بازدید 21899

تفکيک "راه" از "شهرسازي" خواست نمایندگان

کد خبر: ۲۸۱۰۸۲
تاریخ انتشار: ۰۵ آبان ۱۳۹۱ - ۲۱:۳۸ 26 October 2012
از زماني كه ادغام وزارت راه و ترابري با مسكن و شهرسازي با هدف تقليل وزارتخانه‎ها صورت گرفت و وزارت راه و شهرسازي تشكيل شد‎، اظهارات زيادي را در رابطه با مثبت و يا منفي بودن اين ادغام شاهد بوديم‎. برخي معتقدند‎؛ دو وزارتخانه مذكور به خاطر حجم وسيع كار‎ها نبايد باهم ادغام مي‎شدند و برخي ديگر عنوان مي‎كنند كه اين دو وزارتخانه از يك جنس نيستند و كار از اساس غلط است‎.

امروز مي‎خواهيم اين طرح دولت و تصويب شدن از سوي مجلس را از اين جهت كه مثبت يا منفي بوده‎است‎، از زبان نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بررسي كنيم‎. اين بررسي زماني با اهميت‎تر مي‎شود كه اخيرا بحث ادغام وزارت ارتباطات و فناوري با راه و شهرسازي مطرح شده‎است تا به قولي وزارتخانه‎اي با نام وزارتخانه امور زيربنايي با وزيري علي نيكزاد شكل بگيرد‎.

راه و شهرسازي بايد تفكيك شود

ابراهيم نكو‎، نماينده شهرستان رباط كريم و بهارستان و دبير كميسيون اقتصادي مجلس در رابطه با ادغام وزارت مسكن و شهرسازي با راه و ترابري به خبرنگار ما گفت‎: اگر از جنبه تخصصي به اين موضوع نگاه كنيم؛ با توجه به وسعت كار و پيچيدگي‎هاي موجود‎، انتظار نتايج مثبت را نبايد داشته باشيم و به همين خاطر اعتقاد دارم كه اگر در حال حاضر اين دو وزارتخانه از هم جدا شوند‎، مي‎تواند در توسعه هر حوزه تاثيربسزايي داشته باشد‎.

 اينكه اين ادغام صورت گرفته با چه نيتي بوده‎است را نمي‎خواهيم زير سوال ببريم اما معتقديم؛ صرفه جويي‎هايي صورت پذيرفته‎، نسبت به نتايج بسيار كمتر بوده‎است‎. اگر هر كدام از اين وزارتخانه‎ها به تفكيك كار مي‎كردند به مراتب نتايج بهتري به همراه داشت‎. به نظر بنده با ساز و كار‎هاي ديگري در بحث صرفه جويي مي‎توانستند موفق باشند‎. ما به طور كلي بهره‎اي ازاين ادغام نبرده‎ايم و اگر اقدام جدي براي تفكيك و جداسازي وزارتخانه‎ها صورت گيرد‎، مي‎تواند كارآمدتر باشد‎.

وي افزود‎: از آنجاكه براساس اين ادغام قرار شد اقدامات وسيعي در قالب يك وزارتخانه صورت گيرد‎، به همان اندازه هم پتانسيل كوتاهي و كاستي‎ها فراهم است‎.

نماينده مردم رباط کريم و بهارستان در پاسخ به اين سوال كه اخيرا شنيده مي‎شود‎؛ وزارت ارتباطات قرار است با وزارت راه و شهرسازي ادغام شود و آيا شما اطلاعي از اين موضوع داريد‎، گفت‎: بله بنده در جريان اين کار هستم‎. تلاش‎هايي براي اين کار صورت مي‎دهند اما به نظر بنده با اين ادغام مشكلاتي كه براي وزارت راه و شهرسازي برشمرديم را در وزارتخانه تازه تاسيس احتمالي نيز شاهد خواهيم بود‎. به نظرم اين به بيراهه رفتن است و وقتي ما مي‎توانيم وضعيت فعلي را سامان بدهيم‎، چرا به ادغامي فکر مي‎كنيم كه هيچ تغييري در بحث صرفه‎جويي ايجاد نمي‎كند‎.

وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شما احساس مي‎كنيد ادغام‎هاي صورت گرفته در جهت صرفه‎جويي از طرف دولت است يا اينكه اين اقدام اهداف ديگري مانند حمايت هرچه بيشتر دولت از وزير راه و شهرسازي براي كانديداتوري احتمالي در انتخابات رياست جمهوري دارد‎، گفت‎: اين هم مي‎تواند يك نظريه باشد و با توجه به نزديكي انتخابات رياست جمهوري خيلي احتمالات و گمانه زني‎ها مي‎تواند وجود داشته و افراد مي‎توانند برداشت‎هاي متفاوتي داشته باشند اما حرف من اين است كه در هر صورت دولت ومردم متضرر مي‎شوند‎.

دبيركمیسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد‎: بنده معتقدم ضمن اينكه بايد وزارتخانه‎ها را تفكيك كرد‎، بايد در هر حوزه هزينه‎هايي صورت گيرد كه كار تخصصي‎تر شود و در حوزه‎هاي وزارتخانه‎ها شاخه‎هاي مختلف ايجاد كنيم‎. حتي نيرو استخدام كنيم و وزارتخانه را بزرگ‎تر كنيم تا نتايج بهتري حاصل شود‎.

 وي در پاسخ به سوال مبني بر اينكه آيا شما طرحي براي جدايي و تفكيك دو وزارتخانه راه و ترابري ومسكن و شهرسازي از وزارتخانه حال حاضر داريد‎، گفت‎: بنده به طور حتم پس از بهبود وضعيت اقتصادي كشور دراين زمينه تلاش خواهم كرد كه طرحي ارائه دهيم و رايزني‎هايي با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواهيم داشت‎.

تفكيك به صلاح نيست

علي اكبر آقايي‎، رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي هم در رابطه با ادغام وزارت راه و شهرسازي گفت‎: ادغام وزارتخانه‎ها الزام قانون و برنامه بود‎، بنابراين اگر مي‎شد كه روي اين طرح کار كارشناسي انجام گيرد‎، قطعا استقلال وزارت راه و ترابري بسيار بهتر بود اما چون در اجراي قانون برنامه پنجم وزارتخانه‎ها بايد كاهش پيدا مي‎كردند ما اين دو وزارتخانه را ادغام كرديم‎. البته چنانچه بقيه مشكلات و حاشيه‎هاي جانبي از نظر منابع و اعتبارات و نظاير آن حل شود در خصوص اصل مديريت مشكلي نخواهيم داشت‎.

وي در پاسخ به اين سوال كه شما در آن زمان با ادغام اين دو وزاتخانه موافق بوديد‎، گفت‎: بله‎، در آن زمان براي كاهش تشكيلات اداري بنده موافق بودم اما در عمل شاهد بوديم كه اين كاهش باعث كاهش نيروي انساني هم نشد و صرفه جويي هم حاصل نگرديد‎.

آقايي در پاسخ به اين سوال كه شما تا چه اندازه با تفكيك دو وزارتخانه راه و ترابري و مسكن و شهرسازي موافقيد‎، گفت‎: مگراينكه اين طرح دو سوم آرا را کسب کند چرا كه طرح خلاف قانون برنامه‎است كه آن هم بسيار مشكل است و اين ميزان رأي را كسب نمي‎كند‎. هرچند معتقدم حتي اگر راي هم بياورد اين جدا كردن به صلاح نيست‎. مشكل مديريت درصد كمي تاثيرگذار است و بودجه بيشترين تاثير را در موفقيت يك دستگاه يا وزارتخانه مي‎گذارد و اگر منابع و اعتبارات لازم را داشته باشيم‎، قطعا مديريت منسجم مي‎شود و متعاقب آن عوامل اجرايي را تقويت مي‎كند‎.

وي در رابطه با ادغام وزارت ارتباطات و فناوري با وزارت راه و شهرسازي و اينكه دولت چه هدفي را از اين كار دنبال مي‎كند‎، گفت‎: هدف دولت حذف وزير ارتباطات است (‎با خنده‎) وگرنه چه الزام قانوني براي كاهش وزارتخانه‎ها داريم‎. به نظر من اين ادغام انگيزه تخصصي ندارد‎. آقاي نيكزاد هم تا اندازه‎اي توانايي دارد و افزايش كار دليل بر توانمندي افراد نيست‎.

قوز بالا قوز

احمد توكلي‎، عضو كميسيون برنامه و بودجه هم در رابطه با اثرات اين ادغام گفت‎: بنده از اول با اين ادغام مخالف بودم به خاطر اينكه اين دو وزارتخانه سنخيت چنداني باهم ندارند‎. شهرسازي يك مقوله اجتماعي‎، معماري و مهندسي است و راه‎سازي فني‎- عمراني است‎.

راه و ترابري مسائلي همچون كشتيراني‎، پل‎سازي و راه‎سازي را شامل مي‎شود اما در شهرسازي مسائلي همچون طراحي شهري‎، كالبد روستايي و مسائل اجتماعي و عناصر فرهنگي بسياري وجود دارد و به نظر من اين موضوع را نمي‎توان ادغام ناميد و بيشتر شبيه انضمام است‎. ادغام زماني به كار مي‎آيد كه سنخيت دو وزارتخانه به هم نزديك است و براي صرفه جويي در هزينه‎ها صورت مي‎گيرد‎. اين دو وزارتخانه غير همگن فقط به هم چفت مي‎شوند و بدون اينكه صرفه جويي صورت گيرد‎، فقط يك وزير كم مي‎شود و به طور طبيعي بايد انتظار داشت كه توفيقي حاصل نشود و اگر حاصل شود معجزه‎است‎.

توکلي در رابطه با ادغام وزارت ارتباطات و فناوري با راه و شهرسازي گفت‎: اگر اين اقدام صورت گيرد به اصطلاح خودمان قوز بالا قوز مي‎شود و حدس من اين است كه مجلس با اين طرح موافقت نمي‎كند‎.

سيد سجاد موسوي پيام ساختمان
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی