بازدید 24903
امروز سالروز تولد توپولوف و کلاشنیکوف است

این روس‌های مرگبار؛ از توپولف تا کلاشنیکوف!

توپولف تا کلاشنیکوف در ایران هم نام‌هایی آشنا هستند؛ مهندسینی که با ساخته‌های خود دنیا را تغییر داده‌اند. نام توپولف در ایران با رخدادهای پرشمار هوایی گره خورده و نام کلاشنیکوف با هشت سال جنگ تحمیلی و با صدامی که او هم کلاشنیکوف داشت.
کد خبر: ۲۸۳۹۸۲
تاریخ انتشار: ۲۰ آبان ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۱ 10 November 2012

شنبه دهم نوامبر، سالگرد تولد دو طراح بزرگ روس، آندری توپولف و میخائیل کلاشنیکوف است. آن چه این دو مهندس روس در میانه قرن بیستم میلادی ساختند، هنوز هم بر صحنه سیاست و نظامی‌گری جهانی کارآمد است.

آندری توپولف: وطن‌پرستی که هواپیماهایش در ایران زیاد سقوط کرد

آندری توپولف در سال ۱۸۸۸ در روسیه به دنیا آمد. وی که در مهندسی مکانیک و تکنولوژی دکترا داشت، طراح و مخترع بیش از یکصد نوع هواپیماست که ۷۸ رکورد جهانی را برای وی ثبت کرده‌اند.

توپولف یکی از پیشروان طراحی هواپیما در روسیه بود و در کنار بزرگانی چون سرگئی ایلیوشین و اولگ آنتونوف، نام خود را با هواپیماهای شوروی سابق گره زده است.

توپولف در اواخر دهه ۱۹۳۰ از اروپای غربی دیدن کرد و در بازگشت به روسیه، سخنان وی درباره ناسیونالیسم به مذاق استالین گرجی خوش نیامد، زیرا زنده شدن روحیه ناسیونالیستی روس‌ها و نیز تقابل آن با جهان وطنی کمونیست‌ها را مخالف منافع و ایدئولوژی خود می‌دید و همین شد که وی را در سال ۱۹۳۷ به جرم خرابکاری به زندان انداختند.

اما از سال ۱۹۳۹ در کنار همکاران اسبق خود در مجموعه‌های صنعتی وابسته به سرویس امنیتی شوروی به طراحی هواپیما مشغول شد. پس از حمله آلمان به شوروی در تابستان ۱۹۴۱ بمب‌افکن طراحی شده توسط توپولف به نام «تی یو ـ ۲» کمک بزرگی به ارتش شوروی کرد.

دستیابی روس‌ها به بمب‌افکن‌های آسیب دیده B-۲۹ آمریکایی فرصت مهندس معکوس آنها را فراهم کرد و به این ترتیب بمب‌افکن «تی یو ـ ۴» ساخته شد که پس از جنگ دوم جهانی به بمب‌افکن TU-۸۵ و بعد‌ها به TU-۹۵ ختم و به نمادی از جنگ سرد تبدیل شد. این هواپیما از سال ۱۹۵۶ وارد خدمت شده و پیش‌بینی می‌شود دست‌کم تا سال ۲۰۴۰ نیز به پروازهای خود ادامه دهد!
پس از مشقات دوران استالین و با به قدرت رسید خروشچف، از توپولف اعاده حیثیت و وی به طراح محبوب حکومت تبدیل شد. در همین دوران، خروشچف از تولیدات توپولف برای فخر فروختن به آمریکایی‌ها استفاده می‌کرد، از جمله زمانی که در سال ۱۹۵۹ با یک فروند TU-۱۱۴، یکسره و بدون توقف از مسکو به آمریکا رفت تا قدرت بر‌تر هوایی روس‌ها را به رخ آمریکایی‌ها بکشد.

معروف‌ترین هواپیماهایی که توپولف طراحی کرد، توپولف‌های ۱۳۴ و ۱۵۴ و توپولف ـ ۹۵ هستند؛ جالب آنکه مانند چند تن دیگر از طراحان بزرگ هواپیما در شوروی سابق، الکسی توپولف فرزند آندری توپولف هم راه پدر را ادامه داد و از جمله مسئول طراحی نخستین جت مسافربری مافوق صوت جهان یعنی TU-۱۴۴ بود.

توپولف ۱۵۴ از بهمن ۱۳۷۱ تا بهمن ۱۳۸۸ در ایران دچار دست‌کم پنج سانحه جدی با نزدیک ۴۵۰ نفر قربانی شد تا توپولف در ایران و به ویژه در میان مسافرین هوایی به نامی ترسناک تبدیل شود.

میخائیل کلاشنیکوف سازنده قاتل بزرگ

دقیقا ۲۱ سال پس از توپولف، کلاشنیکوف در خانواده‌ای با نوزده فرزند به دنیا آمد. شاید شعر گفتن‌های دوران کودکی، باعث می‌شد کسی باور نکند نزدیک چهار دهه بعد، وی سلاحی انفرادی ارزانی را طراحی کند که بیش از یکصد میلیون قبضه از آن در جهان تولید و به نماد جنگ‌های چریکی و شورش در بسیاری از کشورهای جهان سوم تبدیل شود.

کلاشنیکوف در 1949 و 2009
تفنگ‌های طراحی شده توسط وی با AK-۴۷ شروع شدند و طراحی آن بین سال‌های ۱۹۴۴ تا ۱۹۴۷ انجام و تولید آن از سال ۱۹۴۹ آغاز شد. آن گونه که خود وی می‌گوید، اگر حمله آلمان‌ها به روسیه نبود، وی احتمالا به جای سلاح به سراغ طراحی ماشین‌آلات کشاورزی می‌رفت.

در این باره اما باید گفت که ساده، ارزان و مقاوم بودن، مهم‌ترین ویژگی‌های سلاح کلاشنیکوف AK-۴۷ هستند. گفته می‌شود در هر کارگاهی که بتوان کار ساخت داخل لوله این سلاح را انجام داد، می‌توان آن را کامل تولید کرد. با پول خرید یک مسلسل مشابه آمریکایی، می‌توان چهار تا پنج قبضه AK-۴۷ خرید و افزون بر آن، کار استفاده و نگهداری از آن بسیار آسانتر است.

نیروهای آمریکایی در جنگل‌های ویتنام و گرما و غبار عراق، مقاومت بسیار این تفنگ در مقابل شرایط بد آب و هوایی نسبت به مسلسل‌های خانواده M۱۶ خود را با همه وجود حس کرده‌اند. شاید‌‌ همان تجربیات ویتنام بود که آمریکایی‌ها را ترغیب کرد بن‌لادن را به مسلسل روسی مجهز کنند تا بعد‌ها این سلاح به بخش مهمی از تبلیغات بن‌لادن تبدیل شود.

هرچند طراح آمریکایی M۱۶ برای اختراع خود به ثروت فراوانی دست یافت، به علت نبود قوانین مناسب حمایت از اختراعات در شوروی سابق، آقای کلاشنیکوف از تولید بیش از یکصد میلیون قبضه از سلاح‌های طراحی شده توسط وی پول چندانی به دست نیاورد؛ اما محصول فکر وی چنان بر دنیا تأثیر گذاشته که نه تنها در پرچم و نشان بسیاری از گروه‌های مبارز و شورشی جای گرفته، بلکه مثلا در سال ۲۰۰۹، شرکتی سوئیسی در سایت خود تصاویری از گلوله‌های مسلسل روسی، فوران خون و اشاره‌های مستقیم به ارتش و علامت ستاره سرخ روسیه را برای تبلیغ نوشابه‌های انرژی‌زای خود به کار برد تا خشم طراح روس را برانگیزد.

فراگیری استفاده از این سلاح به اندازه‌ای است که نهادهای فعال در زمینه حقوق بشر در سال ۲۰۰۶، پیش‌بینی کردند که دست‌کم تا بیست سال بعد، همچنان اصلی‌ترین سلاح انفرادی در مناطق شاهد درگیری باشد. هم‌اکنون این سلاح در ارتش‌های بیش از هشتاد کشور استفاده می‌شود و بهای خرید آن در برخی مناطق آفریقا، حتی به سی دلار هم می‌رسد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۱۱
انتشار یافته: ۳۵
روسیه اگه تکنولوژی داشت واسه خودش یه فکری میکرد که وضعش بدتر از این نباشه . خواندن تاریخ نعمتی است برای ارزیابی و مقایسه دوستان و دشمنان . کافیست کمی بیاندیشیم ..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
تکنولوژی نظامی با تجاری فرق زیادی دارد و توسط دولتها هدایت میشود. بهر حال روسیه در زمینه اول بسیار موفق بوده است و ایران هم الان همینطور است.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
روسیه اگر تکنولوژی نداشت نمیتونست آلمان نازی رو به زانو در بیاره
حميدرضا
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
فكر ميكنم اوني كه خونديد تاريخ نبوده...
وضع تكنولوژي روسيه بد هم نيست. كافيه بيشتر مطالعه كنيد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
جالبه تو نمايشگاه صنايع هوايي پارسال هواپيماي توپولفشون سقوط كرد
خداازشون نگذره با این دست آوردهای مرگبارشون
پاسخ ها
محمدباقر
| Germany |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
این ربطی به طراحش داره آخه
شما میتونی از چاقو یه استفاده کنی و یا جوری دیگه بهره ببری
محمد
| Germany |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
چرا چرند میگی؟ هر چیزی می تونه مرگ بار باشه بستگی داره ادما چطور استفادش کنند! شما دیگه ماشین سوار نشو چون تو دنیا سالانه کلی ادم می کشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
من عاشق کلاشم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
از کلاشینکف جز شلیک برای کشتن چه کاری دیگه برمیاد از چاقو میشه خربزه قاچ کرد وخورد
دستاورد امريكايي ها و المانيها كه بدتره بمب اتم ساختند كه تا حالا حداقل دوميليون نفر را كشته است . كمي ديدگاه هاي تنگ نظرانه خودمان را كنار بگذاريم اين نسل بشر است كه موجودي خطرناك است . موجودي كه همنوع خود را مي كشد !!
فکر نکنم توی دنیا کسی از روس جماعت خوشش بیاد
روس ها های خیانت کار همیشه شریک دزد و رفیق قافله بوده اند
الان هم که بخاطر منفعت دارن به ایران کمک میکنن
شما چه میدونید شوروی یعنی چی میدونید 80 سال دهن امریکا را سرویس کردن
هنوز هم کلاشینکوف تنها سلاح ما در جنگ احتمالی با آمریکاست.
در 30 سال پیش روسیه سلاح های خوبی تولید می کرد ولی الان تکنولوژی بسیار قدیمی داره و خودش هم وابسته شده به کشورهای دیگه . الان رادارهاش رو داره هند تولید می کنه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
اره سوخو 47 و سوخو تی 50 و اس 400و غیره رو هم افغانستان میسازه میده بهش
تکنولوژی کسی را دچار مشکل و بدبخت نمی کند. اینو بفهم! مشکل دنیای غرب و کمونیست مرحوم، در نظام اقتصادی اش بود. من ماندم چه ربط بین تکنولوژی و اوضاع روسیه است. علاوه بر خواندن تاریخ خواندن نظام اقتصادی و عدالت هم برای این دوست ضرورت دارد.
روسیه دشمن شماره یک ایرانه. اگه رابطه ای هم با ایران اره برای تحویل تکنولوژی های کهنه و نا امن خود به ایران و گروکشی سیاسی از غرب است. متاسفانه دولتمردان ما هم هیچ تلاشی برای اصلاح تراز تجاری ما با روسیه نمی کند تا لا اقل دلمان خوش باشد که این رابطه یه ذره به نفع ماست. روسیه مرزهای زمینی خود را بر روی کالاهای ایرانی می بندد ولی برای کالاهای رقیب ترکیه ای باز است در صورتی که این همه دارد از ایران امتیاز می گیرد و فشاری هم از طرف دولتمردان ایران برای اصلاح فرآیند صادرات کالاهای ایرانی به روسیه حس نمی کند. برای روسیه تنها ارزشی که وجود دارد منافع ملی و حفظ قدرت خود در منطقه به هر قیمتی است. تا به حال چند قطع نامه ضد ایرانی توسط روسیه وتو شده؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
کلاشنیکف در اصل یه سلاح آلمانی است که با کمی تغییر توسط این نظامی به این اسم و شکل درآمد.
اظهار نظر کاربران محترم به موضوع مقاله ربطی ندارد.
تو زمینه کشت و کشتار و بدبخت کردن مردم به گرد پای آمریکایی ها هم نمیرسند
البته این سلاح آنچنان هم کشنده نیست نسبت به ژ3 گفته میشه عمدا این گونه طراحی شده تا اختمال مرگ را در برخورد با انسان کاهش بده تا اگر یک نفر تیر خورد 2 سرباز دیگر برای نجات او مشغول میشن یعنی با یه برخورد 3 سرباز از درگیری باز میداره. بر عکس ژ3 که احتمال مرگ در اثر برخورد 3برابر کلاشینکف
هواپیما های توپولف بسیار عالی عمل میکردن و در اون دوران که هیچ حمایتی نبود خیلی به کار شوروی اومد
دلیل سقوط توپولف ها در ایران طراحی خود توپولف نیست
عدم بازرسی مرتب اونا هست
وگرنه خود توپولف هواپیمایی قوی و مقاوم در برابر ضربه هست
ولی نه در صورتی که 40 سال بدون وارسی کلی مدام کار کنه
تا همینجاش هم اضافه از تواناییش کار کرده
دستاوردشون خیلیم عالی است . خدا غریق رحمتشان کند .اگه همینا نبودن ما چه جوری 8 سال می جنگیدیم. مهم اینه که از هر چیزی به درستی استفاده کنیم.
لعنت خدا و ملکوتش بر هر که خون بیگناهان را می ریزد.............
چه عجب بالاخره یک خبر درست و درمون نوشتی تابی
روسا آخر خیلی از اسماشون "اف" دارند، به نظرم اینقدرش اسرافه!!!
بهتر بود به جای سلاح دارویی برای یک بیماری مهلک کشف می کردند تا جان انسانها را نجات بده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
شما وقتی جنگ شد با قرص استامینافن برو بجنگ...
Add Bushehr nuclear reactor
شما فکر نکنید که همه باید به ما خوبی کنند تا ما آنها را دوست خود بدانیم. در این دنیا هر کس اول به فکر منافع خودش است و انتظار نداشته باشید که یک کشور به خاطر کشور دیگری منافع خود را ندیده بگیرد.
از سلاح های روسی چقدر اطلاعات دارید و منبع این اطلاعات شما کجاست؟ هر چه خبر دارید از خبرگزاری های غربی است. بروید در بطن آنجا زندگی کنید تا ببینید. الان مگر ایستگاه های پرتاب موشک روسیه نیستند که ماهواره و وسایل آمریکایی را حمل می کنند؟ پس بگوییم آمریکا عقب مانده است؟
لطفاً کمی بیشتر فکر کنیم و بعد حرف بزنیم.
تا مرد سخن نگفته باشد
عیب و هنرش نهفته باشد
آخه روسها هم عقل دارن يه مشت ابليس كه مثل آمريكاييها بعدازمتلاشي شدن آلمان نازي بادزديدن دانشمندهاي آلماني تونستند به فضابرن هواپيمابسازن وكلي كارهاي ديگه هرچي استعداد وهمت تودنياست مال آلمانهاست شك نكنيدمابقي يا مثل انگليس بافراماسونري وكثافت كاري كسي شدن يا مثل چين بامهندسي معكوس صنعت همت وانظباط مختص دوكشورآلمان وژاپن هست بيشتر مطالعه كنيد بامن هم عقيده ميشيد.
جالب بدونید که روسیه در حال حاظر پیشرفته ترین رادارها،جنگنده ها،تانکها و.... داره مسئله سر نتونستن نیست حرف حرف سرمایه است و امنیت ملی انتظار نداشته باشین روسیه بهترین تکنلوزی هاش رو در اختیار کشور های دیگه بذاره و کشور خودمون هم همین طور جایگزین کلاش خیلی وقت ساخته شده ولی بخاطر دلائلی که گفته شد استفاده از اون سلاح نیست
در زمان شکست آلمان در جنگ جهانی دوم بسیاری از دانشمندان آلمانی به روسیه برده شده و تکنولوژی ساخت بعضی از سلاح ها به شوروی انتقال پیدا کرد از جمله همین تفنگ کلاشنیکوف است که از اسلحه ی STG44 آلمانی اقتباس شده است
تمام تکنلوژی آمریکا و شوروی محصول مهندسان المانی بود که بین خودشون تقسیم کردند. تکنولوژی موشکلی و ...
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی