بازدید 21974
گفته‌ها و ناگفته‌های امروز روزنامه‌ها

دریاچه ارومیه به جای «زندگی با آمپول» خشک شود!

در هیاهوی پرسش برخی نمایندگان مجلس از رئیس دولت و خبرهای فراوان اقتصادی، پیشنهاد پرویز کردوانی، استاد دانشگاه درباره آینده دریاچه ارومیه مطلب متفاوتی است.
کد خبر: ۲۸۳۰۱۰
تاریخ انتشار: ۱۵ آبان ۱۳۹۱ - ۱۱:۵۳ 05 November 2012

نشست دیروز مجلس و قرائت سوال از رئیس‌جمهور و حواشی آن بر روزنامه‌های امروز کشور سایه انداخته است. مسائل اقتصادی و به ویژه کاهش بهای ارز و سکه در روزنامه‌های امروز بازخورد فراوانی داشته است.

اما امروز نگاه کوتاهی بر اخبار بین‌المللی روزنامه‌ها داریم.

سؤال از دولت در مجلس

در حالی که سرانجام دیروز یکشنبه، پرسش جمعی از نمایندگان مجلس از رئیس دولت در مجلس خوانده شد، روزنامه‌های امروز، پر از واکنش به قرائت سؤال و حواشی آن است. شاید بتوان واکنش روزنامه‌ها به این خبر را در چهار قالب کلی زیر بخش‌بندی کرد:

برخی از روزنامه‌ها از جمله جام‌جم، ملت ما و اطلاعات و رسالت، واکنش تقریبا بی‌طرفانه‌ای به این خبر داشته‌اند که بیشتر به خبر اعلام وصول سؤال، محورهای سؤال از رئیس‌جمهور و مسائل رخ داده در مجلس پرداخته‌اند.

روزنامه‌هایی همچون آفتاب یزد، همشهری، تهران امروز و جمهوری اسلامی مسأله را بیشتر از حیث تقابل و مناقشه نمایندگان سؤال کننده و رئیس جمهور دیده‌اند و برای نمونه، روزنامه همشهری به این سؤال عنوان احضار دوباره رئیس‌جمهور به مجلس را داده است.

وطن امروز، جوان، ایران، خورشید و کیهان روزنامه‌هایی هستند که به موضوع سؤال از رئیس‌جمهور از زاویه انتقاد نگاه کرده‌اند. وطن امروز، مسأله را طرح یک سؤال پر مسأله دانسته است. کیهان در یادداشت روز خود به قلم حسین شریعتمداری به ضرورت حفظ مصالح نظام اشاره کرده است. ایران و خورشید هم به اعتراضات به قرائت سؤال پرداخته‌اند. جوان اما با تیتر «باز هم اشتباه مجلس»، به مجلس هشدار داده که در حال از دست دادن و سوزاندن ابزار نظارتی سؤال است.

مغرب، هفت صبح، آرمان، اعتماد، قانون، جهان صنعت و ابتکار از ماجراهای دیروز مجلس، آبستراکسیون ناکام برخی اصولگرایان را مهم دیده‌اند و آنچه که در مجلس می‌گذرد مناقشه بین اصولگرایان دانسته‌اند. مغرب با تیتر «این ۲۱ نفر»، هفت صبح با تیتر «آبستراکسیون ناکام حامیان حداد عادل»، اعتماد با تیتر «ناکامی آبستراکسیون اقلیت اصولگرا‌ها» و آرمان و قانون و ابتکار با تیتر «آبستراکسیون نافرجام» یا «آبستراکسیون ناکام» به مجلس دیروز اشاره کرده‌اند. جهان صنعت هم تیتر اختلاف بین اصولگرایان را برگزیده است.

اقتصاد و صادراتی که بد است

در بین مسائل اقتصادی، امروز روزنامه‌ها به گزارش دیروز کمیسیون تولید ملی اشاره فراوانی دارند که در آن از سیاست‌های ارزی بانک مرکزی انتقاد شده است.

در حالی که روزنامه‌هایی چون خراسان، تهران امروز، قدس و ایران از موفقیت در ایحاد ثبات در بازار ارز و کاهش قیمت ارز و سکه و فولاد خبر داده‌اند و دنیای اقتصاد از رکورد نزولی ارز و طلا خبر داده، روزنامه مغرب پای گفتگو با یحیی آل اسحاق نشسته که با تاکید بر این که کشور در شرایط جنک اقتصادی است، و با تحلیل شرایط عرضه و تقاضا در بازار ارز گفته که تحقیقات نشان می‌دهد قیمت 1800 تا 2000 تومان برای دلار شدنی و به نفع اقتصاد کشور است.

مساله مهم دیگر اقتصادی محدودیت‌های اعمال شده از سوی دولت درباره صادرات برخی از کالاهاست که هر چند با استقبال برخی از کارشناسان مواجه شده است اما از سوی دیگر روزنامه آرمان از توقف برخی محموله‌های صادراتی در مرز خبر داده و نهاوندیان نسبت به از دست دادن بازارهای صادراتی ابراز نگرانی کرده اما هشدار هم داده که صادرات رانتی در حال شکل‌گیری است.

در دنیا چه خبر

انتخابات آمریکا، مسائل سوریه و میانمار، مهمترین اخبار خارجی روزنامه‌های کشور است.

در فاصله یکی، دو روز مانده به انتخابات آمریکا، روزنامه‌ها به بررسی وضعیت دو نامزد اصلی انتخابات آمریکا و سیاست‌های احتمالی آن‌ها در قبال ایران پرداخته‌اند؛ افزون بر این، برخی روزنامه‌ها از جمله هفت صبح ـ که سیستم انتخاباتی آمریکا را شعبده رأی الکترال نامیده ـ به ابعاد فنی انتخابات آمریکا هم اشاره کرده‌اند.

روابط بین ایران و کشورهای حاشیه خلیج فارس نیز از زاویه دو خبر مهم افتتاح منطقه پنجم نیروی دریایی سپاه و نیز سخنان وزیر خارجه کشورمان درباره روابط با این کشور‌ها مورد توجه روزنامه‌ها قرار گرفته است.

آخرین تحولات میدانی سوریه و تلاش دو طرف برای تثبیت و تقویت موقعیت خود با سخنان مقامات بین‌المللی همراه شده است که ترکیه، قطر و عربستان را مسئول خونریزی‌های سوریه دانسته‌اند. در همین حین، اخباری از کشف تسلیحات ترکیه در یمن نیز منتشر شده است.

موضوع آخر هم مواضع آنگ‌سان سوچی، برنده جایزه صلح نوبل است که مواضع وی در مورد مصائب مسلمانان میانمار با انتقاد روزنامه‌های امروز صبح روبه‌رو شده است.

مطالب مهم روزنامه‌های امروز

مطلب متفاوت امروز روزنامه‌ها سخنان پرویز کردوانی، چهره ماندگار علم جغرافیای ایران در دومین گردهمایی کانون دانش‌آموختگان جغرافیای دانشگاه تهران در پنجشنبه گذشته است که پیشنهاد داده دریاچه ارومیه خشک شود و به جای اقدام در راستای احیای آن و زنده نگه داشتنش به زور آمپول، نمک‌روبی شده و اکوسیستم آبی منطقه دریاچه ارومیه به اکوسیستم خشکی و گیاهی تبدیل شود.

روزنامه جوان در شرح این سخنان گفته که وی بر این باور است، اشتباهاتی که در ساخت سد در منطقه آذربایجان و توسعه بی‌رویه کشاورزی اتفاق افتاده و باعث شده که از چهارده سال پیش سطح دریاچه ارومیه به تدریج کاهش یافته و دو سوم آن خشک شود، عملا بازگشت ناپذیر است و همه طرح‌های مطرح برای نجات این دریاچه غیرعملی هستند. وی پیشنهاد داده که واقعیت خشک شدن دریاچه پذیرفته شود و در محل آن به جای یک اکوسیستم آبی اکوسیستم خشکی و گیاهی ایجاد شود.

دیگر مطالب مهم روزنامه‌های امروز هم به قرار زیر است:

وطن امروز در مطلبی با نام «صدایی که خوب مانده است» پای گفت‌وو با منوچهر والی‌زاده نشسته است.

روزنامه‌های همشهری و جام جم پرونده روز خود را به مسائل فرهنگی و به ترتیب به فضاهای فرهنگی و نمایشگاه مطبوعات اختصاص داده‌اند.

روزنامه‌های هفت صبح و جوان در توجه به گردشگری در سواحل جنوبی کشور مشترک هستند. هفت صبح به سراغ زیبا‌ترین ساحل جنوب رفته و جوان در مطلبی در مورد جزیره قشم از احساس شیرین کریستف کلمب بودن سخن گفته است.

جدای از شیرینی سفر، روزنامه‌های ابتکار و هفت صبح به مسأله بهای بلیت هواپیما و رفتار ایرلاین‌ها هم پرداخته‌اند؛ ابتکار از این خبر داده که در شش ماهه نخست سال، ۱۰۶۰۹ نفر در جاده‌های کشور جان باخته‌اند.

در حالی که علی احمدی، نماینده پیشین مجلس در روزنامه ملت ما دستگاه دیپلماسی کشور را متهم کرده که در موضوع بیداری اسلامی متناسب با دید رهبری کار نکرده است، روزنامه مغرب به سراغ چهره‌های مهم اصلاحات رفته است. محمد خاتمی از آفت خودکامگی سخن گفته و اکبر اعلمی، نماینده پیشین تبریز کیک قدرت را باعث اختلاف اصولگرایان دانسته است.

مطالب برگزیده روزنامه‌های امروز

ایران: لزوم نوسازی صنعت مرغداری به قلم سید‌موسی میرنژاد کار‌شناس کشاورزی

بخش کشاورزی در نظام اقتصادی ایران از اهمیت اساسی و ویژه برخوردار است، به ‌گونه‌ای که بسیاری از آن به ‌عنوان محور توسعه یاد می‌کنند. تأکیدات قانون اساسی بر افزایش تولیدات کشاورزی و دامی به منظور تأمین نیازهای عمومی و حصول خودکفایی برای‌‌ رها شدن از وابستگی، مؤید جایگاه خاص بخش کشاورزی است و زیربخش دام و طیور در جهت تأمین پروتئین مورد نیاز جامعه از اهمیت و اولویت ویژه‌ای برخوردار است و در این خصوص صنعت مرغداری به دلیل تأمین حداکثر نیاز جامعه و نقش آن در اقتصادکلان کشور و اشتغال‌زایی و... بسیار با اهمیت است. پر واضح است که صنعت مرغداری کشور بویژه واحدهای صنعتی نیازمند برنامه‌ریزی جامع و کاربردی برای حفظ و حمایت از تولید و تولید‌کنندگان است به‌ گونه‌ای که آینده واحدهای تولیدی با داشتن صرفه اقتصادی و رشد مناسب تضمین‌شود. صنعت مرغداری در کشور دارای زنجیره و ارتباط تنگاتنگی با یکدیگر است به‌طوری که تغییر و تحول در هر یک از حلقه‌های تولید، مجموعه‌ این صنعت را متأثر می‌سازد، لذا بهره‌برداری کامل از ظرفیت‌های موجود، مستلزم وجود پایدار حلقه‌های تولید بوده و می‌بایستی مورد توجه متولیان امر قرار گیرد.

صنعت مرغداری در ایران قدمتی قریب به یک قرن دارد و اکثر ابنیه، ماشین‌آلات و تجهیزات آن مستهلک شده و نبود پرورش علمی و اصولی این صنعت را با مشکل مواجه ساخته و اتلاف بالای انرژی و تلفات سنگین و... از جمله معضلات گریبانگیر اکثر مرغداران ایران است. بررسی‌های به‌عمل آمده نشانگر آن است که کشورهای صاحبنام در صنعت مرغداری با بهره‌گیری از فنون و آخرین یافته‌های علمی و با استفاده از مدرن‌ترین دستگاه‌ها، ضمن کاهش چشمگیر مصرف سوخت و انرژی در مزارع، افزایش بهره‌وری در واحد سطح، بهبود راندمان تولید و... را کسب نموده و بدین جهت قیمت تمام شده محصول نسبت به کشورمان در حد پائین‌تری قرار دارد و تولید با شرایط مطلوب صورت پذیرفته و صرفه اقتصادی درخور توجهی نیز دارد، این در حالی است که بعضاً این کشور‌ها منابع خدادادی (سوخت فسیلی و منابع انرژی) نداشته و قیمت حامل‌های انرژی نیز به مراتب بالا‌تر از ایران است.

آیا متولیان، مدیران، دست‌اندرکاران و مرغداران تا به‌حال به این مهم توجه داشته‌اند که در این کشور‌ها تولید برچه اصول و قاعده‌ای صورت می‌پذیرد که در همه حال قیمت محصولات این کشور‌ها به مراتب پایین‌تر از کشور ماست. به ‌نظر می‌رسد مهمترین اصل در این کشور‌ها توجه ویژه در ساخت واحدهای مرغداری برپایه اصول علمی و استاندارد بوده و با اصلاح سیستم‌های تهویه، مکانیزه نمودن واحد‌ها و بهینه‌سازی مصرف سوخت و انرژی و حرکت به‌سوی تولید اقتصادی، محور اصلی برنامه‌ریزی‌های متولیان امر بوده‌است و این اقدامات زیربنایی سبب شده با حداقل هزینه بهترین راندمان تولید را داشته باشند.

آمار‌ها نشان می‌دهد مصرف انرژی دراین کشور‌ها در مقایسه با ایران حداقل نصف بوده، پرورش در واحد سطح حداقل شانزده قطعه، تلفات یک سوم و دوره پرورش در سال حداقل شش دوره است که علت اصلی رسیدن به این استانداردهای تولید، کنترل هوشمند فاکتورهای پرورش منجمله دما، رطوبت و گازهای آلاینده و همچنین استفاده از آخرین دستاوردهای روز دنیا است، این در حالی است که در ایران به‌علت عدم توجه به پرورش علمی و اصولی، راندمان تولید در حد پائین‌تری بوده و در طول دوره پرورش نیز شاهد تلفات گسترده و مصرف سوخت و انرژی بالاتری هستیم که این امر اسباب افزایش قیمت تمام شده محصول را به‌دنبال داشته و بدین جهت بعضاً پرورش مرغ از نظر تولیدکننده صرفه اقتصادی ندارد. در ‌‌نهایت اکثر واحدهای تولیدی یا با ظرفیت کامل فعالیت نداشته یا بعضاً تعطیل و از چرخه تولید خارج شده‌اند.

بررسی‌های کار‌شناسی بیانگر این است در صورتی‌که واحدهای مرغداری تجهیز، نوسازی و مکانیزه شوند و نوآوری‌هایی از قبیل استفاده از دریچه اینلت برای حداقل تهویه و هوشمندسازی و... که از نوآوری‌های صنعت است و شرکت‌های داخلی نیز مبتکر آن هستند استفاده بهینه صورت پذیرد با ظرفیت‌های فعلی امکان تولید ۳/۲ میلیون تن مرغ فراهم خواهد بود. حال با توجه به افزایش قیمت حامل‌های انرژی و همچنین قیمت جهانی نهاده‌ها، لزوم استفاده از آخرین دستاوردهای علمی در واحدهای مرغداری از ضروریات خواهد بود.

کاهش بیش از ۶۰ درصد مصرف سوخت و انرژی، افزایش بهره‌وری در واحد سطح، کاهش چشمگیر تلفات، کاهش مصرف‌دان و دارو و... از نتایج عینی هوشمندسازی سالن‌های مرغداری در اقصی‌نقاط ایران بوده است. بدیهی است با هوشمندسازی سالن‌های مرغداری، سرمایه‌اولیه که صرف ایجاد سیستم شده در حداقل زمان ممکن از راه صرفه‌جویی و کاهش هزینه‌ها بازگشت خواهد شد، پس هزینه‌کرد در هوشمندسازی سالن‌ها و به‌کارگیری اتوماسیون هزینه تلقی نگردیده بلکه در بلند‌مدت سرمایه‌گذاری اصولی خواهد بود.

اعتماد: برای برائت از رییس جمهور به قلم ثمینا رستگاری

طراحان سؤال از رییس جمهور بالاخره موفق شدند حرف خود را بر کرسی بنشانند و یک ماه بعد احمدی‌نژاد مجبور است به مجلس بیاید، روبه روی نمایندگان بایستد و به سؤال آن‌ها جواب بدهد و آن‌ها را قانع کند... در ظاهر دیروز مجلس ایران به موفقیتی بزرگ دست پیدا کرده چرا که پیه استهزا شدن از طرف محمود احمدی‌نژاد را به تنش مالیده، حقوق ملت را به دلیل ایجاد تنش و درگیری و بحرانی شدن اوضاع به فراموشی نسپرده و اراده کرده است از ظرفیت‌های قانون اساسی برای اثباتشان پارلمان استفاده کند. بهتر است در همین ابتدای یادداشت به خودمان یادآوری کنیم که ما در حال توصیف مجلس نهم هستیم: مجلسی که اقلیت اصلاح طلب ندارد، مجلسی که اصولگرا‌تر از مجلس هشتم و هفتم است و مجلسی که رییس آن کماکان علی لاریجانی است. حال چنین مجلسی می‌خواهد احمدی‌نژاد را به مجلس بکشاند: این مجلس آرزوی دیرینه علی مطهری را که پیش از این به دلیل ناکامی در گرفتن امضا برای سؤال از رییس جمهور مجبور به استعفایی نمادین شد محقق می‌کند و پشت سر او می‌ایستد. چرا؟

ما ناگزیریم به پاسخ این چرا فکر کنیم و برای رسیدن به پاسخ هم باید چند جمله‌ای که بین مجلسی‌ها رد و بدل شده به خاطر آوریم.

لاریجانی: رهبری دستوری مبتنی بر عدم سؤال به ما نداده است، هر کس هم چنین ادعایی کند خلاف گفته است.

کوچک‌زاده: آقای رییس! انسان عاقل لازم نیست مثل بچه‌های کوچک دستور بگیرد. بنده و چهار نفر دیگر از نمایندگان از بیانات رهبر معظم انقلاب می‌فهمیم که تمایل ایشان به طرح سؤال از رییس جمهور در شرایط فعلی وجود ندارد. اگر اختیار با مقام معظم رهبری بود تصمیم می‌گرفتند که این سؤال مطرح نشود. باید از ایما و اشاره فهمید که نظرات رهبری چیست و لاریجانی باز هم بر موضع خود پافشاری می‌کند. در این دیالوگ کوچک‌زاده بنا بر سابقه سخن می‌گوید: چرا که او به یاد می‌آورد که رهبری مستقیما دستوری برای رای اعتماد به وزرای احمدی‌نژاد نداده بودند اما باهنر مانند همین امروز او به حس‌اش اعتماد کرد و جلوی عدم رای اعتماد به وزرا را گرفت.

کوچک‌زاده سال پیش همین موقع را به یاد دارد که بعد ازفساد مالی سه هزار میلیاردی، وزیر اقتصاد به مجلس فراخوانده شد: صبح مجلس علیه او موضع گرفت و بعد از ناهار و نماز به یکباره لاریجانی به عنوان موافق وزیر اقتصادی سخن گفت و در مقابل خطایی به بزرگی سه هزار میلیارد به نشان دادن کارت زردی اکتفا کرد.

او که در توصیف حوادث سال ۸۸ به خبرنگار فارس گفت شیوه‌اش این نیست که در مقابل اسبی سرکش بایستد بلکه بر آن سوار می‌شود و رامش می‌کند، حالاچرا صحنه چنین جدالی را در مجلس آراسته است.

یک پاسخ این است: مجلس دست دولت را خوانده است. احمدی‌نژاد آنقدر‌ها هم که ادعا می‌کند علاقه یی به آمدن به مجلس ندارد. او چیزی در جیبش نیست که بخواهد افشا کند، همانطور که حبیبی و مطهری گفتند نظام چیزی برای افشا کردن ندارد، هر کس می‌داند بسم الله. اگر او قرار بود حرفی بزند و فضا را تنش آلود کند و توان این کار را داشت مجلس اینچنین راحت بستری برای کارهای او نمی‌گستراند.

برای اثبات این ادعا کافی است به استدلال مخالفان سؤال از رییس جمهور توجه کنیم: هیچ کدام آن‌ها از سر حمایت از احمدی‌نژاد نبود که نمی‌خواستند از او سؤال کنند. اما توجه کنید که چنین انگیزه یی فقط ۲۱ نفر را از سر جایشان بلند کرد. افرادی که صحن را ترک کردند فقط ۲۱نفر بودند: ۲۱ نفری که ژنرالشان هم کسی نبود جز کوچک‌زاده...

در دومین گمانه می‌توان اصلا محمود احمدی‌نژاد را از بازی بیرون آورد و جدال دیروز را جدال بین دو نوع اصولگرایی دانست: وزن کشی میان حداد عادل و علی لاریجانی که برای دومین بار لاریجانی در آن برنده شد، که البته این وزن کشی مرحله سومی هم دارد: انتخابات ریاست جمهوری که هر دو این افراد کاندیداهای بالقوه آن هستند.

نهایتا می‌توان سؤال مجلس اصولگرای فاقد گروه اقلیت اصلاح طلب را که اکثر صندلی‌هایش متعلق به کسانی است که در کارنامه خود حمایت قاطعانه از احمدی‌نژاد را ثبت کرده‌اند آخرین فرصت برای برائت از آن کارنامه دانست.

با سؤال از رییس جمهور و عرض اندام در مقابل او اصولگرایان فرصتی به دست خواهند آورد که مخالفت و بالابردن صدا و کوبیدن روی می‌ز‌هایشان را هم ضمیمه کارنامه‌شان کنند تا در روزگاری نه چندان دور که دیگر حمایت از احمدی‌نژاد عامل سربلندی کسی نخواهد بود آن را به دیگران نشان دهند.

آرمان: مشکلات ممنوعیت‌های صادراتی به قلم عبدالرحمان سلیمانی عضو هیأت رئیسه اتاق ایران

ممنوعیت صادرات ۵۲ قلم کالا ظاهراً اقدامی است که بدون نظرات کار‌شناسی و مشورت با فعالان بخش خصوصی اتخاذ شده است. زمانی که با صدور یک بخشنامه صادرات ۵۲ قلم کالا یکباره ممنوع می‌شود مشخص است که مسئولان به این موضوع توجه نکرده‌اند که صادرکننده برای کسب سهمی در بازارهای بین‌المللی تلاش بسیار زیادی داشته و در یک رقابت تنگاتنگ و دشوار با رقبای خارجی توانسته سهمی از بازارهای بین‌المللی را به کالاهای ایرانی اختصاص دهد. با اعلام این بخشنامه ما بازار صادراتی خود را از دست می‌دهیم و احیای بازارهای از دست رفته کنونی در آینده کاری مشکل و در برخی مواقع غیرممکن است. از طرفی باید توجه کنیم که تحریم‌ها خواهان ایجاد مشکلاتی برای ایران در صحنه‌های بین‌المللی است و صادرات کالا به کشورهای مختلف می‌توانست راهی برای دور زدن تحریم‌ها و مانعی در برابر اعمال فشار‌ها باشد اما ما خودمان با ممنوعیت صادرات این کالا‌ها ناخواسته خودمان را با یک سری مشکلات دیگر مواجه کردیم.

نکته بسیار مهم دیگر این است که تجار ایرانی تعهدات بین‌المللی دارند که موظف هستند در یک برهه زمانی خاص به آن تعهدات عمل کنند. اما صدور این بخشنامه یکباره صادرات کالا‌ها را ممنوع کرد؛ به نحوی که تاجر ایرانی دیگر نمی‌تواند به تهعدات خود عمل کند.

در ممنوعیت صادرات این کالا‌ها جای بحث بسیار وجود دارد اما حتی در صورتی که ممنوعیت را بپذیریم باید یک بازه زمانی برای آن تعیین می‌کردیم تا تجار ایرانی بتوانند به تعهدات پیشین خود در قبال صادرات کالا عمل کنند و پس از آن صادرات ممنوع می‌شد. نه این‌که صادرات را یک شبه ممنوع کنند. با چنین اقدامی تکلیف صادرات در حال انجام و تعهدات جاری چه می‌شود؟ بی‌اعتمادی‌ای که چنین بخشنامه‌ای برای کالا و برندهای ایرانی به بار می‌آورد را چگونه باید جبران کرد و آیا می‌دانیم که چنین امری چه تبعاتی دارد؟ موضوع بعدی شفاف نبودن چنین بخشنامه‌ای است.

 فهرست برخی از کالا‌ها با ابهاماتی همراه است و گمرکات سراسر کشور برداشت‌های مختلفی از اسامی دارند تا جایی که در برخی از موارد شاهد توقف کامل صادرات در برخی از بخش‌ها هستیم. شکر یکی از کالاهای ممنوعه صادراتی است اما در برخی از گمرکات صادرات شیرینی و شکلات هم ممنوع است، چون در ساخت و تولید آن از شکر استفاده شده است. چنین برداشت‌ها و تفاسیر مبهم و مختلفی در حقیقت به معنای نشانه رفتن هر نوع صادرات و ایجاد مشکل در اکثر زمینه‌هاست. قدر مسلم این است که صدور این بخشنامه‌ها برای فرایند صادرات ما مشکلاتی را ایجاد می‌کند و التهابی در فضای بازارهای بین‌المللی برای ایران ایجاد می‌کند. لازم است هرچه سریع‌تر در این خصوص تجدیدنظر شود. چون با شدت گرفتن محدودیت‌ها راه‌های غیررسمی صادرات تشدید و تقویت می‌شود و این برای اقتصاد ما خوب نیست. ‌
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱۲۲
انتشار یافته: ۵۹
کردوانی نسنجیده حرف زده است الان هم مسوولین حرف های او را بهانه قرار داده دریاچه را می خشکانند نمک روبی هم نمی کنند. تازه نمک روبی به این اسانی نیست این نمکها را بفرمایید کجا بریزند؟حسن از تبریز
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
آقایان بهتر است نمک زارهای موجود را تبدیل به گل و بلبل کنند بعد بروند به سراغ خشک کردن دریاچه ارومیه و آن را هم خشک کنند.
اذري
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
خوب عزيز ناشناس حسن اقا شما بفرما كشاورزي و باغداري منطقه اطراف درياچه را تعطيل كنن تا اب به درياچه بريزه يا صنايع كه تو مسير رودخانه هاي تامين كننده اب درياچه است را تعطيل كنن اگر تونستي جواب اين همه ادم را بدي بعد به فكر درياچه باش براي نمكها هم ميشه انها رو تو خليج فارس تخليه كرد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۴:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
پروفسور کردوانی بزرگترین تئوریسین ایرانه میدونه چی میگه . میلیاردها تومان پول مملکت رو حروم کردن برای سنگ ریزی و احداث پل که چی بشه ؟ فاصله تبریز تا ارومیه از 240 به 120 کیلومتر کاهش پیدا کنه . حالا هم میخوان میلیارد ها تومان دیگه حروم کنن که احیا بشه که نمیشه ؟
دهکردی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
آقای کردوانی یک معلم کم سواد و پر مدعای جغرافیای قرن نوزدهمی است. و هیچ سوادی در زمینه علوم محیطی ندارد. بهتر است در باره این فاجعه زیست محیطی که ناشی از مداخله تهاجمی خود خواهانه امثال ایشان در تخریب اقلیم طبیعی ارومیه است ، اظهار نظر نکند.
علامت تعجب
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
از شدت تعجب نمیدونم چی بگم فقط میخواستم از این آقا یا خانم اذری که گفتن نمکهارو توی خلیج فارس تخلیه میکنن بپرسم خدایی اینو تنهایی فکر کردی یا از کسی هم مشاوره گرفتی؟؟؟؟؟؟؟
ناشناس
| Kenya |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
یا در یک جا سد نداریم که سیل میاد یا در یک جا اینقدر سد می سازیم که یک دریاچه خشک میشه.
مجلس با این کارهاش فقط وجه خودشو بیشتر خراب میکنه.دفعه قبل که از رییس جمهور سؤال شده چه نتیجه مثبتی داشت؟فقط وقت تلف کردنه!
خدا می داند چطور و چگونه و از کجا باید این همه خاک را به دریاچه منتقل نمود تازه بر فرض که اگر شود از محلی که این همه خاک کشاورزی منتقل می گردد آیا خاکی برای کشاورزی باقی می ماند؟
به آقاي كردواني واقعا ظلم شده است ايشان بايد با اين نظرات كارشناسيشون رئيس محيط زيست كل كشور مي شدند
میلیاردها تن نمک را می خواهند چیکار کنند؟
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۰۳:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
میلیاردها تن ؟!!! وزن کره زمین می دونی دلبندم و دلبندانی که مثبت دادین چند تنه؟!!!!
آقا ما در کشورمان بیابان کم داریم بگذارید در آذربایجان هم یک بیابان درست کنیم!
آقا اگر اکوسیستم گیاهی در آنجا راه بیاندازیم، آیا گیاهان احتیاج به آب ندارند؟ یا این که می خواهید در آنجا خار بکارید و شتر پرورش دهید؟
ایشون فکر کرده مثلاً یک لایه چند سانتی متری نمک است و به راحتی می شود جمع کرد. میلیاردها تن نمک در آنجا وجود داره. مگه در معدن نمک می شود اکوسیستم گیاهی ایجاد کرد؟ در ضمن دولت راهکار عملی ارائه نداده است.طرح های ارائه شده فقط وقت کشی است. طرح عملی باز کردن کامل سدهای بالادستی مثل سد ونیار است که به هیچ دردی نمی خورد و از اول هم مشکل شوری داشته است. وجود این سد به گزارش شرکت ایکرز کانادا کاملاً مردود اعلام شده بود . سدهای اینچنینی بایستی هرچه زودتر تخریب شود. تا هرچه زودتر جلوی فاجعه های زیست محیطی گرفته شود.
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
دوست عزیز بدون اطلاع اظهار نظر نکنیم.
سد ونیار آبگیری نشده و آب رودخانه کامل از آن عبور می کند و کشاورزان مصرف میکنند
درياچه هاي زيادي در دنيا خشك شدند از جمله آمودريا و هامون ... آقاي دكتر كردواني درست مي گويد. بهتر است علاوه بر طرحهاي نجات درياچه كه راه بجائي نخواهد برد، طرح اکوسیستم خشکی و گیاهی نيز بررسي شود. چون در دنيا تاكنون هيچ درياچه خشكي دوباره احيا نشد. اگر داريد بسم ا. مي گويند راندمان آبياري افزايش يابد آب اضافي را رها مي كنيم در درياچه اروميه. اولا كدام كشاورز حقابه اش را مي دهد شما بريزيد داخل درياچه. اگر هم آب اضافي باشد خودش آن را نياز دارد. ثانيه با آبياري تحت فشار كردن اين 30درصد آب زيرزميني كه الآن به درياچه ميرود اين آقايان طرح دهنده آن را هم خشك مي كنند. عزيزي پرسيده نمكها چه خواهند شد. نمكها در اثر بارندگي به اعماق خواهند رفت و خاك روئي كم كم در اثر رسوب هاي بادي شكل خواهد گرفت. اين موضوع جديد قرن است و بايد روي آن كار شود و پاسخش پيدا خواهد شد
عالي
زمانی دریاچه داشتیم پل میان گذر نداشتیم و30 سال بودجه توسعه استان را در این طرح ملی جهت ساخت ونگهداری آن هزینه کردند وبعداز 30 سال خون دل خوردن وتلفات انسانی وخسارتهای مالی فراوان الان پل داریم ولی دریاچه نداریم ودریای ما آب ندارد ما نمگوییم سد ها را بشکنید میگیم سدهارا بازکنید تا آب بیاید این لبهای تشنه را سیراب کند
مگه دریاچه ارومیه استخر است که بشه نمک روبیش کرد
پاسخ ها
سامان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
با درود
دوستان عزیز
یعنی شما فکر کردید استاد کردوانی چهره ماندگار جغرافیای ایران به اندازه شما متوجه نیست که عمق دریاچه و حجم نمک ان چقدر است ؟؟؟ خوبه که متوجه باشیم چه شخصی این طرح را پیشنهاد داده
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
هر سال بیش از 50 میلیون تن نمک فقط از آجی چای وارد دریاچه ارومیه میشه میفهمید یعنی چقدر؟!!!!!
سینا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
خشک شدن دریاچه یعنی طوفان شن و نمک یعنی آوارگی 20 میلیون نفر یعنی فلج شدن آذربایجان
آقای کردوانی میشه نظریه کارشناسی ندین. وای به حال دریاچه که کارشناسش شما باشید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
موقعی که میخواستن میلیاردها تومان رو برای احداث پل روی دریاچه هزینه کنند همین بنده خدا کردوانی گفت " میزان ورودی آب به خروجی آن، یک به شش است لذا ظرف پنج سال دریاچه خشک میشود پس بیهوده هزینه نکنید " کسی توجهی نکرد و حالا شده همین که میبینی .الان هم که نظر تخصصی میده می گن نظرش اشتباهه
عجب چهره ماندگاری هست این استاد بزرگ ؟چه پیشنهادی داده واقعا حض کردیم .این استاد مثل اینکه عرض و طول دریاچه را نمی داند با وجود این استادان ایران کویرستان میشود نه گلستان .
بعنوان کارشناس ارشد جغرافیا ضمن احترام به دکتر کردوانی فرمایشات ایشان را با چند سئوال نقض می کنم 1- آیا دکتر از حجم عظیم نمک منطقه باخبرند
2- آیا پتانسیل منطقه توانایی پذیرش یک بیابان نمک مانند لوت را دارد
3- میزان تاثیر پذیری مناطق اطراف از وجود بیابان نمک تا چه اندازه قابل پیش بینی است
4- آیا از بوجود آمدن روانه های نمکی به سمت مناطق حاصلخیز تبعات ناگواری نخواهد داشت
5- هزینه های مصرفی جهت این کار آیا فکر میکنید کمتر از احیای آن باشد؟
شما كه داريد بي عرضه گي خود را با عادت دادن ملت به مسئله خشك شدن درياچه لاپوشاني كنيد مگر درياچه اروميه ارث باباتونه كه نشستين براش تصميم ميگيرد كه خشكش كنيد بعد احياش كنيد. اولا اگر كاربلد بوديد كه خشكش نميكرديد دوم شما كه عرضه نگهداري درياچه را نداشتيد و با سياست هاي غلط موجبات بروز بحران زيست محيطي رو فراهم كرديد به پشتوانه كدام عرضه تون ميخواهيد الان طرح احياي درياچه پس از خشك شدنش رو پياده كنيد ؟ تحليل هاي ابكي تون هم فقط لايق خودتون هست.
احتياج نيست نمك ها را از درياچه بيرون ببريم. در اثر سيلاب بطور طبيعي و آبخيزداري بطور مصنوعي مي توان خاك شيرين را روي نمك ها گسترش داد. در قسمت جنوبي كه درياچه بيشتر عقب نشيني كرده است الآن خاك شيرين و پوشش گياهي روي نمك ها در حال گسترش است.
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
میدونی برا تشکیل فقط 1 سانتیمتر خاک نباتی چند سال زمان لازمه؟!!!!
اگه اینطوریه الان بقیه دریاچه های خشک شده باید سبز شده باشن.
اقای کردوانی چون درحوزه بیابان کارکرده اند دوست دارند همه جا بیابان شود. چند وقت پیش هم درمصاحبه ای به روزنامه آرمان گفته بودند چه عیبی دارد نوک البرز جاده بکشند من پیرمرد هم برم بالای کوه. احتمالاایشان چندان نگران مواضع خود و آبروی خود نیستند. نگران ایران هم نیستند...
من دکتر کردوانی را خوب میشناسم ایشان از همکاران دانشگاهی ما هستند ولی باید بگویم در این مورد اندکی غیرعلمی نظر داده اند.
اگر همین الان هم شروع کنیم میتوانیم برای 10 سال آینده دریاچه را احیا کنیم
به نظر میرسه از دست مسئولین سراپا ذوق ما کاری بر نمیاد که قصد دارن صورت مسئله رو پاک کنن.با این اوصافی که تابناک جون میگه پول ملت رو میخوان تبدیل به خاک کنن بریزن توی دریاچه.اخه یکی نیست بگه متفکر عزیز!شاید زدو خدا رحم کرد بارون بارید دوباره سطح دریاچه اومد بالا!تکلیف بودجه ای که کف دریاچه خوابوندید چی میشه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۷:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۶
سیل هم جوابگو نیست نشستی تز بارون میدی ؟
با سلام محضر آقای کردوانی باید عرض کرد که خودشان جغرافیایی هستند و بهتر است اکوسیستم را مطالعه کنند |آن وقت در می یابند که اگر حوضه های جغرافیایی قبل از هر اقدامی مطالعه می شد هرگز به احداث کور کورانه سد دامن نمی زدند سد را بر روی آبهای ازاد احداث می کنند نه بر روی حوضه بسته . با تشکر
پس احیای دریاچه انقدر غیر ممکن شده است؟
در ضمن این میزان نمک در هامون و ... وجود نداشته که بگیم میره به اعماق، دریاچه ارومیه خیلی خاصه و با هیچ جا قابل قیاس نیست!
دکتر کردوانی خیلی از صحبت هایش عامیانه و غیر علمی است. چند سال پیش در سمنان در سخنانی وجود کویر را نعمت می دانست و ادعا داشت که از کویر خیلی ار محصولات بدست می آید. بنابراین کویرزدایی را حذف کنیم. محصولی که در آن شرایط اقلیمی و ارزش بالای آّ بدست آید هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد. حتی در همان جلسه ادعا کرد که ما در ایران چابهار داریم یعنی جایی که چهار بهار دارد و می توانیم محصول بسیار زیادی از آنجا بدست آوریم. با وجودیکه اگر در چابهار تمام امکانات منابع آبی و زمین های کشاورزیش بکار کرفته شود نمی تواند غذای مردم همان منطقه را تامین نماید.
در سمینار استان شناسی استان سیستان و بلوچستان در سال 75 هم اعلام کرد که در زیر هامون دریایی از آب وجود دارد. با وجودیکه بدلیل وجود رسوبات نفوذ ناپذیر اصلا در زیر هامون آبی وجود ندارد. بیشتر حرفهایش عامییانه پسند است تا صحبت علمی.
ببینید خشک کردن دریاچه ارال که با منحرف کردن رودهای امو دریا وسیر دریا اتفاق افتاد چه زیان بزرگ اقتصادی و فاجعه زیست محیطی برای کشور ازبکستان وقزاقستان بوجود اورده انوقت متوجه میشوید در اینده چه اتفاقی می افتد
برای این که طرح آقای دکتر کردوانی به نتیجه برسد بایستی کار آبخیزداری و آبخوانداری با هزینه بسیار کم کرد یعنی رسوبات سیلاب هائی که به دریاچه می آیند بازدن خاکریزهائی در اراضی پسرفت دریاچه ته نشین و آب اضافی را به دریاچه هدایت کرد. با این کار بتدریج رسوبات و آب شیرین روی نمک ها آمده و نمکها از زیر آبشوئی و با شیب طبیعی و از طریق آب زیرزمینی بسمت دریاچه هدایت می شوند. در این صورت خاک و پوشش گیاهی برای اکوسیستم خشکی و گیاهی شکل خواهد گرفت. الآن بطور طبیعی در قسمت پسرفت جنوب دریاچه انی پدیده در حال شکل گیری است. با طرح آقای دکتر کردوانی به هیچ وجه قصد خشک کردن دریاچه نیست بلکه دریاچه در قسمت عمیق خود و با شرایط موجود حفظ می شود وخشک نخواهد شد و فقط محدود می شود و هزینه های گزاف و بی فایده به کشور متحمل نخواهد شد. به نظر من بی جهت بدنبال آب شیرین و ریختن آن به دریاچه نباشید و هیچ کشوری به ما این اجازه را نمی دهد. فقط از دریای سیاه که به اقیانوس ها وصل است می توانید آب شور منتقل کنید و حتی از دریای خزر نیز با ما مخالفت خواهند کرد. وقتی راه حل منطقی منطبق با شرایط اقتصادی و اجتماعی آقای دکتر کردوانی وجود دارد چرا بدنبال راهکار های غیراقتصادی و غیر منطقی و غیر قابل اجرا بود.
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۱۵
فک میکنی این نمکا از کجا اومدن ها؟!!
با همین سیلابها از رودخونه ها
ای خدا ...
از تمام عزيزان مي خوام بيخودي شلوغش نكنند اين طرح كاملا عمليست فقط فوق فوقش با اين مسئولين صد سال طول ميكشد هيچ چي هم كه نباشه حداقل مردم صد سال رفتند سر كار. راستي آقاي كردواني عزيز بالا غيرتا" چقدر مجبورت كردن از اين فكرها بكني
جناب آقای کردوانی زمانی که مسئولین، بدون مطالعه علمی با اقداماتشان وضعیت دریاچه را به وضع کنونی رساندند، شما به عنوان جغرافی دان کجا خواب بودید و چرا کاری در زمینه جلوگیری از این بحران انجام ندادید؟
با خشک شدن دریاچه اورمیه بیش از 10 میلیارد تن نمک به صورت گرد و غبار و طوفان بر سر مردم این ناحیه
خواهد بارید و زندگی پانزده میلیون نفر در منطقه با خطر نابودي مواجه خواهد شد. با توجه به اینکه طوفان ها
ذرات نمک را صدها کیلومتر جا به جا می کنند، نمک 10 میلیارد تنی در آذربایجان در حال انفجار است و اگر
مسئولین مربوطه اقدامی فوري و اساسی در جهت جلو گیري از خشک شدن دریاچه به عمل نیاورند سونامی
نمک در راه است و شاهد بارش نمک ابتدا در منطقه و سپس در بخش عظیم کشور خواهیم بود چرا که بحران
تنها گریبان گیر آذربایجان نخواهد بود بلکه بیشتر مناطق کشور را تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.
چرا در بحث های علمی از اسم نا شناس استفاده می کنید
سلاام
هر کاری میشه کرد ولی به چه بهائی. لازم نیست دریاچه را خشک کنیم اینقدر زمین شوره زار و نمک زار الان در اطراف دریاچه هست در همونجا عملیات احیا را انجام بدید ببینیم چند مرده حلاجید. با طبیعت نمیشه مقابله کرد و روشهای سازگاری راباید پیش گرفت ولی نباید
خودمان اونو از بین ببریم. آقای دکتر کردوانی نمگویند با سنگ نمک مادری دریاچه چیکار بایست کرد. اگر چند سال تر سالی بشه اون آب باید کجا بره .
فاجعه زيست محيطي قطعادر راه است .چيزي كه هست مديريت صحيح اب رود خانه ها و چاه ها و افزايش ورودي حداكثري آب سدها به درياچه بايد مد نظر قرار گيرد و الا همه مردم منطقه كشاورز و غير كشاورز متضرر خواهند شد
چقدر کارشناس ناشناس داشتيم و خبر نداشتيم!
درهمه جای دنیا آرزوی دریاچه دارند ؟ مادرایم ولی می خواهیم خشکش کنیم راستی یک سوال اگر دریاچه ارومیه جز خاک ایران نبود واقعا اینجور بود؟
با خشک کردن دریاچه ارومیه ، نمکهای برجای مانده به همراه باد ، صدها کیلومتر آنطرف تر پخش می شوند . با توجه به اینکه جریان باد در منطقه شمال کشور از سمت غرب به شرق می باشد .احتمال دارد تمامی اراضی کشاورزی و حتی جنگل های استان گیلان تحت تاثیر قرار گیرد (البته این فقط یک حدس از روی جریان باد ها و ابرهائی است ک هاز سمت ترکیه به ایران می آیند و اینجانب ادعای اینکه صددرصد درست باشد ندارم ) پیشنهاد می کنم قبل از هر کاری جوانب ان توسط یک تیم تحقیقاتی به خوبی بررسی شود
بنده بعنوان کارشناس ارشد جغرافیا دکتر کردوانی را می شناسم. ایشان یکی از بزرگترین کویرشناسان دنیا هستند و سالهای سال در کویرهای ایران کار علمی ، تحقیقاتی و عملیاتی کرده و بخش قابل توجهی از کویرهای اطراف کاشان را احیاء نموده اند و باور نمی کنید که در نزدیکی کویر ارغوان جنگل درست کرده اند. لذا باید به نظر ایشان احترام گذاشته شده و موضوع بصورت کارشناسی و با ترکیبی از متخصصین علوم مختلف زیست محیطی و زمین مورد مطالعه قرار گرفته و در نهایت گروه اعلام نظر نموده و توسط یک هیئت دیگر داوران علمی نظر آنها مورد تائید قرار گیرد. در این صورت همه قانع خواهند شد. باز شدن سدها نیز نارضایتی بسیار زیادی را ببار خواهد آورد و زیان اقتصادی بیشتری بر ساکنان بالادستی دریاچه وارد خواهد کرد.
خداروشکر که ایران از اين دريآچه يکی داره والا بااحتساب سرانگشتی رسما کوير بوديم ديگه
غم این خفته چند خواب در چشم ترم میشکند
خوب دوستان شاید نظر دکتر کردوانی رو خیلی ها نپذیرند چون کامل و جامع اینجا طرح نشده ولی یک سئوال , چجوری کشاورزی و جمعیت وابسته به اون با اون وسعت رو میشه از طریق دیگری سیر کرد و اب رو دوباره به دریاچه برگرداند؟
اونايي كه ميگن پول حروم ميشه يه با موقع پر آبي درياچه تشريف مي بردن اونجا همچين فكري نميكردن .
بعلت خشك شدن دريچه اروميه كيلومترها خاك كشاورزي (علاوه بركف درياچه)شور شده ويادرحال شورشدن مي باشد بطوريكه برخي روستاهاي اطراف شرفخانه وروستاهاي امام زاده در اروميه در حال از دست دادن زمينهاي كشاورزي مي باشند ورفته رفته رفته سطح شور شدن دركيلومترها خارج از درياچه بالا مي آيد،چطور مي توان اين همه مساحت را باعمق مثلاً20مترخاكبرداري كرداگرآقاي كردواني برآوردهايي كردند ارائه بدهند در غيراينصورت صحبت كردن ايشان غيرعلمي بوده واز يك استاد دانشگاه بعيداست،به نظرمن هرچه سريعتر بايد سدها را بازكنندودرياچه رانجات دهندزيرا دراثر خشك شدن درياچه به احتمال زياد حداقل تا50كيلومتر بعداز دريچه نيز زمينهاي كشاورزي لم يزرع خواهد شد واين سدها هم به دردنواهدخورد.
مسائل زیست محیطی که بر اکوسیستم طبیعی تأثیرگذار هستند چیزی نیست که با نظر یک نفر جمع بندی و بسته شود. عوارض زیست محیطی ناشی از خشکاندن دریاچه ارومیه در نتیجه به تبدیل شدن آذربایجان به بیابانی شبیه نائین و کاشان منجر خواهد شد. امیدواریم با تأمل بیشتری در این خصوص نظر ارائه دهند.
دكتر كردواني شخصيت قابل احترامي هستند نظري اعلام كردند كه بايد مورد نقد علمي قرار گيرد دفاع چشم بسته و رد بي ادبانه هيچ كدام منطقي نيست. از يك نگاه علمي خشك شدن كل درياچه فاجعه زيست محيطي براي منطقه است ايران به صحراهاي بيشتري نياز ندارد خشك شدن درياچه نيز يعني نابودي كشاورزي منطقه با توجه به نمك هاي درياچه و احيا درياچه نيز كاملا امكان پذير است. در مورد كشاورزي نيز بايد ديد واقعا اين محصولاتي كه كشت مي شود ارزش آب مصرفي را دارند يا حتي بازدهي اقتصادي مناسب براي كشاورز را اگر بعضي از فصول به آن اطراف رويد با كپه هائي از سيب هاي درجه چندم كه كنار جاده انبار شده مواجه مي شويد كه از نظر اقتصادي بي ارزش است درياچه اروميه به آساني مي تواند نه تنها به قطب گردش گري كشور بلكه قطب گردشگري منطقه تبديل شود با ارزش اقتصادي فراوان تر از محصولات كشاورزي،كشاورزان نيز مي توانند در صنعت گردشگري بكار گرفته شوند. با كمي مديريت كمي تدبير مي توان مشكل اين درياچه را حل كرد.
هامون که خشک شد سیستان موند و بادای 120 روزه اش. حالا هم آذربایجانو چاهای آب شور و باغای سوخته!
آق جون چرا ناراحت میشید مطمئن باشید اگه ایشون هم نمیگفت انقد دست دست میکنن تا خشک بشه
دریاچه ارومیه:میراث ملی
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار