بازدید 13639

مردم ترکیه «گل» را به «اردوغان» ترجیح می‌دهند

مدت‌هاست میزان حمایت مردم ترکیه از سیاست‌های دولت اردوغان در مسائل گوناگون داخلی و خارجی، به یکی از مباحث مهم درباره این کشور تبدیل شده است. اکنون با تغییر قوانین در این کشور و رویارویی عبدالله گل و اردوغان در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری، اقبال کمتر مردم به اردوغان نسبت به هم‌حزبی‌هایش آشکار‌تر شده است.
کد خبر: ۲۸۰۸۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ آبان ۱۳۹۱ - ۱۴:۳۳ 25 October 2012
مدت‌هاست میزان حمایت مردم ترکیه از سیاست‌های دولت اردوغان در مسائل گوناگون داخلی و خارجی، به یکی از مباحث مهم درباره این کشور تبدیل شده است. اکنون با تغییر قوانین در این کشور و رویارویی عبدالله گل و اردوغان در مبارزات انتخابات ریاست جمهوری، اقبال کمتر مردم به اردوغان نسبت به هم‌حزبی‌هایش آشکار‌تر شده است.

به گزارش «تابناک»، نتایج یک نظرسنجی که به تازگی توسط «دفتر ارتباطات سیاسی» (SILO) ترکیه برگزار شده، حاکی از آن است که بیشتر رأی دهندگان ترکیه‌ای، عبدالله گل را به عنوان کاندیدای مورد قبول خود در نظر گرفته و وی را بر رجب طیب اردوغان ترجیح می‌دهند.

بنا بر این گزارش، البته نتایج این نظرسنجی که در روزنامه «تودی زمان» انتشار یافته، نشان می‌دهد، اختلاف آرا میان اردوغان و گل هنوز اندک است؛ به این ترتیب که گل توانسته ۲۰.‌۷ درصد از آرا را در ازای ۲۰.‌۳ درصد رأی اردوغان از آن خود کند. نزدیک ۳ درصد از پاسخ دهندگان نیز گفته‌اند «کمال قلیچداراوغلو»، رئیس حزب جمهوری خواه خلق (CHP) را به عنوان رئیس جمهور برخواهند گزید.

در انتخابات ریاست جمهوری آتی که در سال ۲۰۱۴ برگزار خواهد شد، مردم مستقیم رئیس جمهور خود را برخواهند گزید. احتمال کاندیدا شدن اردوغان، نخست وزیر کنونی در این انتخابات بالاست و افزون بر این، بر‌ پایه رأی دادگاه قانون اساسی در ماه اوت، عبدالله گل، رئیس جمهور کنونی نیز می‌تواند بار دیگر برای این سمت نامزد شود.

اما افزون بر کاندیدای دلخواه مردم، نتایج نظرسنجی مذکور نشانگر یک مورد دیگر از موافق نبودن مردم با سیاست‌های اردوغان نیز بوده است. اردوغان در ماه‌های گذشته، به شدت هوادار تغییر نظام سیاسی ترکیه از نخست وزیری به ریاست جمهوری بوده است که بسیاری از تحلیلگران، این امر را ناشی از صلاحیت نداشتن قانونی وی برای انتخاب دوباره به عنوان رهبر حزب عدالت و توسعه و به دنبال آن، عدم امکان ادامه فعالیت به عنوان نخست وزیر ارزیابی می‌کنند.

بنابراین، باور بر این است که اردوغان تلاش دارد با تغییر نظام سیاسی ترکیه و تلاش برای به دست آوردن مقام ریاست جمهوری، زمینه ادامه کار به عنوان مهمترین مقام اجرایی کشور را برای خود فراهم سازد.

با این حال، بر پایه نظرسنجی یادشده، ۳۶.‌۸ درصد از پاسخ دهندگان مخالف تغییر نظام سیاسی ترکیه بوده و میزان موافقان این طرح، ۳۱.‌۵ درصد بوده است.

افزون بر این، درصد حمایت از حزب عدالت و توسعه نیز نسبت به انتخابات پارلمانی سال ۲۰۱۱ کاهش یافته است. در حالی که در این انتخابات، نزدیک ۵۰ درصد از مردم به این حزب رأی داده بودند، این درصد اکنون کاهش یافته و به کمتر از ۴۹ درصد رسیده است.

سرانجام اینکه بر پایه این نظرسنجی، اقبال مردم به عبدالله گل، تنها به موضوع ریاست جمهوری محدود نمی‌شود، زیرا ۲۵ درصد از شرکت کنندگان بر این باورند که وی باید به عنوان رهبر جدید حزب عدالت و توسعه نیز برگزیده شود. این در حالی است که «نعمان کورتولموش»، رئیس سابق حزب صدای مردم، ۱۵ درصد و «بولنت آرنیچ»، معاون دبیرکل حزب عدالت و توسعه نیز ۱۲ درصد از آرا را در این زمینه از آن خود اختصاص کرده‌اند.
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان