بازدید 8601
۱

براي جلب رضايت گشت ارشاد «شيما» بپوش!

کد خبر: ۲۸۴۲۷۳
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۲۰:۵۸ 10 November 2012

ساماندهي وضعيت پوشش مردان ايراني وعده اي است که مدير هنري وزارت ارشاد از اجراي آن در آينده نزديک خبر مي‌دهد. در حالي كه سال هاست بحث بر سر ساماندهي پوشش خانم‌ها ادامه دارد و اين بحث هيچ گاه به نتيجه مشخصي نرسيده است، چند روزي است که زمزمه‌هايي رسمي در خصوص طرح جديد دولت براي ساماندهي لباس مناسب مردان ايراني هم به گوش مي‌رسد. اين طرح با عنوان رسمي «شناسه يکپارچه سازي مد و لباس» و با نام اختصاري «شيما» رسانه اي شده و از سوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي پيگيري شود.

اولين بار در روز 9 آبان مسئولان برگزاري نمايشگاه مد و لباس در نشستي خبري، از رونمايي از طرح «شيما» در کنار برگزاري اين دوره از نمايشگاه مد و لباس خبر دادند و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي قرار است در قالب اين طرح لباس ايراني‌ها را هم شناسه دار کند.به گزارش مهر يک عضو شوراي سياستگذاري بنياد مد و لباس ايران در نشستي خبري با اشاره به تصويب قانون ساماندهي مد و لباس کشور در سال 85 گفت: قانونگذار در اين قانون که يکي از مترقي ترين قوانين محسوب مي‌شود با يک نگاه جامع و هوشمندانه لباس را به عنوان يک محصول فرهنگي قلمداد کرد که بايد همه حمايت‌ها و تسهيلاتي که ديگر حوزه‌هاي فرهنگي از آن برخوردار هستند در اين حوزه نيز اعمال شود.

«حميد قبادي» با اشاره به کدگذاري پوشاک به منظور يکپارچه سازي و تجاري سازي مد و لباس گفت: «لباس هم مانند محصولات فرهنگي ديگر بايد داراي کد شناسه شود تا از اين طريق شناسايي لباس‌هاي ايراني چه از نظر کيفيت و قيمت و چه از نظر استانداردهاي لازم براي خريداران راحت تر شود. ما در آغاز راه براي همه محصولاتي که در بخش فروش نمايشگاه مد و لباس امسال عرضه خواهند شد اين کد را الزامي کرديم به طوري که همه لباس‌هاي حاضر در نمايشگاه ملزم به درج اين کد هستند، اما در گام‌هاي بعد اين کد شناسه را درباره همه پوشاک کشور اعمال خواهيم داد.»

قبادي البته اين را هم گفت که لباس‌هاي کددار، مورد مخالفت گشت ارشاد قرار نخواهد گرفت:« اين کد شناسه نه به منظور درآمدزايي يا افزايش قيمت‌ها که صرفاً به علت درج استانداردهاي لازم خواهد بود، لذا افرادي که از لباس‌هايي با کدشناسه استفاده مي‌کنند در طرح گشت ارشاد موردمخالفت نيروي انتظامي قرار نخواهندگرفت، چرا که همه ضوابط در طراحي اين نوع پوشاک درنظر گرفته شده است.»آن طور که قبادي گفته محصولاتي که در نمايشگاه امسال مد و لباس در بخش فروش ارائه مي‌شوند نمونه‌هايي هستند که به منظور الگوسازي و تجاري سازي بهار 92 درنظر گرفته شده اند.موضوعي که مورد اشاره معاون هنري وزارت ارشاد هم قرار گرفته است.

حميد شاه آبادي درباره زمان اجرايي شدن طرح شناسه يکپارچه سازي مد و لباس ايراني و ساماندهي پوشش و حجاب آقايان مي‌گويد:« برنامه‌هاي رعايت عفاف و پوشش در آقايان از سال 92 عملياتي مي‌شود». به گفته حميد شاه آبادي بسياري از پوشش‌هاي آقايان با شاخصه‌هاي ايراني و اسلامي مغايرت دارد. از سويي بسياري از کالاهاي وارداتي هم تناسبي با فرهنگ ما ندارند اما متاسفانه در جامعه رواج زيادي يافته‌اند».شايد به خاطر همين موضوع باشد که شاه آبادي تاکيد بر تغيير روند طراحي و نوع پوشش آقايان دارد و مي‌گويد:« لباس آقايان بايد ساماندهي شود و طرح شناسه يکپارچه سازي مد و لباس ايراني اسلامي (شيما) در مورد لباس آقايان هم اجرايي شود و لباس‌هايي که شناسه دارند در جامعه رواج پيدا کنند.»

از کت و شلوار تا شناسه شيما

از حدود 70 سال پيش که رضاخان، پوشش خاص فرنگي را در ايران اجباري کرد، تا به حال کت و شلوار بر تن ايراني‌ها باقي مانده و تنها کلاه پهلوي از لباس رسمي ايراني‌ها حذف شده است. اما کت و لوار همچنان لباس رسمي مردان ايراني باقي مانده. لباسي که ابتدا با اجبار و قانون بر تن مردان ايراني رفت و حالا به پوششي رايج تبديل شده. لباسي که سوغات فرنگ بوده و حالا قرار است لباس‌هايي با الگوهاي ايراني و اسلامي جاي آن را بگيرد. لباسهايي که شناسه اي با نام اختصاري «شيما» را بر خود خواهند ديد تا اصلت ايراني شان مشخص باشد!

مردان شيماپوش مي‌شوند ؟

حالا ديگر 6 سالي از تصويب قانون ساماندهي مد و لباس مي‌گذرد. قانوني که در سال 85 تصويب شد و قرار بود با نگاهي جامع، لباس را محصولي فرهنگي تلقي کرده و راهکارهاي ترويج و توسعه پوشش مناسب ايراني و اسلامي را تدوين و مشخص کند.از آن زمان تاحالا هرسال دست کم يک نمايشگاه مرتبط با پوشش و مد و لباس برگزار شده. امسال هم نمايشگاهي با عنوان مد و لباس (مانتو و پوشش سر) برگزار مي‌شود. نمايشگاهي که البته با کلي عدد و رقم همراه شده است.

محسن کلانتري دبير اجرايي نمايشگاه مد و لباس در اين باره مي‌گويد:«1457طرح به اين نمايشگاه ارسال شد که در مرحله اول334طرح و در مرحله دوم206طرح از403 طراح پذيرش شد.در بخش علمي بيش از50 مقاله به دبيرخانه ارسال شده بود که22طرح پذيرفته شد.در بخش فروش و نمايش و درخواست براي مالکيت معنوي هم206طرح به اين نمايشگاه راه پيدا کرده است.18کارگاه علمي و عملي هم در مدت برگزاري نمايشگاه برپا خواهد شد.»

منبع: ابتکار
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۱
حالا نمی شد یک جوریکلمات را انتخاب کنند که اسمش مردانه شود؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار