بازدید 2879
۲

سرگردانی بیماران و همراهان در اورژانسها

کد خبر: ۲۸۴۳۷۹
تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۱۷ 11 November 2012
یکی از بخشهای پرازدحام و پرمراجعه بیمارستانها، که همواره با بیشترین اعتراض و شکایت مردم همراه است، اورژانس بیمارستان است. به طوریکه پاسخگو نبودن به سئوالات و خواسته های بیماران و همراهان آنها، بارزترین مشکلی است که در این بین به چشم می خورد.

به گزارش مهر، اورژانس بیمارستانها به عنوان مهمترین بخش مرکز درمانی از اهمیت زیادی در کسب رضایت مراجعان از حوزه بهداشت و درمان کشور برخوردار است به طوریکه اغلب نارضایتی های بیماران، متوجه اورژانسهای بیمارستانی است.

یکی از مراجعان به اورژانس بیمارستان... با گلایه از اینکه برای جابجایی بیمارش با مشکل نبود تخت مواجه است، می گوید: متاسفانه وقتی وارد اورژانس می شوی، خودت باید دنبال کار بیمار خودت باشی. چون اینجا کسی به حرف تو گوش نمی دهد!

این شهروند با اشاره به سفری که به یکی از کشورهای اروپایی داشته است، می افزاید: چند وقت قبل در آلمان بودم. اتفاقا به دلیل مشکل مسمومیت، به اورژانس بیمارستان مراجعه کردم. آنجا اجازه نمی دهند که همراه بیمار پیگیر امور درمانی باشد و حتی اجازه نمی دهند به تخت بیمار نزدیک شوی.

در مراجعاتی که به اورژانس بیمارستانهای دولتی به ویژه اورژانسهای پر مراجعه و پر ازدحام داشتیم، شاهد بودیم که بیشترین گلایه و اعتراض مردم، عدم پاسخگویی به سئوالات و خواسته های آنان از سوی پرسنل و کادر درمانی حاضر در اورژانسهای بیمارستانی است.

محمد. ع با 5 سال سابقه پرستاری در اورژانس یکی از بیمارستانهای شلوغ تهران، می گوید: وقتی که همه می دانند بیش از 80 درصد بستری ها مربوط به بیمارستانهای دولتی است، باید تدبیر اندیشیده شود که کمبود نیروی انسانی به سرعت حل شود. چون هر روز شاهد دعوای بیمار با پرستار و پزشک اورژانس هستیم. در حالی که تقصیری متوجه این افراد نیست، بلکه کمبود نیرو باعث می شود که آنها تمام وقت خودشان را صرف ارائه خدمات کنند و دیگر فرصتی برای پاسخگویی به بیمار و یا همراه او نباشد.

یکی از شهروندان در مراجعه به اورژانس بیمارستان... که در مرکز شهر تهران واقع شده است در مورد نبود فردی برای جابجایی بیمار در اورژانس گلایه دارد.

او می گوید: مسئولان بیمارستان باید فرض کنند که همراه یک بیمار همیشه آدم جوان و سرحالی نیست که بخواهد به بیمارش کمک کند. بنابراین، باید فردی باشد که این مسئولیت بر عهده او باشد که متاسفانه چنین فردی را من در اورژانس ندیدم.

دکتر غلامرضا معصومی رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی با اشاره به مشکلاتی که بیماران و همراهان آنها در اورژانس بیمارستانها دارند، گفت: متاسفانه کمبود نیرو در اورژانسها بیمارستانها باعث شده تا امکان پاسخگویی به سئوالات و خواسته های بیماران و همراهان آنها از سوی پرسنل این بخشها فراهم نباشد.

وی با تاکید بر اینکه هنوز نتوانسته ایم برای بخش اورژانس نیروی "بیماربر" تامین کنیم، افزود: یکی از مشکلات حال حاضر بیماران و همراهان آنها در مراجعه به اورژانسها، نبود فردی است که بتواند بیماران را جابجا کند.

معصومی در خصوص عدم پاسخگویی به سئوالات و خواسته های بیماران و همراهان آنها از سوی پرسنل اورژانس، گفت: این موضوع اصولا باید جزو تکالیف پزشکان قرار بگیرد و برای آن تعرفه نوشته شود.

رئیس اورژانس کشور با عنوان این مطلب که چنین تعرفه هایی برای پزشکان در دنیا دیده شده است، افزود: در برخی از کشورها از جمله آمریکا، بابت راهنمایی و توضیحات پزشک به بیمار و همراه او، تعرفه وجود دارد و اصولا چنین تعرفه ای در خدمات پزشکی اورژانس تعریف شده است.

معصومی با انتقاد از اینکه هنوز خیلی از تعرفه های حوزه اورژانس در کشور اجرایی نشده است، اظهارداشت: متاسفانه اکثر بیمارستانهای کشور، به این موضوع ورود ندارند.

البته رئیس مرکز مدیریت حوادث و فوریتهای پزشکی، به نمونه ای از فرد پاسخگو به مراجعان اورژانسها در کشور اشاره کرد و افزود: در حال حاضر در بیمارستان شهید باهنر کرمان، چنین فردی به صورت تمام وقت در اورژانس حضور دارد که به راهنمایی و پاسخگویی بیماران و همراهان آنها مشغول است.

معصومی تاکید کرد: متاسفانه به توجه به کمبود نیرو در بخش اورژانس بیمارستانی و همچنین عدم اجرایی شدن برخی دستورالعملها و قوانین مربوط به تعرفه ها و...، ما نمی توانیم این موضوع را اجبار کنیم.

وی با اذعان به وجود چالشی به نام همراه بیمار برای جابجایی بیمار در اورژانس، اظهارداشت: هنوز این موضوع جزو تکالیف ما نیست. هرچند موضوع بیمار بر و بهیار، در بخشنامه تامین نیروی انسانی وجود دارد.

رئیس اورژانس کشور، اجرایی شدن این قبیل دستورالعملها و بخشنامه هایی را مشمول مرور زمان دانست و گفت: اگر قرار باشد چنین برنامه هایی در بیمارستانها اجرایی شود، باید به آنها فرصت بدهیم. زیرا به صرف ارسال یک بخشنامه از سوی وزیر به مراکز درمانی، مشکلات حل نمی شود
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۲
پدر من از روی بلندی سقوط کرده بودن، چون سردرد شدید داشتن ایشون رو به اورژانس دولتی بردم، خانم دکتر وسط شیفت کار رو رها کردن و تشریف بردن تفریح! انترن که جای ایشون بود هم در کمال آرامش در حال نوشتن شرح حال بیماری بود که 2 ساعت پیش بستری شده بود!!! پشت در مطب به غیر از ما 4 نفر دیگه بودن که یکیشون تصادفی بود و بینهایت درد داشت! جناب انترن هم عین خیالش نبود! هیچ کس هم اعتراضی نمیکرد! من هم که به وضع موجود اعتراض کردم با قیافه حق به جانب فرمودن نوبت شما هنوز نشده! و برخورد بسیار زننده ای کردن که از یک نفر که ادعای دکتر شدن داره واقعا بعیده!
خلاصه بعد از 1.5 ساعت معطلی و بدون این که پدر من ویزیت بشن رفتیم یک بیمارستان خصوصی و در عرض نیم ساعت تمام کارهائی که باید انجام میدادن رو انجام دادن!

قضاوت با شما!!!
يکي از موضوعات آزار دهنده در بيمارستانها برخورد غير مودبانه قشر نگهبان با همراهان بيمار است. معمولا به حال و روز و وضعيت رواني همراهان اصلا توجهي نمي شود. و برخوردها اکثرا گستاخانه است.
از سوي ديگر بيمارستانها داراي هيچيک از شاخص هاي بيمارستاني و امکانات و پرسنل و کادر مناسب نيستند اما هميشه در مقابل اعتراض همراهان با جمله معروف و صد درصد ايراني زير به همراهان پاسخ داده مي شود که"صداتو بيار پايين اينجا بيمارستا نه!!!!!" در حاليکه ميدانيم خيلي از جاها اصلا بيمارستان نيست.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل