بازدید 19822
رصدخانه اقتصادی «تابناک»؛

دورخیز مرغ برای پرواز دوباره!

امروز اخبار مربوط به بخشنامه جدید گمرک کشور، مبنی بر ممنوعیت واردات با ارز صرافی و آزاد، فضای خبری رسانه‌ها را به شدن تحت تأثیر قرار داده و گلایه‌ها و واکنش‌های تجار به این بخشنامه، هر یک خود موضوعی برای بررسی و تحلیل است؛ اما در این میان، احتمال پرواز دوباره بهای مرغ، موضوعی است که باید جدا به آن توجه کرد.
کد خبر: ۲۸۷۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۱ - ۱۰:۴۷ 27 November 2012

امروز اخبار مربوط به بخشنامه جدید گمرک کشور، مبنی بر ممنوعیت واردات با ارز صرافی و آزاد، فضای خبری رسانه‌ها را به شدن تحت تأثیر قرار داده و گلایه‌ها و واکنش‌های تجار به این بخشنامه، هر یک خود موضوعی برای بررسی و تحلیل است؛ اما در این میان، احتمال پرواز دوباره بهای مرغ، موضوعی است که باید جدا به آن توجه کرد.

رصدخانه اقتصادی «تابناک»، به دنبال مرور اخبار اقتصادی مهم روز و بازنشر موضوعات مهم اقتصادی در رسانه‌های کشور است؛ بنابراین، این بخش درصدد است با نگاهی متفاوت به پشت پرده اخبار، نکاتی را که در مضمون اخبار اقتصادی روز نهفته و همچنین احتمالاتی که در درون اخبار راجع به مسائل اقتصادی و آینده آن می‌توان دید، از پشت تلسکوپ و با جزییاتی دقیق‌تر بیان دارد.


به گزارش «تابناک»، چماق و هویج دولت درباره ارائه ارز حاصل از صادرات در مرکز مبادلات ارزی، نکته‌ای است که امروز توجه تلسکوپ رصدخانه اقتصادی تابناک را به خود جلب کرده؛ رویکرد دولت درباره ارز صادرکنندگان، می‌رود تا به اختلاف‌نظری همیشگی میان صادرکنندگان و دولت و شکاف بیشتر این دو از یکدیگر تبدیل شود.

چماق پنهانی گمرک

امروز و در گشت و گذار در خبر‌ها، هیچ موضوعی به اهمیت بخشنامه جدید گمرک جمهوری اسلامی ایران نبود.
بنا بر این بخشنامه، ترخیص همه کالاهای وارداتی دیگر با ارز آزاد امکان‌پذیر نیست. بندی از این بخشنامه آورده است: ترخیص کالاهای وارده، صرفاً با منشأ ارز نظام بانکی، مرکز مبادلات ارزی، واردات در مقابل صادرات و همچنین با منشأ ارز سرمایه‌گذاری خارجی با تأیید سازمان سرمایه‌گذاری خارجی و کمک‌های فنی و اقتصادی وزارت امور اقتصادی و دارایی و اعتبار ارزی یا ارز با منشأ خارجی مورد تأیید بانک مرکزی امکان‌پذیر است و از تاریخ اول آذر ماه امسال ترخیص هر گونه کالا با دیگر رویه‌ها امکان‌پذیر نیست.

البته امروز رئیس سازمان توسعه تجارت اعلام کرده که واردات با ارز از هر منشأیی آزاد است.

نگاه از پشت تلسکوپ: گویا می‌رفت تا اظهارات چندی پیش محمدرضا رحیمی برای صادرکنندگان، وجه عملیاتی خود را پیدا می‌کند. با توجه به مفاد بخشنامه گمرک، قرار بود از این پس، واردات کالا با ارز صرافی و آزاد (مثلاً ارز حاصل از صادراتی که به مرکز مبادلات ارزی نیامده) امکان‌پذیر نباشد و در نتیجه، ارز حاصل از صادرات، تنها به درد عرضه در مرکز مبادلات ارزی بخورد، مگر آن که اساساً وارد کشور نشود.

در واقع هرچند موضوع این بخشنامه واردات است، تأثیر مستقیم بر صادرکنندگان داشت و ارز صادرات را عملاً از گردونه تجارت بیرون می‌کرد. نکته دیگر درباره این بخشنامه آن است که واردات کالاهای لوکس و در اولویت ۱۰ کاملاً ممنوع می‌شد و این ممنوعیت نه با صدور بخشنامه که به واسطه همین بخشنامه امکان‌پذیر شده بود، زیرا کالای لوکس اولویت ۱۰ نه ارز مرجع دارد و نه ارز مبادلاتی.

هویج آشکار بانک مرکزی

از سوی دیگر، این بخشنامه گمرک با سخنان دیروز محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی همراه شد که باز هم از مشوق‌هایی برای صادرکنندگانی که ارز خود را به مرکز مبادلات می‌آوردند، خبر داده است. وی دیروز در گفت‌وگو با ایسنا اعلام کرد: برای صادرکنندگانی که ارز خود را به مرکز مبادلات ارزی کشور آورده و عرضه کنند، مشوق‌هایی از جمله معافیت‌های مالیاتی و معافیت حقوق ورودی گمرکی در نظر گرفته می‌شود و همچنین هر میزان ارز که برای واردات کالاهای اساسی نیاز داشته باشند، در اختیار آن‌ها گذارده خواهد شد.

بهمنی همچنین بار دیگر بر تغییر نیافتن در نرخ ارز مرجع تأکید کرد.

نگاه از پشت تلسکوپ: این برای نخستین بار نیست که محمود بهمنی، تقاضای بانک مرکزی برای عرضه ارز حاصل از صادرات در مرکز مبادلات ارزی را به شیوه‌های گوناگون بیان می‌کند. به تازگی وی سیاست‌های تشویقی برای صادرکنندگان را همچون تبلیغات این خواسته بانک مرکزی به کار گرفته است؛ البته در نفس این سیاست‌ها، هیچ ایرادی نمی‌توان دید، ولی بیان آن‌ها به همراه سیاست‌هایی که صادرکنندگان را مجبور به ارائه ارز در مرکز مبادلات ارزی می‌کند، کمی جای پرسش دارد!

از سویی، تأکید محمود بهمنی بر عدم تغییر نرخ ارز مرجع نیز در نوع خود جالب توجه است. این روز‌ها سر و صدای تغییر نرخ از مرجع و افزایش آن در بودجه سال آینده بسیار بلند است. اقداماتی برای مرجع شدن مرکز مبادلات ارزی و نرخ ارز در آن، همگی حاکی از آن است که گویا مقدمات تغییر نرخ ارز مرجع آغاز می‌شود.

در نتیجه سخن محمود بهمنی ناظر به این است که گویا وی نرخ ارز مرکز مبادلات را به رسمیت نمی‌شناسد. این امر را از آنجا می‌توان دریافت که وی به «دو نرخی بودن» کنونی ارز اشاره کرده و گفته: همه تلاش ما همسان‌سازی بهای ارز در بازار آزاد و در سیستم بانکی است و این دو نرخی بودن، نتیجه مقایسه با بازار آزاد و تقاضای کاذب است.

در حالی ‌که گمان می‌رفت، مراد بهمنی از دونرخی بودن نرخ ارز مرجع و مرکز مبادلات است، وی آشکارا نرخ ارز بازار آزاد را نام برده و آن را غیر رسمی می‌داند. در نتیجه برای محمود بهمنی و بانک مرکزی، تنها نرخ رسمی‌‌ همان ارز مرجع است: «هم‌اکنون بانک مرکزی، تنها با یک نرخ که‌‌ همان ۱۲۲۶ تومان است، ارز را عرضه می‌کند و بازار فرعی هم ندارد».

دور خیز مرغ برای پرواز دوباره

اما در میان دیگر اخبار تلسکوپ رصدخانه به خبری برخورد که حاکی از احتمال افزایش بهای مرغ در آینده نزدیک است. دیروز یوسفی، رئیس انجمن صنفی اتحادیه مرغداران در گفت‌وگو با ایلنا با اشاره به احتمال کاهش تولید به خاطر افزایش نیافتن بهای مرغ اعلام کرد: گویا برای حمایت از تولید کننده باید ۱۰ تا ۱۵ درصد بر بهای گوشت مرغ افزوده شود. در غیر این صورت پایه‌های تولید آسیب می‌بیند و برای تولیدکننده هم حاشیه سودی نخواهد داشت و فعالیت‌های تولیدی کم کم کاهش پیدا می‌کند.

وی ادامه داد: هر کیلو مرغ در ماه‌های گذشته، بین چهار هزار و هفتصد تا چهار هزار و هشتصد تومان بوده که این رقم باید به پنج هزار و پانصد تومان برسد؛ این قیمت هم به سود تولیدکننده است و هم به سود مصرف کننده و اگر این اتفاق نیفتد، به زودی شاهد افزایش بهای مرغ در هر کیلو ۹ هزار تومان خواهیم بود.

نگاه از پشت تلسکوپ: هنوز مزه افزایش سرسام آور بهای مرغ در چند ماه گذشته و در واقع‌‌ همان «بحران مرغی» فراموش نشده؛ اما جزییات این خبر، نا‌خودآگاه ذهن را به یاد جریان افزایش قیمت خودرو می‌اندازد که نخست با درخواست افزایش ۶ درصدی آغاز شد، بعد کاهش تولید و عدم عرضه خودرو، سپس افزایش قیمت در حاشیه بازار و پس از آن هم آنچه امروز می‌بینیم.

گویا باید بسیار زود منتظر افزایش بهای مرغ در بازار آزاد، کاهش تولید و در نتیجه افزایش بهای رسمی مرغ باشیم!
و گویا نوع اقدام خودروسازان برای افزایش قیمت، می‌رود تا به رویکردی نهادینه شده در اقتصاد کشور تبدیل شود و فشار تولید کنندگان برای افزایش قیمت با فشار دادن اهرم قیمتی بر دوش مصرف کنندگان صورت می‌گیرد. در نتیجه، چنانچه دیر یا زود بهای مرغ شروع به افزایش کرد و هم زمان با کمبود عرضه مرغ مواجه شدیم نباید تعجب چندانی کرد.

چه حقایقی که فاش می‌شود!

اما واکنش دیروز اسدالله عسکر اولادی درباره بخشنامه جدید گمرک نیز مورد توجه تلسکوپ رصدخانه قرار گرفت. وی در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: صادرکننده ارز قابل ارائه ندارد و اگر صادر‌کنندگان را اعدام هم بکنند، نمی‌‌توانند به اتاق مبادلات ارزی بیایند... از چهل میلیارد دلار صادراتی که دولت اعلام می‌کند، هشت میلیارد دلار اضافه قیمت‌گذاری است که باید اصلاح شود، چهار میلیارد دلار خدمات فنی مهندسی است، صادرات پتروشیمی و میعانات گازی هم ارز دولتی است؛ بنابراین، تنها ارزی که توسط صادر‌کنندگان انجام می‌شود بین هفت تا هشت میلیارد دلار است... هیچ کس حق ندارد واردات آن‌ها را ممنوع کند.

نگاه از پشت تلسکوپ: لحن کلام اسدالله عسکر اولادی و خطاب و عتاب او به بخشنامه به کنار ـ که شاید این گونه خطاب‌ها خود موجب لغو ضمنی بخشنامه گمرک شده ـ نکته مهم در سخنان وی بحث چهل میلیارد دلار صادرات غیر نفتی است که هشت میلیارد آن اضافه قیمت گذاری است که باید اصلاح شود. در واقع گویا دولت تا کنون با این اضافه قیمت گذاری میزان صادرات غیر نفتی را اعلام می‌کرده و اسد الله عسکر اولادی نیز اکنون از آن پرده برمی‌دارد.

رویکرد به اصلاحات دولت دهم

اما نکته آخری که دیروز از بخشنامه جدید گمرک، توجه تلسکوپ ما را به خود جلب کرد، این خبر بود که پدرام سلطانی، نایب رئیس اتاق بازرگانی در گفت‌وگو با مهر خبر از آغاز اصلاحات در این بخشنامه داده است. سلطانی با گلایه‌های فراوان از این بخشنامه، گفته که این بخشنامه به گفته مسئولان گمرک در حال اصلاح بوده و قرار است به زودی واردات بدون انتقال ارز یا استفاده از ارز خود واردکنندگان به این بند افزوده شود؛ بنابراین، این بخشنامه هم از جمله آن بخشنامه‌هایی است که روند اصلاح آن کلید خورده تا مشکلاتی را که برای تجار پدید آورده است از میان برود.

خوب سرانجام این بخشنامه هم اصلاح شد

نگاه از پشت تلسکوپ: در رصدخانه پیشین، اشاره‌ای به سفر زود هنگام گمرک به سمت مرجع کردن ارز مرکز مبادلات کردیم. گویا گمرک با این عجله‌ای که داشت، بسیاری از ملزومات سفر را فراموش کرده و اکنون تدریجاً و با بلند شدن سر و صدای تجار به یاد آن‌ها می‌افتد.

البته این رویکردی است که در این اواخر بسیار می‌بینیم و برخی مسئولان با سفرهای عجولانه خود، فراموش می‌کنند که اسباب سفر را به درستی آماده کند. این امر منجر به اصلاح پی در پی بخشنامه‌ها و تصمیمات شده که سردرگمی فراوانی را برای اقتصاد کشور پدید آورده است.

این روز‌ها بسیار صدای اصلاحات و اخبار مربوط به آن را می‌شنویم. گویا برخی مسئولان در دولت دهم، خود قدم در راهی گذاشته‌اند که بیش از دولت اصلاحات، اصلاحات کرده باشد!

و برداشت آزاد...

دیروز موسی‌الرضا ثروتی در گفت‌وگو با ایلنا اعلام کرد: کسری بودجه مسأله تازه‌ای نیست، چرا که ما هر سال، کسری بودجه‌ای داشته‌ایم اما در دولت‌های گذشته، معمولاً متمم و یا اصلاحیه بودجه به مجلس آورده می‌شد، ولی این دولت هیچ گاه اصلاحیه و یا متمم بودجه به مجلس نیاورده و اگر هم ما نیاز به متمم بودجه و یا اصلاحیه داشته‌ایم، با اینکه وظیفه دولت بوده، خودمان انجام داده‌ایم.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۸۷
انتشار یافته: ۲۲
هم به نفع تولیدكننده است و هم به نفع مصرف كننده
جل الخالق !!!
با این بخشنامه ها و ارائه ثبت سفارش اداره بازرگانی مغایر با گمرک(به گفته خود گمرک) چندی است عملا" واردات مسدود میباشد و کالاها در انبار گمرک هزینه انبارداری میخورد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
دقیقا
از دیروز کل گمرک بوشهر خوابیده،هزینه انبار رو کی باید بده!!!!شب می خوابن خواب میبینن چطوری اذیت مردم کنن
کاش برای یکبار هم که شده مسولین اول فکر کنند بعد تصمیم بگیرند!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۷
و کاش یک بار هم ما اجناسی را که الکی گران مسشوند نمیخریدیم تا بگندد و عبرتی شود برای همه ی سودجویان
همه دنيا ميترسند 1 دي ماه اخر دنيا باشه من يكي ميترسم نكنه اول دي ماه هيچ اتفاقي نيفته و با اين حقوق دست و پا شكستم از اين به بعد بخوام مرغ كيلو 9000 تومن بخرم
در این چرخ و فلک که هر روز هر ساعت یکجور برنامه میریزند عملا عده ای که حواسشان نباشد ورشکست میشوند و عده دیگری پولدار
عملا قدرت تولید داخلی کاملا نابود و........
با این تیتر زدن گویا تابناک هم کمک خوبی به گرانی مرغ میکند ایکاش تلسکپ علت این عمل را هم انعکاس می داد که هدف نا کارآمدنشان دادن مدیران اقتصادی است یا نشان دادن طریق گران کردن مرغ؟
بنده سي سال تجربه مديريت در امور اجرايي بخش توليدي دارم و عرض مي كنم قبل از اينكه دلالان و توليد كنند گان بتوانند قيمت ها را در كالا هاي اساسي افزايش و زندگي مردم را دچار فشار مضاعف كنند بهتر ان است كه دو لت هر چه سريعتر مرغ و گوشت و كالاهاي اساسي مورد نياز جامعه براي مدت يكسال را خريداري و در سردخانه ها و انبار هاي فني نگه داري كند و مطلقا به حرف ماجرا جويان عرصه توليد و دلالي كه با ظاهر مسلماني تظاهر مي نمايند توجه نكند تا اگر روزي و روزگاري هوس گراني بر سر داشتند فورا با عرضه ان ببازار قيمت ها را كنترل كند و اين ذخيره مواد غذايي را هميشه دولت بايد تامين و نگه داري كند كه دلالان هوس گراني بر سر نكند والسلام
((گویا برای حمایت از تولید کننده باید ۱۰ تا ۱۵ درصد )) آیا از ابتدای سال تاکنون حقوق 390هزارتومانی کارگران افزایش پیدا کرده که برای چندمین بار قیمتها بالا میرود . واقعا آن دستی که پیامبرو امام بر آن بوسه میزد چی شد
ترا خدا حرف مرغ را نزنید میترسم پر بکشد.
شاید به نفع فروشنده باشه ولی به نفع مصرف کننده است
میدونید خیلی ها نمیتونن مرغ و گوشت وشیر بخرن ....؟
اخه یکی بیاد بگه برای خریدن یک کیلو گوجه دو سه مغازه قیمت سوال میکنیم برای تصمیمات بزرگ کشور ازدو سه اقتصادان مشورت نمی کنن ؟؟؟؟؟؟؟
اگه با این کارها وفریز کردن کل اقتصاد میخاهند قیمت دلار را تا 1600 تومان پایین بیاورند اینکه هنر نیست ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
يكي نيست تو اين مملكت به اين حضرات بگه آقايون همه متخصصين اقتصاد رو جمع كنيديك قانون درست حسابي تدوين كنيد لااقل 4 سال تغييرش نديد كه همه تكليف خودشونو بدونند هرروز قانون گمرك و ماليات و واردات و صادرات و ... عوض نشه
شما را بخدا به این وزارت بازرگانی اعلام کنید قبل از اعلام یک بخشنامه جهت اجرا آنرا روخوانی بکنند.
به خدا قسم تا قیام قیامت هم شما مقاله و خبر منتشر کنید و دولت ها هم طرح بدهند و کارشناسان و اقتصاددانان نظر و ایده تا وقتی دست دلالان میلیاردر و وابستگان به آقازادگان و بعضی مدیران فاسد امور توزیع از بازار قطع نشود به هیچ وجه نمیتوان امیدی به بهبود اوضاع داشت.حالا هی من و شما و آنها حرف بزنیم و گلو پاره کنیم!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
اشکال اینجاست که
1.دولت از انسجام لازم بین دستگاه های خود برخوردار نیست.
2.همه ی کارشناسان نخبه را از خود رانده است.
این دو یکی از چندین مشکلات اقتصاد ماست.
مرغهای هورمونی همون بهتر که پر بکشه اسم مرغ میاد حالت تهوع میگیرم تازگیها مرغها مزه بدی گرفتن نمیدونم به خاطر کیفیت خوراکشونوه یا چیز دیگه
موضوعی که بیشتر از تحریمها ،بازار و آخر امرمردم رو دچار مشکل میکنه.تصمیم گیریهای عجولانه و بدون تفکر است.
مسولین مرکز مبادلات ، این مورد رو خوب میدونند که واردات صرفا از بعضی کشورها و با بانک های مورد نظر این مرکز امکان پذیر میباشد. و چنانچه تولید کننده و یا تاجر خارجی در این بانکها حساب نداشته باشند امکان انجام خرید از آن کشور وجود ندارد.
بنابراین راهی به جز تهیه ارز از صرافی و انجام حواله برای تهیه این اقلام باقی نمیماند.

به نظر مرسد در تصمیم گیر ها تمام جوانب کار دیده نمیشود .امیدوارم که این بجشنامه کنسل شود و یا راه ارتباط با تمامی بانکهای خارجی توسط مرکز فراهم گردد.
هميشه و هميشه به ضرر مردم و خصوصا اقشار كم درآمد!!!
تابی یه چیز جدید بگو. تصمیمیاتی که توی خونه توسط دو سه نفر گرفته میشه از این بهتر نخواهد بود.......
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل