بازدید 8104

7 ميليون ايرانی مبتلا به ديابت هستند

مرضيه محمدی
کد خبر: ۲۸۵۲۲۹
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۲۸ 14 November 2012
يكي از بيماري‌هايي كه در دهه‌هاي اخير گريبان ساكنان زندگي شهري را گرفته است بيماري ديابت است. بيماري خاموشي كه هيچ‌يك از اعضاي بدن را راحت نگذاشته و ذره‌ذره بيمار را در خود غرق مي‌كند. شايد تا چند سال گذشته تعداد مبتلايان به اين بيماري به‌شدت امروز نبود اما به گفته متخصصان اين بيماري با تغيير شيوه زندگي مردم به‌ويژه در موضوع تغذيه توانسته است به اهداف بلندمدت خود رسيده و بيش از 7 ميليون از مردم كشورمان را اسير خود كند.

به مناسبت 24 آبان ماه مصادف با 14 نوامبر كه به نام روز جهاني بيماران ديابتي ناميده شده است به سراغ شكور اميدي، رئيس انجمن حمايت از بيماران ديابتي رفتيم تا جزئيات تازه‌اي از وضع اين بيماري را در كشور جويا شويم.

آيا براي تامين داروهاي بيماران ديابتي در حال حاضر با مشكل روبه‌رو هستيم ؟

با وجود آن‌كه داروها از جمله اقلامي است كه قرار نبود تحت تاثير تحريم‌ها قرار بگيرند اما شرايط موجود برتامين داروي انسولين اثر گذاشته است. تحريم‌ها عليه كشور ما به دليل آن‌كه نقل و انتقال دارو را مشكل مي‌كند در نتيجه اثر رواني در جامعه ايجاد مي‌كند. تحريم شركت‌هاي بيمه و مشكل در نقل و انتقالات داروها در گمرك موجب شده است تا شركت‌هاي دارويي كه مي‌خواهند دارو وارد كنند با مشكل روبه‌رو شوند. اثرات رواني كه در نتيجه اين مشكلات وارد مي‌شود باعث مي‌شود خود بيماران ديابتي كه از آن مطلع شوند، احساس ناراحتي كنند و از آنجاييكه ديابت با استرس ارتباط مستقيم دارد اين موضوع خطرات بيمار ديابتي را بالا مي‌برد در نتيجه با افزايش استرس حال بيمار ديابتي بدتر مي‌شود.

در نقل و انتقالات دارو، ترخيص دارو، قيمت دارو و تغييرات ارز و كاهش دسترسي مردم و شركت‌ها به داروها دچار مشكل هستيم چراكه شركت‌ها با قدرت نمي‌توانند دارو وارد كنند قيمت‌ها بالا و پايين مي‌شوند و بانك‌ها همكاري ندارند در ادامه نمي‌توانيم ال سي باز كنيم شركت‌هاي داخلي كه مي‌خواهند دارو وارد كنند نمي‌توانند پول را مستقيم به كشور ديگر برده و دارو وارد كنند در نتيجه نياز به باز كردن ال سي دارند.

نمي‌توان به‌طور مستقيم گفت كه تحريم‌ها به شكل مستقيم بر داروهاي ديابتي‌ها اثرگذار بوده است اما بر تامين داروهاي بيماران هموفيلي، تالاسمي و سرطاني كه داروهايشان وابسته به خارج است اثر داشته است. اما در رابطه با بيماران ديابتي چون قرص‌هاي ديابتي و انسولين در كشور ما توليد مي‌شود به‌طور مستقيم چندان اثر نداشته است.

با وجود پرهيزهايي كه مردم براي جلوگيري از ابتلاي به اين بيماري دارند باز هم شواهد گسترش بيماري در جامعه وجود دارد علت چيست؟

پرهيز تنها مربوط به تغذيه نيست استرس و تنش‌هاي زندگي شهري و رژيم غذايي نامناسب پس از عامل وراثت به عنوان اصلي‌ترين علت ابتلا به بيماري ديابت در كشور ما به شمار مي‌رود. 10 درصد مردم كشور ما به بيماري ديابت مبتلا هستند كه به‌طور متوسط 7 ميليون از جمعيت ايران را تشكيل مي‌دهند. اين آمار رسمي است و تعداد زيادي نيز از بيماري خود خبر ندارند، 23 درصد از مردم يزد و 16 درصد از مردم قزوين به اين بيماري مبتلا هستند كه آمار نگران‌كننده‌اي است.

بايد گفت تعداد بيماران رو زبه روز در حال افزايش است به دليل نوع زندگي مردم و ارتباط آن با زندگي ماشيني اثرات روحي  ـ رواني فست فودها و نبود تحرك مناسب به عنوان اصلي‌ترين عوامل موثر در گسترش اين بيماري شناخته شده است. ما تنها توانسته‌ايم حدود 4 ميليون از بيماران ديابتي را در كشور شناسايي كنيم اين در حالي است كه حدود 7 ميليون بيمار ديابتي در كشور وجود دارد به اين معنا كه حدود 50 درصد از كل بيماران از بيماري خود خبر ندارند.

ديابت يك بيماري ساكت و آرامي است كه تا به مرحله نشانه نرسد بيماران متوجه بيماري خود نمي‌شوند درحالي كه با يك آزمايش ساده مي‌توان از وجود اين بيماري مطلع شده و از گسترش آن در بدن كه همه اعضا از پوست تا دست و پا را درگير مي‌كند جلوگيري كرد.

همچنان مشكل قطع عضو و زخم ديابت براي بيماران مسئله ساز است آيا دستاوردهايي براي حل آن به دست آمده است؟

زخم و قطع عضو يكي از مسائل مهم در اين بيماري است البته ليزرهايي وارد كرده‌ايم كه مي‌توانند جلوي زخم ديابت و قطع عضو را بگيرند كه در تهران و گيلان دستگاه‌هاي آن راه‌اندازي شده است و ان شاء‌الله در سراسر كشور فعال مي‌شوند. اگر ديابتي‌ها سريع اقدام كنند با مشكل قطع عضو مواجه نخواهند شد. در روز جهاني ديابت در بيمارستان 502 ارتش يكي از اين دستگاه‌ها افتتاح مي‌شود. هزينه هر دستگاه 300 ميليون تومان است كه توسط انجمن و خيرين تامين مي‌شود.

در بحث طب سنتي هم پيشرفت داشته‌ايم بايد گفت كه همه داروهاي شيميايي عوارض به همراه دارند ما به عنوان طب سنتي براي اين بيماران داروهايي گياهي طراحي كرده‌ايم كه بتوانند قند را كاهش دهند همچنين مشكل جنسي ديابتي‌ها را حل كنند بنابراين كارگروه طب سنتي تدارك ديده‌ايم كه با كمك آنها داروهاي گياهي بدون عارضه براي بيماران تدارك ببينيم

مشكل اصلي كه بيماران ديابتي ازآن رنج مي‌برند چيست؟

عامل اصلي در اين بيماري تغذيه است غذاهاي بدون قند و رژيمي مهم‌ترين موارد تغذيه‌اي است كه بيماران نبايد از آن استفاده كنند يك نوشابه قندي 280 سي سي براي يك بيمار ديابتي 50 تا افزايش قند دارد توصيه مي‌شود اين بيماران حتما غذاهاي بدون قند مصرف كنند اكنون به يك شركت تاييديه داده‌ايم كه نوشابه‌هاي بدون قند توليد كند كه قند و كالري ندارند اما شيرين‌كننده‌هاي طبيعي موجب شيريني آنها مي‌شود.

شيريني خواسته اصلي بيماران ديابتي است افراد ديابتي ولع زيادي به خوردن شيريني دارند، ‌نمي‌توان به اين دسته از بيماران مرتب گفت كه نخوريد، بلكه در مقابل بايد مواد غذايي متناسب با نيازهاي جسمي ، روحي و رواني آنها با استفاده از شيرين‌كننده‌هاي مجاز توليد و در اختيارشان گذاشت.

ديابت يك محدوديت است نه يك بيماري و افراد مبتلا مي‌توانند با رعايت و پذيرش اين محدوديت‌ها و تبعيت از يك رژيم غذايي مناسب و انجام ورزش‌هاي لازم سال‌ها به آساني به زندگي خود ادامه دهند. انجمن حمايت از بيماران ديابتي نشان اين انجمن را به برخي از شركت‌هاي توليد‌كننده ارايه كرده است تا از توزيع نمونه‌هاي تقلبي برخي از محصولات كه به عنوان مواد غذايي مناسب براي ديابتي‌ها در كشور توزيع مي‌شود، جلوگيري شود.

فعاليت‌هايي كه انجمن در حمايت بيماران انجام مي‌دهد چيست؟

وظيفه اصلي انجمن، شناسايي بيماران است‌ شعار انجمن اين است كه با يك آزمايش ساده قندخون از سلامت خود مطمئن شويد؛ بنابراين هر فرد با يك آزمايش ساده مي‌تواند از مشكلات عديده بعدي جلوگيري كند. اگر قند خون ناشتاي فردي در 2 بار آزمايش متوالي از 126 بيش‌تر باشد، آن فرد ديابتي است. كنترل منظم و دايمي بيماران ديابتي از ديگر وظايف و فعاليت‌هاي اين انجمن است تشخيص بيماري ديابت بسيار ساده است

و يك پزشك عمومي نيز مي‌تواند آن را تشخيص دهد بنابراين بيماران مي‌توانند بدون مراجعه به پزشكان متخصص با هزينه‌اي كمتر بيماري خود را تشخيص داده و به‌طور منظم و دايمي آن را كنترل كنند. پلاك‌دار كردن بيماران ديابتي براي هشدار به پزشكان در مواقعي كه حادثه‌اي اورژانسي مانند تصادفات رانندگي براي اين بيماران پيش مي‌آيد، نيز از اقدامات اين انجمن است. تاكنون 300 هزار نفر در كشور پلاك‌دار شده‌اند، امسال جنس پلاك‌ها از فلز به سنگ‌هاي درماني مانند عقيق تغيير يافته است.

انجمن در حمايت از بيماران با چه كمبودهايي روبه‌رو است؟

ما نياز به ايزوي سلامت رسمي داريم تا بيماران با آسودگي خيال بتوانند محصول مورد نياز خود را از بازار تهيه كنند. اين انجمن از 15 سال پيش تاسيس شده است، داراي 12 دفتر در ايران و كشورهاي مختلف است و 3 ميليون و 600 هزار عضو ديابتي دارد. ما انتظار كمك‌هاي مالي از هيچ بخشي نداريم اما مي‌خواهيم تا براي آموزش عموم مردم، پيشگيري و درمان ديابتي‌ها ارگان‌هاي مختلف ما را ياري كنند. پس از 3 سال تلاش ما توانستيم به مسئولان بيمه بقبولانيم كه نيازهاي درماني بيماران ما را تامين كنند و هم‌اكنون اين امر محقق شده و بيماران تحت پوشش اين انجمن مي‌توانند با پرداخت ماهيانه 110 هزار ريال بيمه تكميلي شوند.

منبع: ملت ما
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل