بازدید 25455

اردوغان این روزها مشغول چه کاری است؟

رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه تاکنون بارها ثابت کرده که استراتژی حکومتداری‌اش بیش از تمرکز بر امور داخلی، بر مسائل سیاست خارجی استوار است و محق دانستن خود به مداخله در امور همسایگان، یکی از پایه‌های اصلی این استراتژی به شمار می‌رود. در این راستا، هرچند موضع‌گیری‌های وی علیه سوریه این روز‌ها کم شدت‌تر از گذشته شده، گویا وی در جای دیگری مشغول برنامه‌ریزی و اقدام است!
کد خبر: ۲۸۶۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۲ آذر ۱۳۹۱ - ۱۷:۳۳ 22 November 2012
رجب طیب اردوغان، نخست‌وزیر ترکیه تاکنون بارها ثابت کرده که استراتژی حکومتداری‌اش بیش از تمرکز بر امور داخلی، بر مسائل سیاست خارجی استوار است و محق دانستن خود به مداخله در امور همسایگان، یکی از پایه‌های اصلی این استراتژی به شمار می‌رود. در این راستا، هرچند موضع‌گیری‌های وی علیه سوریه این روز‌ها کم شدت‌تر از گذشته شده، گویا وی در جای دیگری مشغول برنامه‌ریزی و اقدام است!

به گزارش «تابناک»، با مرور بر اخبار هفته‌های اخیر مربوط به اوضاع سوریه، این گونه به نظر می‌رسد که از شدت و یا دست‌کم شمار موضع‌گیری‌های خصمانه دولت ترکیه علیه دولت بشار اسد کاسته شده و هم‌اکنون هدایت جبهه خارجی ضد اسد، بیشتر در اختیار کشورهای عربی، به ویژه قطر است.

اما با اندکی توجه، می‌توان دریافت که این موضوع به منزله انصراف حتی موقت دولت اردوغان از سیاست‌های منطقه‌ای مداخله‌جویانه خود نیست و روند اخیر، تنها از این حقیقت ناشی می‌شود که اردوغان هم‌اکنون مشغول فعالیت در جبهه‌ای دیگر است؛ جبهه‌ای که هرچند برای دولت ترکیه جدید نیست، کارها و سخنان اخیر اردوغان، نشان‌دهنده راهبردی جدید از سوی دولت وی در این زمینه است.

در این راستا، اردوغان به تازگی اظهارات خود علیه دولت «نوری مالکی» در عراق را شدت بخشیده و لحنی به شدت تهاجمی علیه این دولت در پیش گرفته است، به گونه‌ای که روز گذشته، دولت عراق را به تلاش برای کشاندن کشور به یک جنگ داخلی متهم کرد.

به نوشته روزنامه «تودی زمان»، اردوغان با اشاره به تنش‌های اخیر در روابط دولت مرکزی عراق و اقلیم خودمختار کردستان در این کشور، گفته است: «ما همیشه نگرانیم که شاید بغداد بخواهد این تنش را به سوی یک جنگ بکشاند و این احتمال ترسناک، شروع به واقعیت یافتن کرده است».

وی در ادامه گفته‌های خود ـ در سخنانی که کاملاً به منزله زیر سؤال بردن حق حاکمیت سرزمینی عراق است ـ اظهار داشت: «این جنگ می‌تواند به یک جنگ نفتی تبدیل شود. چرا؟ به دلیل اینکه دولت مرکزی می‌خواهد ناخشنودی خود را از اینکه اقلیم خودمختار کردستان بدون آگاهی دولت عراق، اقدام به استخراج نفت می‌کند، نشان دهد».

تودی زمان اشاره می‌کند: به جز موضع‌گیری دولت ترکیه به سود کردستان عراق و اتهام‌زنی به دولت مالکی در این زمینه، این ادعا که دولت شیعی مالکی تلاش دارد بر سر راه دیگر گروه‌های مذهبی و قومی در عراق سنگ‌اندازی کند، یکی دیگر از محورهای تنش میان آنکار و بغداد را تشکیل می‌دهد.

در همین باره، یادآوری این مهم لازم است که موضوع برنامه‌ریزی دولت ترکیه برای مداخله در عراق و تغییر آرایش نیروهای سیاسی در این کشور به نفع خود، به هیچ وجه مسأله جدیدی نیست و در سال‌های اخیر همواره با درجاتی از شدت و ضعف، جریان داشته است؛ اما در ماه‌های اخیر و با بالا رفتن چشمگیر سطح روابط آنکارا با اقلیم خودمختار کردستان عراق، رویکرد ترکیه خصلتی تهاجمی‌تر به خود گرفته است.

جالب اینجاست که خود ترکیه در روابطش با اقلیت‌های کرد و علوی در درون سرزمین‌هایش با مشکلات و چالش‌های جدی روبه‌روست و تاکنون نتوانسته در حل این مسائل پیشرفتی داشته باشد؛ اما درباره کشورهای همسایه، دولت اردوغان نقش حامی حقوق اقلیت‌ها را برای خود تعریف کرده است!

به هر حال، به نظر می‌رسد همچنان نمی‌توان برای بلندپروازی‌های خارجی دولت اردوغان پایانی متصور شد و آنچه در این میان تغییر می‌کند، تنها خط مقدم این مجموعه نبردهای مداخله‌جویانه است؛ هرچه باشد، سودای «نوعثمانی‌گری» اردوغان، وی را به این دیدگاه رسانده که از سوریه تا عراق و حتی فرا‌تر از این کشور‌ها را به عنوان قلمرو بلامنازع کارهای خودسرانه خود در نظر بگیرد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۸۸
انتشار یافته: ۲۰
تا كي ما بايد بشينيم و ببنيم كه به متحدانمون گير ميدن؟
من فكر ميكنم تا وقتي كه ما با امريكا مشكل داريم اين كشورها(تركيه،عربستان،قطر و...) به خودشون اين اجازه رو ميدن،به نوعي از اب گل الود ماهي ميگيرن!!
غربیها هميشه به چنين مهره هايي نياز دارند تا کشورها را به جان هم بيندازند و حکومت کنند. اردوغان هم مترسک شده. خودش خبر ندارد که دارد چه بلايي به سر مردم مسلمان ترکيه مي آورد؟! اشتباه اردوغان تکيه به صهيونيستها و آمريکا و انگليس است. اردوغان به اسبي سوار شده همه را به زمين زد. حسني مبارک را؛ بن علي را، صدام را. اينها همه علامت آينده ناگوار ترکيه است که مي خواهد مجري سياستهاي صهيونيستها ي غربي باشد.
در اینجا باید عرض کنم ترکیه راه خود را در مناسبات بین الملل ابتدا با میانجیری باز کرد در چند مورد این کار هر چند ضعیف یا قوی انجام داد همچنین از جانب ایران و عراق و عربستان و جدیدا مصر احساس خطر میکند که این کشورها رقبای سیاسی و اقتصادی ترکیه در منطقه میباشند پس به یک نحوی با یارگیری از کشورهای منطقه و خارج از اینجا قصد قدرتمند شدن را دارد پس هر کشوری باید به فکر منافع خود باشد ما هم باید از موقعیت هایی که پیش می اید به نحو احسن در راستای منافع مردم و کشورمان استفاده کنیم
چرا اینها هی بحث شیعه و سنی رو پیش می کشن؟ هرجا که حکومتش شیعی باشه باید یه جوری باهاش مخالفت کنن...سوریه، عراق،... احتمالا با حزب الله هم مشکل دارند و با ایران هم تو خیال باطلشون همین مشکل رو دارن...اینجوری نیست؟ بگین من اشتباه می کنم...
مطمئنا بينش سياسي مردم تركيه نخواهد گذاشت اردوغان بيش ازين در راستاي اهداف اسراييل حركت كنند بالاخره نوبت انقلاب تركيه هم خواهد رسيد
متاسفانه برخلاف اسمش طیب تنها چیزی که در وجودش وجود ندارد پاکی است در صورتی که اگر عملکرد درستی در پی میگرفت می توانست در جهان اسلام جایگاهی خاص و ویژه بدست اورد و برای همیشه دست قدرتهای استعماری رااز منطقه کوتاه گرداند
اردوغان یاد خاطرات دوران عثمانی افتاده با کارهای احمقانه خود به حاکمیت کشورها ی دیگر دخالت میکند می خواهد با افکار پلید خود منطقه را درگیر جنگ کند ولی باید بداند دیگر دوران حکومت عثمانی گری گذشت آخر کشور خودرا به باد فنا می دهد
دولت عثمانی بخاطر عقب افتادگی و عدم آگاهی سلاطین عثمانی از شرایط سیاسی دنیا تجزیه شد و این جهالت را پایانی نیست. اینها روزی دنباله رو اروپا و زمانی نوکر اسرائیل و حالا هم دستشان در دست امریکاست!!!
donya donyaye be dast avardane del ensanhast ne memlakat anha farhang va andishe ve tehlil siyasi ensanha be haddi roshd kerdeh ast ke sisat nopaye ardogan ! ! !az haman rouzhaye avval mesle rouze roshan boud (no osmanigari(
ترکیه را اینگونه نامگذاری میکنم سرزمین هزار چهرگان از زمان کشتار ارامنه تا کنون
اقدامات اردوغان در سیاست خارجی به جای دیپلماسی به یک (جنون )در سیاست خارجی شبیه است
خاورمیانه عجب منطقه پر حرارتیه چرا اینجوریه؟چون ما اینجاییم؟اینجا انگار هیچ وقت نمی خواد به ثبات برسه
شايد اين مثال براي اردوغان مناسب باشد:من انم كه رستم بود پهلوان.روزي برسد كه دولت تركيه از جايي بخورد كه اصلا فكرش رو نميكنه.اما ناگفته نماند با اين همه ناپخته گي در سياست در مورد تبليغات ديني ونشاندادن خود به عنوان دلسوز مردم مظلوم در سراسر دنيابسيار بهتر از ايران عمل كرده
هر کشوری اقتصادش قوی تر باشد لاجرم حوزه ی نفوذ سیاسی اش هم گسترده تر می شود.ترکیه الان قوی ترین اقتصاد منطقه است و طبیعی است همین اقتصاد باعث شود که خیلی ها چشم به ترکیه داشته باشند.
تکرار این حرف نوعثمانیگری چیزی را عوض نخواهد کرد مگر کج فهمی امثال اردوغان شاید که فکر کنند باز هم مثل قبل بتوانند دست اندازیهایی به همسایگان خود داشته باشند خصوصا با حمایت ارباب خود اماتاریخ نشان داده امریکاییها دنبال منافع خود هستند هر جا ان به خطر بیفتد پا پس خواهند کشید اینها هم که بتنهایی مال این حرفها نیستند.میماند خاموشی اردوغان که احتمالا از نوع حمایتهای ایران از فلسطین سرسام گرفته و هنوز خودش را پیدا نکرده
فعالیت ضعیف ترکیه از یک سو و از سوی دیگر اتش بس اسرائیل بسیار شک برانگیز است اونها اسرائیلیها می خواستند گنبد اهنین را ازمایش کنند زیرا می دانند که اوباما قصد داره مذاکره با ایران را آغاز کنه زیرا نتانیاهو با رامنی و علیه اوباما اقدام کرد لذا اوباما قصد داره با ارتباط با یاران به اسرائیل بفهمانه که کارش چه هزینه ای داره لذا نتانیاهو قصد داره با بروز جنگ اسرائیل با ایران ، امریکا را نیز با خود همراه بکند و با اینکار مانع از بروز رفع مشکل امریکا با ایران شود. پس احتمالاً به زودی اسرائیل به صنایع هسته ای و نظامی ایران حمله کند البته این یک نظریه بدبینانه است.
اردوغان ناآگاهانه ياآگاهانه بانام اسلام به جنگ باجهان اسلام برخواسته ونتيجه عمل نسنجيده ايشان شعله هاي جنگ ديگري رادرمنطقه بهمراه خواهدداشت و شعله ها اين باربطرف سرزمينهاي تركيه حركت خواهدكرد وتركيه رادچارمشكلات سياسي واجتماعي واقتصادي كرده كه درنتيجه كنترل ازدست دولت مركزي كاملاخارج خواهدشدكه اين خواسته دوستان مكاراو دردولتهاي غربي است كه هدف اين دولتهاازهم پاشيدن وحدت دول اسلامي است مردم تركيه به هوش باشيدخطردر كمين است
آره من این کارا رو میکنم که بگم هیچی از امریکا کم ندارم. به هر حال ما هم یه روزی یه دولت بزرگ به نام عثمانی بودیم، که این همه دبدبه کبکبه داشتیم. به نظرم میشه الان حداقل یه پزی ازش بدیم. مگه ما از امریکا چی کم داریم که هر جا صلاح ندونیم مداخله نکنیم؟
می خواد اطرافش پر از اشوب باشه داداش.تا شاید این وسط خودشون ارامش داشته باشن.خدا به داد عراقیهای بدبخت برسه از همه طرف باید ضربه بخورند
اگر اعراب از روي ترس با اسرائيل صلح ميكنند اين اردوغان نه از روي ترس بلكه آگاهانه تبديل به آلت دست اسرائيل شده است.....من ازين در عجبم كه تركهاي با غيرت تركيه چرا عليه اردوغان تظاهرات نميكنند؟؟؟؟ ....اگر جنگي عليه سوريه ايجاد كند با موشكهاي سوريه فلج خواهدشد...چرا از جنگ اسرائيل عليه غزه و شكست گنبد آهنين(شيشه اي ) عبرت نميگيرد؟؟؟؟؟؟؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار