بازدید 33693
دیپلمات سابق آمریکایی:

من با ایرانی‌ها مذاکره کردم؛ شما هم مذاکره کنید!

با پیچیده‌تر شدن روزافزون اوضاع در منطقه خاورمیانه و توالی و تسری بحران‌ها در این منطقه، سیاستگذاران و تحلیلگران آمریکایی، بیش از گذشته به جست‌و‌جوی راه‌هایی برای حل و فصل مسائل جاری منطقه برخاسته‌اند. در این میان، یکی از دیپلمات‌های برجسته آمریکایی، از لزوم گفت‌و‌گو با ایران برای حل این مسائل سخن گفته است.
کد خبر: ۲۸۵۹۶۸
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۶ 18 November 2012
با پیچیده‌تر شدن روزافزون اوضاع در منطقه خاورمیانه و توالی و تسری بحران‌ها در این منطقه، سیاستگذاران و تحلیلگران آمریکایی، بیش از گذشته به جست‌و‌جوی راه‌هایی برای حل و فصل مسائل جاری منطقه برخاسته‌اند. در این میان، یکی از دیپلمات‌های برجسته آمریکایی، از لزوم گفت‌و‌گو با ایران برای حل این مسائل سخن گفته است.

به گزارش «تابناک»، «رایان کروکر»، از برجسته‌ترین دیپلمات‌های کهنه‌کار آمریکایی در مصاحبه‌ای با سایت تحلیلی «المانیتور» درباره تحولات جاری در عراق و سوریه سخن گفته و افزوده، هم‌اکنون زمان مناسبی برای گفت‌و‌گو میان ایران و آمریکا بر سر سوریه است.

بنا بر این گزارش، رایان کروکر که در دستگاه سیاست خارجی آمریکا به عنوان یک دیپلمات حرفه‌ای شناخته می‌شود، خود به عنوان سفیر آمریکا در کشورهای عراق و سوریه خدمت کرده است.
وی که موفق به دریافت «مدال ریاست جمهوری آزادی» شده، افزون بر این دو کشور، سفیر آمریکا در کویت، لبنان، پاکستان و افغانستان نیز بوده است.

کروکر که گفته می‌شود، در زمان سفارتش در عراق در فاصله سال‌های ۲۰۰۷ تا ۲۰۰۹، گفت‌و‌گوهایی را با مقامات ایرانی انجام داده، درباره مذاکره با ایران گفته: «من مایلم شاهد این باشم که ما یا دیگران اکنون در موضوع سوریه با ایران وارد تعامل شویم، زیرا سوریه متحد ایران است».

وی که بین سال‌های ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۱ نیز در سوریه سفیر بوده، نسبت به برقراری ارتباط بیش از اندازه نزدیک با گروه‌های مخالف سوری هشدار داده و گفته در این صورت، آمریکا خود را به طور جدی به نتیجه و پیامدی متعهد می‌سازد که برای منافع این کشور، بیشترین خطر را به همراه دارد.

به گفته وی، اکنون آمریکا به اندازه کافی نسبت به آنچه در سوریه رخ خواهد داد، آگاهی ندارد.

وی در این باره به مواردی از تحولات جهانی اشاره می‌کند که نتیجه آن‌ها از پیش قابل برآورد و پیش‌بینی نبود.

او انقلاب اسلامی ایران را برای نمونه می‌آورد و می‌گوید، آمریکا می‌توانست در سال ۱۹۷۹، روابط خود با ایران پس از انقلاب را مدیریت کند؛ اما دلیل اشتباهش این بود که نتوانست جریانات و سیر رخدادها را به درستی بشناسد. وی بر این باور است، آمریکا نباید در قبال سوریه این اشتباه را تکرار کند.

کروکر در این باره به نقش ابتکارات منطقه‌ای شکل گرفته برای حل بحران سوریه اشاره کرده و ضرورت حضور آمریکا در این ابتکارات و نشست‌ها را مطرح می‌نماید. وی در ادامه با اشاره به پیشینه روابط ایران و سوریه و اتحاد این دو کشور با یکدیگر، بر ضرورت گفت‌و‌گو با ایران برای یافتن راهکاری در بحران سوریه تأکید می‌کند.

وی بر این باور است، شاید‌ همان گونه که در سال ۲۰۰۱، وجود زمینه‌های مشترک، ایران و آمریکا را به گفت‌و‌گو با یکدیگر می‌کشاند، می‌توان چنین زمینه‌های مشترکی را در سوریه نیز شناسایی کرد و از آن‌ها بهره برد.

در پایان، کروکر در مصاحبه خود درباره نقش و نفوذ ایران در عراق نیز سخن گفته و با اشاره به تجربه شخصی خود از مذاکره با مقامات ایرانی در بغداد، آن گفت‌و‌گو‌ها را تجربه‌ای سودمند دانسته که می‌توان از آن بهره گرفت.

وی همچنین بر این باور است، با توجه به شناخت بیشتر عراقی‌ها از ایران، ارتباط آمریکا با عراق می‌تواند متقابلاً در شناخت بهتر نحوه درست تعامل با ایران یاری‌رسان باشد.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷۵
انتشار یافته: ۱۷
امریکا آخرش باید ایران را به عنوان یک قدرت منطقه ای بپذیرد و با او کنار بیاید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
حرف درستی است ولی ایران هم باید با آمریکا به عنوان یک قدرت جهانی کنار بیاد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
اونایی که منفی میدن مسلماً ایرانی نیستند و خواهان ایرانی قدرتمند نیستند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
آمریکا 30 و خورده ای سالست با ایران کنار نیامده و نشان داده هر جا مسلمانان واقعی جهادی وجود داشته باشد او دشمن شماره یک است
ضمنا برادر دیگر آمریکا به آن مفهوم وجود نخواهد داشت و فقط یک پوست از آن هیکل عظیمی است که بعضی ها در سر پرورانده اند...
یادمه وقتی بچه بودم به خاطر حس میهن پرستی دوست داشتم خارجی ها از ایران اخبار پخش کنن ولی الان اینقدر کشور مهمی شدیم که هر روز در صدر اخبار و توی ذهن آمریکا و اروپا شدیم.
زنده باد ایران و ایرانی
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۸
اینکه همه دنیا علیه ما بسیج شدن برات غرور آفرینه علیرضا جان؟
اگر واقعا از موضع برابر و نه زورگویانه بخان مذاکره کنن الان بهترین وقت برای این کاره. به هر حال منافع خیلی زیادی میتونه داشته باشه. به خدا کمر مردم داره به خاطر تحریمهای دنیا بر علیه ایران میشکنه. یه فکری کنید.
علیرضا بله هر روز در صدر اخبار دنیا هستیم.به گونه ای که در کل امریکای جنوبی تقریبا کسی نمیداند اصلا ایران کجاست.در اروپا و امریکای شمالی ناممان به اشتباه با اعراب و بن لادن گره خورده و در اسیا به عنوان دروازه ورود کالاهای بی کیفیت و منبعی برای بدست اوردن نفت ارزان قیمت هستیم.این روزها افتخار کم رنگی شده در صدر اخبار بودن.
اگر به سیر تحولات ده دوازده سال گذشته دقت کنیم متوجه میشویم که امریکا در این مدت هارت وپورت زیاد کرد اما مرتب در مقابل ایران قدرت مند عقب نشست البته چاره ای هم نداشت از این ببعد باز هم اگر مقاومت کنیم باز هم عقب مینشیند اما در مورد سوریه هیچ قدرتی نمیتواند بدون دخالت ایران کار را پیش ببره امریکا هم نمیتواند بدون موافقت ایران سنگ روی سنگ بگذارد پس بهتر است که با حفظ منافع ملی خود در سوریه وبا حمایت از اسد امتیازات لازم را از امریکا بگیریم بقیه کشور های غربی وعربی بوق هستندمیتوانیم با بهانه سوریه با آنها وارد مذاکره شویم وزیر زبانشان را بکشیم وبفهمیم که چکار میتوانیم بکنیم بدون اینکه رسانه های وابسته بتوانند شانتاز کنند اگر منافع ملی ما حفظ میشود انوقت با انها مذاکره کنیم
سلام به تابناک و درود به خوانندگان آن.
مذاکره رسمی با آمریکا هم می تواند خوب باشد و هم مضر.
بستگی به موقع شناسی ، مهارت تیم مذاکره کننده، درک سیاسی افراد حاضر در مذاکره و زیرکی و هوشمندی آنان دارد.
یادمان نرود که حتی بزرگان دین ما در مقاطعی با دشمنان وقت مذاکره کردند و شرایط مناسبی گذاشتند که در صورت خیانت طرف مقابل؛ بهانه ای برای کسی باقی نماند. امروزه، شرایط رسانه ای با توجه به تبلیغات گسترده غرب و متاسفانه بخشی از عملکرد ما خیلی خوب نیست. امیدواریم مسولین امر قدری هوشمندانه تر به موضوع بنگرند.
مهم اینست که ما مشروعیت و جوی که علیه مان حاکم کردند را بهبود بخشیم. در دوره جنگ تحمیلی بهترین کار دفاع جانانه بود که مردم و مسولین وقت مردانه ایستادند. شاید امروز موضوع نوع دیگری از رفتار را طلب کند. مردم اگر صدق نیت و رفتار را نزد مسولین باور کنند مانند گذشته محکم پشت مسئولین خواهند ایستاد چه تصمیم مذاکره باشد و چه تقابل. شما منصفانه و دردمندانه مردم را درک کنید باقی را به مردم بسپارید و از هیچ قدرتی جز خدا نهراسید اما این عزیزان ببمعنی تعامل آگاهانه است .....
اين عزت وعظمت راخدابه بركت ازخود گذشتگي ايرانيان درراه حق واسلام عطا فرموده كه برهمه ايرانيان درهرعقيده و سليقه اي ودرهرمكاني كه هستندلازم است براي آينده وآسايش وآرامش فرزندان اين مرزوبوم هواي همديگررادرمقابل دشمنان مسلح تابن دندان خودداشته باشند ونگذارنداتفاقات وناامني هايي كه دراطراف ومنطقه درجريان است به سوي مملكت ماكشيده شوداگرتاريخ وگذشته ايران رامروركنيم خواهيم ديدهروقت ايران خواسته پيشرفتي كرده وقدرتي بگيرد دشمنانش جنگ وخشونت رابه حيل مختلف به اين مرزوبوم تحميل كرده اندبعدازجنگ تحميلي عراق( كه بفرمان دول امپرياليستي برايرا تحميل شد) هنوزعرقمان ازاين جنگ خشك نشده بودكه جورج بوش پدرباحيله ميخواست ايران رابه يك جنگ ناخواسته ديگر درخليج فارس واردكندكه الحمدالله خداباايران اسلامي بودكه باتدبيرمسئولين نظام ايران خودرابه يك درگيري مشكوك وخانمان براندازواردنكردودراين سالها به بازساي كشوروزيرساختهاي مهم آن پرداخت لذاحال كه دنيا اين پيشرفتهارا مشاهده ميكندبه بهانه هاي مختلف ميخواهددوباره مارادرگيراتفاقات بي حاصلي نمايدكه فايده اش بنفع دشمنان ايران است كه دراين بين مردم بزرگواربايدبيش ازپيش هشياروآماده باشندوتوطئه هاي عوامل داخل وخارج راباتدبيرخدادادي خنثي وبه مجدوعظمت اسلام وصلح جهاني وساختن بسترمناسب براي ظهورآقاامام زمان عج ا... برنامه ريزي نمايند(زنده بادايران اسلامي)
آمریکایی ها مجبورند با ما کنار بیایند. پس به آن دسته از دوستانی که برای مذاکره با آمریکایی ها خیلی هول شده اند و خیال می کنند با مذاکره مشکلات ما حل می شود باید بگویم که اختلافات ما با آمریکایی ها و سایر ایادی آنها استراتژیک است . بنابراین تنها از دریچه قدرت می توان با آنها مذاکره کرد. بایدپیش شرطهای ما را قبول کنند .
1- لغو تحریم ها
2- تایید حقوق هسته ای ما
چون به اندازه کافی قوی هستیم ،پس هستیم!
واین واقعیت البته تلخ دنیای عصر ماست
وگرنه آنها به کشورهای ضعیف حتی فرصت اظهار نظر هم نمی دهند.
آقا علی رضا خان، موقعی خوبه اخبار پخش کنند که خبر پیشرفت های ایران رو بدن، نه به دروغ همه اش نقض حقوق بشر و ساخت بمب هسته ای و .... از این قبیل مسائل که چهره خطایی از ایرانی ها به مردم جهان نشون می ده... وگرنه الان خبر کار یزید رو همه شیعیان می دونند، این برای یزید مایه افتخاره؟ وقتی خبرهای راست ایران رو پخش کردن اون موقع می شه گفت که به سر منزل مقصود رسیدیم..
بعد از تاریخ کوروش چه زمانی ایران به این حد سر زبان تمامی دنیا بوده.چه زمانی قدرتهای دنیا چاره ای جز مذاکره با ایران را نداشته اند. تا بوده ایران مستعمره کشورهای زورگو بوده.
جالب است که در فیلم مختارنامه، آل زبیر حیات حکومت خود را طرفداری از خونخواهان امام حسین (علیه السلام) می داند.اما در صورتی است که خود خیانتکار به اهل بیت بود.حالا هم آمریکا ادامه حیات خود در خاورمیانه را دادن دست دوستی با ایران می داند.چقدر زیبا رنگ باخته آمریکا.
آمریکا باید بفهمد ایران، ایران 34سال پیش نیست.ایران دیگر قدرت اول منطقه است.
امیدوارم که باهم به تفاهم برسن ووضعیت اقتصادی مملکت ومردم هم خوب بشه به خدامردیم ازاین گرونیهاکمرمون شکست
کاش پیشرفتهای ایران پنهان میماند . ما هر کشفی را که رو میکنیم متخصصهای اونا برای از کار انداختن اون پیشرفت تحقیق و برنامه ریزی میکنن. ما باید ایران حداقل برای 7 سال یک کشور مظلوم نشون بدیم تا دانشمندان ما کارهاشونو انجام بدن و به نتیجه برسن و زود حرکت کردن باعث میشه مات بشیم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل