از زماني كه ادغام وزارت راه و ترابري با مسكن و شهرسازي با هدف تقليل وزارتخانهها صورت گرفت و وزارت راه و شهرسازي تشكيل شد، اظهارات زيادي را در رابطه با مثبت و يا منفي بودن اين ادغام شاهد بوديم. برخي معتقدند؛ دو وزارتخانه مذكور به خاطر حجم وسيع كارها نبايد باهم ادغام ميشدند و برخي ديگر عنوان ميكنند كه اين دو وزارتخانه از يك جنس نيستند و كار از اساس غلط است.
امروز ميخواهيم اين طرح دولت و تصويب شدن از سوي مجلس را از اين جهت كه مثبت يا منفي بودهاست، از زبان نمايندگان مجلس شوراي اسلامي بررسي كنيم. اين بررسي زماني با اهميتتر ميشود كه اخيرا بحث ادغام وزارت ارتباطات و فناوري با راه و شهرسازي مطرح شدهاست تا به قولي وزارتخانهاي با نام وزارتخانه امور زيربنايي با وزيري علي نيكزاد شكل بگيرد.
راه و شهرسازي بايد تفكيك شودابراهيم نكو، نماينده شهرستان رباط كريم و بهارستان و دبير كميسيون اقتصادي مجلس در رابطه با ادغام وزارت مسكن و شهرسازي با راه و ترابري به خبرنگار ما گفت: اگر از جنبه تخصصي به اين موضوع نگاه كنيم؛ با توجه به وسعت كار و پيچيدگيهاي موجود، انتظار نتايج مثبت را نبايد داشته باشيم و به همين خاطر اعتقاد دارم كه اگر در حال حاضر اين دو وزارتخانه از هم جدا شوند، ميتواند در توسعه هر حوزه تاثيربسزايي داشته باشد.
اينكه اين ادغام صورت گرفته با چه نيتي بودهاست را نميخواهيم زير سوال ببريم اما معتقديم؛ صرفه جوييهايي صورت پذيرفته، نسبت به نتايج بسيار كمتر بودهاست. اگر هر كدام از اين وزارتخانهها به تفكيك كار ميكردند به مراتب نتايج بهتري به همراه داشت. به نظر بنده با ساز و كارهاي ديگري در بحث صرفه جويي ميتوانستند موفق باشند. ما به طور كلي بهرهاي ازاين ادغام نبردهايم و اگر اقدام جدي براي تفكيك و جداسازي وزارتخانهها صورت گيرد، ميتواند كارآمدتر باشد.
وي افزود: از آنجاكه براساس اين ادغام قرار شد اقدامات وسيعي در قالب يك وزارتخانه صورت گيرد، به همان اندازه هم پتانسيل كوتاهي و كاستيها فراهم است.
نماينده مردم رباط کريم و بهارستان در پاسخ به اين سوال كه اخيرا شنيده ميشود؛ وزارت ارتباطات قرار است با وزارت راه و شهرسازي ادغام شود و آيا شما اطلاعي از اين موضوع داريد، گفت: بله بنده در جريان اين کار هستم. تلاشهايي براي اين کار صورت ميدهند اما به نظر بنده با اين ادغام مشكلاتي كه براي وزارت راه و شهرسازي برشمرديم را در وزارتخانه تازه تاسيس احتمالي نيز شاهد خواهيم بود. به نظرم اين به بيراهه رفتن است و وقتي ما ميتوانيم وضعيت فعلي را سامان بدهيم، چرا به ادغامي فکر ميكنيم كه هيچ تغييري در بحث صرفهجويي ايجاد نميكند.
وي در پاسخ به اين سوال كه آيا شما احساس ميكنيد ادغامهاي صورت گرفته در جهت صرفهجويي از طرف دولت است يا اينكه اين اقدام اهداف ديگري مانند حمايت هرچه بيشتر دولت از وزير راه و شهرسازي براي كانديداتوري احتمالي در انتخابات رياست جمهوري دارد، گفت: اين هم ميتواند يك نظريه باشد و با توجه به نزديكي انتخابات رياست جمهوري خيلي احتمالات و گمانه زنيها ميتواند وجود داشته و افراد ميتوانند برداشتهاي متفاوتي داشته باشند اما حرف من اين است كه در هر صورت دولت ومردم متضرر ميشوند.
دبيركمیسيون اقتصادي مجلس شوراي اسلامي خاطر نشان كرد: بنده معتقدم ضمن اينكه بايد وزارتخانهها را تفكيك كرد، بايد در هر حوزه هزينههايي صورت گيرد كه كار تخصصيتر شود و در حوزههاي وزارتخانهها شاخههاي مختلف ايجاد كنيم. حتي نيرو استخدام كنيم و وزارتخانه را بزرگتر كنيم تا نتايج بهتري حاصل شود.
وي در پاسخ به سوال مبني بر اينكه آيا شما طرحي براي جدايي و تفكيك دو وزارتخانه راه و ترابري ومسكن و شهرسازي از وزارتخانه حال حاضر داريد، گفت: بنده به طور حتم پس از بهبود وضعيت اقتصادي كشور دراين زمينه تلاش خواهم كرد كه طرحي ارائه دهيم و رايزنيهايي با نمايندگان مجلس شوراي اسلامي خواهيم داشت.
تفكيك به صلاح نيستعلي اكبر آقايي، رئيس كميسيون عمران مجلس شوراي اسلامي هم در رابطه با ادغام وزارت راه و شهرسازي گفت: ادغام وزارتخانهها الزام قانون و برنامه بود، بنابراين اگر ميشد كه روي اين طرح کار كارشناسي انجام گيرد، قطعا استقلال وزارت راه و ترابري بسيار بهتر بود اما چون در اجراي قانون برنامه پنجم وزارتخانهها بايد كاهش پيدا ميكردند ما اين دو وزارتخانه را ادغام كرديم. البته چنانچه بقيه مشكلات و حاشيههاي جانبي از نظر منابع و اعتبارات و نظاير آن حل شود در خصوص اصل مديريت مشكلي نخواهيم داشت.
وي در پاسخ به اين سوال كه شما در آن زمان با ادغام اين دو وزاتخانه موافق بوديد، گفت: بله، در آن زمان براي كاهش تشكيلات اداري بنده موافق بودم اما در عمل شاهد بوديم كه اين كاهش باعث كاهش نيروي انساني هم نشد و صرفه جويي هم حاصل نگرديد.
آقايي در پاسخ به اين سوال كه شما تا چه اندازه با تفكيك دو وزارتخانه راه و ترابري و مسكن و شهرسازي موافقيد، گفت: مگراينكه اين طرح دو سوم آرا را کسب کند چرا كه طرح خلاف قانون برنامهاست كه آن هم بسيار مشكل است و اين ميزان رأي را كسب نميكند. هرچند معتقدم حتي اگر راي هم بياورد اين جدا كردن به صلاح نيست. مشكل مديريت درصد كمي تاثيرگذار است و بودجه بيشترين تاثير را در موفقيت يك دستگاه يا وزارتخانه ميگذارد و اگر منابع و اعتبارات لازم را داشته باشيم، قطعا مديريت منسجم ميشود و متعاقب آن عوامل اجرايي را تقويت ميكند.
وي در رابطه با ادغام وزارت ارتباطات و فناوري با وزارت راه و شهرسازي و اينكه دولت چه هدفي را از اين كار دنبال ميكند، گفت: هدف دولت حذف وزير ارتباطات است (با خنده) وگرنه چه الزام قانوني براي كاهش وزارتخانهها داريم. به نظر من اين ادغام انگيزه تخصصي ندارد. آقاي نيكزاد هم تا اندازهاي توانايي دارد و افزايش كار دليل بر توانمندي افراد نيست.
قوز بالا قوزاحمد توكلي، عضو كميسيون برنامه و بودجه هم در رابطه با اثرات اين ادغام گفت: بنده از اول با اين ادغام مخالف بودم به خاطر اينكه اين دو وزارتخانه سنخيت چنداني باهم ندارند. شهرسازي يك مقوله اجتماعي، معماري و مهندسي است و راهسازي فني- عمراني است.
راه و ترابري مسائلي همچون كشتيراني، پلسازي و راهسازي را شامل ميشود اما در شهرسازي مسائلي همچون طراحي شهري، كالبد روستايي و مسائل اجتماعي و عناصر فرهنگي بسياري وجود دارد و به نظر من اين موضوع را نميتوان ادغام ناميد و بيشتر شبيه انضمام است. ادغام زماني به كار ميآيد كه سنخيت دو وزارتخانه به هم نزديك است و براي صرفه جويي در هزينهها صورت ميگيرد. اين دو وزارتخانه غير همگن فقط به هم چفت ميشوند و بدون اينكه صرفه جويي صورت گيرد، فقط يك وزير كم ميشود و به طور طبيعي بايد انتظار داشت كه توفيقي حاصل نشود و اگر حاصل شود معجزهاست.
توکلي در رابطه با ادغام وزارت ارتباطات و فناوري با راه و شهرسازي گفت: اگر اين اقدام صورت گيرد به اصطلاح خودمان قوز بالا قوز ميشود و حدس من اين است كه مجلس با اين طرح موافقت نميكند.
سيد سجاد موسوي پيام ساختمان