدن تصویر در ابعاد بزرگتر روی آن کلیک کنید)

حسین درخشان، مدیر روابط عمومی سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر ایران در گفت‌وگو با ایسنا در این باره گفت: با توجه به نوع و شدت زمین‌لرزه بلافاصله تیم‌های ارزیاب از جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی برای تعیین میزان خسارات احتمالی به محل حادثه فرستاده شدند.

شنیدن آمار هر روزه زلزله‌های ریز و درشت در کشورمان و شایعاتی که پیرامون این شیوع به گوش می‌رسد، سبب شد تا نیمه شهریور ماه، به دنبال یافتن توضیحی برای «ماجرای زلزله‌های اخیر چیست؟»، با چند تن از زمین‌شناسان به گفت‌و‌گو بنشینیم؛ جالب این که دکتر مهدی زارع، معاون پژوهشی و فناوری پژوهشگاه بین‌المللی زلزله در نیمه‌های سخنانش به ماجرای حرکت گسل زهان در سال ۷۶ اشاره کرد و با اشاره به زلزله ۲. ۵ ریشتری این منطقه پس از نزدیک پانزده سال اشاره کرد تا بر عادی بودن وقوع زمین لرزه در کشورمان (که روی نوار لرزه جهانی واقع شده) تأکید داشته باشد؛ حالا ماه‌ها از آن روز می‌گذرد که دوباره خبر لرزیدن زمین در زهان به گوش می‌رسد.
درخشان همچنین از فرستادن شش تیم عملیاتی به مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: با توجه به این که زلزله در عمق دو کیلومتری رخ داده، تا کنون نیرو‌های ارزیاب خسارت وارده به پنج روستا را تأیید کرده‌اند.

وی از فرستادن دو محموله غذایی و زیستی به مناطق زلزله‌زده خبر داد و گفت: هجده تیم امدادی از استان‌های سیستان و بلوچستان، کرمان و خراسان رضوی نیز به مناطق زلزله‌زده تا‌کنون فرستاده شده‌اند؛ عملیات امداد و نجات همچنان ادامه دارد.

این زمین‌لرزه که در شهرهایی همچون بیرجند، آرین شهر، درمیان و قاین احساس شده، موجب قطعی تلفن‌های همراه و ثابت در منطقه زلزله‌زده شده و افزون بر آن، قطعی شبکه اینترنت در استان را در پی داشته است.

محمدرحیم شهریاری، مدیرعامل جمعیت هلال احمر خراسان جنوبی با تأکید بر تلاش و جستجوی امدادگران هلال احمر استان به منظور پیدا کردن و نجات جان مجروحان و مصدومان از زیر آوار، به فارس گفت: هم‌اکنون دوازده تیم امدادی برای خدمت‌رسانی به مردم به مناطق زلزله زده اعزام شدند و علاوه بر آن، یک محموله اقلام امدادی شامل چادر و پتو و همچنین چندین دستگاه آمبولانس نیز به زهان فرستاده شده است.

آمار جان باختگان به شش تن رسید / یک کودک ناپدید است

محمد علی آخوندی، مدیرکل رخدادهای غیر مترقبه استان خراسان جنوبی به مهر گفت: متأسفانه در ساعات اخیر، چند نفر از مصدومان جان خود را از دست دادند و شمار کشته‌ها به شش نفر افزایش یافت و زخمی‌ها نیز ۲۵ نفر هستند که شانزده نفر ایشان به بیمارستان برده شدند و ۹ تن نیز سرپایی مداوا شدند؛ البته بسیاری افراد نیز دچار زخم‌های سطحی شدند که درمان شده‌اند.

آخوندی گفت: یک کودک در روستای شارج ناپدید شده است که امیدواریم بتوانیم وی را سالم از زیر آوار بیرون آوریم.

وی گفت: اکیپ‌های امدادی و درمانی در منطقه هستند و کار نصب چادر‌ها همزمان با عملیات کمک‌رسانی در حال انجام است؛ روستاهایی که مقاوم سازی شده بودند حتی یک زخمی هم نداشتند و همه خسارات وارده در مناطقی بود که مقاوم‌سازی نشده بود.

مدیرکل حوادث غیر مترقبه استان خراسان جنوبی با بیان اینکه بیست روستای زیرکوه و قاین از 10 تا 60 درصد خسارت دیده‌اند و همچنین راه ارتباطی افین ـ زهان بسته شده است، از فرستادن تجهیزات مورد نیاز مانند آمبولانس، اتوبوس، لودر، بیل مکانیکی و بولدوزر به منطقه خبر داد و گفت: پانصد چادر میان زلزله زدگان پخش شده است.


برپایی هزار چادر در مناطق زلزله زده

محمود مظفر، رییس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال‌احمر ایران با بیان اینکه تاکنون هزار تخته چادر امدادی برای اسکان اضطراری خانوارهای آسیب‌دیده برپا شده، گفت: کمک‌رسانی همچنان در مناطق زلزله‌زده ادامه دارد و تیم‌های آنست (سگ‌های جست‌وجوگر) شب گذشته از استان‌های خراسان‌رضوی و کرمان به این منطقه فرستاده شدند.
 
وی با بیان این که دو محموله کمک‌های امدادی شامل چادر، پتو، موکت، موادغذایی، وسایل گرمایشی و... به وسیله‌ دو فروند بالگرد به این مناطق فرستاده شده، به ایسنا گفت: تاکنون ۵۵۰ تخته پتو، ۸۸۱ تخته موکت، ششصد شعله والور و بیش از ده هزار انواع کنسروجات و آب معدنی میان زلزله‌زدگان توزیع شده است.

تخریب کامل پنج روستا / ۱۸۰ خانواده بی‌خانمان شدند

حسن قدمی، رئیس سازمان مدیریت بحران کشور با بیان اینکه چادرهای امدادی در بین ۱۸۰ خانوار توزیع شده است، به فارس گفت: ۱۶ روستا تاکنون خسارت دیده‌اند که از این تعداد ۵ روستا کاملاً تخریب شده‌اند.

وی افزود: نیازی به کمک‌‌های استان همجوار خراسان جنوبی نیست و حادثه در حد محلی است. خرابی‌ها توسط بنیاد مسکن در حال بازسازی است.

پایان عملیات جست‌وجو و نجات

پس از گذشت ۱۳ ساعت از وقوع زلزله در خراسان جنوبی، ابوالحسن فقیه، رئیس جمعیت هلال احمر با ابراز تاسف و همدردی با قربانیان این زلزله از خاتمه عملیات جستجو و نجات خبر داد و به مهر گفت: پس از اعلام زمین لرزه نیروهای امدادی هلال احمر برای ارزیابی و ارائه کمکهای اولیه خود را به محل حادثه رساندند. در این عملیات ۷۳ نیروی امدادی در قالب ۱۰ تیم تخصصی امداد و نجات از استان سیستان و بلوچستان و تیمهایی از خراسان رضوی و کرمان به مناطق اعزام شده و اقدام به جستجو و نجات، ایجاد اسکان اضطراری، معاینه مجروحان و پوشش امدادی کردند.

وی با بیان اینکه بیست روستای زیرکوه و قاین از ده تا شصت درصد خسارت دیده‌اند گفت: تاکنون ۲ فروند بالگرد، ۵ دستگاه خودروی ارتباطات، چند تیم سگهای جستجوگر، ده‌ها خودروی امدادی ۲۵ روستای حادثه دیده را پوشش داده‌اند.

پزشکی قانونی: ۴ جسد تحویل شد

محمدعلی آخوندی مدیریت بحران استان خراسان جنوبی در حالی از تعداد ۶ کشته در زلزله زهان خبر داده که پزشکی قانونی تنها ۴ کشته را اعلام کرده است. محمود مظفر، رئیس سازمان امداد و نجات هلال احمر در این باره می‌گوید: اعلام فوتی‌ها مربوط به سازمان پزشکی قانونی است ولی بر اساس گزارش‌ها ۶ نفر جان باختند که ۵ نفر آن از یک خانواده بودند؛ هم اکنون بیش از دو هزار دام زیرآوار‌ها مانده و بزرگ‌ترین مشکل سرما، نبود سرویسهای بهداشتی و مشکل بهداشت محیط است.

به گفته مظفر خط ارتباطی تلفن در روستا‌ها قطع شده و هنوز اقدامی انجام نشده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۳۴
خدا روحشان را شاد کند و از مسئولین انتظار می رود که با تمام امکانات برای زلزله زده گان تلاش کند
پاسخ ها
علیرضا امامی
| United States of America |
۱۰:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
از شما هم انتظار میره از مسئولین کوچکترین انتظاری نداشته باشی!!!!!!!!!!!!!!!
ناشناس
| Germany |
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
مثل آذربایجان برو دلت خوشه
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
جغفر حرف آقای امامی رو گوش کن و دیگه درخواست غیر منطقی نکن تو زندگیت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
یه نگاه به گزارش تصویری تابناک بکن ببین کی داره کمک میکنه؟اگه عینک میخای تقدیم کنم آقای امامی
هنوز اولیش و بزرگ نکردن دومی بدنیا امد.
خدا به بازماندگان صبر عنایت فرماید وروح از دست رفتگان رانیز شاد نماید امیدورام مسولین همانند همتی که در زلزله آذربایجان شرقی داشتند در اینجا نیز این همت را به خرج دهند چراکه الان هوای آن مناطق بسیار سرد است.
پاسخ ها
تبريز
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
ما كه همتي نديديم ، حتما سري به ورزقان و اطرافش بزنيد تا ببينيد در اين سرما مسئولان چه همتي به خرج داده اند
هوا بس ناجوانمردانه سرد است اما دريغ از ...
پيشگيري زلزله يعني مقاوم سازي بهتر از درمان
با سلام ...یه نکته قابل تامل وجالب.در زلزله ورزقان میان خرابه ها منازلی به چشم میخورد که سالم و ویران نگردیده بودند.وقتی سوال کردیم گفتند این منازلی است که کمیته امداد حضرت امام ره برای مددجویان ساخته بوده...ای کاش دولت احمدی نژاد اعتبار و بودجه بیشتری در اختیار این نهاد مقدس قرار داده بود تا با مدیریت خوبی که اعمال کرده اند در سراسر روستاهای کشور این مهم به خوبی انجام شده بود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
اونا منازل مسکن مهر بوده که خراب نشده
ای کاش قبل از تلفات جانی فراوان در مناطق مستعد زلزله دولت با ارایه تسهیلات خانه های روستایی خشت و گلی راکه با3یا 4 ریشتر بر سر مردم محروم خراب می شوند رابازسازی میکرد.حتما باید عده ای داغدارشوند تا دولت وام بلاعوض و تسهیلات بدهد؟
قبلا 5نفر کشته شده بودند متاسفانه چند نفر از مصدومان هم فوت شده اند آمار به 6 نفر رسیده یعنی 5+چند نفر=6نفر؟؟
نمی دونم چی بگم .زلزله 5.5 ریشتری باید قربانی بگیره .واسه خودم متاسفم .
خداوند رفتگان رو رحمت وبه بازماندگان صبر وبه مسولین همت بده
بهشان تسلیت می گوییم و از خدا برای بازماندگانشان دعای صبر میکنیم
و از مسئولین هم انتظار تلاش شبانه روزی داریم
خداوند روحشان را شاد کند از مسئولین انتظار داریم
پاسخ ها
امیر علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
خدابهتون صبر بده بخدا قسم ما هم ناراحتیم
اینقدر این خبر بی اهمیت هستش که بیشتر خبر گزاری ها و و صدا و سما ... به صورت خیای جزیی و با اکراه به ان می پردازند حال اگه هفده نفر از برادران همیشه در صحنه یه بیانیه در رد یک فیلم سراسر ابتذال؟؟؟ می دادند تمام صفحه به انحا مختلف به صحبت ها و عکس ها و فیلم های اون عده می پرداخت............
امید وارم هر چه زود تر سرپناهی برای این هموطنان عزیزمان فراهم شود تا از سرمای سوز ناک زمستان در امان بمانند
تورا به خدا مسئولین زحمت کش حقوق بگیر ..... به داد این دردمندان بیچاره و داغ دیده برسید
ما را با شما دردی است مشترک...
مارا در غم خود شریک بدانید و مراتب تسلیت و همدردی ما را بپذیرید
خداوند صبر و اجرتان را افزون کنید.
تشكر از همراهي سازمان هلال احمر
روحشون شاد . کمک کنیم کمک ابزار تاسف فایده ای نداره .
يه زلزله 5 ريشتري اومده همه چي اونجا قطع شده.!!!!!!!!!!!!
حالا هي صدا سيما از طوفان سندي بگه.
فقط بلديم واسه اينو اون ايراد بگيريم.!!
امیدوارم که جان باختگان کم باشد چون مسولانمان خیلی خدمت می کنند ......
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
واقعا گل گفتی مرد !! مسئولین که اصلا چنان خدمتی میکنند که موقع سربازیشون اینقد خدمت نکردند . واقععععععا
آقا یه ذره فکر کنید
تخریب صد درصدی خانه های روستا چطوری فقط با مرگ شش نفر قابل جمع شدنه
من به هیچ وجه دوست ندارم بگم هموطنام جونشون رو از دست دادن ولی خوب این هم با عقل جور در نمیاد
واقعا جای گریه داره که 5/5 ریشتر تلفات داشته باشه...........
سلام بر مردم صبور و نجیب خراسان جنوبی و مخصوصاً زهان که یک حادثه طبیعی را سیاسی نکردند
خداوند صبر به همه بازماندگاه عنایت نماید و غفران الهی برای رفتگان این حادثه عنایت نماید. انشاءالله هرچه سریعتر البته با کمک دولت و مردم در آن مناطق سامانی صورت گیرد و دردهای دل مردم تسکین یابد . ان شاءالله.
واقعا باید تبریک گفت که با زلزله 5 ریشتری تلفات داشته باشیم
من بیرجندیم
هر 15 سال یه زلزله بالای 6 ما اینجا داریم
سال 63 زلزله 6.8 فردوس
سال 75 زلزله 7.1 قاین
الان 91 زلزله 5.5 زهان
ما منتظر از این بزرگترش هستیم که اگه اتاق بیافته با این وضعیت خونه های روستایی که با 5.5 خراب میشن فکر نمیکنم کسی سالم یمونه.
قابل توجه مسئولین
ابتدا اظهار تاسف و تاثر میکنم به حادثه آتش سوزی کلاس درس اما یک نکته جالب اینکه انگار صدمات و بعد انسانی زلزله زهان از آتش سوزی کمتر بوده که طی چند روز گذشته تمام جراید و رسانه ها اون رو تو بوق و کرنا کردن ولی در مورد زلزله حتی رسانه ها و رجال مشهدی هم بی تفاوت هستند. بر فرض که 6 کشته و 20 زخمی رو مردم بپذیرن آیا این مشکل کمیست که کسی به خودش زحمت چرخاندن زبان نمیده و یا وقتی شب در کنار خانواده شام می خورید و در جای گرم و نرم می خوابید آیا لحظه خود را به جای آنها تصور کردید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان